Queensrÿche - Operation: Mindcrime (1988)

Label: EMI

1. I Remember Now (1:17)
  2. Anarchy-X (1:27)
  3. Revolution Calling (4:42)
  4. Operation Mindcrime (4:43)
  5. Speak (3:42)
  6. Spreading the Disease (4:07)
  7. The Mission (5:46)
  8. Suite Sister Mary (10:41)

met Pamela Moore

9. The Needle Lies (3:08)
  10. Electric Requiem (1:22)
  11. Breaking the Silence (4:34)
  12. I Don't Believe in Love (4:23)
  13. Waiting for 22 (1:05)
  14. My Empty Room (1:28)
  15. Eyes of a Stranger (6:39)
  16. The Mission [Live] * (6:09)
  17. My Empty Room [Live] * (2:42)
avatar van Johnny Marr
Tweede album van de heren die ik de volle mep ga geven, na het luisteren van de liveplaat Operation: Livecrime (die overigens ook erg sterk is). Kon niet uitblijven. ABSOLUUT MEESTERWERK!!

Luister hem weer eens na een hele tijd en nog steeds vind ik het de ideale combinatie van The wall en screaming for vengeance. Maiden invloeden hoor ik helemaal niet meer. Tijdloos document van een band die op haar hoogtepunt was maar te lang door heeft gemodderd met geforceerde veranderingsdrang. Op OM lijkt het erop dat de voorgaande ep en lp's zijn samengesmolten tot een ultiem Queensrych geluid. Jammer dat prog metal altijd wil vernieuwen, alhoewel dat natuurlijk een kwaliteit van het genre is.

avatar van matthijs
Ik heb de plaat in 1988 gekocht, een prima plaat, maar voor mij een stuk minder intens dan the Warning: de songs daarop vormen minder een geheel, zeker tekstueel gezien, maar muzikaal vind ik het allemaal toch spannender dan Mindcrime. Allebei hoog niveau!

avatar van Jelle78
Op de één of andere manier is Queensryche altijd een beetje langs me heengegaan. Ik kende de naam, heb deze cd ooit wel eens gehoord, maar dat maakte blijkbaar weinig indruk en dus heb ik ze grotendeels links laten liggen. Onterecht blijkt nu, want Operation: Mindcrime is gewoon een sterke plaat, die nog wel eens flink zou kunnen gaan groeien bij mij. De productie klinkt wel een beetje hol en kil (typisch jaren 80 dus), maar het werkt goed met deze muziek en bovendien is er voldoende detail te horen en komen alle instrumenten mooi naar voren.
Ik heb overigens de CD met de originele master aangeschaft, want ik zag dat de remaster die nu verkrijgbaar is (en dus ook op de streamingdiensten staat) een gering dynamisch bereik heeft. Als ik dan voor weinig geld een tweedehands cd met de originele master kan aanschaffen, waarop het dynamisch bereik wel dik in orde is, is de keuze uiteraard snel gemaakt.

Zag de band na hun debuutalbum in de Jaap Edenhal als voorprogramma van Dio. Dat was dubbele top(!) Sindsdien ben ik fan van het eerste uur!

avatar van matthijs
Neal Peart schreef:
Die had ik wel willen meemaken, beide! Dio ontdekte ik pas eind jaren 90, was meer fan van het laatste uur;) Ik zag Q voor het eerst ook als voorprogramma van Metallica, in Leiden, minstens zo goed als de hoofdact!

avatar van Sir Spamalot
Sir Spamalot (crew)
Mei 1988 was het, tijd voor het derde album van Queensrÿche. Dat jaar was ik eerstejaarsstudent Rechten aan de Universiteit van Gent, waar ik ook op kot zat. Iedere week was er een Rock / Metal programma op een Gentse vrije radio en daar hoorde ik de eerste magische klanken van het slotnummer Eyes of a Stranger en ondanks het krakend geluid op mijn klein toestelletje was ik al bij de eerste kennismaking overdonderd. Ik werd ook trouwe klant bij de Music Man in de Bagattenstraat in Gent.

Kon Queensrÿche hun eerste twee albums overtreffen, was het mogelijk om die progressieve lijn nog verder door te trekken na The Warning en Rage for Order? Luidt het antwoord niet vaak “ja” en “neen”? Volgens mij is dit één van de eerste conceptalbums in Metal maar voor Queensrÿche begrippen toen tamelijk eenvoudig van opzet qua songstructuren.

Bij dit album draait het voor mij om die ongewoon waanzinnig prachtige flow van dit album maar met opnieuw een brede waaier aan kalme en stevige nummers, midtempo en uptempo nummers, tussenstukjes die het verhaal vooruithelpen maar vooral songs met kop en staart, ingezongen door een verbluffende zanger en ingespeeld door een ongelooflijke strak spelende groep waarvan ik als uitblinker (opnieuw) drummer Scott Rockenfield aanduid.

Na al die jaren laat het concept, het verhaal achter deze plaat, me tamelijk onverschillig, want zo sterk vind ik dat verhaal nu ook niet maar ik kan nog alle teksten meebrullen, dat is zeker. Dat is trouwens iets wat je snel moet leren want zowel op mijn niet meer zo koosjere vinylplaat als op mijn later gekochte cd staan de teksten gebruiksonvriendelijk afgedrukt, mijn enige punt van kritiek. Wie drukt nu de lyrics af als één doorlopende tekst gescheiden door puntjes en de titels in het vetjes? Scheel word ik ervan en ik weet dat ik soms een moeilijk mens kan zijn.

Het is de muziek die het 'em doet met een geluid dat uit de speakers knalt maar ook genoeg subtiliteit bevat wanneer je luistert met een hoofdtelefoon, wat ik de verdienste vind van producer Peter Collins, die bijvoorbeeld ook de albums Power Windows en Hold Your Fire van Rush heeft gedaan. Favorieten op dit album? Niet lachen met mij, hé! Of toch drie: het vliegensvlugge The Needle Lies, het sublieme I Don't Believe in Love en dat mij altijd sprakeloos achterlatende slotnummer, Eyes of a Stranger.

Mijn academische carrière draaide niet op een succes uit, ik deed nog één jaar Rechten erbij, maar ik het was het vele blokwerk spuugzat en zocht iets anders. Dit album werd een enorm succes, althans bij dat deel van het Metal publiek dat voordien die echte klik niet had bij The Warning en Rage for Order. Het leverde Queensrÿche ook de positie als openingsact op tijdens de And Justice for All toer van Metallica. Het gigantische succes kwam twee jaren later met het album Empire met opnieuw een koerswijziging.

Sir Spamalot schreef:
Ik werd ook trouwe klant bij de Music Man in de Bagattenstraat in Gent.

Deze zaak bestaat niet meer, neem ik aan? Of doel jij op de Music Mania, die zich nu aan de Vooruit bevind?

avatar van Kronos
Als ik me goed herinner is Music Mania er ergens wel een voortzetting van maar valt niet te vergelijken met de vroegere Music Man. Die winkel had drie of vier verdiepingen. Op het hoogste was de metal afdeling.

avatar van Sir Spamalot
Sir Spamalot (crew)
Klopt, hoek Bagattenstraat & Sint-Pietersnieuwstraat, quasi rechtover de hoofdingang van de Vooruit. Uren kon je bezig zijn op - ik dacht - gelijkvloers en drie verdiepingen (met krakende houten vloeren).

Edit: voor we te veel off-topic gaan, Platenzaken.

Echt? Waanzin. Nu nog maar één verdieping

avatar van Funky Bookie
Iets te pretentieus conceptalbum. Zonder de uitleg was het verhaal volledig langs me heen gegaan. Er staan ijzersterke songs op dit album die helaas te vaaak worden onderbroken door hinderlijke tussenstukken die nodig zijn voor het verhaal.
Misschien moet ik het album meer tijd geven, maar voorlopig vind ik de voorganger beter. Neemt niet weg dat dit wel een heel sterk album is. Ik had alleen hogere verwachtingen.

avatar van lennert
Rage For Order en Operation: Mindcrime strijden eigenlijk altijd om de plaats van favoriete Queensrÿche-album. Rage For Order is een grillig, experimenteel album en Operation: Mindcrime is een gestroomlijnd conceptalbum waar de oude US-powermetalroots langzaamaan de ruimte geven voor stadionrock-invloeden. Dat laatste klinkt eigenlijk negatief terwijl ik het positief bedoel. Waar Empire misschien wel nog wat door zal slaan naar de toegankelijke sound, is O:M toegankelijk genoeg om voor iedereen te beluisteren te zijn, maar de nummers zelf zitten uitzonderlijk vernuftig in elkaar. Wederom niets dan respect voor de nuance in de ritmesectie, want Jackon vult het geheel wonderbaarlijk mooi op met zijn basloopjes, terwijl Rockenfeld wederom de perfecte sound benaderd en geen slag teveel of te weinig gebruikt.

Tate zingt minder onorthodox dan het geval was op Rage For Order, maar alles wat uit zijn strot komt nodigt uit tot luisteren. Het verhaal vloeit soepel uit zijn mond en de teksten zijn stuk voor stuk ijzersterk. Als je jezelf puur focust op de politieke kritiek, dan merk je dat we sinds 30 jaar niet veel verder zijn gekomen. Als je kijkt naar het menselijk drama, dan is vooral het hoofdstuk 'sister Mary' verschrikkelijk treurig. Levert ook meteen met The Mission en Suite Sister Mary een paar prachtige songs op. Laatstgenoemde song geeft me iedere keer kippenvel. Het wordt ook perfect opgevolgd met het veel energiekere The Needle Lies en qua thematiek in I Don't Believe In Love en Eyes Of A Stranger prachtig uitgewerkt. De solo's en melodieën van DeGarmo en Wilton strelen de oren tot de max. Ik voel me nu nog steeds terug in de tijd van eind-middelbare school/begin universiteit waar ik dit album non-stop draaide en besef me nu dat ik, op dit moment, net iets meer geniet van het consistente, gestroomlijnde album dat Operation: Mindcrime heet, dan ik doe van het meer grillige Rage For Order. Misschien dat dit morgen weer anders is, want het is echt lastig bepalen welke van deze twee meesterwerken de voorkeur heeft. Damn, wat was deze band toch goed op dit moment in de geschiedenis.

Tussenstand:
1. Operation: Mindcrime
2. Rage For Order
3. Queensrÿche (ep)
4. The Warning

avatar van RuudC
Beter en gestroomlijnder dan Rage For Order. Dat er hier een duidelijk concept in zit, helpt wat mij betreft ook wel. Zowat de ideale metal musical van de jaren tachtig. Virtuositeit alom en daarom jammer dat ik dit album nooit echt de aandacht gegeven heb die het verdiende. Ik ben echt onder de indruk van het vakmanschap van de heren, maar ook hoe hier een dijk van een dystopische sfeer neergezet wordt. Ik moet dit alleen wel vaker horen om het op waarde te schatten. Een verhoging wordt dus niet uitgesloten.

Tussenstand:
1. Operation: Mindcrime