Queensrÿche - Operation: Mindcrime (1988)

Metal / Rock
Label: EMI-Manhattan

1. I Remember Now (1:17)
  2. Anarchy-X (1:27)
  3. Revolution Calling (4:42)
  4. Operation: Mindcrime (4:43)
  5. Speak (3:42)
  6. Spreading the Disease (4:07)
  7. The Mission (5:46)
  8. Suite Sister Mary (10:41)

met Pamela Moore

9. The Needle Lies (3:08)
  10. Electric Requiem (1:22)
  11. Breaking the Silence (4:34)
  12. I Don't Believe in Love (4:23)
  13. Waiting for 22 (1:05)
  14. My Empty Room (1:28)
  15. Eyes of a Stranger (6:39)
  16. The Mission [Live] * (6:09)
  17. My Empty Room [Live] * (2:42)
avatar van Eddie
DutchViking schreef:
Al zou Operation Mindcrime II maar half zo goed zijn als deel I, dan nog zou ik 'm kopen want dat zou betekenen dat 't toch een redelijke plaat is.

Waarmee je een bijzonder sterk punt hebt.

avatar van Eddie
Vandaag voor 4.99 gekocht bij Music All In in Zutphen, ik had al de plaat al eens gedownload, en heb al 100 keer met het orgineel in de handen gestaan, nu voor 5.- kan ik hem toch niet laten ligen.

avatar van Epitaph
En dan noemen ze Vrijdag de 13de een ongeluksdag, voor jou dus niet.

avatar van animalkrullie
technisch zeer goede band

Casartelli (moderator)
Hmja, laten we deze nog maar een keer afstoffen nu dat treurige deel II in de belangstelling staat. Maar nog altijd 4½* voor deze.

ik zeg, meesterwerk

dit is zon plaat die je op moet zetten en over je heen laat komen tot de laatste seconde

zon plaat waarbij alles af is en er niets meer aan veranderd hoeft te worden

avatar van Lin
Lin
luister hem nu weer voor het eerst in ongeveer tien jaar
kan m nog woordelijk meezingen dus indruk heeft t in ieder geval gemaakt

Joy
draai um ook paar keer per jaar

blijft sterk:)

Dit album zal steevast voor mij immer en altijd een speciaal album blijven, ik zat op de hogeschool en zat volop in mijn "Bryan adams" muzikale puberperiode, toen een medstudent uit het Gentse mij een cassette meegaf met dit album en drie verloren geraakte Iron Maiden nummers (kwestie van opvulling!)
Mijn God... ik werd volledig weggeblazen door dit album!!! het is een muzikale trip die je van begin tot eind in één ruk moet uitdoen, elk nummer heeft zijn eigen verhaal en vloeit in mekaar over zoals ik het nooit meer heb terug gehoord!
Queensrÿche zijn voor mij de 'dooropener' geweest naar de hardrockwereld, mijn jaren '80 muziek werden in één ruk weggewassen en ik werd met de teletijdsmachine van professor barabas in één keer in een nieuw muzikaal tijdperk geslingerd en ben er steeds blijven inhangen! Ik ben sindsdien een echte rock liefhebber geworden en sta open voor alles, ik kan genieten van zowel Maiden als Metallica, Linkin Park tot Rammstein... rockmusic has become my passion and this all thanks to Queensrÿche!!

Dit album staat gewoonweg op mijn nummer één aller tijden omdat het de grootste impact had en ik nog altijd het hele album zonder één uitzondering van begin tot einde kan beluisteren en in een volledige roes kan geraken, een staat van opperste genot!

Ik wil en durf geen beste tracks weergeven, want eigenlijk is dit hele album een wonderbaarlijke track!
Maar als ik toch poging moet doen... Sister Mary, Eyes of the stranger en revolution calling!

Kon ik dit album meer dan een 5 geven, zou ik het doen!
Ik besef dat velen deze recensie bullshit zullen vinden, maar het zij zo! Ere aan wie ere toekomt... en alleen maar respect voor Operation Mindcrime I

Ik ben benieuwd naar OM II, maar vrees dat ik enkel maar verweesd zal achterblijven omdat ik op die 18 jaren uiteraard geëvolueerd ben en ik nooit meer op dergelijke manier muzikaal kan verrast worden! Uit respect voor de heren van Queensryche zal ik hen een objectieve kans geven, ook al zal dat geen enkele invloed hebben op deze recensie!

Tot zover deze lofrede!

godlydevil7
heb 'm nu twee keer geluisterd en eerlijk gezegd vind ik Operation: Mindcrime(nummer) wel leuk, maar voor de rest weet het me niet echt te bekoren, ik ga echter nog niet stemmen, maar ff kijken of deze plaat gewoon vaker geluisterd moet worden, stem volgt dus nog

Wat ik hier allemaal lees over "in het begin niet zo bijzonder" en "hoe meer ik luister hoe beter het wordt" kan ik alleen maar bevestigen. Ik heb deze plaat nu twee jaar in mijn bezit en hij klinkt beter dan ooit. Er zijn dan ook zoveel interessante aspecten aan deze schijf. Er is het verhaal, er zijn de spannende sfeerstukken, de uitstekende soli, de poppy maar nooit vervelende refreinen, de rockende stukken, de "verborgen" geluiden,enz.
Dit is een diamant die met mondjesmaat zijn facetten prijsgeeft. Ik verhoog tot 4.5

avatar van Rockfan
[quote]Casartelli schreef:
quote]
Tja, Iron maiden én Queensrÿche geweldig vinden is wellicht net zo'n lastige combi als Iron maiden én Metallica of de Beatles én de Stones etc..

Is bij niet zo'n lastige combi, vind Queensrÿche EN Iron Maiden geweldig

Ik vind het nog steeds een sterk album, maar er zitten toch wel momenten op dat hij gedateerd klinkt. Hij paste wel echt in het tijdsbeeld van 1988. De opkomst van Metallica en Guns n Roses.
Suite Sister Mary en Eyes of a Stranger zijn de sterkste nummers. Maar deze staan in de schaduw van Silent Lucidity.

mugken
Fantastisch album!Heb hem nu nog maar één of twee keer gehoord en ik vind hem zalig.Heel moeilijk om favorieten aan te duiden,maar ik ga daar nog eventjes mee wachten.4,5* Kan nog hoger worden.

mugken
Ik heb hem nu nog wat meer geluistered en ik denk dat 'k tog ga tog voor Revolution Calling,Eyes of a Sranger en The Needle Lies.Verhoog mijn stem naar 5.

Johnny schreef:

Dit album staat gewoonweg op mijn nummer één aller tijden omdat het de grootste impact had en ik nog altijd het hele album zonder één uitzondering van begin tot einde kan beluisteren en in een volledige roes kan geraken, een staat van opperste gennot!

Is dat een foutje dat er eerste in je top tien Operation: Livecrime staat?

mugken
Mission is ook één van de zovele hoogtepunten,zelfs nog beter als The Needle Lies.

Wat een heerlijk album. Nog altijd met The lamb lies down on broadway het beste concept album aller tijden. ook het begin van de echte progmetal. Tussen al mijn Vanden Plas, DT, PoS, Pagan's Mind heb ik tog altijd een speciaal plekje voor deze cd. Het geeft je echt een goed gevoel ook. Deze cd kent geen zwak nummer. Eerst vond ik Revolution Calling de beste, maar na meer luisteren zijn alle nummer gewoon sterk, de eerste 2 dan niet meegerekend als nummers.

anathema
Wat een super plaat blijft dit. Veel hardrock uit die tijd is niet meer om door te komen wat mij betreft, maar dit.......eh meesterwerk?

Davez
Ik heb nooit echt iets gehad met conceptplaten. Het verhaal achter deze plaat met dokter X etc is eerder iets voor een tekenfilm vind ik.

Vanaf dat 10min. durende nummer is de plaat best wel een boeiende trip indien je weet waarover het gaat.
Daarvoor heb ik eventjes wikipedia geraadpleegd.

De plaat speelt eigenlijk af als een film met zowat soundtrackachtige muziek in de intro's en dan die gesprekken ertussen.

Wat me het minst aanstaat is die power in de stem van Tate. Hij klinkt zo theatraal, iets dat ik ook niet kan waarderen in Iron Maiden platen. Geef mij maar een aggresief klinkende stem zoals die van James Hetfield.

Op de solo's en de riffs is natuurlijk niets op aan te merken, lekker gespeeld catchy, goeie melodieen.

Al bij al best een fijn plaatje in staat om te groeien.

Casartelli (moderator)
Toevallig heb ik hem net een uurtje geleden nog gedraaid en wederom geconcludeerd: wat is-ie toch briljant!

Dat het verhaal over Nikki en Dr. X niet direct tot de toptien der naoorlogse literaire werken gerekend wordt, akkoord, maar het is althans een samenhangend verhaal dat de muziek draagt in plaats van dat het een het ander in de weg zit of het ander het een.

Daarmee is het voor mij dan ook nog immer het enige echt geslaagde voorbeeld van een progmetalen conceptalbum (hij stelt daarmee bijvoorbeeld jaargenoot Seventh son van Iron maiden in de schaduw, maar veel zwarter nog is de schaduw over een aantal would-be conceptplaten uit de jaren '90 en '00). Score had ik hier al eens geannonceerd, maar voor de volledigheid nog maar eens: 4½*

p.s. Davez: succes met groeien. Als MuMe al bestaan had op het moment dat ik dit plaatje leerde kennen, was het voor mij niet eens een voldoende geworden.

Totaal onbekend voor mij, maar op advies van .. ga ik deze plaat toch eens scoren.

Ben weg van ITEC van Ayreon ... benieuwd of deze dat voor mij kan evenaren ... ? Of moet ik ze echt niet vergelijken?

mugken
Ayreon is toch Powermetal?Ik vind niet dat ze veel gemeen hebben.Dit is eerder oude Progmetal met Heavy Metal invloeden.Maar hij is zeker aanteraden.

[quote]Casartelli schreef:

quote]

strcutureel kippevel en de neiging om keihard te gaan schreeuwen bij de laatste 4 nummers, wat een einde van een plaat!

een 10

avatar van Germ
Germ (crew)
mugken schreef:

Queensryche is gewoon een heavy metal band. In ieder geval op hun eerste platen.
Maar het is zeker geen power metal. Power metal associeer ik toch meer met Duitse zeikbandjes als Helloween, Edguy, Gamma Ray etc etc.

Operation Mindcrime is simpelweg het beste album wat QR ooit gemaakt heeft, en (ben bang) niet meer te overtreffen.

Joy
dat gezeur over labeltjes altijd...

who cares?

avatar van schizodeclown
Davez schreef:

Helemaal mee eens!Ik had hoge verwachtingen van dit album dankzij alle reviews maar niemand vertelde wat over de neppe zang,waardoor ik ook dacht dat er een zware stem bij zat.
Op de hoes,en band- en albumnaam afgaande had ik echt meer een vage rammstein-achtige band verwacht,maar dit is meer een upgrade van Bon Jovi,hetzij wat meer ruig en even verwijfd(jaja).
Muziek is wel lekker trouwens.
Ik hoop dat er hier wat luisteraars zijn die in het begin ook zo dachten over de zang maar later toch nog aan hadden kunnen wennen.Anyone??

avatar van Grafmat
schizodeclown schreef:

Muziek is wel lekker trouwens.

Ik vrees van niet... Tate is zo'n zanger waar je van houdt of niet... De vergelijking met Bon Jovi vind ik nergens op slaan trouwens. En ik vraag me af wat je bedoelt met 'neppe zang'. Tate's is bepaald geen nep, en dat heb het beste mogen meemaken tijdens een legendarisch concert in de verschrikkelijke Jaap Edenhal in A'dam - wát een concert. Na Suite Sister Mary was er gewoonweg een ovatie van enkele minuten!!

avatar van james_cameron
Prachtig album met een sterk concept en geen zwakke songs. Duidelijk het hoogtepunt van de band.

schizodeclown schreef:

Ik had in het begin eigenlijk moeite met de hele plaat, m.u.v. de bekende singles die ik al kende. Of Tates stem daar een grote rol in speelde, zou ik nu niet meer zo kunnen zeggen, maar het was het totaalgeluid dat me in beginsel niet zo lag en daar hoort die stem natuurlijk wel in.

Afijn, het is allemaal goedgekomen (zie enkele berichten hierboven). En Rammstein? Die vergelijking is toch vooral komisch bedoeld hoop ik...