Ben Howard - Is It? (2023)

Pop / Folk
Label: Island

1. Couldn’t Make It Up (3:55)
  2. Walking Backwards (5:19)
  3. Days of Lantana (5:15)
  4. Life in the Time (3:30)
  5. Moonraker (4:26)
  6. Richmond Avenue (5:14)
  7. Interim of Sense (3:56)
  8. Total Eclipse (1:30)
  9. Spirit (5:10)
  10. Little Plant (3:58)
avatar van vinylbeleving
Leg dit album artwork eens naast het artwork van zijn debuut Every Kingdom. Van een gestileerde en enigzins voor de hand liggende voorstelling, naar een geabstraheerd fragmentarisch werk. Zo is het met de muziek ook. Ben Howard gaat per plaat meer en meer schetsmatig te werk, lijkt volledig zijn eigen weg te gaan. En dat maakt hem een eigenzinnige muzikant.

Dit album vind ik dan weer mooier dan zijn vorige worp, en zelfs wat mooier dan Noonday Dream (die welliswaar iets bij me gegroeid is, maar ik nog steeds wat overgewaardeerd vind ).
Walking Backwards, Days of Lantana, Richmond Avenue en Little Plant zijn sterke songs, de rest klinkt schetsmatiger, maar er valt wel genoeg te ontdekken op deze liedjes.
Ik had totaal geen zin dit album te beluisteren, mede doordat het album artwork nou niet bepaald uitnodigend is en ik denk met mij waarschijnlijk veel mensen niet, want come on....maar 42 stemmen te opzichte van zijn eerdere werk. Het lijkt wel alsof zijn populariteit per plaat afneemt.
Ik zou toch zeggen luister dit mensen. Onder het mom van never judge a book by its cover, want je weet niet wat je mist.
Fraai album!

Geweldig mooi album. Vooral als je er iets meer tijd in steekt.

avatar van Ramonr
IsTheComputerOk? schreef:
Het moet ergens een jaar geleden zijn, dat Ben in zijn tuin zat en zijn wereld ineenstortte. Twee kleine tia's veranderden zijn kijk op het leven. Voor deze singer-songwriter de aanzet om de studio in te gaan en deze plaat ter wereld te brengen.

Dit wist ik niet, maar daarmee vallen een aantal nummers opeens op hun plek. Met name Total Eclipse natuurlijk.

Ontzettend mooie groeier is dit album zeg. Met name de interessante instrumentatie gecombineerd met de mooie, ingetogen zanglijnen in onder meer Little Plant, Days of Lantana, Richmond Avenue en Walking Backwards zijn prachtig. Voor mij tot nu toe de beste release van dit jaar...

avatar van Premonition
vinylbeleving schreef:
Fraai album!

Ik had het kunnen schrijven....

avatar van papat
Mooi album. Kost wat tijd om te doorgronden, maar is nu een van mijn favorieten van Ben Howard.

Grappig, het valt me nu na een paar dagen pas op dat mijn exemplaar (op blauw vinyl) een anders gekleurde hoes heeft..

avatar van Monsieur'
Ik beschouw Days of Lantana inmiddels tot het toppunt van zijn euvre, wát een nummer is dat.

AC1
Twee keer beluisterd maar voorlopig loop ik er nog niet warm voor.

avatar van AreYouThere
Er was afgelopen maanden genoeg te luisteren maar vandaag grijp ik toch dit album er weer even bij. Kan me ook heel goed voorstellen dat het niet iedereen zijn/haar 'cup of tea' is maar ik kan deze, meer experimentele, Ben nog altijd erg waarderen. Sommige artiesten verlies ik ergens onderweg naar hun volgende muzikale bestemming maar bij Ben blijf ik er trouw naast lopen.

Hopen op een tour in 2024, maar gezien al zijn shows van komende maand ook zijn afgelast is hij nog volop bezig met herstellen.

Dim
Zonder kennis van (trieste) zaken luisterde ik deze plaat 's ochtends op de fiets naar het werk; met zijn stem op mijn oortjes was het een aangename tocht, maar ik hoorde geen meesterwerk a la Noonday Dream. Nu ik de achtergrond weet, vallen nummers en teksten wat meer op hun plek, maar het maakt het voor mij niet ineens beter. Ik vind het wel meevallen hoe experimenteel dit is, overigens.

avatar van Yield
Nadat Noonday Dream mij weer volledig overtuigde, heb ik zijn twee nog ontbrekende albums blind aangeschaft. Whiteout was (tot nu toe) toch wel een stap terug vond ik, maar deze laatste worp groeit langzaam maar gestaag. Howard heeft een aanslag op zijn gezondheid weerstaan en zijn stem is nog steeds onweerstaanbaar mooi. De man die jaren geleden met zijn acoustische gitaar voor gillende meisjes "Keep Your Head Up" stond te zingen, is die fase in zijn leven bewust ontgroeid en is een factor van belang geworden.