Neil Young - Neil Young (1968)

Canada
Label: Reprise

1. The Emperor of Wyoming (2:14)
  2. The Loner (3:55)
  3. If I Could Have Her Tonight (2:15)
  4. I've Been Waiting for You (2:30)
  5. The Old Laughing Lady (5:05)
  6. String Quartet from Whiskey Boot Hill (1:04)
  7. Here We Are in the Years (3:27)
  8. What Did You Do to My Life (2:00)
  9. I've Loved Her So Long (2:40)
  10. The Last Trip to Tulsa (9:25)
avatar van The Eraser
De afsluiter is hierop toch veruit de sterkste song, en klinkt een beetje als een voorbode van de plaat 'On The Beach', voor mij Neils beste.

avatar van Jake Bugg
Ik kan echt genieten van deze plaat en dan voornamelijk van The Last Trip to Tulsa. Dat nummer duurt meer dan 9 minuten en toch lijkt het altijd te snel gedaan. Maar ook de andere nummers op deze lp vind ik de moeite. Deze plaat haalt het niet bij zijn opvolger maar toch vind ik deze essentieel als Neil Young-fan.

avatar van henk01
Weet iemand hoe de remaster in de official release 1-4 klinkt?

avatar van harm1985
Beter dan het origineel, maar verwacht niks wereldschokkends, Harvest knapt er meer van op, evenals Gold Rush.

Persoonlijk geef ik nog steeds de voorkeur aan de CSG decoded versie van dit album: BootlegZone • View topic - Neil Young S/T ('69) {Orig Withdrawn US vers. ~ CSG decoded}

avatar van AbleMable
Het solo debuutalbum van Neil Young bevalt mij best, nog niet echt een meesterwerk, die kwamen nog.
En ja, het ligt ook nog duidelijk in het verlegde van zijn periode bij Buffalo Springfield. Voor mij zijn de hoogtepunten, The Loner, The Old Laughing Lady en vooral I've Loved Her So Long.

D'Ouwe Nelis
Het eerste solo album van Neil Young haalt nog niet het niveau van zijn volgende platen. Toch staan er een paar pareltjes op deze plaat (zoals If I could have her tonight, The Old Laughing Lady, Here we are in the Years en I loved her so long.). Volgens mij zijn dit voorbodes van de ingetogen, melodieuze nummers die op sommige latere albums. staan.

avatar van Dibbel
Verdienstelijk solo debuutalbum van Neil Young dat alvast middels enige echte goede nummers laat horen welke richting hij later zou op gaan met nog betere songs.
Zoals The Loner, I've Been Waing For You, I've Loved Her For So Long en vooral The Last Trip To Tulsa.
En het klinkt zo lekker relaxed allemaal.
Op CD zelfs en 3,5*.

avatar van kort0235
Na alle reguliere albums van Dylan beluisterd te hebben, ben ik nu begonnen aan een andere grootmeester, Neil Young. De muziek van hem ken ik wel, maar het is alweer een tijdje geleden dat ik zijn albums beluisterd heb.
Ik heb veel platen van hem, alleen de latere CD's heb ik niet in bezit, dus die luister ik via Spotify.
Dit debuutalbum klinkt behoorlijk dof, dat ik erg jammer vind. Maar het is zeker geen slecht album, maar ook niet top! Here we are in the years vind ik erg mooi. De rest zal helaas niet lang in mijn geheugen blijven hangen. ik heb destijds een 3.5 gegeven, en daar blijf ik nu ook bij.

avatar van Robje1968
Op de middelbare school had ik een vriend die van zijn vader deze LP had gekregen.
Hij vond er niets aan en zo belandde het album bij mij.

Voor mij was dit de eerste kennismaking met Neil. Ik was direct weg van de sound en de breekbaarheid en kwetsbaarheid van de nummers. Vooral de liedjes "The Old Laughing Lady" en "The Last Trip to Tulsa" heb ik grijs gedraaid.

Gaandeweg heb ik meer albums van Neil Young gekocht en raakte dit album wat in vergetelheid.
Vandaag weer eens gedraaid en ondanks dat hij nog wat zoekende is naar zijn stijl, blijft het voor mij een degelijk en heerlijk debuutalbum.

avatar van harm1985
Interessant artikel over het CSG proces (en hoe dat weer ongedaan te maken): https://neilyoungarchives.com/news/1/article?id=NYs-Debut-Album-Restored%20

Anyway, resultaat is te horen op NYA.com.

avatar van BoyOnHeavenHill
Alsof Neil Young nog even de laatste restjes Buffalo Springfield uit zijn systeem moest verwijderen alvorens aan z'n echte solocarrière te kunnen beginnen, met Byrdsy gitaren, strijkers, een elektrische piano, een orgel, een dameskoortje en zelfs een synthesizer (daar was hij volgens mij wel redelijk vroeg mee). Op zich past het wel in het tijdsbeeld om zulke uitgebreid geproduceerde "kamermuziek" te maken, en met de arrangementen heb ik dan ook geen moeite, maar wel met de composities, want hoewel er genoeg mooie melodieën op staan zijn zes van de tien nummers zó kort dat ze eigenlijk al voorbij zijn voordat ze ook maar enige impact kunnen maken. The loner springt er natuurlijk uit, alleen al vanwege het contrast tussen het stuwende orgel en het instrumentale tussenstuk waarop zoveel gas wordt teruggenomen, en het mysterieuze The old laughing lady is een ander hoogtepunt (mede vanwege die prachtige elektrische piano), maar de rest is te licht en af en toe ook een beetje te gekunsteld (of zelfs te melig: "Oh, I've loved her so long... oh, I've loved her so long...").
        Wat ik met dat slotnummer aanmoet weet ik niet goed. Het klinkt inderdaad een beetje als een voorbode van On the beach zoals The Eraser op 6-4-2014 zegt, en het heeft een lekker cryptische tekst, maar waarom het zo ontzettend moet contrasteren met de rest van het album is mij niet duidelijk. Als Young dit album echt als een geheel had willen brengen had hij wat meer werk van Last trip to Tulsa moet maken, en als hij daarentegen dat nummer presenteert als een vooruitwijzing naar wat hij in de toekomst zou gaan doen vraag ik me af waarom hij ons dan de voorgaande 25 minuten heeft willen laten horen. Maar ja, het is Neil Young, en die heeft nooit de weg van de minste weerstand gekozen, en zéker niet de meest vanzelfsprekende route. We doen het er maar mee.