Kanye West - Graduation (2007)

Label: Roc-a-Fella

1. Good Morning (3:15)
  2. Champion (2:47)
  3. Stronger (5:11)
  4. I Wonder (4:03)
  5. Good Life (3:27)

met T-Pain

6. Can't Tell Me Nothing (4:31)
  7. Barry Bonds (3:24)

met Lil' Wayne

8. Drunk and Hot Girls (5:13)

met Mos Def

9. Flashing Lights (3:57)

met Dwele

10. Everything I Am (3:47)
  11. The Glory (3:32)
  12. Homecoming (3:23)

met Chris Martin

13. Big Brother (4:47)
  14. Good Night * (3:06)

met ALBe. Back en Mos Def

15. Bittersweet Poetry * (4:01)

met John Mayer

avatar van Johnny Marr
Ook maar verhoogd naar 5*, Kanye's tweede album die de maximumscore krijgt van mij. Staat geen enkel minder nummer op, "Drunk and Hot Girls" is natuurlijk de minste maar vind die nog altijd bovengemiddeld.

Mijn absolute favoriet is toch wel "The Glory", die sample!!
Daar kan ik maar niet genoeg van krijgen.

Dit album nog altijd niet gevonden in de winkels trouwens, evenals MBDTF. Bijna overal hebben ze enkel The College Dropout, super irritant. :S

avatar van Flipm0de
Koston schreef:
Jammer van kutsingles Stronger en Good Life, anders was dit wel echt een goed album geweest

Persoonlijk vind ik beide singles erg sterk. En zelfs T-Pain klinkt gewoon goed op Good Life, wellicht de enige keer dat de auto-tune daadwerkelijk iets toevoegt met hem.

avatar van Rene1979
Noem het bijzonder, maar eigenlijk werd ik vanaf dit album echt fan van Kanye...Mijn drie favoriete zijn dan ook

MBDF
Graduation
808's

Johnny Marr schreef:

Mijn absolute favoriet is toch wel "The Glory", die sample!!
Daar kan ik maar niet genoeg van krijgen.

Uiteindelijk dan toch gevonden!!
Wel voor 16,50 euro maar dit album is dat toch wel waard.

avatar van jellecomicgek72
Ik voel me altijd zo'n baas als ik Stronger luister.

Deranged
Geen fan van Kanye. Lijkt me wel een geinige gozer maar dat is het.

Wat ik echter wel erg vet vind is het nummer Champion met de Steely Dan sample.

avatar van Silky & Smooth
College Dropout en Late Registration lagen al in de winkel toen ik fan werd van Kanye West, dus ik heb nooit de aanloop van deze albums meegemaakt. Gradution was zijn eerste album waarop ik heb moeten wachten. De verwachtingen waren destijds dan ook hooggespannen en ik kan mij geen ander album voor de geest halen dat mijn verwachtingen zo heeft ingelost als deze plaat. Een complete stijlswitch in vergelijking met zijn vorige twee albums, maar toch weer die herkenbare sound vol warme samples. Samen met Ultimate Victory van Chamillionaire heb ik dit album helemaal grijsgedraaid. Dag in, dag uit op repeat. Het lukt mij niet 'het beste' album van Kanye West kiezen, maar dit is - mede vanwege de nostalgische waarde - zeker mijn favoriet!

avatar van ArthurDZ
Tof album dat beter wordt elke keer je 'm luistert! Op Drunk And Hot Girls na, die blijft nog altijd even kut!

Gelukkig staan er meer dan genoeg geweldige songs op Graduation. Op dit moment is het tweeluik The Glory/Homecoming favoriet, super geproduceerd en zo aanstekelijk als de pest.

ArthurDZ schreef:

Je bent er vroeg bij, 7 jaar na de geboorte - vind je nou ook dat hier zoveel bevruchtingsritueelsongs op staan?

avatar van ArthurDZ
Haha, spookt die discussie na ruim drie jaar nog altijd door je hoofd, Mju?

Nee, geen tribaal atmosferische vaagheden te bekennen op dit fijne album van Mr. West, daarvoor moet je bij de opvolger van deze plaat zijn! Hoewel - en nou niet opnieuw kwaad worden - het grootste deel van 808s & Heartbreaks nog steeds fijner wegluistert dan de laatste twee nummers op Remain In Light

Maar Kanye en de Heads met elkaar vergelijken is uiteraard nogal onzinnig. Ze maken beiden ontzettend creatieve muziek, en daar stoppen de gelijkenissen.

Heb je verder nog iets te zeggen over dit album zelf, Mju?

avatar van Johnny Marr
Mjuman, je moet dit album eens beluisteren, is echt iets voor jou, je zult het geweldig vinden!

Johnny Marr schreef:

Het zal je wellicht verbazen, maar vanaf de eerste teddybeer staan alle KW-albums hier in huis; alleen Yeezus moet ik nog aanschaffen, maar ik wacht tot ik die voor een prikkie kan vinden - Nederlander, nietwaar?

Ik heb bij My Beautiful ... dat album als een van de meest relevante van dat jaar aangestipt; overigens was KW met dames een bijzonder concert op NSJ

avatar van Johnny Marr
Yeezus ga ik, hoe geweldig en geniaal de muziek ook is, wellicht nooit aanschaffen. Het artwork is hiervoor de reden. Het is alsof Kanye zijn fans smeekt om dit album illegaal te downloaden. Wat een flutontwerp, voegt totaal niks toe. Een beetje jammer vind ik, hier schoot hij toch net iets te ver door. Maar dat verandert niks aan de muziek, die is weer geweldig!

En om nog iets te zeggen over dit album: het bewijs dat commerciële muziek ook leuk kan zijn. Maar bij nader inzien heb ik 'm toch wel verlaagd van de volle mep naar 4,5* (het cijfer dat The College Dropout en Late Registration ook kregen). Het is een zeer goed album, maar mist toch soms de urgentie en creativiteit die My Beautiful Dark Twisted Fantasy en Yeezus wel bezitten.

Commercieel album van Mr. West, maar daarom niet minder goed. Staan een aantal van Kanye's beste nummers op, zoals Can't Tell me Nothing en Good Life. Het tweeluik Barry Bonds en Drunk and Hot Girls behoort voor mij dan weer tot zijn slechtste werk, wat erg jammer is. Ook doet een nummer als The Glory mij weinig, en is de eerste helft van het album beduidend beter dan de tweede helft.
Niet Kanye's beste album, wel nog altijd bovengemiddeld goed, zeker voor een commerciële plaat.

avatar van Nr.4
Erg sterke plaat met een Kanye die steeds verder gaat in het VIP-leventje verheerlijken, maar er hier en daar zelf ook nog twijfels bij lijkt te hebben. Het past wel weer mooi in het rijtje als vervolg op zijn eerste twee platen. Veel heel mooie nummers, ik vind ook Barry Bonds en Druk and Hot Girls minder, de enige twee minpuntjes.

avatar van Harderwiek
Wat een heerlijke plaat blijft dit toch. Alleen maar nostalgische hitjes en dan ook nog eens samen een geweldig geheel. Het zijn voor mij toch vooral de fantastische warme producties die dit album voor mij zo relaxt maakt. Genieten.

avatar van Chicken Sun
Ik mis wat samenhang in dit album, ondanks dat de sound wel consequent is. Het voelt meer aan als een collectie singles en is ook lyricaal gezien wat oppervlakkig. Zeker zijn minst goede album in mijn ogen. De punten die ik eraan geef zijn hoofdzakelijk voor Flashing Lights and Can't Tell Me Nothing, dat zijn twee van Kanye's beste nummers ooit. Een hoop tracks mogen er echt wel zijn (Everything I Am) maar het vonkt niet echt.

avatar van goldendream
Is dat niet de toekomstige president van de VS en dus sterkste man van de wereld? Kan mis zijn, want dit genre muziek ...

Chicken Sun schreef:
Ik mis wat samenhang in dit album, ondanks dat de sound wel consequent is.

Dat valt mij juist op: een consequente duidelijk sound bij dit album. Dit zorgt juist voor een mooie samenhang tussen de nummers, die onderling gelukkig wel weer genoeg verschillen. Dit is hier beter dan bij zijn nieuwste Pablo album.

avatar van MJ_DA_MAN
goldendream schreef:
Wat is er met dit genre muziek? Bitches en hoes en auto's en zo?

avatar van Funky Bookie
Ik vond Kanye zijn raps op de eerste albums nog niet heel fijn, maar hier een stuk beter. Ondanks dat het hier en daar erg poppy is (of waarschijnlijk juist daardoor), blijft het heerlijk hangen.
Stonger vind ik echt een hele fijne track en Big BRother tekstueel sterk en ook nog eens heel correct. Bijzonder in het genre.
Conclusie: fijne plaat.