Kanye West - Graduation (2007)

Label: Roc-a-Fella

1. Good Morning (3:15)
  2. Champion (2:47)
  3. Stronger (5:11)
  4. I Wonder (4:03)
  5. Good Life (3:27)

met T-Pain

6. Can't Tell Me Nothing (4:31)
  7. Barry Bonds (3:24)

met Lil' Wayne

8. Drunk and Hot Girls (5:13)

met Mos Def

9. Flashing Lights (3:57)

met Dwele

10. Everything I Am (3:47)
  11. The Glory (3:32)
  12. Homecoming (3:23)

met Chris Martin

13. Big Brother (4:47)
  14. Good Night * (3:06)

met ALBe. Back en Mos Def

15. Bittersweet Poetry * (4:01)

met John Mayer

avatar van MJ_DA_MAN
Waarom wordt Primo trouwens weer als feature aangegeven bij dat nummer (net als bij The Game van Common)?

Duuh, voor de verkoopcijfers

avatar van MJ_DA_MAN
Ik heb het over het feit dat ie als feature staat aangegeven, hier op de site. Weet niet wie dat heeft gedaan, maar Primo is gewoon géén feature op dat nummer.

Heb een versie met 13 nrs. Ik mis Glory en Bittersweet

avatar van MJ_DA_MAN
En The Glory is ook niet met Al Be en Mos Def. Ik ga eens eventjes wat dingen wijzigen.

Reijersen schreef:
Heb een versie met 13 nrs. Ik mis Glory en Bittersweet

Ow heb de Glory wel. Even kijken welke ik dan niet heb.

Ik zie het al. The Glory staat er 2x.

avatar van MJ_DA_MAN
Gewijzigd ondertussen . Niet meer wijzigen nu, hij (tracklist) klopt nu 100% (ook de gastartiesten, want Primo en ook de mannen van Daft Punk zijn géén features, nogmaals).

avatar van j.b.b.l
ben ik de enige die kippenvel krijg van flashing lights?tering wat een goed nummer zeg!!!!!!

avatar van Reijersen
Zo op het eerste gehoor valt het best tegen. Het is allemaal zo traaaaaaaag

jorisje123456
j.b.b.l schreef:

Zeker een van men favoriete nummers, ook prachtig stuk van dwele trouwens

Ik verhoog ook naar 4.5* na de explicitie versie te hebben gehoord

tip: luister hier vooral niet naar met slechte speakers, als je een goed geluidssyteem hebt hoor je hoe goed sommige nummers in elkaar steken qua productie enzo

Millie
Eeeeej ik vind de album een 6 waard

SinX
Zeker een stuk minder dan Late Registration, en kan al helemaaaaaal niet tippen aan het niveau van College Dropout.
Matige teksten en producties, en vooral minder dan onboeiende gastartiesten. Verder wil er nog wel een lekker nummer tussen zitten....

avatar van ferdi2307
Flashing lights bezorgt mij nog net geen kippenvel, maar wel een top plaat.. heerlijke flow en beat..
btw, ik heb een 16e bonus nr:
Everything I Got (Feat. John Legend & Termanology)
klopt dit?

j.b.b.l schreef:

Idd, heb net hetzelfde gevoel, I wonder, The Glory, everything I am...
Ik vind het allemaal wel lekkere nummers op Drunk & Hot Girls na.

*4,5

Ik ben wel nieuwsgierig om de BONUS track "goodnight".
Ik heb gehoord dat dit over zijn grootouders zou gaan, of het waar is...

Wel veel negatieve reacties hier? Verwachten we met z'n allen een tweede Thriller ofzo? Afgezien van een paar mindere nummers (nou ja eigenlijk vind ik alleen drunk and hot girls kut, terwijl ik Mos Def als artiest zelf altijd top vind) is het gewoon een zeer goede plaat, helemaal vergeleken met de troep die er de laatste tijd in dit genre uitkomt. Verder is hij nog steeds wel redelijk vernieuwend bezig, als je dit vergelijkt met 20 keer dezelfde snaredrum op College Dropout al helemaal.

Flashing Lights heeft idd wel een redelijk zieke beat ja, doet me een beetje aan Timbo denken, nu heeft hij ook meegewerkt aan Stronger.

Voorlopig 3,5*

IIB
Ok ik heb wat info gezocht over de bonus track Good night.
Dit zou wel eens de 2de Roses kunnen worden.

Good night gaat over zijn grootouders en is geschreven op de dag dat ze alle twee gestorven zijn. Zijn grootvader stierf in de ochtend, kanye vroeg aan zijn grootmoeder hoe ze verder zou gaan zonder hem. Een paar uur later stierf zijn grootmoeder.

Oh ja and it features Mos def

Grtz

avatar van Timo710
MJ_DA_MAN schreef:
Ik deed dat, ik ben het je echt enorm met je eens, Primo is geen feature te nummer, maar, het is wel Primo die even een paar cuts doet, en als het nou DJ Arie met een Korst was, zou ik hem niet gezet hebben, maar omdat het intresant is om te weten dat Primo de cuts deed, en hij als feature op de clean retail playlist stond.....

mes-one
Beetje vreemd hoe Kanye ineens een stuk bescheidener is geworden t.o.v. zijn voorgaande albums (Big Brother is daar een goed voorbeeld van). Alsof hij in 1 keer heel volwassen is geworden. Wel een heerlijk laidback album dit. Ik bengin met een voorzichtige 4*.

avatar van j.b.b.l
verhoogt van een 4 naar 4,5 , hij blijft op me groeien

Gekkenhuis
Toch een vrij teleurstellend album. Kanye moet het op een solo-plaat duidelijk hebben van zijn producties en die schieten hier te kort. Nummer 1 t/m 4 vind ik dan nog aardig weg luisteren, maar daarna stort het in elkaar. Good Life en voornamelijk Can’t Tell Me Nothing zijn echt dramatisch gesampled en uitermate irritant. Ook gastartiesten Lil Wayne en T-Pain zijn vervelend, beiden hebben zo’n robotachtig piepgeluid dat uit hun strotten komt.

In de gastbijdragen ligt ook de grote zwakte in deze plaat. Waren de vorige albums nog gevuld met aardige MC’s, zijn ze hier nergens te bekennen (Mos Def zingt ontzettend vervelend dus dat kan je ook geen volwaardige rapper op dit album noemen). Kanye zelf moet het al sinds hij begon te rappen niet hebben van zijn tekstuele hoogstandjes en hier gaat het 90% van de tijd ook nergens over.(Cause i wear Louie V, Im the Louie Vitton don blablabla)

2.5* , voornamelijk door Stronger die ik wél sterk geproduceerd vind en omdat de laatste paar tracks nog redelijk aan te horen zijn.

NAT
Het is best een aardig album . De beste liedjes die erop staan zijn :
Champion,Good Life , Can't tell me nothing , Flash Lights Everything I am, The Glory ,Homecoming, Big Brother, Bittersweet .

Je moet gewoon de liedjes een paar keer luisteren dan zie je wel dat ze geniaal zijn .

avatar van MJ_DA_MAN
Toch nog wel een redelijk geslaagd album. Maar echt zonde dat er twee nummers opstaan waar ik echt op kost: Barry Bonds (Lil' Wayne , zó slecht) en Drunk And Hot Girls (waar is Mos Def mee bezig ?). Maar gelukkig staan er veel meer goede dan slechte nummers op, vooral The Glory is erg aanstekelijk. Everything I Am is een geslaagde samenwerking van twee producers (met Primo dus). Eigenlijk een simpel nummer, maar klinkt gewoon erg fijn. De samenwerking met Chris Martin vind ik niet echt geslaagd. Geen slecht nummer maar niet echt bijzonder. Beach Chair van Jay-Z vond ik toch minimaal tweemaal zo goed. Hij krijgt van mij 3,5*, maar echt zo jammer van die twee kutnummers.

avatar van J.M.
Ja, echt jammer van die 2 k*t nummer, Al meteen de eerste secondes van Barry Bonds hoor je al dat het totaal niet past op dit album. Als je dit album luistert zou dat ook Kanye toch op moeten vallen.

avatar van waxs
Verbaasd me nog wel dat iedereen zo lyrisch is over het album.

avatar van ferdi2307
2,5 -> 3*

IIB
Er is ook een bonus track voor UK. (mss aanpassen bij tracklist)

Good night:

geplaatst op 1 september 2007, 13:11 uur

Ok ik heb wat info gezocht over de bonus track Good night.
Dit zou wel eens de 2de Roses kunnen worden.

Oh ja and it features Mos def

Grtz

avatar van psychonaatje
IIB schreef:
Er is ook een bonus track voor UK. (mss aanpassen bij tracklist)

Good night:

Wat weerhoud je ervan om het zelf te doen?

psychonaatje schreef:
Wat weerhoud je ervan om het zelf te doen?

Ja precies, merk dat er de hele tijd commentaar is op het album, maar zelf wat tijd inversteren om het op te knappen kan blijkbaar niet.

waxs schreef:

Sorry dat ik het opmerk, zei ik dat het jullie fout was ?
Ik wou gewoon meedelen dat er een Uk bonus track is die wrs heel goed zal zijn. Maar goed als dat al verkeerd is...

avatar van waxs
Juist jah, volgens mij volg je me niet helemaal.