Between the Buried and Me - Colors (2007)

Label: Victory

1. Foam Born / the Backtrack (2:13)
  2. The Decade of Statues (5:20)
  3. Informal Gluttony (6:47)
  4. Sun of Nothing (10:59)
  5. Ants of the Sky (13:10)
  6. Prequel to the Sequel (8:36)
  7. Viridian (2:51)
  8. White Walls (14:13)
Wow O_O

4,5* en een plaatsje in mijn top 10, daar is alles mee gezegd.

avatar van AOVV
Kronos schreef:
Dit album staat nu nog eens op terwijl ik met andere dingen bezig ben en zo als achtergrondmuziekje vind ik het wel erg lekker. De rustiger stukken die mij soms aan The Beatles en Grandaddy doen denken komen aangenaam herkenbaar voorbij dartelen.

Ik moet bij tijd en wijle ook aan The Beatles denken bij de rustiger stukken! Ik luister 'm nu voor het eerst (de dit jaar verschene EP 'The Parallax: Hypersleep Dialogues' heeft me serieus in vervoering gebracht wat betreft deze band!), en ik moet zeggen dat dit op het eerste gehoor ook meer dan goed is.

avatar van DjFrankie
Prachtig qua muzikaliteit, de grunt verveelt me af en toe, maar subliem gitaarwerk en sound!

avatar van Dudeness
Er is geen ontkomen aan...dit MOET naar 5. Lap!

avatar van AOVV
Wat een geweldig album is dit toch. Kan in mijn optiek uitgroeien tot meesterwerkje, maar ik moet 'm even nog wat meer beluisteren. Ik heb 'm ook besteld, dus binnen enkele weken heb ik 'm waarschijnlijk ook fysiek in bezit. 'Sun Of Nothing' en 'White Walls' zijn m'n favorieten, maar zwakke broeders staan hier niet op.

avatar van Don Cappuccino
Dit album blijft geweldig, ook na 4 jaar. Het is nog steeds een van de meest diverse en vooruitstrevende platen die je in het metalgenre kan vinden. Het is echt niet normaal hoe deze band zo veel verschillende stijlen vermengt en dat ook nog met structuur doet!

Colors is eigenlijk een nummer. Zo werkt Viridian echt als een intro voor White Walls. Wie een impressie van dit album zou willen moet White Walls beluisteren. Daar zitten eigenlijk wel alle elementen in. Het vat samen wat er de 50 minuten daarvoor is gebeurd. Het eind is prachtig met paar monsterlijke gitaarsolo´s. Het is bijna allemaal vanzelfsprekend, van death metal naar bluegrass. Zo goed doet deze band dat!

avatar van Kronos
De muziek laat op mij altijd een wat rommelige/slordige indruk na. Misschien wel omdat men uit teveel verschillende vaatjes wil tappen. Vele stijlen voorbij laten komen is makkelijker dan ze echt in de muziek te verwerken. En hier gebeurt veelal het eerste. We horen death metal en dan klinkt daar plots iets als de Beatles of Grandaddy. Leuk en grappig, maar muzikaal vind ik het niet geweldig werken. Het ontbreekt ook wat aan memorabele momenten en het is ook nog eens een lang album. Probleem voor mij dus dat het niet meteen genoeg aanspreekt om het echt vaak genoeg te gaan draaien. Toch geniet ik er wel van als het weer eens op staat.

avatar van DargorDT
Fantastisch album, mijn favoriet van ze. Woorden schieten gewoon tekort om de pracht te beschrijven. BTBAM is ongelooflijk muzikaal, en ik vind die uitstapjes juist fantastisch. Het werkt voor mij, want de structuur gaat nooit verloren. Death metal kan nauwelijks spannender en avontuurlijker klinken.

avatar van james_cameron
Mijn eerste kennismaking met de band. Ik dacht: laat ik maar direct met het beste album beginnen. En dat valt bepaald niet tegen. De progressieve death metal die deze Amerikanen laten horen zit geweldig in elkaar en wordt nergens chaotisch, ondanks de bijna oneindige mix van stijlen. De hoofdzakelijk erg lange songs (tussen de 5 en 15 minuten) zijn behoorlijk meeslepend en continu verrassend en avontuurlijk. Het moet een behoorlijke opgave zijn om dit live neer te zetten. Ik ben in ieder geval verkocht en ga het hele oeuvre van de band tot mij nemen.

avatar van DjFrankie
R-bek6 ken je deze al?

avatar van korenbloem
Heerlijke plaat.

avatar van Don Cappuccino
Komende maandag is het alweer tien jaar geleden dat Colors uitkwam. Wat mij betreft kan het album in het moderne metalcanon: een plaat die veel teweeg bracht en flink wat bands heeft geïnspireerd. Vanaf de releasedatum had ik het album en nog steeds is het een feest om naar te luisteren. De manier waarop Between the Buried and Me stijlen combineert die op papier compleet niet werken is ongeëvenaard. Colors vloeit fenomenaal als een geheel met terugkerende passages, als een metalversie van Dark Side of the Moon, waar het artwork overduidelijk naar verwijst.

De hoofdmoot van de sound is progressieve deathmetal door een metal- en hardcorelens: heel erg springerig en energiek. Daar omheen gebeurt belachelijk veel: jazzy passages, neoklassieke metalen gitaarpraktijken, Dream Theater-prog, King Crimson-prog, melancholische oude stijl Coldplay-achtige pop, bombastische Queen/Muse-stukken, Pink Floyd-gitaarsolo's, Mr. Bungle-cabaret, country, psychedelische pop, post-rock/metal, southern rock. Alle passages vloeien ronduit naadloos in elkaar over en klinken nergens misplaatst. Het zogenaamde bargevecht aan het eind van Ants of the Sky met bijbehorende banjosolo is echt hilarisch, maar daarna schakelen ze over naar een hemelse finale.

Sindsdien is de band een aantal keer redelijk dichtbij het niveau van deze plaat gekomen, maar Colors staat toch op een eenzame hoogte in de discografie.

avatar van Zagato
Naar aanleiding van bovenstaande bericht van Don Cappuccino dit album maar eens gaan luisteren. BtBaM is zo'n band die om een of andere reden volledig aan me voorbij is gegaan, ondanks het feit dat ze muziek maken die volledig in mijn straatje ligt. Na een luisterbeurt kan ik eigenlijk nog niet veel zeggen, ik ben een groot liefhebber van prog metal maar niet zo'n grote death metal fan. Ik ben benieuwd of ik aan de stem ga wennen, er is in ieder geval genoeg te ontdekken op dit album.