Built to Spill - Perfect from Now On (1997)

Label: City Slang

1. Randy Described Eternity (6:05)
  2. I Would Hurt a Fly (6:15)
  3. Stop the Show (6:26)
  4. Made Up Dreams (4:52)
  5. Velvet Waltz (8:33)
  6. Out of Site (5:36)
  7. Kicked It in the Sun (7:32)
  8. Untrustable/ Part 2 (About Someone Else) (8:53)
avatar van Paalhaas
Wat is dit toch een verschrikkelijk mooi album. Het verbaast me dat er nog geen berichten bij zijn geplaatst.
De nummers zijn allemaal vrij lang en zijn zo veranderlijk dat je het eigenlijk eerder suite's kunt noemen, meerdere nummers in één. Er zijn zoveel goede ideeën in gepropt, dat voor het ene goed en wel is afgelopen, het volgende al begint. De kracht van dit album ligt in zijn homogeniteit: enkel sterke nummers. Zelden dat ik niet één of twee nummers minder graag hoor, maar bij deze plaat is het toch echt zo. En het gitaarwerk van Martsch is weer eens super.
Niet in mijn top 10, maar wel in mijn top 15!
5/5

avatar van Sander B.
Idd Paalhaas, Dit is een ontzettend lekkere plaat. Ik kwam 'm onlangs tegen bij Concerto in de uitverkoopbakken, meteen aangeschaft. Absoluut geen spijt van gehad. Werkelijk elk nummer is absoluut de moeite waard. Spannende melodien waarbij je meegenomen wordt in het prachtige gitaarspel van Martsch. Ook veel variatie binnen de nummers. Zoals hierboven al gezegd meerdere nummers in één nummer verwerkt. Aanrader!

Klinkt vooralsnog geweldig. Ik kan geen zwakke nummers detecteren. Vooral Stop The Show vind ik op het moment erg mooi. Nou maar hopen dat het album lang kan boeien.

4,0*, misschien later 4,5*.

avatar van Paalhaas
Toen ik Perfect from now on voor het eerst hoorde, deed het me allemaal niet zoveel. Ik vond Martsch' hoge stem nogal vervelend en de nummers leken me maar wat in het wilde weg te meanderen. Maar na meerdere luisterbeurten kroop het steeds meer onder mijn huid en begon ik de complexe structuren van de nummers te doorgronden. Ook mijn irritatie over Martsch' aparte stemgeluid ebde langzaam weg. Mijn waardering bleef groeien, tot het punt dat ik dagenlang naar niets anders luisterde. Ik trok mijn conclusie: dit is een verslavend album, met prachtige, continu evoluerende mini-symfonietjes. Het geeft niet direct al haar schatten prijs, maar de geduldige luisteraar wordt rijkelijk beloond.

Randy described eternity is een heerlijke psychedelische trip die na 4 minuten langzaam in een fraai crescendo naar een einde wordt toegewerkt. Martsch' gitaargeluid is uniek. Tuurlijk zijn er duidelijke invloeden in terug te horen (Neil Young, Tom Verlaine), maar de intense, neurotische stijl op dit album is van hem en hem alleen. I would hurt a fly introduceert de cello van John McMahon, een instrument dat op deze schijf het geluid wel vaker bijzonder aangenaam verrijkt. Het einde is voortreffelijk, met een lange, lekker 'distorted' gitaarsolo.

Stop the show is typerend voor de avontuurlijke frisheid van de composities. Het begint heel rustig met twijfelende, besluiteloze gitaarlijnen die mooi door de cello worden aangevuld. Maar na 2:30 komt er schot in de zaak en wordt niet één maar twee tandjes bijgeschakeld. We horen een minuut later ineens een volledig ander nummer. Voor het einde zal het roer nog een paar keer omgegooid worden. De overgangen zijn echter nooit gekunsteld, het blijft altijd bijzonder coherent en 'af' klinken. Made up dreams is de meest normale, lineaire rocksong, en niet verbazingwekkend is het met 5 minuten ook de kortste op het album. Ook dit is echter weer een pareltje.

Velvet waltz, één van de langste nummers, is precies dat: een nummer in driekwartsmaat met een zijdezacht tapijtje van vibrerende gitaarlijnen. In de laatste helft gooit drummer Scott Plouf er een schepje bovenop en trakteert Martsch ons wederom op een schitterende, hypnotiserende solo. Out of site staat weer bol van de tempo- en spanningswisselingen en Martsch' zang is hier misschien wel op zijn meest intens. Het nummer staat, net als het hele album, als een huis.

Kicked in the sun is een onverwachte favoriet van me. Het nummer komt weliswaar wat traag op gang maar vooral de tweede helft is echt van grote schoonheid, met een paar ronduit briljante overgangen. Het album wordt glorieus afgesloten met Untrustable, pt. 2 (About someone else), één van de hoogtepunten en het zoveelste bewijs van de kwaliteiten van Martsch als componist.

De koppeling van het woord 'saaiheid' aan dit album is haast ondenkbaar. 5/5

Verhoogd naar 4,5*. Velvet Walz voelt aan als één heerlijke lange solo. Zeer sterke plaat, ik zal de andere album van Built To Spill ook zeker eens beluisteren.

avatar van HiLL
Super sterke plaat! Ik vind het gitaarwerk heel erg lekker en een unieke sound hebben. En laat dat nu ook voor de stem gelden van meneer de zanger van deze gave band, aangezien ik de voorganger ook al lekker vond. En Haas ik moet denk ik toch wel bekennen dat deze plaat inderdaad beter is. Een aanschaf van een schijfje van deze band lijkt mij dan ook een zeer logisch vervolg.

Viereneenhalvester!

avatar van Nim
Nim
Erg goed album. Ben benieuwd hoe ze live zijn --> Paradiso 6 mei.
Kicked in the sun is echt een geniaal nr.

avatar van BlueVelvet
Werkelijk fantastisch album; origineel en erg veelzijdig.
Ik luister hier ontzettend vaak naar. Hij staat al een tijdje op 4.5*
Ik ben dan ook erg zuinig op mijn 5*, deze komt er nog net niet voor in aanmerking. Wie weet binnekort...

avatar van korenbloem
had laatst die 2 eerste zinnetje van " i would hurt a fly" in mijn hoofd. dus ik was dat aan het zingen/ neurieën. I can't get that sound you make out of my head.

prachtige plaat trouwens. 4 sterren.

avatar van Nightrider
Prachtig he, dat zinnetje! Loop ik ook vaak mee rond.

avatar van The Scientist
Randy Described Eternity

avatar van Omsk
I'm gonna be perfect form now on, I'n gonna be perfect starting nów

Hoe vaak denken we dat niet? Heerlijk album, vooral instrumentaal. Eigenlijk is het een erg vreemde vogel in het Built to Spill-oeuvre, omdat op andere platen de nummers veel uitgekleder en compacter zijn. Deze plaat is dan ook wat lastiger te doorgronden, maar uiteindelijk pakt hij je wel. De opbouw van Stop The Show , de opbouw van het openingsnummer het outro van I Would Hurt A Fly . Gewis toptienvoer.

Geweldig mooie indie-rock dat langzaam vooruit krabelt maar onzettend blijft boeien.

Geweldig album. 4,5 *

Kicked it in the Sun springt er voor mij echt uit, maar de rest is nauwelijks minder.

MVW
Verhoogd naar 5*. Wát een plaat.

avatar van Koston
Inderdaad zeer lekker plaat. Vreemd dat ik die nu pas ontdekt heb, terwijl ik wel een fan ben van Modest Mouse

avatar van Yak
Yak
Nog maar eens gedraaid met het zicht op BtS's 'Perfect From Now On'-tour die straks naar Nederland komt.

Dat dit een erg goede plaat is hoef ik niet nogmaals te roepen. Maar toch weet Perfect From Now On me niet zo genadeloos te raken als There's Nothing Wrong With Love dat wel deed. Dat album is voor mij nog altijd BtS's feilloze meesterwerk. De langgerekte nummers van Perfect From Now On zijn ernstiger, opgepoetster, 'netter' en over de hele linie gewoon wat minder goed dan de puntige voltreffers van de voorganger.

avatar van Omsk
Een Perfect From Now On-tour . God, dat is geweldig

Ik kan het onder geen voorwaarde met je eens zijn dat dit niet hun meesterwerk is, heer Yak. Goed, There's Nothing Wrong had 'Car' en 'Car' is een wereldnummer. Maar dit album suist en giert, en de plooien willen alle kanten opspringen wat een onderhuidse onrust veroorzaakt die maar zelden in de muziekgeschiedenis vertoont is. TNWWL had goede - erg goede - nummers, maar het waren geraamtes, uitgeklede korte minimalistische popliedjes. Bij PFN wordt er body gegeven aan de geweldige muzikale ideeen die dit gezelschap heeft. Dat maakt het misschien wat minder rauw dan zijn voorganger, maar dit album broeit en groeit en gloeit en bloeit en boeit haast iedere seconde.

avatar van Paalhaas
Erg mooi verwoord, Omsk. Ik ben het dan ook roerend met je eens.

MVW
Ik ook, veruit het mooiste album van Built to Spill in mijn ogen.

avatar van itchy
Tot voor kort vond ik Keep It Like A Secret de beste BTS maar ik heb het licht gezien, dit is de beste, it's gonna be perfect starting now, hallelujah!

Verdorie, hij gaat hier toch ook langzaam maar zeker richting de 4,5*

Edit [1 juli 2008, 14:02]: Daar is ie dan

avatar van Paap_Floyd
Argh verslaafd. Ik kom later wel met een langer bericht

avatar van Paap_Floyd
Ik ben al de hele dag woorden bijeen aan het rapen die deze plaat zouden moeten beschrijven, maar ik kom vooralsnog niet veel verder dan "briljant", " ", "OMG x100" en "sjongejongejonge wat mooi".

Zo'n anderhalf jaar gelee maakte ik mijn entree in de door veel van u bekende Musicmeter-room van Soulseek. Daar sprak ik al vrij vlot met Paalhaas en die verwees me bij de vraag "wát te pindakazen?" door naar deze pagina. Ik ontdekte heel wat moois, maar toch ook wel wat zaken die me absoluut niet bevielen en zaken die gewoon min of meer langs me heen gingen. Onder dat laatste valt Perfect from now on.

Ik kan me eigenlijk niks meer herinneren van de eerste luisterbeurt, waarvan ik me haast begon of te vragen of die destijds wel heeft plaats gevonden. Mijn stemmenlijst zei van wel, dus ik geloofde het. Er stond 3,5* en dat betekende eigenlijk dat het een vrij aangename plaat zou moeten zijn, die ik zo heel af en toe eens op zou moeten zetten. Maar nee, het duurde tot mei 2008. Cygnus vroeg me of ik in oktober ook nog naar een Built to Spill-optreden zou gaan. Ik bekende dat ik PFNO slechts 1 keer had gehoord en dat was reden genoeg voor hem om mij tot een tweede luisterbeurt te dwingen middels een CSL.

Ik hoorde mooie passages en herkende enkele intro's die ik eerder hoorde in de ID Contests. Jammer van die stem alleen. "Ja dat went wel.. dat had ik eerst ook" wordt er dan gezegd. Ja, lekker... om mij een beetje gerust te stellen en hopen dat ik het nog eens opzet zeker. Nou vooruit, luisterbeurt 3 volgde en ik hoorde steeds weer wat nieuwe dingen. De cello in I would hurt a fly verrukte me nogal en het viel me op dat er zo veel verschillende stukken muziek op deze plaat staan, die soms meer dan geniaal zijn gebonden. Die overgangen in Stop the show na 2:30 minuut en Kicked it in the sun na 3:20 behoren zeker tot mijn favoriete momenten op deze plaat en wellicht ook tot mijn favoriete muzikale passages in het algemeen. Vervolgens bevat Velvet waltz misschien wel de mooiste gitaarsolo die ik ooit hoorde (waar ik vroeger natuurlijk zwéérde bij David Gilmour op Comfortably numb ) Nog een keer terug naar Stop the show: waar die drums en gitaar snoeihard inzetten horen we op de verre achtergrond gewoon nog een megasubtiel gitaarriedeltje. Het viel me na zes luisterbeurten pas op. Zoals Paalhaas al eerder zei: zoveel goede ideeën op deze plaat en het klopt gewoon allemaal. Er is zoveel leuks te ontdekken aan deze plaat. Zo werd ik er ook nog op gewezen dat het outtro van Made up dreams weer terugkwam in Velvet waltz en warempel. De zang kan me nu ook veel meer dan destijds bekoren en een klein optelsommetje maakt duidelijk dat deze plaat alles in zich heeft om een stayer te worden in de hoogste regionen van mijn top 10, mits ik niet teveel andere platen van dit kaliber tegenkom.

Cyg, ik ben erbij in oktober!

pretfrit
Je zou ieder nummer van dit album een uitgebreide review kunnen geven. Iedere nummer bevat prachtige details, tempowisselingen en geniale ideeen...het lijkt haast prog

Hoogtepunt : I Would Hurt A Fly....om te janken, zo goed.
Dieptepunt : album zakt in naar het einde. Vandaar slechts 4,5* maar dit album is zo tijdloos en veelzijdig (als in complex en toch toegankelijk) dat dat best nog eens naar 5* kan gaan

het album heeft meerdere luisterbeurten nodig. (en een goede weergave) Op het eerste gehoor denk je dat je te maken hebt met de zoveelste Pavement, Modest Mouse, Dinosaur jr achtige band. Bij nadere beschouwing kom je tot de conclusie dat dit album wel eens de OK Computer van de alternatieve wereld zou kunnen zijn..

pretfrit schreef:
Dieptepunt : album zakt in naar het einde.

Ik vind de laatste 2 tracks misschien wel de beste van de plaat.

avatar van Paap_Floyd
Ik ken weinig platen waar mensen het zo oneens zijn over de favoriete nummers. Misschien is dat alleen maar positief.

avatar van BlueVelvet
Ik ben het wel een beetje eens met pretfrit: de laatste twee nummers vind ik het minst.

pretfrit
Laatste nummers zijn zeker niet slecht ..met "zakt in naar het einde" bedoel ik sfeerbeeld en drive van het totale album

Mischien is het gewoon zo dat de eerste 5 nummers gewoon TE goed zijn