Built to Spill - Perfect from Now On (1997)

Label: City Slang

1. Randy Described Eternity (6:05)
  2. I Would Hurt a Fly (6:15)
  3. Stop the Show (6:26)
  4. Made Up Dreams (4:52)
  5. Velvet Waltz (8:33)
  6. Out of Site (5:36)
  7. Kicked It in the Sun (7:32)
  8. Untrustable/ Part 2 (About Someone Else) (8:53)
avatar van BlueVelvet
Uiteraard zijn ze niet slecht (2 slechte nummers van de 8 zou nooit een 4,5 opleveren), maar wat minder.

avatar van MVW
MVW
Dan ben ik het weer eens met Paap_Floyd. Kicked it in the Sun vond ik bij de eerste luisterbeurt al geweldig terwijl de rest van het album wat meer tijd nodig had. Ik denk dat het inderdaad veel zegt over de kwaliteit van dit album dat mensen het niet eens kunnen worden over wat nou de beste nummers op dit album zijn.
Alleen maar positief dus

Ik heb trouwens I Would Hurt a Fly en Kicked it in the Sun aangevinkt als favorieten

avatar van dj maus
Zeer emotionele plaat, waar ik - helaas - een beetje uitgegroeid ben. Kwam destijds echter precies op het juiste moment; had toen net een groot verlies te verwerken en daar helpt deze plaat erg goed bij.

avatar van Omsk
Hij duikt inmiddels in steeds meer Top-tienen op .

avatar van Paap_Floyd
Het zijn er nog steeds te weinig

Opvallend vind ik dat andere platen van deze band (aan Last.fm-stats te zien) behoorlijk wat meer beluisterd worden.

avatar van Cygnus
Built to Spill. Al een jaar of zes geleden heb ik ze ontdekt vanwege hun magistrale cover van Neil Young's Cortez the Killer, maar daarna heeft het nog jaren geduurd voor ik er meer van ging luisteren. Wie had toen kunnen denken dat het nu één van mijn favoriete bands zou zijn?

De vele ideeën en schetsen die op deze plaat staan zijn op zich al geniaal, maar de manier waarop ze op deze plaat aaneengesmeed worden tot lange nummers, tilt ze naar een nog hoger plan. Dat is ook precies wat deze plaat beter maakt dan There's Nothing Wrong With Love en Keep it Like a Secret. Ook op deze platen staan belachelijk goede nummers, maar hier krijgen ze door de briljante overgangen nét dat beetje extra.

Neem nou een nummer als Stop the Show. Het nummer begint met een langzaam en sfeervol stukje gitaarmuziek waarin een glansrol voor de cello is weggelegd. Daarna slaat het nummer uit het niets om en wordt in korte tijd naar een prachtige climax opgebouwd. Daarna horen we nog een paar prachtige stukjes, voordat Doug Martsch met één van de lompste gitaarsolo's die ik ooit gehoord heb, komt binnenstampen. Bijna meteen hierna wordt de fade-out ingezet, maar dit zet je alleen maar op het verkeerde been, want er volgt nog een heerlijk subtiel stukje gitaarmuziek.

Nog zo'n schitterende subtiliteit die je pas na meerdere luisterbeurten opmerkt: het outro van Made Up Dreams komt in iets andere vorm terug in Velvet Waltz (dat ik wil nomineren voor de mooiste gitaarsolo ooit), één van de vele kippenvelmomenten op deze plaat. Tenminste, als je deze plaat de kans geeft om die prachtige stukjes aan je te openbaren. Want dit is typisch zo'n plaat die je na de eerste luisterbeurt 3* of 3,5* geeft om er daarna niet meer naar om te kijken. Op het eerste gehoor een gewone indie-rockplaat met een zanger met een vrij irritante nasale stem (waarvan ik in het begin soms dacht dat dat ik met een zangeres te maken had). Maar wanneer je deze plaat vaker luistert, geeft hij zijn geheimen prijs en hoor je dat prachtige dalende cello-laddertje in I Would Hurt a Fly, hoor je hoe de melancholische langzame stukken en de felle uithalen in Out Of Site een schitterend geheel vormen en hoor je dat de overgang in Kicked it in the Sun tot de hoogtepunten van deze plaat hoort.

pretfrit
Cygnus schreef:
Want dit is typisch zo'n plaat die je na de eerste luisterbeurt 3* of 3,5* geeft om er daarna niet meer naar om te kijken. .

Als je het niet erg vindt dan ga ik deze zin als standaard opmerking bij heeeel veeeel albums plaatsen

degelijk review overigens

pretfrit schreef:
Als je het niet erg vind dan ga ik deze zin als standaard opmerking bij heeeel veeeel albums plaatsen

Ik draag bij deze het copyright aan je over, zodat je het bij elke groeiplaat kunt plaatsen...

avatar van dix
dix
Heb deze indertijd veel te weinig aandacht gegeven merk ik nu. Dit is eigenlijk een erg aangename plaat. De zang doet me wat aan de God Machine denken, de band daarentegen is een stuk soepeler en gevarieerder

avatar van Dudeness
Kan zich meten met Crooked Rain, Crooked Rain, zij het dan dat dit hier wat diepgaander uitgewerkt is...waardoor het voordeel van de spontaniteit een beetje verloren gaat..

Zo klinkt dit plaatje me in de oren. Een bijzonder fijn plaatje, overigens! Vakmanschap komt bij golven zomaar je oren binnengestroomd. Sterk over de hele lijn.

avatar van De-noir
Wat een beest van een plaat is dit toch. En ook live enorm sterk weet ik sinds gisteren! Gewoon ijzersterke indie-rock met progressieve trekjes en en veeeel sfeer. Inderdaad geen enkel minder nummer maar constante kwaliteit Kicked In The Sun is dé favoriet hier.

avatar van scabiosa
Bijzonder plaatje dit. Niet erg voor de hand liggend, je moet wat moeite te doen maar dat is hier niet tevergeefs.
Lekker!

avatar van tumkie
i would hurt a fly.

prachtige titel toch

avatar van Omsk
Hoe graag we alles ook willen abstraheren en willen vangen in wiskundige wetten, we leven in een zeer discrete wereld waarin we worden geplaagd en bedwelmd door dromen en seksuele fantasieën. Ik ben een echte uitslaper. Als de gelegenheid zich aandient blijf ik ’s ochtends veel langer in bed liggen dan goed voor me is. Onder de dekens is het warm, en soms is het net of ik in een mooie buitenlandse stad ben, waar een zachte vrouw tegen me aan ligt en alles goed is. Vandaag is er geen reden om op te staan. Ik heb de stereo al aangezet en laat me meevoeren op de tonen van het eerste nummer van een CD. Een pompend gitaargeluid met een zeer subtiel riedeltje op de achtergrond. De epische hoge stem van Doug Martsch. De prachtige metafoor in de lyrics. En dan dat ene zinnetje, dat het hele album draagt:

I’m going to be perfect from now on
I’m gonna be perfect starting now

Ik moet mijn bed uit. Het was maar een droom, maar wel een droom die me kracht geeft een beter mens te worden. Ik kan alles bereiken, als ik maar perfect ben. Ik ga in Madrid of Parijs studeren, ik ga me ontplooien, ik ga beroemd en bewierookt worden om mijn eigen talenten. Maar allereerst ga ik naar mijn werkcollege. Het is al tien uur, maar het kan nog steeds een welbestede dag worden. Ik moet leren, ik moet werken, ik moet iedere dag proberen een stapje dichter bij mijn eigen geluk te komen. Ik doe de dopjes van mijn mp3-speler in mijn oren en stap de trein in.

I can't get that sound you make out of my head
I can't even figure out what's making it

Het tweede nummer van de zelfde CD. De bedwelming van mijn slaap is nog niet voorbij. Mijn nek en ledematen voelen stram en ik laat alles over me heen lopen. Tot nu toe nog geen fouten gemaakt. Ik ga hard werken vandaag. Maar nu nog niet. Nu zit ik in de trein en laat ik me vervoeren - in twee betekenissen van het woord.

You don’t tell me anything
It’s not a dream, it's not a big lie

En dan het werkcollege. De droom is voorbij. Het is zelfs een knap vervelend college, maar het is een horde die ik moet nemen. Ik zal moeten glimlachen naar mijn vervelende cynische docent, ik zal de stof tot me moeten nemen. In de pauze even naar het computerlokaal, want de uitslagen van mijn tentamens zijn binnen. Geen één tentamen gehaald.

There’s a lot that makes me crazy
And a lot is always going on

Het is niet echt een welbestede dag geworden. De tweede helft van het werkcollege heb ik mijn hoofd niet meer bij de stof kunnen houden, en ook de rest van de dag heb ik me nergens toe kunnen zetten. Ik voel me leeg. Het is niet fijn om de gordijnen te sluiten na een dag van niets. Toch maar weer diezelfde CD aan, bij nummer vijf was ik.

You better not be angry
You better not be sad
You better just enjoy the luxury of sympathy

Vooruit, misschien klinken deze zinnen als clichés. Maar als ze gezongen worden door Doug Martsch en omlijst worden door zulke geweldige muziek, slik ik ze als koek. Morgen gaat de zon weer op. Niets sluit uit dat het een prachtige dag wordt, ingeleid door een zachte droom. Misschien ga ik wel nooit naar Madrid, nooit naar Parijs. Misschien ben ik gelukkiger als ik een imperfecte dromer blijf.

Despite his expectations
He turned out mediocre
His master plan was so-so
- We're special in other ways
Ways our mothers appreciate

avatar van Kronos
Mooi verhaal bij een mooi plaatje, Omsk.

avatar van De-noir
Mooie review Omsk. De sleur, het lege, het uitslapen en ondanks goede voornemens niets noemenswaardigs doen. Herkenbaar, ik heb ook wel eens van die dagen Met deze parel kom je de dag wel door in ieder geval. Een album dat ik koester, niet alleen vanwege het geniale gemusiceer, maar vooral ook vanwege de sfeer en de emotie die hier uit klinkt. Grote klasse.

avatar van Omsk

Made-up Dreams is de laatste tijd trouwens misschien wel mijn favoriete nummer van de CD.

aire.
Ik moest ergens aan OK Computer denken bij deze plaat of kan dat niet?

avatar van Cygnus
Dat kan, maar ik ben wel erg benieuwd waarom.

avatar van Omsk
Yep, we blijven benieuwd, aire.

avatar van oruiz
Aire heeft maling aan ons, en terecht

avatar van Lukas
Omsk schreef:
Yep, we blijven benieuwd, aire.

Het jaartal?

pretfrit
pretfrit schreef:
Bij nadere beschouwing kom je tot de conclusie dat dit album wel eens de OK Computer van de alternatieve wereld zou kunnen zijn..

avatar van Paap_Floyd
Omsk schreef:

En welke van de LP?

avatar van Omsk
Ah, die vinyl-editie is me tot nu toe nog niet onder ogen gekomen.

avatar van MVW
MVW
Ik heb 'm sinds een week. Er staat ook nog een bonusnummer op: Easy Way. Welke vooralsnog niet echt een bijzonder nummer lijkt te zijn...

Ff iets anders: Volgens mij is het label gewoon Warner Bros....

Gallow
MVW schreef:
Ff iets anders: Volgens mij is het label gewoon Warner Bros....

Ik heb ook Warner Bros op de cd staan en ook myspace geeft het aan, even editen lijkt mij.

avatar van Kronos
Uiteindelijk zijn er maar enkele echt grote platenfirma's. Die hebben wel hun sub-labels. Dat is wat City Slang van Warner Bros is, net zoals bijvoorbeeld ook Nonesuch dat is, en zo staat het op mijn exemplaar.

Gewoon laten staan dus, zou ik zeggen. Want deze informatie impliceert toch al Warner Bros plus dat het nog specifieert. Klik op de link City Slang en je krijgt meteen te zien welke albums op deze site daar nog onder verschenen zijn. Maak er Warner van en dan krijg je een ontzettend lange weinigzeggende lijst.

Lukk0
Nadat deze in steeds meer top tienen op begon te duiken was ik hier al erg geïnteresseerd in, maar tot nu toe had ik, op een paar keer beluisteren na, nog nooit de moeite genomen om me hier echt in te verdiepen. Nu ik dat wel gedaan heb, besef ik dat ik toch wat gemist heb in de afgelopen tijd, ik vind het namelijk een geweldig album. Ik heb nog geen mindere nummers kunnen ontdekken en met geweldige nummers als I Would Hurt A Fly en Velvet Waltz is dit gewoon een top 10 waardig album en dat is ook waar hij nu terecht gaat komen. Jammer voor Doolittle, maar dit is toch echt een stuk mooier en beter.

Gallow
Vooral het trio na nummer 5 is een waar genot. De lyrics slepen je echt mee en het album is dan bij mij pas ècht gaan knallen toen ik de tekst sheet erbij nam.