Ben bezig de albums achter de liedjes op deel 01 van mijn afspeellijst 'New wave & co' te beluisteren. In 1973 flopte in het Verenigd Koninkrijk de single
Coast to Coast van
Ducks Deluxe, mijn vorige plaat in deze reeks. Meer succes was er voor New York Dolls, sowieso al meer opvallend qua uiterlijk.
In 1973 was glamrock op z'n hoogtepunt
in Nederland. Menig tiener kocht singles van Slade, Sweet, David Bowie of Gary Glitter, terwijl The Osmonds en zelfs onze eigen Bonnie St. Claire ook uit dit vaatje vol stampende rock ('n' roll) tapten. In datzelfde jaar debuteerden New York Dolls, die bovendien invloedrijk zouden blijken. In het bericht hierboven legt
LucM kortweg uit hoe dat gebeurde.
De Amerikanen maakten vuige rock, scheurend vanaf de eerste toon met die heerlijk laag-rauwe stem van Johnny Thunders. Niet dat het continu gitaren op de knieën is: met
Lonely Planet Boy wordt even gas teruggenomen en een sax toegevoegd.
Favorieten voor mij zijn aan het begin
Personality Crisis en
Looking for a Kiss, van kant 2
Trash. De eerste helft bevalt me sowieso beter, op de tweede helft is de verrassing er alweer iets af.
Dit debuut werd ook in
mijn kikkerlandje geperst, wat aangeeft dat er in Europa aandacht voor deze androgyne mannen was. Al leidde het niet tot een hitsingle, laat staan een albumnotering. In de onlangs verschenen Recensiebijbel van Oor
ontbreekt ie eveneens.
Opeens vraag ik me af:
vielip, ken jij dit? En ongeacht je antwoord: wat vind je hiervan?
Mijn reis door de wortels van new wave gaat naar Oost-Duitsland, waar
Nina Hagen al muziek maakte voordat wij haar als punkdiva leerden kennen.