Roni Size & Reprazent - New Forms (1997)

Dance
Label: Talkin' Loud

1. Railing (2:04)
  2. Brown Paper Bag (9:03)
  3. New Forms (7:44)

met Bahamadia

4. Let's Get It On (6:56)
  5. Digital (9:04)
  6. Matter of Fact (4:04)
  7. Mad Cat (4:55)
  8. Heroes (6:34)
  9. Share the Fall [Full Vocal Mix] (6:13)
  10. Watching Windows (5:32)
  11. Beatbox (1:09)
  12. Morse Code (6:39)
  13. Destination (8:30)
  14. Intro (0:52)
  15. Hi-Potent (6:52)
  16. Trust Me (6:26)
  17. Change My Life (8:27)
  18. Share the Fall (6:25)
  19. Down (6:50)
  20. Jazz (6:03)
  21. Hot Stuff (6:31)
  22. Ballet Dance (6:41)
  23. Electriks (6:20)
avatar van T.O.
Ik moet die tweede cd nog ergens vandaan zien te halen

Ik geloof dat het achteraf allemaal wat minder belangwekkend was dan veel mensen (mizelf incluis) dachten. Draai het nooit meer.
Toch 3,5 ster, want goed is het wel.

Toch is een nummer als Brown Paper Bag er vet.
Ik vind dit alleszinds beter dan die agressieve In The Mode-opvolger.

avatar van VanDeGriend
1,0
Het enige optreden waar ik ooit voortijdig weggegaan ben was dat van dit gebeuren in 013 Tilburg. De andere bezoekers vonden t overigens erg goed. Gelukkig was Red Snapper (het voorprogramma) voor mij wel de moeite waard.

Rutgertje
Heb hem een paar keer live gezien. Hele sympathieke kerel... Hoogtepunt vond ik 'brown paper bag', die overigens wel een stuk dansbaarder was dan de cd; deze is wat rustiger, meer 'luister-D&B'. Ik begrijp trouwens niet dat toen ik 'm kocht CD2 er niet bij zat...

avatar van ariedirk
ik heb best wel moeite met deze cd, het is allemaal wat langdraaig en de nummers kabbelen allemaal wat. Ik hou meer van de wat ruigere dnb. het begint wel lekker met railing. de nummers daarna zijn ook nog wel leuk, maar na een tijdje mag het van mij wel wat agressiever, misschien verwacht ik dat te veel.
Voor op de achtergrond is dit wel een prima cdtje

Drum 'n' Bass is natuurlijk complexe muziek, maar ik heb toch twee eenvoudige wensen: het geratel kan over het algemeen niet stévig genoeg en ik wil géén vervelende zanglijnen. Wat het eerste betreft doet dit plaatje toch naar méér verlangen, en wat het tweede betreft merk ik hier toch wel wat nummers om die reden te skippen.

Maar af en toe is het ráák. Brown Paper Bag, natuurlijk. Let's Get It On en Mad Cat, bijvoorbeeld, en meer naar het einde van de eerste CD vind je een paar fijne nummers. Beetje wisselvallig, dus.

De tweede CD moet ik nog goed beluisteren, maar misschien blijkt het wel 3,5* waard.

avatar van STOOKERY
Een van de weinige drum and bass acts met een identiteit.
Brown paper bag is de absolute uitschieter, wat een heerlijke bassline. Share the fall is ook meer dan het beluisteren waard.

avatar van bver
Indertijd gehyped tot en met, maar nooit boeiend van begin tot eind. Voor mij gaat dit album snel vervelen. Als je de goede nummers van beide cd's op 1 cd-tje zet, krijg je echter wel een behoorlijk album. In zijn totaliteit dus een mager beestje.....

avatar van citizen
Dit is 1 van die cd's die aan mij voorbijgegaan is, eind jaren negentig. Red Snapper, Amon Tobin, Tricky, Bjork...allemaal ontgonnen in die dagen, maar dit dus niet. De titel en uitvoerende artiest altijd in mijn achterhoofd gehad en gisteren opgepikt in een kringloopwinkel voor drie euro. Even vluchtig beluisterd, dus nog niet in staat tot een beoordeling, maar toch al een beetje bevooroordeeld, want:
1. i.t.t. voornoemde artiesten lijkt dit toch echt een uitgesproken dance-act; er is helaas weinig dance waar ik vrolijk van word.
2. OOR was indertijd buitensporig enthousiast en later werk werd amper nog opgemerkt.
3. Voor een 'baanbrekend' werk vind ik dat MuMe-gebruikers deze plaat links laten liggen - slechts 72 stemmen - en lees ik hier weinig lyrische reacties.
4. Na de vluchtige beluistering heb ik heel gauw Making Bones van Red Snapper ontstoft...wat een fijne plaat is dat!

Even rustig laten inwerken, dus...
Een miskoop? Stiekum toch geniaal? Voor drie euro wil ik mij die vraag best na aanschaf stellen. Wordt vervolgd.

Drum 'n' bass heeft mij nooit zo gegrepen, maar dit album heb ik dan wel weer in de kast staan. En ik heb ze in die tijd ook wel 's live gezien, wat toch wel behoorlijk goed was. Het enorme enthousiasme vanuit Oor, maar bv. ook de Britse muziekscene (o.a. de Mercury Prize werd gewonnen met dit album) heb ik ook nooit echt gesnapt, maar platen als Brown Paper Bag, Digital, Heroes en Share the Fall zijn toch wel erg lekker.

Kingsnake
Deze plaat staat vol met van alles.
Het is ook samen met Timeless van Goldie en Two Pages van 4Hero een van de landmarks in de jungle/d&b.

Reprezant is niet Roni Size alleen, hier teamt hij up met Die, Krust, Suv en Dynamite.

Er wordt naast de nodige samples flink gebruikt gebruikt van organische klanken van contrabas, gitaar, sax etc.
Vooral Brown Paper Bag is wereldberoemd geworden.

Een van de vele platen die na 12 jaar nog steeds lekker vet klinkt en veel gedraaid wordt bij mij thuis.

avatar van RogerV
Klassiekertje in de drum n' bass wereld.

Brown Paper Bag hoog

avatar van Weirdo Wizzy
Ben een tijd terug eens gaan speuren naar wat Drum N' Bass en kwam bij namen als Goldie, 4Hero en ook Roni Size uit. Ik kwam Lifeforms eens tegen in de cd zaak en maar gekocht want ik vond Brown Paper Bag erg goed.

Ik vrees dat het toch niet helemaal mijn muziek is. 80 minuten naar dit geratel luisteren is me toch iets teveel van het goede. Komt nogal eentonig op me over.

Het album begin wel sterk met Railing. Leuke korte intro. Vervolgens het geweldige Brown Paper Bag. Nummer neemt lekker de tijd om op te bouwen om vervolgens over te gaan in lekker stevig geratel (zo noem ik het maar even gemakshalve). Baslijntje is ook heerlijk trouwens. Vervolgens verslapt mijn aandacht toch wel dus. Het album leeft met 8 en 9 toch weer op. Zeer aangename nummertjes wel, zal vast komen door de vrouwelijke vocalen. Wat daarop volgt geloof ik eigenlijk wel een beetje.

Een hele krappe 3 ster dan maar

avatar van Kos
Kos
Ach New Forms! die ga ik ook maar eens afstoffen 1 dezer dagen. heerlijk plaatje.

avatar van Weirdo Wizzy
Ik zei ergens Lifeforms in de eerste alinea in mijn post maar dat moet natuurlijk New Forms zijn. Was even in de war met dat album van FSOL

avatar van pureshores
die dubbel cd is wel erg moeilijk te vinden. De rerelease ter ere van 10 jaar jubileum ligt wel overal maar dat is een enkelaar met een hoop extra tracks.

Toen dit album uitkwam was het na Goldie's succes toch een baanbrekend album voor die tijd ook al wordt uit dezelfde pan geschept (toegankelijke vocale DNB zonder al teveel toegiften aan mainstream te doen). Maar dit album kan ik nog steeds prima luisteren zonder gedateerd te voelen, bovendien is dit soort DNB nooit platgelopen door de huppelkutjes artiesten dus klinkt het ook nog steeds fresh in mijn oren.
De 12" remix van Watching windows vind ik wel leuker dan de album versie en natuurlijk zijn de andere singles nog steeds top-ik vond Heroes eigenlijk altijd de lekkerste single.

In the mode heb ik slechts enkele malen gehoord en nooit durven kopen

avatar van Shelter
Vergeten op te stemmen zeg, een van mijn favoriete drumm n bass albums.
Het heeft van alles wat. spacy geluiden, harde beats, hiphop invloeden, jazz dingetjes etc.
Brown Paper Bag is de topper naar mijn mening, vooral die opbouw naar de opzwepende beat is echt vet. New Forms is de nummer 2, Bahamadia is sowieso een bovengemiddelde female mc en haar stemgeluid past erg goed.
Andere favorieten; Digital en Morse Code.

avatar van pureshores
een halfje erbij omdat ik Share the fall weer veel draai-Way out West remix hiervan is ook briljant

avatar van Weirdo Wizzy
Dit moet ik echt vaker gaan luisteren. Nummers als Heroes en Share The Fall zijn echt fantastisch eigenlijk. Nummers als Matter Of Fact of Let's Get It On weten me nog niet helemaal te boeien. Het is geen al te harde drum n bass allemaal en dat bevalt me wel. Vind de combinatie met gastzangeressen wel goed geslaagd...had meer van dat gewild.

avatar van pureshores
klinkt nog steeds niet gedateerd.
Hoorde Digital in een docu gisteren, maar duurde lang voor het kwartje viel (de klok horen luiden en de klepel effect), was dus gewoon Roni Size.
Nu het album weer een draaibeurt aan het geven en ga er een halfje op gooien

avatar van sinterklaas
Dit album is als een ritueel voor me, die, na talloze luisterbeurten maar niet wil vervelen of minder wordt. Voor mij is dit album overigens ook compleet als je de 2 disc editie hebt. De ritueel gaat als volgt: Ik ben onderweg met de trein terug naar huis in Amsterdam, nadat ik bijvoorbeeld bij mijn ouders ben geweest, of de avond ervoor een feestje heb gehad. Het is mooi weer en de dag duurt omdat het lente of zomer is nog lang, en het begint weer te kriebelen... maar eerst even de spullen dumpen bij me thuis, terrasje opzoeken in mijn buurt, met een paar biertjes nagenieten van het zonnetje en wanneer het zo'n beetje tijd is een zakkie wiet halen bij de coffeeshop. Thuis de balkondeur open, de dubbelcd-plaatsen, en terwijl ik de kringen naar het plafond blaas, het zomerbriesje via mijn balkondeur naar binnen waait, lekker onderuitgezakt de twee cd's achter me kaar luisteren. Ik denk dat ik dit inmiddels al tientallen keer heb gedaan.

Want het klopt gewoon: dit album verveeld gewoon nog steeds niet en weet me altijd in de positieve richting te sturen en met talloze associaties en zelfs nieuwe tonen te verrassen en weet als achtergrond voor de lente/zomeravondsfeer prima te werken. Waarom werkt dit zo goed? Het is lekker vlot, chill, catchy, luchtig, tijdloos en vooral neutraal doch prettig, in de zin dat het qua emoties ook go with the flow gaat. Bij Brown Paper Back nog een beetje de zon mogen vertoeven, de vogeltjes horen fluiten, het geklingel van borden van een van mijn buren die afwast. Extra inzakken bij New Forms met die coole zang, het gehakkel bij Lets get it on tot heel diep inwendig uit je bol gaan bij Digital (terwijl je nog rustig een paar hijsjes neemt). Dan gaat het buiten schemeren en wordt de lucht iets donkerder bij Matter of Fact, waarbij ik automatisch denk: Life is good at this moment. Soms wat zoemende geruis van de vliegtuigen, de vogels die afscheid nemen van de dag, en de rust waar mijn woonwijkje in is gehuld. Mad Cat vind ik dan niet de beste nummer maar kan er net mee door. Heroes, ook lekker... (vooral het gedreun op het einde) en dan is het nog donkerder geworden bij Share the Fall, waarbij het nummer me helpt met het opnemen van de iets koelere bries van de afgelopen dag, korte outro was ook chill. Watching Windows valt dan een beetje weer in de categorie van Mad Cat. En wat een timing, het is nu inmiddels helemaal donker en de CD gaat veelal de mysterieuze spannende kant op met Morse Code. Destination is eerst heerlijk jazzy en positief en de verloop ervan is ook om van te genieten met nog een spannend einde op de koop toe (met die voetstappen).

*draai weer wat nieuwe knaken en zet CD 2 op.*

Inmiddels is het donker, de lichten blijven uit en de balkondeur blijft open. Hier gaat het album wel wat meer doen met de spannende mysterieuze kant. Intro is duister, cool, met een lekker pompend Drum & Bass ritme, eigenlijk nog een opvolger van die voetstappen outro van Destination. Dat gitaartje bij Hi-Potent... bloemetjes, bijtjes, zonnige polder, vogeltjes... alleen mocht daar weer wel even wat meer mee gedaan worden, waarbij dit ook niet het beste nummer is. Teveel knip en plakwerk van Brown Paper Bag. Trust Me is weer lekker neutraal en relaxed en dan Change my Life... wat heerlijk... ik voel de zomeravondbries weer. Share The Fall is een beetje een andere versie van... Share The Fall. Toch wel leuk dat hij terugkomt. Vanaf Down gaat dit album zich wat volmondiger bezig houden met de spannende kant, Hot Stuff geeft daar een lekkere coole draai aan. Het is net als een onvergetelijke reis waar je je zenuwen de baas moet zijn om er achteraf toch tevreden op terug te kijken. De afsluiter is de eindbaas. Donker, chaotisch... en toch zo fijn... een terugreis in de nacht.

Ik heb er zo hier en daar over gepraktiseerd maar ik ben er zo langzamerhand uit. Dit is toch uiteindelijk wel tot nu toe mijn nummer 1 geworden. Toch wel vanwege zijn creativiteit en vooral de luchtigheid. Vaak heb je drum & bass dat de gure, agressieve en zware kant opgaat terwijl deze wel positief wil blijven, al dan niet spannend en mysterieus voor de afwisseling. Gewoon uitstekend! Al vind ik wel dat je het dubbel album moet hebben voor een complete luisterervaring. Op Discogs is ie wel te vinden...

avatar van BoyOnHeavenHill
In 1998 vond ik dit eigenlijk al niks, de keren dat ik dit album in de loop der jaren weer eens probeerde kwam ik er eveneens niet doorheen, en ook met alle muzikale smaakverschuivingen die ik in de loop der jaren heb meegemaakt vind ik dit twintig jaar later nog steeds gewoon een vervelende plaat, dus ik hou er maar mee op. Sowieso zal drum'n'bass wel niets voor mij zijn, want van dat drukke gedoe op de drums (of het nou elektronische of akoestische zijn) word ik alleen maar vreselijk nerveus en soms zelfs tamelijk agressief. Zelfs een nummer als Brown paper bag, dat toch zo veelbelovend begint met die ijle gitaar, de sfeervolle soundscape en die prachtige baslijn, wordt helemaal verpest wanneer op 2:37 dat irritante kale drumpatroontje begint, en dan gaat het nummer ook nog eens minuten te lang door. De donkerbruine zang en de incidentele raps helpen ook niet echt, en elk mooi (maar ook weer te lang durend) nummer als Digital wordt dan meteen weer gevolgd door een gedrocht als Matter of fact. Ik onderken hoe mensen hier een grote muzikale rijkdom op kunnen vinden, maar zelf hoor ik alleen maar dunne, lelijke en dwangmatig-repetitieve drummetjes die eindeloze nummers op sleeptouw moeten nemen.

avatar van Mjuman
BoyOnHeavenHill schreef:

Klinkt een beetje als een maat die graag met je op pad wil gaan om met je een biertje te gaan drinken, maar vervolgens telkens weer, in de kroeg, tot de ontdekking komt dat ie zijn portemonnee is vergeten.

On a more serious note: 'k hou absoluut van D&B, niet alles, want het dunne geluid van dit album werkt echt op mijn zenuwen (schelle hi-hat etc). Zou ik je een tip mogen geven, probeer dan eens Calibre - Fabriclive 68 (2013), LTJ Bukem - Logical Progression (1996) of Big Bud - Infinity + Infinity (1999)

Da's heel andere koek - van biologisch meel

avatar van BoyOnHeavenHill
Mjuman schreef:

Titels staan genoteerd, dank voor de tips!