Alter Bridge - Blackbird (2007)

Rock / Metal
Label: Universal

1. Ties That Bind (3:19)
  2. Come to Life (3:52)
  3. Brand New Start (4:55)
  4. Buried Alive (4:35)
  5. Coming Home (4:20)
  6. Before Tomorrow Comes (4:07)
  7. Rise Today (4:21)
  8. Blackbird (7:58)
  9. One by One (4:20)
  10. Watch over You (4:19)
  11. Break Me Down (3:56)
  12. White Knuckles (4:25)
  13. Wayward One (4:47)
  14. The Damage Done * (3:47)
  15. New Way to Live * (5:42)
  16. We Don't Care at All * (3:46)
avatar van wolfje4
Yaaahhhooee!!!!!
Wat een super album!!
Wordt steeds beter en beter.
Vooral 1 en 2 helemaal te gek.
Titelsong , na de break , vind ik het mooiste stukje van deze plaat.
Hij zingt met zo fucking veel gevoel, sowieso, maar vooral in dit stukje.
Hierna volgt gitaarsolo die heerlijk Floyd- achtig aandoet.
AAAARRGGHHH, kippenvel!!!

Heel raar, ik heb nooit iets met Creed gehad, maar deze band raakt me heel erg.
Is me wel gelijk duidelijk welk element daarvoor zorgt dus!!

avatar van SCF
SCF
wat is dit een belachelijk goeie cd....elke dag kome al die nummers zowat voorbij op me ipod...krijg er maar geen genoeg van =) en ik heb ze de 29e in Antwerpen gezien...mense als ze nog een keertje in de buurt komen...GA ER HEEN!! het is zo prachtig om te horen:)

CTK
Is op dit moment het album dat ik bijna continue opzet.

GEWELDIG!

avatar van Thomzic
Wat een geniaal album! Elk album knalt gewoon, met als uitschieter Blackbird, kippenvel. En het bereik van Kennedy is enorm, wat een krachtige stem. Voor mij een dikke 5 voor dit album.

En die vergelijkingen met Creed is gewoon zielig te noemen. Totaal andere muziek, appels met peren vergelijken noem ik dat.

avatar van Rinus
Wat een lekker album is dit, Goede zanger, een goede gitarist die lekkere riffs uit zijn mouw weet te schudden, en goede ritmesectie en alles verpakt in lekkere songs. Ik vind het album nergens inzakken, en de nummers zitten stevig verankerd in jaren zeventig rock, met soms een grunge randje eromheen. Niks mis mee. Dit dendert lekkert weg, met af en toe een semi-ballade ertussen.

avatar van Mr T
Vond het eerst niet echt wat. Het klonk in mijn oren allemaal een beetje hetzelfde. Maar na een paar luisterbeurten moet ik constanteren dat dit niet zo is en er een paar goede nummers tussen zitten. Het gitaarwerk in Ties That Bind is echt heerlijk om te horen.

avatar van Fets
Omdat ik niet op Pinkpop aanwezig kon zijn, heb ik de band zelf maar in huis gehaald...

Prima cd. Ben hem pas gaan waarderen na de tweede luisterbeurt. Before tomorrow comes is een persoonlijke favoriet.

Overigens bleek het optreden op Pinkpop zwaar tegen te vallen volgens 3voor12.nl. Ze kregen een 4 voor hun optreden (op schaal van 10).

CTK
One Day Remains is toch ietsjes beter. Op deze plaat is Come To Life wat minder, maar dan nog haalt de plaat de volle 5 bij mij.

Blackbird is hun allerbeste nummer.

Berichten verplaatst naar Alter Bridge

avatar van Desert
Wat haat ik die bonustracks toch. Op mijn versie staan maar dertien nummers. Zo vragen die platenmaatschappijen en artiesten er toch om dat hun nummers gedownload worden.

Verder schitterend album. Ik blijf onder de indruk van Tremonti's gitaarspel. De zanger is ook goed op het album, live vind ik hem iets minder. Daar heeft hij nogal moeite met de toonvastheid.

Top hoor deze. Ben nog niet op een concert geweest maar dat lijkt me echt gaaf to be there.

Zelfs na 100x luisteren vind ik de nummers nog top!

avatar van Poncho
what the hell? normaal val ik compleet voor het zwaardere werk, maar mijn broer zette na elkaar ties that bind en blackbird op en toen moest ik ineens de CD hebben! doet mij deraan denken, ik moet die CD nog teruggeven, heb ze ondertussen al een week of zes in mijn auto steken

Poncho schreef:
Het gitaarwerk van Tremonti en de zang van Kennedy zijn een godsgeschenk he!

avatar van Joän
Wat een geweldig album en wat een heerlijk nummer is Blackbird.
Het eerste album herkende ik nog wat Creed sounds, maar met dit album is het helemaal verdwenen.
Mark Tremonti bewijst met Alter Bridge dat hij nog beter kan, veelzijdiger is, hij komt gewoon helemaal los.

Fets schreef:

7 dec komen ze weer naar Nederland voor een concert in Amsterdam ---> Concert Alter Bridge

Zal er weer bij zijn... De 4e x AB voor mij dit jaar..

avatar van Desert
Komen ze naar de AB??? Goed dat je het zegt, dan wordt het hoog tijd dat ik mijn portefeuille eens een beetje lichter ga maken.

Vreemd dat dit me totaal ontgaan was.

Een vraagje voor de muzikanten onder jullie: Is iemand het met mij eens als ik stel dat Tremonti eigenlijk nogal vaak uit hetzelfde vaatje tapt. Daarmee bedoel ik dat zijn nummers bolstaan van het 'hammer-on' en 'pull-off'-effect. Niet dat ik er iets tegen heb, maar het lijkt me wel zijn handelsmerk.

Op dat album breidt hij zijn scala wel uit. Knap gebruik van de bottleneck en zo. Schitterend solo's, mooie combinatie van akoestische en elektrische gitaar.

Ook een pluim voor die drummer. (Toch altijd een categorie die wordt vergeten.) Hij varieert goed en maakt dankbaar gebruik van zijn ride-becken. Dat staat altijd garant voor toffe drumpartijen vind ik. Doet me ook een beetje denken aan Nico McBrain van Iron Maiden. Die gebruikt dat ook zo vaak...

Dat is zeker z'n handelsmerk. Tijdens de Creed tijd was dit ook te herkennen, alleen komt het, naar mijn mening, nu beter tot z'n recht..

Voor de duidelijkheid: Ze komen niet naar AB (Brussel) maar naar de HMH (Amsterdam) op 7-12

avatar van Desert
Ik vond het al vreemd dat ik er niets van terugvond op de AB-website.

Wat het gitaarspel betreft: inderdaad, nu komen de effecten meer tot zijn recht. Het verschil met Creed is naar volgens mij dat Tremonti daar zwaar onder druk werd gezet door Stapp. Die wilde zijn muziek en lyrics op zo'n manier laten samenvloeien dat hij iets in de songs hun bekende emo-,christelijkestijl - zelf uitgevonden niet op letten hopelijk weten jullie wat ik hiermee bedoel - verkregen.

Dus kon Tremonti zijn eigen creativiteit niet echt botvieren.

avatar van kaztor
Joän schreef:

Heb hier ook 4 kaartjes.

Ik moet de muziek nog wat leren kennen, overigens, maar heb wel weer eens zin in een optreden..

avatar van Drie Banaan Kan
wat een geweldige cd! allemaal nummers die je vanaf het begin vasthouden in hun grip van explosiviteit die je niet meer loslaat voor het einde van het album.
Blackbird: geweldig, met name de solo.
Ties that bind: enorme opening, maakte me gelijk al nieuwsgierig naar de rest.
Watch over you: sensueelste nummer van de plaat, maar het gevoel dat ze erin leggen is niet te beschrijven zo mooi.
en hoor ik in Wayward one niet een door een klassieke componist geinspireerd refrein? kan aan mij liggen, maar het viel me wel op.

al met al: echt een geweldige aanrader, jammer dat AB nog niet genoeg in Nederland is doorgedrongen, ik weet zeker dat er een heleboel mensen zijn die dit mooi zouden moeten vinden, en vinden zal ik ze.

4.5*, maar staat op de nominatie voor de 5!

avatar van ForgottenSon
Drie Banaan Kan schreef:
jammer dat AB nog niet genoeg in Nederland is doorgedrongen,

Dat vind ik persoonlijk totaal niet erg!

Je bent overigens vergeten te stemmen

avatar van Drie Banaan Kan
dat vind ik persoonlijk totaal niet erg!

leg eens uit? hoe meer zielen hoe meer vreugd zou ik toch zeggen...

en dat foutje zal ik eens even snel herstellen

avatar van Joän
Ik kan natuurlijk niet voor forgettenSon praten, maar ik denk dat ik wel begrijp wat hij bedoelt.

Ik zelf ben altijd een beetje opzoek naar "minder bekend, maar toch goed" bandjes ipv commerciele rockbands die je 3x per dag dagelijks op de radio hoort. (zoals nickelback en 3doorsdown)
Dat is soms best moeilijk.

En dan op een feestje met de "zogenaamde muziekkenners" met dit album aankomen zijn leuke momenten.
Wie is dit vragen ze dan. En dan ik weer ,Joh ...ken je die niet dan??? Ach het is leuk om je muziek interesses te delen.

Maar verder heb je helemaal gelijk, het is een doorbraak voor de band en die gunnen we alter bridge van harte, zolang ze maar niet de commerciele kant op gaan op de manier die ik niet prettig vind.

Commerciele kant kan betekenen dat ze een grotere doelgroep willen bereiken en daarmee de muziek die wij juist zo waarderen op een bepaalde manier gaan veranderen dat ik het niet meer leuk vind.

CTK
Met deze muziek kunnen ze volgens mij zowiezo een groter publiek bereiken. Ik hoop zo hard dat AB gewoon lekker zichzelf blijft.

avatar van Desert
In dat opzicht is het inderdaad goed dat ze onbekend blijven. Alleen de mensen die echt van muziek houden gaan dan dit pareltje ontdekken. Langs de andere kant is het een beetje egoïstisch om zo'n goede band 'te verstoppen' voor het grote publiek.

Heeft er iemand al eens de cover 'Highway Star' van Deep Purple gehoord. Schitterend gespeeld zeker de moeite om eens te beluisteren (makkelijk te vinden op YouTube).

avatar van Drie Banaan Kan

dat is inderdaad het leukste, en ook een goede manier om zelf nog aan leuke nieuwe bands te komen.

maar ik blijf erbij, een beetje publiciteit kan nooit kwaad, als ze inderdaad maar niet de commerciële kant opgaan die we zo vrezen, dat zou jammer zijn van deze geweldige band.
iemand die 7 december gaat trouwens?

avatar van dvdschaaf
Drie Banaan Kan schreef:

iemand die 7 december gaat trouwens?

Ik

Ik ga ook.

CTK
Ik moet passen en baal ervan!