Cannibal Ox - The Cold Vein (2001)

Hip-Hop / Avant-Garde
Label: Definitive Jux

1. Iron Galaxy (5:56)
  2. Ox Out the Cage (3:28)

met El-P

3. Atom (5:52)

met Alaska en Cryptic One

4. A B-Boys Alpha (4:27)
  5. Raspberry Fields (4:01)
  6. Straight Off the D.I.C. (4:17)
  7. Vein (4:27)
  8. The F-Word (5:27)
  9. Stress Rap (5:31)
  10. Battle for Asgard (4:26)

met C-Rayz Walz en L.I.F.E. Long

11. Real Earth (3:57)
  12. Ridiculoid (4:46)

met El-P

13. Painkillers (5:58)
  14. Pigeon (6:10)
  15. Scream Phoenix (5:05)
avatar van korenbloem
bedankt voor de tip Sven, voor die prijs kan ik hem niet laten liggen

avatar van timWTF
Ik heb dit album gevonden en na alle reacties ben ik het direct gaan luisteren. Heb er twee luisterbeurten op zitten en ik moet zeggen dat ik er inderdaad lastig doorheen kom. Ben heel benieuwd wat het worden zal. Vind wel alle nummers dope. De snare van Vein is geweldig.

avatar van AOVV
Oh my, wat is 'Pigeon' toch een meesterlijk nummer, op alle gebied! Fantastische tekst, fantastisch gebracht, fantastisch geproduceerd. Muziek kan soms toch fantastisch zijn.

avatar van Harderwiek
Die sample uit Stress Rap, in welk nummer wordt die nog meer gebruikt?

avatar van FlyLo
Klik? (related songs)

avatar van Harderwiek
Thanks zie hem (1988). Wist niet dat related songs er onder stonden.

avatar van Elohim
En dan ben je toch maar blij met het internet, waar dat allemaal op staat.

Kan heel vervelend zijn, dat herkennen maar niet herinneren.

avatar van Osiris Apis
hé mijn comment staat daar bij.

avatar van waxs
Me gusta! Jaren na dato ik draai hem niet meer zovaak als 6-7 jaar geleden, maar het blijft een uitmuntende plaat.

avatar van René.
Wat een ongelooflijk vet album is dit zeg

avatar van Flipm0de
Heel veel goede dingen over dit album gehoord. Ik heb het nu een aantal keer geprobeerd en het klinkt allemaal goed, maar het geniale wat veel mensen er in zien zie ik niet.

Flipm0de schreef:

Had ik eerst ook een beetje. Heb het toen een tijdje laten liggen. Een half jaar later ofzo weer geluisterd en toen begreep ik het geweldige eraan. Ik weet niet precies wat het is. De sfeer is gewoon geweldig.

avatar van Flipm0de
timWTF schreef:

Ik hoop dat het nog gaat komen, zijn meer albums/artiesten waarbij het kwartje pas na een aantal jaar viel

Flipm0de schreef:

Aan je top 10 te zien is er zeker hoop dat je dit nog wel gaat diggen.

avatar van Shelter
Ik heb hetzelfde als Flipmode, best aardig maar het geniale hoor ik niet.
Ik heb dit album al jaren, want toentertijd zat ik nog helemaal in de hiphop scene en was het echt een must have. Gekocht, op de plan, zelden opgepakt.
Als ik weer eens een nummertje hoor zo nu en dan, is het best ok en soms vet.
Een heel album trek ik niet. Eigenlijk hetzelfde idee met El-P's Fantastic Damage, ook zo'n album dat de hemel in werd geprezen. Als ik die nu draai vind ik het zelfs ronduit saai.
Definitive jux is niet helemaal mijn ding, Stonesthrow daarentegen weer wel...vaag

avatar van panjoe
panjoe (moderator)
Shelter schreef:

Ach, zo vaag is dat niet hoor. DefJux en Stones Throw zijn onder de platenmaatschappijen twee van de belangrijkste bakens voor hiphop die afwijkt van de norm, maar dat betekent natuurlijk niet dat ze allebei dezelfde kant op afwijken. Ze zijn beide erg experimenteel, maar elk op hun eigen manier. Stones Throw is meer laid back, brengt meer 'warmere' muziek uit, en is gefocust op jazz, soul en funk. DefJux is vaak eclectisch en rauw, futuristisch, biedt veel ruimte aan abstracte lyrics en kent veel invloeden van elektronische muziek. Beide mogen mij overigens erg smaken.

avatar van Supersid
Ik ben, op z'n zachtst gezegd, geen hip-hop liefheber. Er zijn echter enkele uitzonderingen die mij wél kunnen boeien, en dit is er 1 van. Voor mij een favoriet binnen het genre, moest ik er een top 10 van maken zou deze erbij moeten...

panjoe schreef:

Ja je omschrijft het goed, dat is de stijl van de 2 kanten.
Ik ben op zich wel van de electro maar de combi met hiphop vind ik vaak minder.
Op deze beats vind ik de rappers ook niet lekker flowen terwijl stonesthrow ook veel off beat rappers heeft...ja wellicht is het de jazz/soul/funk wat me geboeid houdt.

avatar van timWTF
Ligt er gewoon heel erg aan in wat voor bui ik ben en wat voor moment. Stones Throw is gewoon lekker mellow en laidback, maar als ik zin heb in iets meer power gooi ik Def Jux aan.
Begrijp verder best dat Def Jux een stuk minder toegankelijk is. Dat moet echt groeien voordat je daar het geniale in gaat zien behalve herrie.

avatar van Shelter
meer power heb je ook op stonesthrow, check een album als Quakers maar eens
Daar is niet veel mellow en laidback meer aan.

Het duurt best lang nu voordat ik het geniale van Cannibal Ox in zie, ik heb het album al 10 jaar haha. Maar wie weet valt het kwartje toch nog een keer.
Ik vind El-P soms wel relaxed (Fantastic Damage)

avatar van niels94
Hier is dus gewoon een (deluxe) reissue van en niemand die mij iets vertelt... ( ) Heel gauw in huis halen!

avatar van René.
Wacht, wat.

Even bestellen.

avatar van niels94
Definitive Jux is zeer zeker wel mijn ding, daarom heb ik er een (behoorlijk uitgebreid) artikel aan gewijd op Statemagazine, over het reilen en zeilen van het label maar natuurlijk ook de muziek. Ook dit album komt er langs, ik was zelf wel tevreden met de beschrijving, vandaar dat ik het hier plaats:

Begin jaren nul is een tijd waarin een deel van de hiphopliefhebbers zijn aansluiting met de mainstream definitief is verloren. Een nieuw geluid is nodig, en dat komt onder meer in de vorm van het eerste en (tot dusverre) enige album van Cannibal Ox. Thematisch gezien past het perfect in de hiphoptraditie: Vast Aire en Vordul Mega vertellen het verhaal van armoede, geweld, drugsproblemen en een gebrek aan hoop die de twee nog elke dag om zich heen zien. De wijze waarop dit klassieke onderwerp gebracht wordt, is tot de dag van vandaag echter volledig uniek. Als twee ware poëten van de straathoek gebruiken ze fantasierijke metaforen en verwijzingen, ingenieuze wordplay en zinnen die zo beeldend zijn dat ze haast tastbaar lijken, om zo de ellende van de arme wijken van New York op te schilderen met hun onorthodoxe flows. Op papier is het al treffend, maar met de muziek erachter wordt het regelrecht kippenvelopwekkend: achter de ambitieuze beats zit El-P, die chaos en melancholie samen doet smelten tot een wervelend, maar vooral ijskoud muzikaal geheel. "It's a cold world out there", klinkt het in de intro van het album, wat je in het uur erna met elk woord en elke toon bevestigd zult zien.

"You were a still born baby /
Mother didn't want you, but you were still born /
Boy meets world, of course his pops is gone /
What you figure /
That chalky outline on the ground is a father figure?"

- Vast Aire

Lees het hele artikel hier.

avatar van panjoe
panjoe (moderator)
Ah, ik heb aan dit onderwerp al tijden een stuk willen wijden, maar dat is nu dus niet meer nodig. Geweldig interessant artikel - hoewel ik het inhoudelijk allemaal al wel wist, mis ik hierdoor de tijden dat ik verslingerd was aan deze muziek en ben ik gelijk weer mijn mp3speler aan het volgooien met Def Jux albums.

avatar van Elohim
5 van gemaakt.

Meerdere van de punchlines en geniale dingen van de teksten zijn tot me doorgedrongen en de beats zijn nog beter in mijn gehoor geworden! Real Earth

avatar van waxs
Shelter schreef:
Ik heb hetzelfde als Flipmode, best aardig maar het geniale hoor ik niet.
Als ik weer eens een nummertje hoor zo nu en dan, is het best ok en soms vet.

Je moet je echt gaan verdiepen in de context van het album. De symbolische poëtische teksten die ondersteunt worden door industriële producties van El-P. Het samenspel tussen de 2 is uitmuntend. Ik kan je aanraden enkele interviews te kijken met de heren, of bijvoorbeeld de documentaire over Def Jux die door de VPRO werd gemaakt. Ik ben groot liefhebber van Stones Throw, maar heb meer bewondering voor het oufre van Def Jux.

avatar van Shelter
De teksten doen mij weinig als de flow niet relaxed is en de producties niet lekker in mijn gehoor liggen, het is zeker niet tergend slecht maar ik vind het geen dope producties.
El-P heeft voor mij echt beats ertussen waarvan ik denk Daaaaamn thats nice, maar helaas zijn het echt enkele. De rest vind ik vaak veel te rommelig en teveel op elkaar lijkend.
Vroeger vond ik Fantastic Damage nog best ok maar hoe meer ik er naar luister des te minder vind ik het. Stonesthrow is ook vrij alternatief en kan rommelig klinken, maar daar werkt het voor mij wel.
Defjux is te bombastisch, Stonesthrow heeft nog iets jazzy achtigs waardoor het blijvend interessant is. Ik zal de VPRO docu eens opzoeken, thnx voor de tip.

Elohim schreef:
Real Earth

"This ain't a space race so why you rushin'/Russian
To be the first to catch a concussion, from El-P's percussion
Watch me throw a sentence in the air, say word up
That's just a phrase for my action, like a bum with a cup
And Rome wasn't built in a day but it fell in one
And you don't got half of a step but you walk like one
I got calluses on my hands cause I held the sun uneven
and got the weight of the world on my chest and still breathin'
Can-Ox is like 007 and man from U.N.C.L.E
You off the top rope but I rip the turn-buckle
You a halloween thug, I'll expose ya face
And use you as an example that fell from Grace
They lied when they said there was no air/Aire in space
I'll boil an emcee to the teeth with no trace
I'm like Moses with a staff that parts the Red Sea
But it's a new day, so I use the mic to depart emcees
This Earth is as real as a Chinese fortune cookie
In English, with lottery numbers, I'm finished
"

Dit hele stuk ook gewoon Vast Aire op dit album: de beste rapper ooit. Hoe flikte hij het...

avatar van Jar0on
Shelter schreef:

Mooie omschrijving, is ook hoe ik over het album denk. Dan komt er nog bij dat de meeste nummers rond de 5 minuten duren zonder al te veel afwisseling.
Verder wordt er wel een goed sfeertje over het gehele album gemaakt dat het nog wel een goed album voor mij maakt.

avatar van Silky & Smooth
Ik denk dan dat dit hét album is dat iedereen goed vind, behalve ik... Niet dat ik het niet goed vind, maar ik word niet gepakt door deze muziek zoals bij velen wel het geval is. Hoewel El-P hier niet op zijn top is, vind ik het productioneel dik in orde en ook tekstueel is dit bij wijlen enorm sterk. Het grote nadeel is hun flow en manier van rappen. Ik wordt niet meegenomen door hun teksten, waardoor het te vaak rommelig en kaal klinkt. Alsof ze maar wat aanmodderen op de beat. Het feit dat ze duidelijk goed na hebben gedacht over te teksten bewijst het tegendeel, maar ik kom maar niet in de flow om van dit album te genieten.