Cannibal Ox - The Cold Vein (2001)

Hip-Hop / Avant-Garde
Label: Definitive Jux

1. Iron Galaxy (5:56)
  2. Ox Out the Cage (3:28)

met El-P

3. Atom (5:52)

met Alaska en Cryptic One

4. A B-Boys Alpha (4:27)
  5. Raspberry Fields (4:01)
  6. Straight Off the D.I.C. (4:17)
  7. Vein (4:27)
  8. The F-Word (5:27)
  9. Stress Rap (5:31)
  10. Battle for Asgard (4:26)

met C-Rayz Walz en L.I.F.E. Long

11. Real Earth (3:57)
  12. Ridiculoid (4:46)

met El-P

13. Painkillers (5:58)
  14. Pigeon (6:10)
  15. Scream Phoenix (5:05)
Social_Mask
Eerste paar luisterbeurten waren wat lastig..ik kwam er niet doorheen. Maar dat is nu verleden tijd. WAT EEN RAPS ZEG! Die beats zijn goed, maar raps zijn stukken stukken beter. Al moet ik zeggen dat ik nog wel een beetje moet wennen aan die beats. Def Jux stelt me de laatste tijd teleur. Want de albums die ik beluister vind ik niet zo goed als het meeste werk uit DJ. Dit is een goed album. Voor nu 4,25*. Wat denk ik wel zal stijgen.

J.M. schreef:
Ik zie alleen net dat ik ook nog een bonusnummer erop heb staan ''scream phoenix''. Voor de mensen die deze niet kennen moet die zeker opzoeken, ook een topnummer.

Ik heb hem toegevoegd aan de tracklist. Bij mij staat hij er ook op, gewoon als nummer 15. Maar het nummer wordt niet op het hoesje vermeld.
Volgens mij staat 'Scream Phoenix' op elke albumversie. Of heeft iemand dit nummer niet?

Staat, naar mijn weten, op elk album !

avatar van waxs
waxs schreef:
Geen woord aan sxesven toe te voegen behalve dan dat ie bij mij wel die 5* heeft gekregen.

Die 5* werd destijds niet veel later weer een 4,5* maar de afgelopen dagen heeft dit album me weer compleet in z'n greep en daarmee wordt het weer hoog tijd deze een halve ster te verhogen.

avatar van Sjaakspeare
Wat ik hier tot nu toe van gehoord heb is fantastisch...

avatar van Reijersen
Niet mijn kinda hiphop dit. De stem staat me zo tegen dat ik het lastig vind het hele album te beluisteren. Staan best aardige producties op, maar echt boeien kan het me niet.

2,5 ster.

avatar van waxs
Beetje jammer, want dit album heeft zoveel meer te bieden...

Reijersen schreef:
De stem staat me zo tegen dat ik het lastig vind het hele album te beluisteren.

Wiens stem? Het zijn namelijk 2 mc's. Wel goed luisteren, he.
1tje is met de diepere stem en lomere flow, Vordul Mega. En Vast Aire's stem is hoger en vind ik persoonlijk erg lekker klinken.

avatar van Reijersen
Ik bedoel vooral diegene met die lomere, zwaardere stem. Sorry, moet natuurlijk stemmen staan,.

avatar van misorabi
Wel enorm jammer dat Cannibal Ox er niet meer is. The Cold Vein is een geniaal album. Misschien wel een van de beste albums die ik ken. Ik heb overigens de solo albums van hun twee niet geluisterd, zijn die goed?

avatar van Osiris Apis
Die zijn toch een stuk minder

avatar van Sjaakspeare
Ik vind dit toch echt ontzettend doop hoor...
Het is dat dat 'ontzettend' niet op alle nummers betrekking heeft, dat ik geen 5 sterren geef.

Gekkenhuis
Het heeft een tijdje mogen duren en ik heb er vrij lang de tijd voor genomen, maar uiteindelijk ben ik volledig in dit album gegroeid.

De productie van El-P voelt de eerste paar luisterbeurten heel koud en abstract aan, iets wat me eerst afschikte, maar wat nu aanvoelt als een warme douche. El-P produceerd hier juweeltjes die de hele sfeer rondom het album naar een hoger niveau brengt.

Over de raps van Vordul Mega en Vast Aire is hier al genoeg gezegd. Tekstueel is het van de bovenste plank, voornamelijk de verses van Vast Aire zijn soms watertandend goed en indrukwekkend.

Kortom pakkender dan dit
sxesven schreef:
Daarnaast vind ik de hele atmosfeer van het album (ik bedoel, die titel alleen al) machtig mooi; intrigerende thematiek, symbolisme en productie doen deze plaat klinken als uit een wellicht nabije toekomst, als muziek die het geesteskind is van de drukkende sfeer van de back alleys van New York, het dreigende van het onbekende en het organisch-mechanische van industrie in verval. Meesterlijk.

is dit hele album niet te verwoorden. De heren zijn hun tijd met minstens een jaar of 50 ver vooruit. Nu rest er mij niets anders dan een buiging voor dit project en 5* te geven.

avatar van MJ_DA_MAN
Damn, wat een moeizaam album. Eerste luisterbeurt leek wel drie uur te duren.

avatar van hiphopmaster
Duurde het maar 3 uur!!
Maar waag er zeker nog een paar luisterbeurten aan, het is echt geniaal.

avatar van MJ_DA_MAN
Ik denk helaas dat ik dit album niet 100% zal gaan voelen. Ik kreeg flashbacks van het album I Phantom van Mr. Lif. Het is puur de sound van El-P die ik niet (goed genoeg) voel. Ik ga hem uiteraard nog herluisteren, maar ik vrees dus dat ik het niet beter zal gaan vinden.

avatar van misorabi
Hopelijk ga je inzien dat dit een geniaal album is, misschien helpt het als je even een tijdje niet meer naar Cannibal Ox luisterd ;ongeveer een tot twee weken. En dan het opnieuw beluisterd.

avatar van J.M.
Ik denk dat als de productie van El-P je niet ligt, dit album nooit een echte topper voor je kan worden

avatar van MJ_DA_MAN
Klopt helemaal, en helaas is dit dus bij mij het geval. Het enige nummer dat ik echt goed vind is de opener, de rest doet weinig tot niks. Er zit natuurlijk wel kwaliteit in, maar het doet me gewoon weinig. 3*.

En ik kan overigens ook melden dat dit waarschijnlijk geen groeier is voor mij, gezien ik een plaat altijd wel kan inschatten. Maar zeg natuurlijk nooit nooit .

avatar van BoordAppel
Gewoon na een jaar weer beluisteren, dan vind je hem ineens erg goed.

avatar van MJ_DA_MAN
Dat heb ik nog bij geen enkel album gehad. Maar goed, we zullen het wel zien over een jaar .

avatar van Frozen_Devil
MJ_DA_MAN schreef:
Damn, wat een moeizaam album. Eerste luisterbeurt leek wel drie uur te duren.

Bij mij ook, ik moest wel 10 keer luisteren naar Iron Galaxy. Ik vond het eerst niet veel, maar nu vind ik het gewoon geniaal, wat een raps!

misorabi schreef:
Wel enorm jammer dat Cannibal Ox er niet meer is.

O jawel, hoor .

avatar van misorabi
Enorm bedankt. Ik ben er zeer benieuwd naar.

avatar van Osiris Apis
Leuk interview. Het werd eens tijd van Dueces Wild, aantal nummers staan al ruim 2 jaar op zijn myspace.

avatar van Rhythm & Poetry
De 2 V's leveren met The Cold Vein in mijn ogen een meesterwerk af. Lyrics zijn van een ongekend niveau en sluiten naadloos aan bij de topproducties. Het is ook een vernieuwende en enigszins een apparte plaat die je duidelijk moet liggen. Het heeft even geduurd voordat ik in deze plaat gezogen werd maar na een tijdje heeft dit zich getransformeerd tot een topplaat die met de luisterbeurt alleen maar beter wordt.

Had n.a.v. het hoge gemiddelde hoge verwachtingen, maar vind het eigenlijk maar een saaie plaat.

avatar van BoordAppel
Het is een hele moeilijke plaat, die moet je de tijd geven.

Dat hoor ik toch ietwat te vaak de laatste tijd, bij alles wat niet goed vindt wordt gezegd dat je het vaker moet luisteren. Deze heb ik in ieder geval vaak genoeg gehoord, door naar iets anders .

avatar van BoordAppel
Gewoon over een jaar nog een keer opzetten, dan zie je de genialiteit ervan ineens in.