Cannibal Ox - The Cold Vein (2001)

Hip-Hop / Avant-Garde
Label: Definitive Jux

1. Iron Galaxy (5:56)
  2. Ox Out the Cage (3:28)

met El-P

3. Atom (5:52)

met Alaska en Cryptic One

4. A B-Boys Alpha (4:27)
  5. Raspberry Fields (4:01)
  6. Straight Off the D.I.C. (4:17)
  7. Vein (4:27)
  8. The F-Word (5:27)
  9. Stress Rap (5:31)
  10. Battle for Asgard (4:26)

met C-Rayz Walz en L.I.F.E. Long

11. Real Earth (3:57)
  12. Ridiculoid (4:46)

met El-P

13. Painkillers (5:58)
  14. Pigeon (6:10)
  15. Scream Phoenix (5:05)
avatar van Robbie Keane
Ja, zet je verwarming hoger en dat is verholpen.

Rene1979
Haha dit album is gewoon een klassieker te noemen. Jammer dat de mannen solo niet zulke potten konden breken als op deze. Al is hun Solo werk natuurlijk wel erg goed

Maxmus
Bigup2 schreef:
Dit is echt een geweldig album !

Zet em' op en je gaat de hele dag bibberen !!

Klopt dit hip hop album heeft gewoon iets wat geen enkel ander album kan brengen.
Zo'n magisch gevoel, het nummer pigeon is dan ook een van de beste nummers ooit als je het mij vraagt.

avatar van Robbie Keane
Rene1979 schreef:

Dit is zeker een dikke klassieker... alleen net als El-P zijn solo albums moet ik het de tijd geven om nog te groeien.

panjoe (moderator)
Hoe kan Painkillers nou zo weinig stemmen hebben masterlijke track...

avatar van Elohim
Mee eens panjoe! Heerlijke track is dat.

Heb deze trouwens maar verhoogd naar een 4,5*

Stem verlaagd naar 4*, vindt het nog steeds een goed album maar heb gewoon nooit zin in om ernaar te luisteren misschien beetje de muziek ontgroeid.. Heb bij hip-hop albums vaker dat albums me sporadisch en vaak niet lang boeien. (cunninlynguists/jedi mind tricks worden echt vervelend na een tijdje)

avatar van discipline
Painkillers is zeker geen slecht nummer, maar er staan gewoon veel genialere nummers op dan dat.
Stress Rap is de ultieme Cannibal Ox nummer. De beat en hoe Vordul Mega en Vast Aire afwisselen te vet gewoon.

avatar van M&G
M&G
Dit album heeft sinds kort de nmr1 plek in mijn Top 10 veroverd, en dit komt simpelweg door de 3 dingen die Hip-Hop maken tot wat het is: De Beats, De MC's en het Geheel.

Eerst de Beats, El-P zet hier qua beats een van de origineelste en vooruitstrevende albums ooit gemaakt, naast dat is het ook nog een perfect uitgewerkt album, elk bliepje en dikke baslijn is perfect neergezet en gevormd. Elke beat is anders , van de koude inkomer Iron Galaxy tot de warme afsluiters Pigeon en Scream Phoenix, die laatste 2 zijn ook hoogtepunten in dit album.
Ook ondersteunen de beats, perfect de MC's en creëren ze de perfecte spacende sfeer voor dit album.

Dan de MC's : Het is een duo, dat op dit album tot de grote Hip-Hop Duo's behoort zoals OutKast, Organized Konfusion en BlackStarr.

Vordul Mega is geweldig bezig op dit album, hij construeert zinnen waarvan je je achteraf afvraagt hoe hij alle woorden in de zinnen past, hij gooit alles eruit en vertelt vele verhalen over het NY anno 2001, een duister plaatje met een optimistisch randje :

Pigeon : Eskimo me-dal doctrine locked in oxygen shell
Words shot plated metal lung which spun kids' carrousel
Mega alarm technoloid these boys fight four arms swinging two toes very well

Iron Galaxy : Life's ill, some-time's life might kill
Vordul Mega, five digits grab mic's mic strike type ill

Vein : Pop goes the flow of the weasel
Strapped with an Ox full of diesel
Trapped in the desert with eagles
Thoughts of ghetto acapellas in cathedrals
Spilling heavy gospels with cheaters
Twisted up, high off the reefer

Ookal zou Vordul Mega op 90 % van de albums de beste MC zijn, nu word hij er toch echt uitgerapt door Vast Aire, dit is geen originele mening, maar toch deel ik hem aangezien Vast Aire zo belachelijk goed is.

Dit is echter geen schande want Vast Aire levert een prestatie op de Mic die niet meer gezien is na Nas op Illmatic. Elke line is weer even verrassend en verbijsterend strak. Wat Nas wint op Flow en Vocabulaire haalt Vast Aire in Op creativiteit en lak aan rijmregels en taboes.

Iron Galaxy : And if there's crack in a basement
Crack heads stand adjacent
Anger displacement
Two step arangements
You were a still born baby
Mother didn't want you, but you were still born
Boy meets world, of course his pops is gone
What you figga
That chalky outline on the ground is a father figure

Pigeon : [i]Birds of the same feather flock together
Congested on a majestic street corner
That's a short time goal for most of 'em
Cuz most of 'em
Would rather expand their wings and hover over greater things
That's what we call inspired flight
By the pigeons that gotta eat pizza crust every night

Straight off the DIC : Yo, I been nice but you rather put your hat in your sleeve
And break arms like Segaul, don't wear your heart on your sleeve
There's two things in life; fact and belief
Yea, and you best to believe, it's a fact I just rolled the leaf
Def Jux don't care about your culture or creed

The F-word : I'm smellin' your shit now, don't know how to call
all I wanted was grounds for understanding
I ain't greedy, but to hold your heart I gotta put my hand in, why debate?
you think you can fit me in that anorexic space between love and hate?
I got all of the first one and none of the other

Real Earth : I'm like Moses with a staff that parts the Red Sea
But it's a new day, so I use the mic to depart emcees
This Earth is as real as a Chinese fortune cookie
In English with lottery numbers; I'm finished
Uh, with lottery numbers, I'm finished

Iron Galaxy : Roaches on the floor, rats in the ceiling
Cats walk around New York with two fillin's
One is in their mouth the other, does the killin'
I'm Vast Air, Kramer, top billin'

En dit is maar een klein deel van de ongelooflijk imposante prestatie van Vast Aire op dit album. Hij zegt een zin 2 keer maakt een grap over iedereen die daar moeilijk over doet en doet zijn zin overnieuw en nog verdomd goed ook op Raspberry Fields en op Scream Phoenix begint hij met herhalen van zijn zin op Pigeon, schreeuwt dan NO,NO,NO en vervolgt nog beter.

Het geheel krijgt hierdoor een ongelooflijke sfeer, het roept een gevoel op van een ontsnapping aan het gruwelijke NYC waar de heren over rappen, ze ontsnappen aan dit NYC door zich op te sluiten in een kelder met te veel wietrook en nog meer RZA beats. Zo komen er zinnen uitrollen die zo ongelooflijk mooi geconstrueerd en bedacht zijn dat ze mij op elk moment en overal kunnen bekoren.

Hiermee is dit het beste album ooit gemaakt voor mij door de creativiteit, het perfectionisme,de sfeer en durf!

discipline schreef:

Grappig, ik vind Stress Rap samen met Battle for Asgard en The F Word juist de zwakste nummers hier. Mijn ultieme Cannibal Ox nummer is het nummer waarbij het kwartje voor het eerste viel: Pigeon. De teksten, flow en timing van Vast Aire zijn daar gewoon ongeëvenaard, en Vordul doet het ook uitmuntend. Daarnaast heb ik Iron Galaxy en Raspberry Fields aangekruist.

Ik heb deze overigens een tijdje terug verhoogd naar de maximale score. Buitenaards album.

avatar van Harderwiek
Je voelt de kracht op die album bij het luisteren. Toch erger ik mij na de eerste luisterbeurt soms wel een beetje aan de producties, dit viel mij vooral op bij Atom. Ook vind ik de flow van deze mannen niet altijd even fijn! Wat trouwens allemaal niet betekend dat het een slecht album is. Het luistert wel lekker weg en zoals al eerder aangegeven merk je de kracht op het album. Moet dit nog maar paar keer goed beluisteren!

panjoe (moderator)
Atom heeft juist één van de ziekste beats! In den beginne gaf ik dit album een 3,0* geloof ik, dus ik zou je vooral aanraden door te zetten. Het is een taaie kluif, maar de beloning is het waard .

avatar van Harderwiek
Haha zal mijn energie erin gooien;)

avatar van He$$el_01
Atom Samen met Iron Galaxy het beste van dit album.

avatar van discipline
Ik hoor hier niemand echt over Ridiculoid. Vind ik samen met Stress Rap en Atom het beste.

panjoe (moderator)
Heh heh, dat is volgens mij echt voor iedereen anders. Ik heb A B-Boys Alpha, Raspberry Fields en Pigeon aangevinkt op dit moment. Maar alles is geniaal.

Als ik één favoriet aan moet wijzen: ongetwijfeld Pigeon.

avatar van Elohim
Jah ik heb dan weer Iron Galaxy, Stress Rap en Pain Killers, maar ik heb het album al een tijdje niet meer beluisterd, zal ik binnenkort maar weer eens doen. Kijken of ik het nog steeds zo vet vind. =D

avatar van Ataloona
Zo, net weer beluisterd en eindelijk de 5* gegeven. Samen met Dälek's Absence mijn favoriete hiphop albums, alles klopt en alles is perfect. Dikke beats en vette raps die perfect in het gehoor liggen.

avatar van Ynoskire
Stuk voor stuk geweldige nummers, het duurt mij alleen erg lang waardoor ik hem praktisch nooit uitzit.

avatar van gweah
Nog geen berichtje geplaatst hier?

"Strive, live life, fuck five, I want a 108 mics"

Het mission statement wordt er gelijk ingegooid: dit klinkt als niks anders in hip hop. Vast Aire en Vordul zijn goede en unieke MC's, maar ik denk dat het vooral El-P's productie is die dit zo'n magische plaat maakt. Hij zat echt "in the zone" voor dit project. Ik dig trouwens niet alle beats. Die stuiterende, a-ritmische producties onder "Atom" en "Raspberry Fields" doen het absoluut niet voor mij. Ik ben normaal gesproken trouwens ook niet zo'n El-P fan.

Iedereen heeft het altijd over Vast Aire en qua persoonlijkheid is hij absolute dominant op dit album. Hij schrijft origineel met goede concepten en wordplay, en hij heeft een unieke stem.
Ik vind Vordul echter minstens zo vet op dit album. Zijn metalige Wu-Tang achtige flow past goed bij de beats en geeft een mooi contrast met Vast Aire's meer afgewogen stijl. Vordul's techniek bestaat uit klankrijm, binnenrijm en vrije associatie. Geen afgeronde zinnen of punchlines, gewoon een stroom van ille rhymes. En ik ben een groot fan van klankrijm en ille rhymes die geen standaard AA BB schema volgen.

De sfeer van deze plaat is zo vet: koud, grimmig, dreigend, maar ook intelligent, hoopvol en origineel. De laatste twee tracks zijn terecht al veel genoemd als briljant, positief en "uplifting" einde aan de plaat. Ik vind de twee openingstracks ook heel vet. Keihard.
The F-Word is Vast Aire's showcase, met veel goede vondsten en een originele invalshoek. Vetste track vind ik echter Straight Off The Dic, wat een beat, wat een mooie overgang steeds tussen verse en chorus, wat een sfeer.

Ik twijfel tussen 4,5 en 5. Ik vind zoals gezegd niet alle tracks even sterk en ik vind het qua MC-ing allemaal net even wat minder briljant dan bijvoorbeeld Supreme Clientele of Madvillainy, enkele van de weinige hip hop LP's vanaf 2000 die ik de volle 5 zou willen geven.

F*ck it. De beats en de sfeer maken dit ruimschoots goed, ik ga het vijfde sterretje geel opvullen.

"Trapped in the system pigeons... scream phoenix!"

avatar van Jordyp
Dit album ongeveer een jaar geleden een keer geluisterd, maar door tijdgebrek etc. en het gevoel had dat het album 3 uur duurde ipv een ruim uur nooit meer opgezet. Van de week dan eindelijk een échte kans gegeven. De eerste keer vond ik het weer niet al te best, maar blijven proberen en door The F-Word begon ik het eindelijk te waarderen.

Het is nu een soort spannende film waar je helemaal in zit en waarvan je het einde voor geen goud wil missen. Deze zal ik voorlopig nog wel even luisteren.

avatar van Timmie
Ik kom er ook niet echt door heen alhoewel ik er wel geniale tracks tussen vind zitten, het zal nog wel komen!

avatar van Harderwiek
Deze maar eens een halfje verhoogt. Begin El-P steeds meer te waarderen, mannen doen het ook wel aardig, maar overtuigen nog niet helemaal.

bennerd
Harderwiek schreef:

Ik ben ook meer voor vrouwen.

avatar van niels94
Als deze binnenkort in mijn top 10 staat: wees niet verbaasd. Briljant, geniaal en meer van dat soort woorden. Dit is het beste hiphopalbum ooit. Denk ik. Zal misschien binnenkort eens wat verder uitleggen waarom.

Ulfat-e-Zulmat
niels94 schreef:
Zal misschien binnenkort eens wat verder uitleggen waarom.

Je hoeft alleen de openigszin van A B-Boys Alpha te citeren en je bent klaar.

avatar van niels94
Weet iemand toevallig of ik deze ergens voor een normale prijs kan krijgen?