Cannibal Ox - The Cold Vein (2001)

Hip-Hop / Avant-Garde
Label: Definitive Jux

1. Iron Galaxy (5:56)
  2. Ox Out the Cage (3:28)

met El-P

3. Atom (5:52)

met Alaska en Cryptic One

4. A B-Boys Alpha (4:27)
  5. Raspberry Fields (4:01)
  6. Straight Off the D.I.C. (4:17)
  7. Vein (4:27)
  8. The F-Word (5:27)
  9. Stress Rap (5:31)
  10. Battle for Asgard (4:26)

met C-Rayz Walz en L.I.F.E. Long

11. Real Earth (3:57)
  12. Ridiculoid (4:46)

met El-P

13. Painkillers (5:58)
  14. Pigeon (6:10)
  15. Scream Phoenix (5:05)
avatar van Sjaakspeare
Hij niet, hij is helemaal niet thuis in hiphop. Dan is dit ook wel echt een haast onmogelijk instapje. Als iets immers 'hiphop voor gevorderden' is, is het dit wel.

avatar van misorabi
Je moet gewoon thuis zijn in het Def-Jux label.

'hiphop voor gevorderden'
Bestaat dat?

avatar van Gyzzz
Sterk, sfeervol album, maar niet elk nummer is even indrukwekkend, waardoor het geheel te lang is. Verder vind ik El-P productioneel net iets beter op dreef op Fantastic Damage, hij is hier soms net wat voorspelbaar, al zijn Iron Galaxy en Stress Rap wel ijzersterk.

Mmmm.. edit: hij wordt tegen het einde toch wel overwegend erg sterk. De tweede helft van het album lijkt wat dieper te gaan op de een of andere manier. Qua producties dan, want de rappers vind ik immer degelijk, goed ook wel, maar zij zijn meer invulling van de producties dan degenen die het album dragen voor mij.

Wat een flauwekul

avatar van Gyzzz
Hoewel ik het ook een beetje onzinnig vind, slaat het ook weer niet helemaal nérgens op. Dit is toch wel een van de meest 'zware' kanten van het genre. Er worden hier in de verste verte geen eenvoudige melodielijnen gebruikt of iets dergelijks.
Dat ontoegankelijke karakter lijkt me echter niet zo'n groot probleem wanneer je zoals hierbovenstaande Charalambides en Andrew Liles in je top10 hebt staan. Dan ben je wel wat gewend

MJ_DA_MAN schreef:
Bestaat dat?

Waarom denk je dat ik het tussen aanhalingstekens zet... En natuurlijk is het zo dat je behoorlijk veel gehoord moet hebben van een genre om er een bepaald beeld van te krijgen, waar je dan vervolgens bepaalde albums in in kunt passen, en ze dus op waarde kunt inschatten. Daarom kan ik de waarde van klassieke muziek ook moeilijk inschatten, en vroeg ik me af waar ik in vredesnaam naar aan het luisteren was toen ik voor het eerst dub hoorde. Als je dus weinig hiphop kent, vind ik het erg kort door de bocht om een uitgesproken mening te ventileren. En gezien Cannibal Ox een nogal ontoegankelijke stijl hanteert op dit album, dat moeilijk in te passen in het bestaande kader van hiphop, is het nog moeilijker om dit album goed te beoordelen. Vandaar dat ik dit aanduidde met de in mijn ogen niet zo dubieuze frase 'hiphop voor gevorderden'. Ik vind het ook wel ontzettend slap dat hij deze uiting meteen afdoet als de reinste onzin, zonder enkele onderbouwing. Het zal mij niets verbazen als het een of andere hiphopxenofoob is, afgeschrikt door de commerciële gangsterzooi die tegenwoordig rijkelijk vloeit, die dit hoog gewaardeerde album inpast in zijn hiphoploze referentiekader om zodoende aan zichzelf te bewijzen dat hiphop klotemuziek is.

Weet je wat ik ontzettend slap vind? Beweren dat ik geen enkel referentiekader op hiphop gebied heb, over ongefundeerde beweringen gesproken. Hoe zou jij dat in godsnaam moeten weten?

Omdat het niet in m'n lijstje met stemmen staat?

Ataronchronon schreef:

Omdat het niet in m'n lijstje met stemmen staat?

Ten eerste: je rukt het uit zijn verband. Uit mijn berichten zou jij alleen op kunnen maken dat ik jouw muzikale referentiekader onvoldoende geschikt inschat om een evenwichtige beoordeling van dit album te geven. Ik heb nergens gezegd dat je ''geen enkel referentiekader op hiphopgebied'' hebt.

Ten tweede: als jij, van je 290 stemmen, naast je stem op dit album, alleen maar een 2,5 aan Opgezwolle, een 2,5 aan de gimmick van De Jeugd van Tegenwoordig en een 0,5 aan 50 Cent hebt gegeven, heb ik toch echt behoorlijk wat fundament om mijn speculatieve assumptie onderaan mijn voorgaande bericht op te gronden.

Sjaakspeare schreef:

Excusez le mot, maar wat een hemeltergend slap gelul, dat je het 'moeilijke' hiphop vind is nog tot daar aan toe. Maar waarom zou iemand het niet gewoon een slecht album mogen vinden? Ik ken m'n klassiekers in het genre wel, maar ook als dat niet zo was is het toch normaal om een album gewoon ruk te vinden. Muziek zou toch ook puur op zichzelf moeten kunnen staan.

Neem Autechre, 'lastige' muziek pur sang. Ik vind het (vaak) wonderschoon maar ik begrijp het volkomen als iemand het niet om aan te horen vindt. Wel ga ik ervan uit dat je bepaalde kwaliteiten erin doorhoort en mee laat tellen in je stem, b.v. originaliteit. Vandaar ook hier geen 0.5 maar een 2.0

Verder blijft het over smaak lastig discussieren .

Ataronchronon schreef:

Verder blijft het over smaak lastig discussieren .

Ik heb ook helemaal niet gezegd dat ik jouw stem onredelijk vind. Ik impliceer alleen dat ik hetgeen jouw stem op gebaseerd is uiterst twijfelachtig vind. Maar dat wil jij natuurlijk niet begrijpen, omdat je dan wat toe zou moeten geven. Daarom ga je in plaats daarvan lopen smijten met groteske afkattingen.

En muziek kan absoluut niet op zichzelf staan. Dat is de grootste naïviteit die je met betrekking tot muziek zo ongeveer naar voren kunt brengen. Júist om dezelfde reden dat over smaak niet te twisten valt, zoals jij op het laatst nog duidelijk maakte, is de beoordeling van muziek in zijn algeheelheid iets relatiefs. Muziek kan dus alleen maar goed zijn ten opzichte van andere muziek. Wat ik je nou de hele tijd duidelijk probeer te maken, is dat je beoordeling onderhevig is aan onderverdelingen in de relativiteit van 'muziek'. Vanilleyoghurt beoordelen met de smaak van aardbeienkwark in je achterhoofd met het label 'goed', heeft simpelweg een bevooroordeeld oordeel tot resultaat. Toch zijn het beide toetjes...

Muziek kan alleen maar beter t.o.v. van andere muziek, dat klopt. Maar het is toch evident dat iets gewoon goed of slecht kan zijn in een persoonlijke beleving.
Als ik jou een schilderij zou laten zien, zonder dat je weet van wie het is of uit welke tijd het komt kun jij toch rustig zeggen dat je het een mooi danwel lelijk schilderij vindt?

Ataronchronon schreef:

Natuurlijk, maar dat afdoen als een waardevol oordeel zou stompzinnig zijn. Dat is nu ook net mijn punt...

avatar van Mind shocker
Jongens, over smaak valt niet te twisten, de een kan het een gecompliceerde rotzooi vinden en het een 1.5 geven en de andere kan het een alternative album vinden die hem in die zin zeer aanspreekt vanwege die alternativiteit en het gevoel die je erbij krijgt.
Ik hoor bij die laatste en geef ik het een 4,5 vanwege het feit dat ik atom en painkillers beide mindere nummers vind, hoewel Iron galaxy bij mij in mijn top 5 staat qua liedjes.

4.5*

avatar van sonny kroket
Moeilijke hiphop? in vergelijking met alle mtv-bling bling brol is dit moeilijk ja. Maar wel van het geniale soort. Het hoeft tenslotte niet altijd over de laatste nieuwe mercedes te gaan niet. Qua teksten is dit sowieso zelden overtroffen. Company flow ja, die komen uit dezeflde stal en de eerste van de wu-tang clan.

avatar van Kill_illuminati
Klinkt zeer goed in het gehoor! .
Weet iemand een goede shop waar ik 'Em vandaan kan halen

avatar van GarnalenPeller
Kill_illuminati schreef:
Klinkt zeer goed in het gehoor! .
Weet iemand een goede shop waar ik 'Em vandaan kan halen

Whahaha
Geweldig, het in een keer goed vinden klinken na een hemeltergende discussie over hoe lastig deze hiphop wel niet is

avatar van neyonn
The Cold Vein is zowat mijn favoriete hiphop album en staat dan ook in mijn top tien.

Het heeft een hele tijd geduurd voordat ik het helemaal kon appreciëren (ik ben dan ook geen echt doorgewinterde hiphop fanaat, meer dan 10 albums van dit genre bezit ik niet) maar op een dag vielen de puzzelstukjes ineen en dan besef je dat je hier iets uitzonderlijks aan het beluisteren bent. De productie, het samenspel tussen de 2 rappers en de thema's waarover gesproken wordt, alles klopt gewoon en vormt één coherent geheel.

Geniaal, 5*

avatar van Max Payne
Deze shit is erg strak

nr 1-3 zijn echt super, vind het dan een beetje wegvallen
maar dan vanaf nr 10 is het allemaal puik

Battle for Asgard, Pigeon en Iron Calaxy zijn mijn favoriete tracks

Relax
Is dit album nog voor een normale prijs te bestellen bij Plato o.i.d. ?

Ik voel het album nog niet zo, maar gezien het gemiddelde.. ik wil liever altijd toekomstige classics in mijn bezit hebben.

Zo ook Opgezwolle - Eigen Wereld (3,5*) maar toch heb ik 'm vanwege het gemiddelde en de top 250 notering.

Pauper schreef:
Tot wat ik nu heb gehoord van het album vind ik het allemaal wel heel erg netjes, ik wacht nog even met stemmen, ik wil de muziek nog wat meer begrijpen voordat ik er iets over kwijt wil...

is 2 jaar niet genoeg daarvoor?

avatar van MJ_DA_MAN
Als je ook even kijkt wat de status is van Pauper . Wederom een dom bericht van je, net als bij Kempi.

de status van pauper?
waar kan je dat nou weer zien?

avatar van Osiris Apis
Je kan niet op de pagina/naam klikken van deze user, omdat hij is uitgeschreven. Dit kun je ook zien wanneer je op de naam gaat staan, dan verschijnt er een vraagteken met uitleg.
Maar wanneer je Paupers mening echt wil weten, dan moet je de berichten van zijn alias 'waxs' lezen. Die overigens permanent geband is.

okee bedankt,
dat wist ik nog niet
ik had wel gezien dat ik niet op de naam kon drukken
omdat hij achter het berichten vlak zat
maaar
beetje brutaal van mij xD
maar goed
ik vind dit een heel goed album.
met hele fijne en toch nog steeds vernieuwende procuties van el-p.
en de rappers doen het ook goed.

avatar van Rhythm & Poetry
Wetenschappers zijn al jaren op zoek naar buitenaards leven, blijkbaar zoeken ze niet goed genoeg...

The Cold Vein is namelijk een album dat qua producties echt 'out of space is'. Het begint al met Iron Galaxy, een nummer dat een hoge positie krijgt in mijn hiphop toplijst. Niet alleen de raps van Vordul en Vast stelen de show, nee de producties van El-P doen al een groot deel van het werk. Met de meest rare bliepjes, hoge toontjes en scratches zorgt dit nummer voor een geweldige sfeer, buitenaards.

Lyricaal klopt het album helemaal, tot op heden is er nauwelijks een act geweest die met betere teksten kwamen dan het 'V-duo'. Neem nou het geniale Atom (gelijkwaardig aan Iron Galaxy, mede door de gastbijdrages). Cryptic opent de track geweldig en maakt vervolgens de weg vrij voor Vordul Mega die hier dankbaar gebruik van maakt:

"Watch it drop outa the sky in the ridin hampton where some get tackled
Hooks that grapple right on your Adam
Got you chokin off the rhyme potents
Stay focused while you villians stay jokin
Serious on the mic get ignorant
Delivering the rap vocals for the new mellinnium
We're from illeum marchin in atomic garments
Bombin all the nonsense.....''

Ook voor de productie op dit nummer geld dat het weer erg apart klinkt, wederom de hoge bliepjes gecombineerd met rare lage geluiden die helaas voor een leek als ik moeilijk te definieren zijn.

Ik geef nu twee voorbeelden, maar op elk nummer kan ik met gemak een waslijst leveren waarom ik het zo goed vind. Dat kan de samenwerking zijn tussen Vast en Vordul, een combinatie die goed werkt. Vast is te herkennen aan zijn hogere stem, uniek in mijn oren en daardoor kan ik begrijpen dat dit niet voor iedereen toegankelijk is. Vordul Mega moet het hebben van zijn lage stem die meer richting de oldskool gaat. Hij rapt wat sneller en weet daardoor op elke track weer erg veel te vertellen. Kwalitatief gezien is hij voor mij perfect en komt Vast er net iets onder. Cannibal Ox is het project wat beide heeft samengebracht, beide rappers tillen het niveau omhoog en stijgen boven zichzelf uit.

Een andere reden dat elk nummer het zo goed doet bij mij is niemand minder dan El-P. Hij mag elke track produceren en doet dat op een ongekend goede manier. Hij heeft een heel blik aan geluid samples open getrokken. Daarmee is het geluid van het album heel divers maar past het wel goed bij elkaar. Dat komt waarschijnlijk doordat het allemaal wat vreemd klinkt. Geen typische hiphop producties maar wat geexperimenteer met de meest rare geluiden.

Apart, niet typsiche hiphop een omschrijvind waarmee ik zojuist ben gekomen en toch ken ik geen album waar zoveel hiphop in zit als dit. Ik leg het uit: hiphop is een genre dat staat voor vernieuwing (in mijn opinie). Tevens een genre waar de chemie er moet zijn en de producties moeten versmelten met de raps. The Cold Vein voldoet perfect aan mijn omschrijving.

Terug naar nog wat nummers, inmiddels aangekomen bij hoogtepunt nummer 9: Stress Rap. Wederom lekkere vage producties met bellen en laag tuba blaas werk. Vast weet de show te stelen met enkele zinsnedes zoals deze:

''yo it's the starvin', happy Harlem, rap magician
chained underwater, in sixty seconds the body's missing
snake in the grass at six feet you can hear him hissin'
I got a problem with your mouth, so I don't listen"

Lekker scherp uit de hoek en zo blijkt een album wat ongeveer 70 minuten duurt veel te kort voor mij. De tijd vliegt dan ook voorbij met The Cold Vein op mijn MP3 of cd-speler. De meest nuttige tijdverspilling van mijn leven, een dagje niks doen en alleen naar de klanken van El-P en de rappers luisteren. Mijn meest gedraaide album weet namelijk tot op hede nog niet te vervelen. Elke keer is er wat nieuws te ontdekken en hoor ik weer wat nieuws, of vat ik de lyrics anders op.

Met lyricale hoogtepunten, producties die lekker buitenaards blijven en enkele goede gastbijdrages gaat het album naar zijn einde toe. En dat is toch echt jammer. Aan mijn top 10 te zien is dit mijn op twee na favoriete album. The Cold Vein is met geen enkel ander werk te vergelijken. Het hoogtepunt is toch wel het grote aantal hoogtepunten dat te ontdekken is (en wat ik blijf ontdekken). Vast, Vordul en El-P een drietal dat mijn geschiedenisboek in gaat als het eerste niet aardse-team dat met een 5* plaat komt. Chapeau!

Maarten||
Dit album is echt zwaar.

avatar van MJ_DA_MAN
Nogal ja, vooral bij de eerste luisterbeurt. Tenminste, was ook bij mij.

avatar van nega
RP, ik snap je review helemaal. ik weet dat dit album goed is, maar ik kan er maar niet naar luisteren, het ligt niet echt lekker in het gehoor. bij heel veel albums heb ik dat. Als ik ze paar keer draai achterelkaar dan wen ik eraan. Maar bij dit album heb ik dat niet, na 2 nummers wil ik het altijd afzetten. Zijn er misschien tips, in wat voor stemming ik het moet luisteren bv, nuchter/stoned/zat, winter/zomer, middag/avond