Jay-Z - The Blueprint (2001)

Label: Roc-a-Fella

1. The Ruler's Back (3:49)
  2. Takeover (5:13)
  3. Izzo (H.O.V.A.) (4:00)
  4. Girls, Girls, Girls (4:35)

met Q-Tip, Slick Rick en Biz Markie

5. Jigga That Nigga (3:24)
  6. U Don't Know (3:19)
  7. Hola' Hovito (4:33)
  8. Heart of the City (Ain't No Love) (3:43)
  9. Never Change (3:58)

met Kanye West

10. Song Cry (5:03)
  11. All I Need (4:28)
  12. Renegade (5:37)

met Eminem

13. Blueprint (Momma Loves Me) / Breathe Easy (Lyrical Exercise) / Girls, Girls, Girls (Part 2) (12:08)
avatar van VforVictor
kobe bryant fan schreef:
Renegade is geniaal!
Fantastische samenwerking met Eminem, sterke tekst van beiden.
Een vet refrein, en die beat!

vette beats en raps alleen het refrein vind ik kut

avatar van NastyOnWax
Wat een overhypt album is dit zeg. Van tracks 1 t/m 7 is er precies één geweldige track (Takeover), drie redelijke (The Ruler's Back, Girls x3, HOla Hovito) en de overige 3 zuigen gewoon. Track 8, 9 en 10 zijn gelukkig wel erg goed, 11 is redelijk, 12 is de beste van het hele album en 13 + die hidden tracks zijn allemaal matig. Snap echt niet hoe dit album aan zijn near classic-status is gekomen.

Dan vind ik The Black Album en Reasonable Doubt 2x zo goed.

avatar van Jar0on
Sinds een tijd weer is geluisterd en nee nog steeds niet mn stijl. Vind t te arrogant, te saai en te eentonig klinken waardoor ik bijna elke track niet eens af kan luisteren.
Toch 3* doordat sommige beats toch fijn zijn en Renegade

avatar van RebelINS
Deze schijf blijft voor mij Jay-Z's beste werk. Schitterende producties met lekker veel soul. Zeer sterke raps van Jay-Z en bovendien ook nog eens sterke teksten. The Takeover bijvoorbeeld is één van de hardste disstracks ooit. Verdere favorieten zijn de vier opeenvolgende songs Heart of the City, Never Change, Song Cry en All I Need, ook Blueprint doet het goed bij mij. Maar goed eigenlijk is het over zijn geheel genomen gewoon een hele goede plaat. Jammer dat hij de laatste jaren steeds meer voor de commercie is gezwicht.

avatar van Flipm0de
NastyOnWax schreef:

Zeg je nou echt dat "U Don't Know" zuigt? Is een van Jay-Z zijn beste tracks, niet alleen op dit album, maar in zijn carriere.

"I sell ice in the winter, I sell fire in hell
I am a hustler baby, I'll sell water to a well"

avatar van niels94
Hoe dat nummer erin komt

avatar van He$$el_01
Vrij matig album vind ik dit toch. Het is zeker niet slecht, maar de meeste nummers hebben niks bijzonders. Takeover, U Don't Know (hoewel de remix nog veel vetter is met MOP) en Renegade zijn de beste nummers van dit album. Niet toevallig de nummers die iets meer pit en agressie hebben waardoor Jay-Z (en Eminem) een stuk leuker wordt om naar te luisteren.

avatar van niels94
Prettig is echt het ideale woord voor dit album. Ik vind het niet geniaal, maar gewoon echt fijn en sfeervol, glijdt heerlijk voorbij met en passant enkele klappers van tracks (want kom op, U Don't Know, Heart of the City en Renegade zijn voorbeelden van regelrecht fantastische nummers). Zo'n album dat je altijd wel op kunt zetten.

avatar van Johnny Marr
Classic shizzle, maar dan vooral door de erg goede producties!

De eerste 3 nummers zijn al ziek goed maar het stuk 6-12 is echt geniaal, met als ultieme favorieten:
* Heart of the City (Ain't No Love) Misschien wel één van Kanye's allersterkste producties ooit.
* Never Change (idem dito)
* Song Cry Zalig emotionele sample.
* Renegade No comment needed, denk ik dan zo.

Echt wel een "blauwdruk" op de hiphop, en bevat veel van die lekker poppy, soulvolle samples/beats waar ik zo erg van hou!

Minste nummer, moet ik eerlijk toegeven, vind ik wel de als enige door Timbaland geproducete track 'Hola Hovito'.

avatar van Shelter
Ik ben nooit een grote fan geweest van Jay-Z, ik nam alleen de tijd voor The Black Album en de rest boeide me vrij weinig. Een vriend van me kon niet geloven dat ik The Blueprint niet een super vet album zou vinden en leende me dit album. Na veel tegenzin toch maar eens opgezet, eerste gedachte: toch niet zo slecht als ik dacht maar no classic material.
Nieuwe MP3 speler, even wat vette hiphop albums erop zetten dacht ik want de sound is super mooi (Cowon D20). Nou vooruit deze ook maar dan, tijden niet gehoord. Toen viel het kwartje, damn! Definitely slept on voor mij dan, beter laat dan nooit toch
De overgang van Never Change naar Song Cry is overigens geweldig, 2 van mijn favoriete tracks.
Ik vind alleen Girls, Girls, Girls niet tof, das me teveel een club track. Voor de rest 4,5*

avatar van thgryda
Jay-z mag dan een erg wisselvallige artiest zijn maar The Blueprint en The Black Album zijn gewoon classics... Een en ander heeft te maken met de jonge Kanye die op dit album enkele pareltjes van beats aflevert. Jammer van girls, girls, girls hetgeen ik altijd een kutnummer heb gevonden.

HZFR11
Geen minpuntje te vinden op dit album! Stuk voor stuk zeer fijne beats een goede lyrics van Jay. Ik kan zijn stemgeluid altijd wel waarderen.

Ook dit album is net als The Black Album en Reasonable Doubt natuurlijk een klassieker. Vind Takeover een erg sterke diss track naar Mobb Deep en Nas (bij de laatste line ook richting The Lox denk ik, maar die geeft hij niet heel veel aandacht, haha).

Heart Of The City is uitstekend geproduceerd door young Kanye, net als Never Change, wat ik overgins ook een heerlijk nummer vind. U Don't Know is ook hard. Tja, eigenlijk is alles op dit album hard. Dikke 5 sterren.

avatar van Funky Bookie
Echt een heerlijke plaat dit.
IJzersterke raps op goede beats.
Takeover is echt briljant gedaan!
Ook de samenwerking met Em bevalt goed.

avatar van El Stepperiño
Jar0on schreef:
Toch 3* doordat sommige beats toch fijn zijn en Renegade

Dit is toch een flinke verhoging na dit relaas van 6 jaar geleden. Ook ik heb hem verhoogd naar 4,5*, dit album op vinyl gekocht en het klinkt geweldig! Classic.