Lauryn Hill - The Miseducation of Lauryn Hill (1998)

Hip-Hop / R&B
Label: Ruffhouse

1. Intro (0:47)
  2. Lost Ones (5:33)
  3. Ex-Factor (5:26)
  4. To Zion (6:09)
  5. Doo Wop (That Thing) (5:20)
  6. Superstar (4:57)
  7. Final Hour (4:16)
  8. When It Hurts So Bad (5:42)
  9. I Used to Love Him (5:39)

met Mary J. Blige

10. Forgive Them Father (5:15)
  11. Every Ghetto, Every City (5:14)
  12. Nothing Even Matters (5:50)

met D'Angelo

13. Everything Is Everything (4:53)
  14. The Miseducation of Lauryn Hill (4:17)
  15. Can't Take My Eyes Off of You * (3:41)
  16. Sweetest Thing * (4:40)
  17. Sweetest Thing [Mahogany Mix] * (4:42)
totale tijdsduur: 1:09:18 (1:22:21)
avatar van Ingo
Dit is zeker ook Hip Hop hoor..

avatar van Shelter
ja er staat hiphop op, maar het is toch geen hiphop album.
Als dit een hiphop album is dan is elk hiphop album wat een gitaar ergens bevat zeker ook een rock album?

Nicci
Laten we het erop houden dat het hip is. Hop weet ik ik niet.

avatar van Shelter
2,5 voor hip is niet zoveel...of ben je meer gecharmeerd van hop?

avatar van barrett
Ik denk dat hij idd gecharmeerd is door de hop, na enkele luisterbeurten zal hij vast wel bijdraaien

avatar van Mark Wilmont
Dit is een mooi soufull hiphop album

avatar van Weirdo Wizzy
Lauryn Hill kan erg mooi zingen en daarbij kan ze ook aardig rappen. Teksten gaan ergens over. Mooie muziek dus! Toch is het geen muziek dat me bijna 80 minuten kan boeien en ik had graag wat meer hiphop gewild in het album dus dat vind ik erg jammer. Al met al wel 3 ster, want een kwalitatief album vind ik het zeker

avatar van Choconas
Hip hop, soul, urban, pop, wat maakt het uit? Dit is een prachtig conceptalbum vol met ijzersterke nummers en een aantal interessante gastbijdragen. Uitschieters zijn de hits Doo wop (that thing) en Everything is everything, I used to love him en Ex-factor. Dit is grote klasse (helaas niet meer overtroffen door Lauryn Hill).

Joy
had deze plaat nu uitgekomen was het net zo o.k. geweest

niet alle nummers even sterk maar al met al een prima plaat

avatar van Raul
Prachtig funky album van multi-talent Lauryn Hill. Luistert heerlijk weg en ze vindt een mooie balans tussen hiphop en R&B. Prettig stemgeluid en teksten die ergens over gaan. Nergens echt baanbrekend of briljant maar zeker wel 3,5 sterren waard.

Slecht leesbaar bericht en reacties daarop verwijderd.

avatar van Niek
Sinds lange tijd weer eens opgezet. Het blijft een goede plaat van de veelzijdige Lauryn. Vooral het vocale gedeelte is bijzonder goed. Zo'n einde van To Zion steekt waanzinnig in elkaar (Marching, marching... Beautiful, beautiful Zion.. My Joy! My Joy!). Ex-Factor behoort tot mijn favoriete tracks in het algemeen. Ook daar weer een ijzersterk vocale afsluiting (Care, there, give, cry, die for me etc.). Waar velen de diversiteit en de afwisseling sterk vinden ben ik daar juist minder enthousiast over. Ik heb liever een mooie soulplaat of een lekkere hiphopplaat. De vrouw barst wel echt van het talent. Hoop van harte dat we ooit nog eens wat van haar gaan horen.

avatar van KILLERBEE99
Final Hour

Wat een track! Voor de rest wel een leuke CD maar geef mij maar de Lauryn Hill van The Score uit 1996 van de Fugees.

avatar van Nr.4
Goeie plaat van een hele talentvolle Lauryn Hill. Ik vind deze wel een stuk minder dan de Fugees plaat, deze is ook een stuk rustiger, minder raps erop. Maar lekker relaxt album met een aantal hele sterke singles erop.

Angelo schreef:
. Wellicht is dit album wel te beschouwen als het ‘Back to black’ (Amy Winehouse) van de jaren ’90, alhoewel ik Amy’s album stukken beter vind, maar dat ter zijde.

Dit vind ik echt een understatement . Ik wist niet dat Amy Whinehouse een complete generatie tiener vrouwen wist te verwoorden in een album.

Lauryn Hill is voor zwarte vrouwen in de jaren 90 wat Bob Dylan was voor de jaren 60 en de protest beweging. Lauryn hill (23 jaar en zwanger van haar eerste kind) Levert hier een tijdsdocument af wat precies de sfeer van de jaren negentig weet neer te zetten. Een universele straat mentaliteit (lees een overlevings mentaliteit) vanuit het een vrouwelijk perspectief. Zonder de macho en geacteerde ganster-onzin. Dit is een plaat zo oprecht en eerlijk. Thema's als moederschap, carrieëre, liefde en seks, de levensvragen waar meisjes van 23 zich mee bezig houden . Tevens vat ze de hele 'zwarte muzikale muziekgeschiedenis' samen in dit album. Gospol, reggea, jazz, Hiphop R&B alle ingredienten komen hier terug. Dit is een tijdsloos document, en misschien wel een van de weinige echt oprechte en 'keeping it real' hiphop platen sinds Public Enemey - It Takes a Nation of Millions to Hold Us Back.

avatar van Cabeza Borradora
Met zijn stukje in het essentiele albums voor je eigen muzikale reis topic
en voorgaand stukje hier, heeft korenbloem mij toch overtuigt om me eens in dit album vast te bijten. Vanwege mijn (gezonde portie) wantrouwen tegenover dit soort massamediagehypte artiesten, heb/zou ik dit volledig aan me zijn laten voorbijgaan. Of korenbloem vanwege dit in mijn achting zal stijgen, of eerder mijn pispaal zal worden, zullen jullie hier in de nabije toekomst dus mogen vernemen...

avatar van Kronos
Ik gok op het laatste.

Er staan nochtans een paar aardige nummers op dit album, maar als geheel is het weinig overtuigend.

Maar alleen voor die gitaarsolo in Ex-Factor is het al wel de moeite.

avatar van korenbloem
Ik gok ook op het laatste kijkend, naar je top 10.

edit:
p.s. Super dat je de plaat probeert op basis van mijn stukjes

avatar van Cabeza Borradora
Ik ben anders wel een beetje fan van Mary J. Blige. Haar bijdrage hier heeft er toe bijgedragen deze riskante stap te zetten

@korenbloem: mijn top 10 zegt lang niet alles over mijn smaak, maar is een samenvatting van mijn eigen persoonlijke -essentiele albums- reis.

avatar van Ernie
Ga hem ook eens proberen! ik lees er te veel over dat het een enorm goed album is en ik vul nu éénmaal graag mijn culturele gaten op met muziek van alle soorten! Lauryn Hill heeft het wel tegen haar dat ik haar sucseswerkje met The Fugees nl The Score een heel erg overschatte plaat vind dus ik hoop dat deze beter valt...

avatar van Cabeza Borradora
Mij is hij alvast goed meegevallen. Wel erg spijtig vind ik die onderbrekingen. De stukjes zijn vast een aanvulling op het concept. Gaat nog voor de eerste beluistering, maar bij meerdere beluisteringen worden ze alleen maar vervelender en halen ze vooral de vaart uit het album.

avatar van korenbloem
Ik vind die intermezzo's juist erg passen bij het concept van het album. Maar het is de muziek van Hill die erg overtuigend is in het concept.

avatar van Kronos
Meer dan wat sfeerscheppend vind ik het niet en net als Cabeza enkel leuk bij de eerste beluistering. Uiteindelijk wordt het album er een onnodig lange zit door. Tel daarbij nog dat niet alle nummers echt de moeite zijn en de spoeling wordt een beetje te dun om te blijven boeien. Voor mij typisch een album om de krenten uit te vissen maar de pap te laten staan.

avatar van Lexicon Devil
Yo yo ye yoyo yo yo yoo ye yoyo ik ben Lauryn Hill yo yoyoyo ye yoo ye yo yo en ik heb een stopwoordje yo aha yo yoyo ye yoyo.

avatar van Shelter
daar heb je wel een punt

Na "Lost Ones" volgen de 3 beste nummers van het album achter elkaar, en daarna heb je het nagenoeg eigelijk wel gehad met deze eendagsvlieger.

avatar van Shelter
Forgive them Father en Everything is Everything is naar mijn mening ook nog meer dan gemiddeld

Een album vol met heerlijk beats en ritmes en de mooie stem van Lauryn Hill. En de teksten gaan ook nog ergens over. Soms rapt Lauryn op de beats, soms zingt ze erop. De beats, vaak met fraaie bassen, zijn de backbone van het album en daarom is het voor mij wel degelijk vooral een hip hop plaat. De productie is haast perfect. Ik heb dit inmiddels op 2LP op 180 gram vinyl en dat klinkt echt super.
Er staan ook heel veel (erg) goede nummers op deze plaat, een slecht nummer staat er niet op. Hoogtepunten zijn Lost Ones, To Zion, Superstar, Final Hour, When It Hurts So Bad & de mooie Donny Hathaway cover Everything Is Everything. Een prachtplaat!

avatar van kemm
west schreef:
Everything Is Everything is geen cover van Donny Hathaway. Hij heeft gewoon een album dat ook zo heet.

Toch wel. Kijk maar bij dat album, de eerste track: Voices Inside My Head, met tussen haakjes: Everything Is Everything. Donny Hathaway had schizofrenie, je kan het dus helaas letterlijk nemen. Een hele mooie versie staat ook op zijn fantastische live album.