MusicMeter logo menu
MusicMeter logo
poster

Fontaines D.C. - Romance (2024)

mijn stem
4,00 (489)
489 stemmen

Ierland
Rock
Label: XL

  1. Romance (2:33)
  2. Starburster (3:41)
  3. Here's the Thing (2:43)
  4. Desire (3:39)
  5. In the Modern World (4:26)
  6. Bug (3:02)
  7. Motorcycle Boy (3:42)
  8. Sundowner (3:25)
  9. Horseness Is the Whatness (3:07)
  10. Death Kink (2:23)
  11. Favourite (4:16)
  12. It's Amazing to Be Young * (3:30)
  13. Before You I Just Forget * (3:56)
  14. Starburster / In Heaven (Lady in the Radiator Song) * (4:26)
toon 3 bonustracks
totale tijdsduur: 36:57 (48:49)
zoeken in:
avatar van chevy93
3,5
Ik vind het vooralsnog een moeizaam album. Dat heeft deels te maken met verwachtingen ('dit klinkt niet meer als Fontaines') en deels met de kwaliteit van de nummers. Dat ze een stijlbreuk maken met de voorganger is niet zo vreemd, dat was immers op zichzelf al een stijlbreuk. Maar ik vraag me toch af hoe ik dit album ingeschat zou hebben als het van een willekeurige, mij onbekende band zou zijn. Er staan echt wel goede nummers op, maar bij minstens de helft ben ik al gauw vergeten hoe deze ook alweer klinken. Rest de vraag: vind ik het minder goed omdat ik meer van hen verwacht? Of blijf ik het überhaupt proberen omdat zij het zijn?

Misschien kan hun concert binnenkort mij op andere gedachten brengen.

avatar
3,0
Diezelfde bedenkingen snap ik echt helemaal..

Voor mij was de "shock" te groot. Dan moet je een album soms pas een jaar later eens beluisteren na de hype. Ik spreek uit ervaring, hehe. Maar een favoriet of classic wordt dit voor mij nooit van zen leven. Gezien geen enkele single me enthousiast maakt. (Veeg teken). Ik merk toch dat ik hier niet alleen in sta.

Ik ga niet naar Vorst. Dat heeft niet eens veel met de band te maken. Ongezelligste zaal die er is én pover geluid.. Er blijven daar te veel goeie artiesten komen. Had België maar een AFAS. Wacht dat hebben we nu. Nieuwe naam Sportpaleis.

avatar van Juul1998B
4,5
Ik vind wel dat je erg weinig reageert op dit album, Gerre.

avatar
4,5
Gerre speelt 'Hard to Get' met dit album. Ze zijn nu nog wat in de ontkenningsfase en draaien om elkaar heen maar ooit zal dit de ware Romance zijn en leven ze nog lang en gelukkig.

avatar
3,0
Haha, SOAD.

Is er werkelijk iemand trouwens die Here's The Thing goed vindt? Alee, van mijn leeftijd. Veertiger. Dan zet ik wel iets van Weezer op. Los daarvan, een typisch stubru afrekeningnummer, daarmee is dan ook alles gezegd..

avatar van Monsieur'
5,0
Ik snap gerre wel hoor. Schok, ongeloof, vertwijfeling is vaak veel sterker dan gewoon afkeer. Als een band je aan het hart gaat en iets doet wat sterke emoties oproept dan wil je het daar over hebben. Zeker gezien de algehele tendens op deze site enom positief is over Romance, kan ik me wel voorstellen dat je vanuit de woestijn wil blijven roepen omdat je toch hoopt dat iemand ook hoort wat jij hoort.

Het grappige is dat ik Fontaines pas met dit album echt ben gaan waarderen. Op Skinty Fia stonden enkele puike nummers maar het monotone vaak logge geluid van Chatten vond ik niet heel mooi. Noem me een gepolijste jongen maar dit is de Fontaines die ik kan pruimen. Als je dat andere geluid veel meer kon waarderen dan kan ik me goed voorstellen dat je denkt; deze gasten maken een knieval naar de radio! Zeker als je het voor je gevoel al zo vaak gezien of gehoord hebt.

Dus Gerre, blijf posten vriend! Kunst is niet alleen iets wat je positief raakt. Ik wil net zo graag dingen lezen over waarom mensen dit pijnlijk, commercieel glad of walgelijk vinden. What IS the thing?

avatar van Roxy6
Monsieur' schreef:
ZzzIk snap gerre wel hoor. Schok, ongeloof, vertwijfeling is vaak veel sterker dan gewoon afkeer. Als een band je aan het hart gaat en iets doet wat sterke emoties oproept dan wil je het daar over hebben. Zeker gezien de algehele tendens op deze site enom positief is over Romance, kan ik me wel voorstellen dat je vanuit de woestijn wil blijven roepen omdat je toch hoopt dat iemand ook hoort wat jij hoort.
………………………………..
Dus Gerre, blijf posten vriend! Kunst is niet alleen iets wat je positief raakt. Ik wil net zo graag dingen lezen over waarom mensen dit pijnlijk, commercieel glad of walgelijk vinden. What IS the thing?

Daar ben ik het ook wel mee eens, zolang iemand ook aan kan geven waar het dan wrikt (en dat doet Gerre ook).

Ik herken het ook en heb dat bij verschillende door mij geliefde Acts meegemaakt, dat met een album komen waarbij je echt even stevig moet slikken, zoals bijvoorbeeld David Bowie met Earthling (nog steeds in mijn beleving zijn slechtste release, Blondie met Autoamerican, ik schrok mij suf toen ik het de eerste keer in zijn geheel hoorde, later werd het album mij heel dierbaar, maar daar ging een lang gewenningsproces aan vooraf.

Maar dat vind ik het mooiste hier dat men met zuivere intenties de muzikale beleving kan weergeven en eventueel van een waardering kan voorzien. en dat kan zowel pro als con zijn.

avatar van Sven Vermant
4,0
Naar mijn mening hun beste album. Met een aantal instant klassiekers. Iets meer gepolijst inderdaad maar daarom niet minder mooi. Ik zit op een hele dikke 4* en mogelijk meer.

avatar van jordkaka
3,5
Stem veranderd naar een voldoende.

Ik kan het na een tijdje weggelegd te hebben een stuk beter verdragen, vooral vanwege de tweede helft van het album. Bug is een mooi nummer.

Blijf erbij dat dit het minste album is van ze. Starburster er is een geweldig nummer. Maar past het bij de rest? Ik weet het niet.

Wellicht groeit het nog verder op me en krijgt het nog eens 4 sterren.

avatar
Ik weet niet of het hier mag. Maar sinds Skinty Fia vind ik ze geweldig, en nu met Romance ben ik helemaal om. Ik zou zo graag een kaartje(s) voor een van hun shows willen kopen, maarja uitverkocht. Dus ik doe hier een laatste poging, iemand die een of meerdere kaartjes over heeft?

avatar van lowieke
5,0
Meesterwerkje, en waar ik op wachtte na die steengoede albums maar die te veel in potentie bleven steken.

De videoclips bij dit album zijn stuk voor stuk kunstwerken. Natuur en mens. Dicht bij elkaar en toch zo ver weg.

avatar van SoNick
4,0
Niet alle nummers pakken me even hard, maar sterke singles en variatie maakt het een prima plaat.

avatar van west
4,5
Na een tijdje niet draaien, valt het kwartje nog wat beter en verhoog ik 'm toch naar 4,5* Dat had ik vlak na de release niet gedacht.

avatar van west
4,5
Ze spelen dit weekend maar liefst 9 (!) nummers van dit album.

avatar van VladTheImpaler
4,0
west schreef:
Ze spelen dit weekend maar liefst 9 (!) nummers van dit album.

Ik vind het niet zo erg, maar misschien dat dit voor anderen wel een spoiler is.

avatar van Snoeperd
4,0
Voor de acts die ik het beste ken, vind ik het altijd fijn om de setlist niet al van te voren kennen. Maar artiesten spelen meestal wel een grote portie van het nieuwe album, dus zo verrassend is het gelukkig ook niet.

De gouden momenten zijn echter als een Radioheax ineens Exit Music speelt of de Arctic Monkeys From the Ritz to the Rubble. Oftewel, ik hoef niet per se te weten of Fontaines D.C. A Hero’s Death gaat spelen of niet aankomende zaterdaf.

avatar van lowieke
5,0
Dit is uitgroeit tot 1 van mijn favoriete platen. Ik ben bezig met een grote klus en draai al de hele week dit album op repeat en elke seconde word het mooier

Fijn zoveel schoonheid in 1 album, kan ik goed gebruiken in deze tijd vol haat

En even wat vloeken in de kerk verwacht ik maar bij Favourite hoor ik wat 1975 invloed.
En misschien minder vloeken, bij in the modern world Radiohoofd.

avatar van Meneer Joost
3,5
Tja, in de aanloop naar het concert van morgen nog maar eens in de setlist gedoken, en dan luidt de conclusie toch al snel dat Romance toch wat saai is in vergelijking met zijn drie voorgangers. Desalniettemin ontzettend veel zin in etc. etc.

avatar van coldwarkids
4,0
west schreef:
Ze spelen dit weekend maar liefst 9 (!) nummers van dit album.

Klopt, zag het ook! Verderest een aardig gevarieërde setlist. Ziet er goed uit! Heb er zin in!


avatar van Juul1998B
4,5
Ik neem frank prowattus dan ook niet zo serieus
Concert was minimaal 4,5*

avatar van Monsieur'
5,0
Man noemt de nummers van Romance het 'taaiere' materiaal. Denk het niet Frank.

Overigens, het gebeurde al zoveel vaker en met meer bands maar toch voel je een klein jaloers steekje als je via social media verneemt dat 'Piet van de overkant' gisteren bij Fontaines D.C was, dezelfde Piet die tot een paar weken geleden niet wist dat de band bestond. Of dat er nog 4032 mensen op TicketSwap zoekende waren op de dag van het concert. Narcistisch genoeg ga je je toch een beetje beledigd voelen als anderen opeens ook 'dat ene' hele goede numemr kennen. Gek is dat eigenlijk.

Het is gewoon altijd een beetje bitterzoet om 'je' bandje te zien 'opgroeien' en van de massa te zien worden. Oh ik waan mij geen illusies hoor, echt underground waren de Fontaines natuurlijk al lang niet meer, en het hele muziekpuristische-gatekeeping is óók vreselijk.. maar toch is het een beetje jammer. Piet verdiende het net zoveel hoor, hoop dat hij genoten heeft. (maar niet te hard).

avatar van Meneer Joost
3,5
Monsieur' schreef:
Man noemt de nummers van Romance het 'taaiere' materiaal. Denk het niet Frank.

Overigens, het gebeurd vaker en met meer bands maar toch voel je een klein jaloers steekje als je via social media verneemt dat 'Piet van de overkant' gisteren bij Fontaines D.C was, dezelfde Piet die tot een paar weken geleden niet wist dat de band bestond. Of dat er nog 4032 mensen op TicketSwap zoekende waren op de dag van het concert. Narcistisch genoeg ga je je toch een beetje beledigd voelen als anderen opeens ook 'dat ene' hele goede numemr kennen. Gek is dat eigenlijk.

Het is gewoon altijd een beetje bitterzoet om 'je' bandje te zien 'opgroeien' en van de massa te zien worden. Oh ik waan mij geen illusies hoor, echt underground waren de Fontaines natuurlijk al lang niet meer, en het hele muziekpuristische-gatekeeping is óók vreselijk.. maar toch is het een beetje jammer. Piet verdiende het net zoveel hoor, hoop dat hij genoten heeft. (maar niet te hard).


Mmm, die NRC-recensie vond ik een beetje aan de zure kant (ik kwam zelf uit op vier sterren voor het concert van zaterdagavond), maar dat Romance 'taaier' is dan zijn voorgangers: daar ben ik het eigenlijk wel mee eens. Ik las de afgelopen maanden overal dat Romance 'toegankelijker' zou zijn dan die vorige platen, maar ik vond en vind juist het tegenovergestelde.

Verder snap ik je frustratie helemaal waar het gaat over de hele wereld en z'n moeder die Fontaines ineens omarmd. Een verder heel lieve oom (65) appte me vorige maand enthousiast dat hij 'een nieuwe band' had ontdekt

avatar van Chet
4,0
Deze 64-jarige "oom" had de band al direct bij hun debuut (oké, toen was ik "pas" 60) omarmd.
Mag ik dan wel mee blijven gaan in het enthousiasme.......?

avatar van west
4,5

Ik ben het behoorlijk met hem eens, maar kom op 4* voor het concert. Daarvoor speelden ze te goed.

Met 2 nummers minder van dit Romance (7 i.p.v. 9) en daarvoor in de plaats bijvoorbeeld live knallers als Too Real en Hurricane Laughter van Dogrel was er een betere setlist geweest en dus een beter concert.

avatar van Meneer Joost
3,5
Chet schreef:
Deze 64-jarige "oom" had de band al direct bij hun debuut (oké, toen was ik "pas" 60) omarmd.
Mag ik dan wel mee blijven gaan in het enthousiasme.......?


Hahaha, zeker. De leeftijd was puur ter illustratie

avatar
3,0
Kan dat NRC-artikel helaas niet lezen..

avatar van lowieke
5,0
Wat een opmerkelijk fenomeen dat dit album zoveel discussie opwerpt...

Het lijkt wel een willekeurige politieke linkerkant. Heel veel gesprek over de details, waardoor het geheel vergeten word: een steengoed album, redelijk consistent geheel én een enigzins fris geluid.

Dat is tóch ook om te omarmen? Welkom aan alle nieuwe liefhebbers, blijf vooral.

avatar
3,0
Fris geluid, zegt u?
Nah, ik hoor Britpop, grunge, of gewoon alt rock. Geen postpunk meer.

Ik moet het dus nog 1 maal over fontaines dc hebben.

Het is zo'n plaat waar de niet-singles mss soms interessanter zijn dan de singles.
In the modern world is wel mijn favoriet (niet voor niets spelen ze die in de bis nu live). En de bridge van Starbuster is prachtig (jammer van dat nogal vervelende gedrein van de rest). Maar zo'n horseness is the whatness is best wel mooi, zeg. Ik kan wel niets met Here's The Thing (een banale rocker), het saaie Favourite en Bug (is dat van Blur of van Oasis?).

avatar van Monsieur'
5,0
gerre schreef:
Fris geluid, zegt u?

Ik moet het dus nog 1 maal over fontaines dc hebben.


Geef het ons rauw Gerre!

avatar

Gast
geplaatst: vandaag om 10:23 uur

avatar

geplaatst: vandaag om 10:23 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.