The Prodigy - The Fat of the Land (1997)

Dance
Label: XL

1. Smack My Bitch Up (5:42)

met Shahin Badar

8. Firestarter (4:41)
  9. Climbatize (6:36)
  10. Fuel My Fire (4:18)

met Saffron

11. Molotov Bitch * (4:56)
  12. No Man Army * (4:10)
avatar van Onderhond
1,0
Droog, plat en futloos.

Kende enkel de singeltjes, en uitgezonderd Firestarter vond ik die al weinig. De rest van het album is eigenlijk meer van het zelfde maar minder. Moet al een stevig saai feestje zijn wil je mij hier wild mee krijgen (ik denk dat aan studentenTDs ed).

1* voor Firestarter. Gelukkig zagen ze er nog wel stoer uit in hun clipjes

avatar van Muffinman
Een ongelooflijk goed album, dit stijgt ver uit boven het veel meer commerciële/mainstream Drum 'n Bass Invaders Must Die. Veruit het beste album van de prodigy en drum 'n bass in het algemeen.

Ik heb een doosje lucifers.
En ik ren door buizen.
Ik wil de boel in de fik steken.
Maar ik kan niks brandbaars vinden.
Volgens mij ren ik al de hele tijd hetzelfde rondje.
Als een rat in een rad.
Wat dom van mij.
Van mijn ouders mocht ik geen hanenkam.
Dus doe ik lekker het tegenovergestelde.
Ze zeggen dat ik het onechtelijke kind van Johnny Rotten ben.
Een straatschoffie.
Mij kunnen ze ook alles wijs maken.
Net een Britse voetbalsupporter.
Verhip, dat ben ik eigenlijk ook.
Had ik maar wat benzine.
Dan kon ik wat met mijn lucifers.
Pyromaantje spelen.
Het zou als een lopend vuurtje Londen bereiken.
Eerst uit die tunnel zien te komen.
En mijn tijd nuttiger besteden.
Eens kijken of mijn vriendin thuis is.
Dan kan ik haar lekker verrot slaan.
Ook altijd leuk.

avatar van thelion
The Prodigy word steeds recalcitranter.
Was Music For the Gilted Generation voornamelijk een aanklacht tegen de Britse regering en het verbod op Rave's, The Fat of the Land is een grote trip door de duistere muziekale krochten van de heren en de behoefte van vnl. Howlett om te provoceren.

Neem nu de titel van het Album dat is een citaat van niemand minder dan Hermann Göring, in het nummer firestarter word openlijk aangezet tot brandstichting, Smack My Bitch Up en dan vnl de videoclip van het nummer is een regelrechte vernedering voor de vrouwen en vele organisaties kwamen dan ook in het geweer hier tegen.

De muziek op dit album borduurd verder op waar Music For the Gilted Generation is gebleven, dus veel Hip-Hop invloeden oa. is Kool Keith te horen op Diesel Power en ontleent Funky Shit zijn titel aan Root Down van the Beastie Boys. Verder veel scheurend gitaar geluid, Trance invloeden en veel rollende bass-lines.

The Fat of the Land is eigenlijk gewoon een vernieuwde versie van Music For the Gilted Generation en in die zin niets nieuws onder de zon, hetgeen niet wil zeggen dat het geen intteresant album is . Dit album is allemaal wat beter uitgewerkt en doordacht en met de "shock terapie" die de heren gebruikten om het album onder de aandacht te brengen bevestigden zij hun status van de nieuwe anarchisten van Groot Britange.