The Prodigy - The Fat of the Land (1997)

Dance
Label: XL

1. Smack My Bitch Up (5:42)

met Shahin Badar

8. Firestarter (4:41)
  9. Climbatize (6:36)
  10. Fuel My Fire (4:18)

met Saffron

11. Molotov Bitch * (4:56)
  12. No Man Army * (4:10)
avatar van Kos
Kos
Diesel Power is echt één van mijn favoriete nummers ever, en er staan meer pareltjes op. Helaas heb ik een gruwelijk hekel aan dat geschreeuw van Keith, in de punky nummers. Fuel my Fire en een paar anderen halen het enorm naar beneden.

avatar van tovenaar
Narayan, by far het beste nummer van dit album. Wáááát een track zeg. Briljant!

avatar van Sammy
Als de bas goed is, is deze cd echt een must voor een goed feest (of voor bij het indrinken). 4*

avatar van Jordy
Een cd die destijds geweldig tegenviel, maar die zich in de loop der jaren eigenlijk erg goed staande heeft weten te houden. Eigenlijk vind ik alleen het laatste nummer erg vervelend. Firestarter vind ik het beste nummer dat The Prodigy ooit gemaakt heeft, maar ook Diesel Power, Narayan en Smack My Bitch Up zijn erg fijn. Jammer van inspiratie-loze tracks als Breathe en Climbatize

avatar van T.O.
Hmm...ik vind Climbatize juist wel ok. Een nummer met vette bongobreaks, een rollende bas en oude hardcore-samples waarmee hij zijn verleden niet verloochent

Breathe is juist een van mijn favoriete. Zeer goed album, 4 sterren

avatar van Goodfella
Breathe is erg lekker ja. Erg energiek..

avatar van Jordy
Ik noemde 'm inspiratieloos, niet slecht. Leek teveel op Firestarter, vind ik.

Jordy schreef:

Ik noemde 'm inspiratieloos, niet slecht. Leek teveel op Firestarter, vind ik.
Dan kun je firestarter net zo goed inspiratieloos noemen, want welk nummer was er eerder?

avatar van Jordy
Firestarter natuurlijk, dat was de 1e single.

De eerste single wil toch niet zeggen dat dat nummer eerder verzonnen/gemaakt is? Ze staan allebei op dit album.

avatar van brooklyn
Volgens mij ook

Jordy schreef:

Een cd die destijds geweldig tegenviel

Voor mij was 'ie juist direct al beter dan z'n voorganger. Na verloop van tijd ben ik dan weer meer naar de Jilted kant gegaan en nu horen ze eigenlijk allebei tot m'n favoriete albums.

Reinier schreef:

Zou even niet weten hoe ik dit moet bewijzen, maar was destijds echt een fan en hield elk nieuws- en internetberichtje in de gaten... en de eerste berichten over de track "Breathe" (dat die bv. live werd gedaan) kwamen NA dat Firestarter uit was gekomen.

1,5
tovenaar schreef:

Narayan, by far het beste nummer van dit album. Wáááát een track zeg. Briljant!

ik ben het helemaal met je eens!! Maar verder moet ik bijna bij dit album...

avatar van John Doe
Dit album is teveel richting de live style van The Prodigy gemaakt. Dit gaat dan ten koste van de muziek. Voor het volgende album heeft Liam Howlett een betere balans gevonden.

Heb jij teveel interviews gelezen of liggen de mastertapes op je nachtkastje?

avatar van John Doe
Even een paar lange interviews gelezen .

avatar van gemaster
Lekker album, maar een beetje veel van hetzelfde. Zoals al opgemerkt lijken Breathe en Firestarter veel op elkaar. Toch 3,5 ster, want er staan een paar juweeltjes op. Mijn favoriete nummer is Smack My Bitch Up. Wat een energie!

pabostudent
Een zeer lekkere plaat, alleen het is wel een compleet andere stijl dan hun voorgaande albums. De stijl werd al een beetje ingeluid door "Voodoo people" op Music for the jilted generation, en was misschien voor diehard-fans van the Prodigy wel een schok.
Ik vond dit album een aangename verassing, het was vernieuwend en de plaat staat vol met lekkere pakkende nummers.
Commercieel? Misschien wel, maar commercieel hoeft niet altijd fout te zijn, ze hadden zich immers al bewezen met hun eerste paar platen.

Beste nummer van deze cd is imo "Diesel power".

avatar van BoordAppel
Ook vandaag weer eens geluisterd en hier blijft mijn cijfer ook staan. Het album opent meteen erg stevig met Smack My Bitch Up, een nummer dat het altijd goed doet in uitgaansgelegenheden of op feesten. Vervolgens gaat het lekker verder met Breathe om dan bij Diesel Power aan te komen. Wat een ongelofelijk vette track blijft dat toch zeg waarbij Kool Keith heerlijk over de moddervette beat heen rapt, jammer dat ze hem niet beter hebben gebruikt bij het laatste album.

Funky Shit vind ik ook een erg leuk nummer waar de Beastie Boys eventjes voorbij komen. Alleen Fuel My Fire zorgt ervoor dat ik dit album net geen 5 geef. Dat nummer vind ik niet erg slecht of zo maar het past niet zo goed bij de rest van het album dat het nu moet doen met een 4,5*.

avatar van gemaster
Net nog eens opnieuw beluisterd en ik verhoog mijn stem naar 4*. Het klinkt af en toe gewoon té lekker om een 3,5 te rechtvaardigen.

E
Ah juist, Diesel Power! Alleen al voor deze "bom"
waardeer ik dit album voor de volle 3,5. Rest gaat wel, ben niet zo'n Prodigy-fan, moet ik bekennen.

avatar van HiLL
Heerlijk, agressieve plaat! Toppertje!

avatar van Zwammer
Het is inderdaad een lekker album, maar het is toch teveel van hetzelfde. Smack My Bitch Up, Breathe en Firestarter zijn toch de beste. Een nummer als Narayan is ook erg goed, maar duurt gewoon te lang. Verder kan ik songs als Funky Shit en Mindfields ook nog wel waarderen.
Ik snap wat jullie mooi vinden aan Diesel Power, want dat vind ik juist de minste...

Ik verlaag m'n stem naar 3.5* en ik moet nodig is mijn Top 10 aanpassen, want ik zie net dat deze er nog instaat

avatar van Nubis
Geweldig! Echt supermuziek.
Maar ik moet d'r wel voor in de stemming zijn.

4.5*, omdat ik 'Fuel my fire' en 'Seria thrilla' minder vind.

avatar van NERD
Begin steeds meer overeenkomsten tussen de stijl van dit album en Junkie XL - Saturday Teenage Kick (ook 1997) te zien.

Alhoewel ik dat ook een erg goed album vind moet ik er wel meteen bij zeggen dat Fat Of The Land natuurlijk wel veel, maar dan ook veel stoerder is.

Vergelijk gaat vooral over de stijl van electro, en de mix van rap invloeden daarin.

4,5 sterren voor TFOTL

avatar van Nubis
Ik moet toch wel even zeggen dat ik een beetje een probleem begin te krijgen met The Prodigy.
Ik heb ze nu twee keer op tv gezien, live, en het stond me helemaal niet aan.. Ze hollen daar als twee idioten over het podium en gillen af en toe wat in de microfoon.
Nee, live vind ik het echt niks (of ik heb net twee slechte optredens gezien, maar dat lijkt me niet eigenlijk).

Laat ik maar gewoon naar de studioalbums luisteren.
Ik vind het alleen wel altijd echt slecht als een artiest er live niks van kan maken. Ik hecht wel waarde aan live-prestaties.

avatar van andré
Ik heb ze ten tijde van dit album nog 'live' gezien op het Drum Rhythm-festival. Ik stond helemaal vooraan en ik moet zeggen: fenomenaal optreden!
Geen idee wat ze er nu live van bakken, maar ik heb het idee dat ze hun beste tijd al lang gehad hebben.

avatar van otherfool
Voor mij een wat minder vervolg op Music f/t Jilted Generation. Vandaag voor het eerst sinds een paar jaar weer eens gedraaid, en hoewel het me niks tegenviel (fijn om weer eens Breathe, Diesel Power en Firestarter te horen) toch niet meer dan (nipte) 3*. Nummers als Smack My Bitch Up, Narayan en Climbatize doen me niks (niet in positieve zin in ieder geval)...