The Prodigy - The Fat of the Land (1997)

Dance
Label: XL

1. Smack My Bitch Up (5:42)

met Shahin Badar

8. Firestarter (4:41)
  9. Climbatize (6:36)
  10. Fuel My Fire (4:18)

met Saffron

11. Molotov Bitch * (4:56)
  12. No Man Army * (4:10)
avatar van FunkStarr
Deze keer ben ik het voor de verandering eens een keer niet met je eens Orbit, dit is wél het beste album

Ik heb een doosje lucifers.
En ik ren door buizen.
Ik wil de boel in de fik steken.
Maar ik kan niks brandbaars vinden.
Volgens mij ren ik al de hele tijd hetzelfde rondje.
Als een rat in een rad.
Wat dom van mij.
Van mijn ouders mocht ik geen hanenkam.
Dus doe ik lekker het tegenovergestelde.
Ze zeggen dat ik het onechtelijke kind van Johnny Rotten ben.
Een straatschoffie.
Mij kunnen ze ook alles wijs maken.
Net een Britse voetbalsupporter.
Verhip, dat ben ik eigenlijk ook.
Had ik maar wat benzine.
Dan kon ik wat met mijn lucifers.
Pyromaantje spelen.
Het zou als een lopend vuurtje Londen bereiken.
Eerst uit die tunnel zien te komen.
En mijn tijd nuttiger besteden.
Eens kijken of mijn vriendin thuis is.
Dan kan ik haar lekker verrot slaan.
Ook altijd leuk.

avatar van thelion
The Prodigy word steeds recalcitranter.
Was Music For the Gilted Generation voornamelijk een aanklacht tegen de Britse regering en het verbod op Rave's, The Fat of the Land is een grote trip door de duistere muziekale krochten van de heren en de behoefte van vnl. Howlett om te provoceren.

Neem nu de titel van het Album dat is een citaat van niemand minder dan Hermann Göring, in het nummer firestarter word openlijk aangezet tot brandstichting, Smack My Bitch Up en dan vnl de videoclip van het nummer is een regelrechte vernedering voor de vrouwen en vele organisaties kwamen dan ook in het geweer hier tegen.

De muziek op dit album borduurd verder op waar Music For the Gilted Generation is gebleven, dus veel Hip-Hop invloeden oa. is Kool Keith te horen op Diesel Power en ontleent Funky Shit zijn titel aan Root Down van the Beastie Boys. Verder veel scheurend gitaar geluid, Trance invloeden en veel rollende bass-lines.

The Fat of the Land is eigenlijk gewoon een vernieuwde versie van Music For the Gilted Generation en in die zin niets nieuws onder de zon, hetgeen niet wil zeggen dat het geen intteresant album is . Dit album is allemaal wat beter uitgewerkt en doordacht en met de "shock terapie" die de heren gebruikten om het album onder de aandacht te brengen bevestigden zij hun status van de nieuwe anarchisten van Groot Britange.

avatar van sinterklaas
En dit is natuurlijk gewoon "de Shit"

Voor het geval mensen vragen waneer ik deze nou weer heb ondekt? Op mijn 16de verjaardag. Kreeg toen ook al meteen hoogde van de clip van Smack My Bitch Up en die ook destijds gezien. En wat toch een bullshit door te zeggen dat dit de gruwelijkste en schokkendste clip ooit is? Wel eens clips van Robbie Williams gezien of van die andere Metalbands? Nu nergens meer op internet te vinden. Preuts gelul.

Smack My Bitch up was overgens een heerlijke opener en we kunnen gelijk al lekker beuken. En ik zeg het ook: het gaat er very very ruig aan toe. Prachtige scherpe computerstem en ook die brommende computergeluid ertussen. De rest is ook gewoon geweldig, ook Diesel Power bv met dat Industrial geluidje terwijl Serial Thrilla weer een beetje de metalkant opgaat Het is gewoon de hele album door, heerlijk gek worden. Naharayan was ook heerlijk. Met dat rituele stemmetje erdoorheen en die Arabische invloeden. Verder was Climbatize ook heerlijk, net een soort wegdromer ertussen. Vooral met die Afrikaanse drums ertussen en elk moment weer andere verassingen. Gewoon een botergeil nummer. De afsluiter Fuel My Fire was ook fantastisch en had hier en daar zelfs jaren 80 invloeden. Verder ook lekker geflipt natuurlijk.

Verder gewoon een dijk van een album. Eigenlijk gewoon een klassieker. Hard, rauw, agressief, geflipt, cool, gestoord. Noem maar op. Iets waar iedere gek van houd.

MindRuler
sinterklaas schreef:
Wel eens clips van Robbie Williams gezien of van die andere Metalbands?

Sinds wanneer is Robbie Williams een metalband?
[/wijsneusmodus]

avatar van sinterklaas
Telde Robbie niet mee met metal.

avatar van Snakeskin
Prima plaat, momenteel luister ik met meer plezier naar deze plaat dan uit mijn eerder stukjes over de band valt op te maken.

avatar van pureshores
Narayan-1 van de hoogtepunten.
Ik vind Smack my bitch up een krachtige beat hebben en een meesleepend geluid maar door de infantiele tekst blijft het een gimmickplaat waarmee in 1997 ophef gecreeerd kon worden samen met de "schunnige" video om dit album flink te promoten, een video die inderdaad (ook toen) eigenlijk niets schokkends liet zien (alleen een perfecte clou op het eind)
De andere singles veel te vaak gehoord en Breathe heeft de tand des tijds IMHO niet doorstaan

avatar van JoBBuS
Ik vind deze plaat niet gedateerd klinken. Integendeel, the sound van the Prodigy klinkt nog steeds origineel en authentiek. Erg vet!

avatar van UK-Choonz
De soundtrack van mijn pubertijd. Kon ik zo lekker mijn Spice Girls en Backstreet boys truttenmuziek-luisterende zusje mee pesten.

avatar van pureshores
Ik vind dit juist niet een nieuwe versie van Music for the jilted generation zoals iemand hierboven vind. Music for was nog heel veel op de dance markt gericht en meer een strakker vervolg op Experience.

Dit album richt zich breder en orienteert ook op het rock publiek en de muzikale groei en invloeden uit hun getoer komen naar mijn mening juist tot uiting in dit 3e album. De rave en dance hebben een forse stap naar achteren gedaan.

Het benadert een heel klein beetje hoe de Chemical Brothers toen werkten-alleen gaan die met indie volk de collaboraties aan en The Prodigy heeft meer een hiphop background en invloeden

avatar van Weirdo Wizzy
Heb Serial Thrilla altijd een van de mindere onopvallende nummers gevonden. Maar ik luister hem nu eens goed hard door de koptelefoon en wat een teringharde beuker is dit zeg!!!

Serieus ik ken echt album dat zo heerlijk agressief is als dit en de mindere nummers beginnen nu ook juweeltjes te worden voor mij

avatar van pureshores
klopt Serial Thrilla is ook een hoogtepunt, ik blijf steken bij 4 omdat ik Diesel power een kutnummer vind en ik Breathe nooit heb begrepen

avatar van Weirdo Wizzy
Vind ik ook twee geweldige nummers Als ik een minste nummer moest pakken dan toch Fuel My Fire

avatar van pureshores
ik vind de plaat vanaf Serial Thrilla echt een dolle kermisrit en van de 1e helft alleen Smack my bitch up-niet eens vanwege de bekendheid en zeker niet de tekst maar gewoon het dwingerige van de stampende beat en drive.

Diesel power wordt voor mij compleet verpest door de rap-de beats zijn enigzins ok maar had dan iemand als Busta Rhymes gebruikt

avatar van Weirdo Wizzy
Dan blijven we het op dat punt toch oneens

Vind Kool Keith erg goed gekozen. Ook een artiest met een steekje los

avatar van Aazhyd
Hebben we het al over de hoes gehad? Ik zou bijna een half punt extra geven, alleen vanwege de cover. Echt prachtig.

Geweldig filmpje!

avatar van zaaf
dit is ook weer zo'n album dat ik jaren niet heb gedraaid en wat me nu weer goed pakt.
hard! harder!

avatar van adri1982
'Climbatize' blijft gewoon waanzinnig mooi. Leuk nummer om keihard aan te zetten!!

avatar van notsub
Uit de tijd dat Ministry, Rammstein en The Prodigy in één adem genoemd werden is dit wel een blijvertje geworden. Smack My Bitch Up mag van mij op ieder feestje gedraaid worden! Diesel Power wordt ontsiert door rap, maar er staan verder geen missers op dit album. Narayan wordt in het midden zelfs Afrikaans en die machtige punk zang in Fuel My Fire staat daar weer lijnrecht tegenover. Climbatize tapt uit een meer ontspannen vaatje dan de vaak overstuurde songs die het album ook rijk is. CD's met genre aanduiding Dance zijn normaal niets voor mij, maar dit is nog steeds een beste.

avatar van Kos
Kos
notsub schreef:
Uit de tijd dat Ministry, Rammstein en The Prodigy in één adem genoemd werden

Oké, het ligt dus niet aan mij. Ik begreep er immers ook geen snars van

avatar van notsub
Haha, ok. Het ligt zeker niet aan jullie. Waar ik toen werkte kwamen die drie namen in één gesprek gebroederlijk voorbij. Het viel mij op dat mijn collega's uit de dance hoek The Prodigy aanbeden, maar niet vies waren van Ministry en Rammstein. Zo hadden we een onverwachte muzikale band.

avatar van FunkStarr
Jammer dat dit album uit de top 250 verdwenen is, hoort daar toch zeker in te staan.

avatar van orbit
Hun voorganger hoort daar in te staan, en iedere imbeciel met oren zou dat moeten horen

Dan moet je hem wel in je Top 10 hebben staan, orbit.

avatar van FunkStarr
MFTJG staat toch nog in de top 250?