The Prodigy - The Fat of the Land (1997)

Dance
Label: XL

1. Smack My Bitch Up (5:42)

met Shahin Badar

8. Firestarter (4:41)
  9. Climbatize (6:36)
  10. Fuel My Fire (4:18)

met Saffron

11. Molotov Bitch * (4:56)
  12. No Man Army * (4:10)
Joy schreef:
ja, je moet het eigenlijk zien als baksteken bekliederen, in 3 kleuren, bij voorkeur in het noorden van het land

wat een onzin gorter

muziek = per definitie gevoel, of het nou bach is of prodigy of beertje kollagol

Ik had mijn voorganger moeten citeren, dan had je het wellicht begrepen. Ik ben het namelijk met je eens. Je moet muziek niet intellectueel gaan benaderen in de zin van 'ieder nummer bestaat uit 1 melodielijntje en 1 regeltje tekst die tig keer achter elkaar worden gezet, met af en toe een kleine variatie op het thema'.

Daar gaat het bij muziek helemaal niet om. Mijn punt is nu juist dat het gaat om het gevoel dat je erbij krijgt. Mensen die de muziek van The Prodigy gaan analyseren gaan bij voorbaat al de mist in.

Misschien begrijp je het nu wel.

avatar van MNV
MNV
The Prodigy heeft met dit album duidelijk een nieuwe weg ingeslagen maar het pakt verrassend goed uit. Ook hier staan weer toppers zoals Firestarter, Smack my bitch up, Breathe en Funky shit. Ik vond Music For The Jilted Generation toch nog beter.

avatar van Mindshifter
Op eenzame hoogte het beste album van de Prodigy. Dit niveau gaan ze helaas niet meer halen. Een klassieker. *4.

Mindshifter schreef:

Ik vind dit ook hun beste, maar ik vind Music for the Jilted en vooral Experience akelig dicht in de buurt komen hoor

Misterfool
this is the funky shit. maar laat mij nou net geen liefhebber zijn van funk en al helemaal niet van poep(spoel het liever door) kortom geen album voor mij

avatar van FunkStarr
Dit album heeft ook helemaal NIETS met funk of poep te maken, dus eigenlijk slaat jouw reactie nergens op. Of was het een poging om de humorist uit te hangen? In dat geval ben je er niet in geslaagd...

Misterfool
sjezus wat een flauwe reactie.

avatar van FunkStarr
Weleens gehoord van de uitspraak de pot verwijt de ketel? Ik vond jou berichtje nogal flauw, en als jij mijn reactie daarop dan weer flauw vind tja...dat was te verwachten zeg ik dan. Verder niks persoonlijks hoor, maar wilde je alleen even laten weten dat ik je reactie nogal nietszeggend en totaal niet grappig vond terwijl je het waarschijnlijk wel zo bedoeld had. Dat je het album helemaal niks vind mag je natuurlijk helemaal zelf weten verder, daar gaat het dan ook niet om.

Na de singles Breathe en Firestarter had ik eigenlijk ook wel meer verwacht van dit album.
Geweldige nummers, maar die springen er dan ook echt uit.

avatar van hiphopisntdead
Ik vind die track met Kool Keith wel heel vet, de rest van het album is iets minder mijn stijl maar ook wel goed voor zijn genre.

3.5*

avatar van James Douglas
Waar de voorganger nog echt die jaren 90 rave-sfeer heeft is deze plaat wat tijdlozer en heeft wat meer bodem. Op nummers als Smack My Bitch Up, Breathe en Firestarter gaan nog wekelijks mensen kapot in het uitgaansleven.

avatar van Casino Boogie
Gisteravond liet The Prodigy de HMH uit z'n dak gaan. het resulteerde in in opgeblazen speakers!

Tuurlijk werd er ook veel van The Fat Of The Land gespeeld, imo een van de beste 90' albums. Absolute krakers: SMBU, Breathe, Dieselpower en natuurlijk Fire Starter.

avatar van LucM
Dit album werd een nog groter succes dan de voorganger vanwege de uitstekende hits Breathe, Firestarter en in mindere mate Smack My Bitch Up. Voor het overige vind ik dit album teveel voortborduren op Music for the Jilted Generation, het klinkt mij bij momenten teveel als een herhalingsoefening. Vandaar dat ik hier een lagere score geef.

Pastichio Rocker
Vind dit album een stuk leuker dan 'Jilted...', maar dat komt omdat ik van Big Beat en Breaks houd. 'Jilted...' wordt meestal beschouwd als het meesterwerk van The Prodigy, maar ik luister toch veel liever naar deze plaat. Dat komt ook omdat ik een hekel heb aan Rave. Van die stomme hoge en versnelde stemmetjes op een beat van zo'n 150 BPM: nee dank u. Anyway, de muziek is nu een stuk beter. Veel toffe nummers op deze plaat. Eigenlijk is alleen het laatste nummer (een cover van L7: één of ander vaag punkmeidenbandje) matig. Als ze dit nummer eraf hadden gelaten dan had deze plaat een dikke 5* gekregen, want de rest is knallen! Uitschieters zijn voor mij Diesel Power, met vette raps van Kool Keith en Narayan, met die gozer van Kula Shaker op vocalen. Hoogtepunt van dit nummer is het het hypnotisch herhalen van de titel na de break: 'naraya-naray-an, naraya-naray-an'. Uiteraard ontbreken de dikke hits zoals SMBU, Firestarter en Breathe ook niet. Zelfs na 1000x gehoord te hebben vervelen deze nummers niet. Zoals ik al zei: knallen! 4*

avatar van FunkStarr
Maar dan klopt jou 4 toch niet Pastichio? Als er maar 1 minder nummer op staat van de 10 zou dat een 4,5 moeten zijn. Maar dit blijft ook mijn favoriete Prodigy album. Ik vind zelf Fuel My Fire wel een lekker nummertje, coole melodie zit erin. Vind deze ook beter dan jilted die er wel vlak achteraan komt, Experience vind ik dan nog de minste van de 3.

Pastichio Rocker
Nee, want ik vind die L7 cover echt vreselijk. Het doet echt afbreuk aan het album. Liam heeft b-kantjes gemaakt die 100x toffer zijn dan dit nummer. Daarom een gehele punt aftrek.

avatar van FunkStarr
Oh ok, het was maar een geintje ook hoor, je hoeft je niet te verantwoorden voor je cijfer Maar ik ken mensen die het juist 1 van de tofste nummers vinden van FOTL. Ik ben het zelf wel met je eens dat het het minste nummer van het album is, absoluut. Check trouwens Mescaline (original) op youtube, eindelijk weer een b-kant met wat kwaliteit en de echte Prodigy sound, lekker rauw en goeie melodie. Zonde ook dat hij niet op IMD is gekomen.

avatar van Mindshifter
Nooit geweten dat Fuel My Fire een cover was. Ik vind het een magistrale, rauwe, agressieve, topafsluiter.

Ik vind het ook wel een leuke schreeuwerige afsluiter, maar het mag toch niet in de schaduw staan van Breathe of Narayan.

Mindshifter schreef:

YouTube - Fuel my Fire

Ik denk dat ik 'Nayaran' het beste nummer op het album vind.

Pritje
Een ja, wel te doen album er is natuurlijke een betere vind ik persoonlijk, een de aantal nummers vind ik wel goed zoals nummers 1,2,3,4 en de rest vind niet echt bijzonder ofzo, niet echt luister baar ofzo, ik heb ze wel geluisterd maar ben halverwege gekapt.

Pastichio Rocker
Halverwege het album of de nummers?

avatar van shimahero
Ik geef Pritje gelijk. Er staan goede nummers op. De rest vind ik minder. Ik vind het music for the jilted veel beter en interessanter als album

avatar van RogerV
Als er een cd is die mijn pubertijd ongeveer representeert is het deze wel. Tien schitterende tracks die stuk voor stuk de moeite waard zijn. Mijn eerste cd hiervan heb ik naar de filistijnen gedraaid. Heb nu een tweede.

Fat of the land is de vette lomp en botheid van rave, punk en hiphop bij elkaar. Dit overgoten met een soort duistere futuristische mystiek. Alsof je in een soort Doom-achtig computerspel bent beland.

avatar van FunkStarr
Hmz ik vind dat er weinig "rave" te bekennen is op dit album, alle nummers hebben een zware rock/punk attitude en zelfs wat hiphop.
Experience en MFTJG hebben wel die rave elementen, maar hier kan ik geen enkel nummer ontdekken wat op rave lijkt. Ik vind ook de vergelijking met Doom een beetje vreemd, want de sound van dit album vind ik in de verste verte niet als computer spelletjes muziek klinken. Hier is juist geprobeerd een volwassen sound neer te zetten maar toch de eigen Prodigy sound te behouden, en dat is ze meer dan gelukt. Wel leuk dat je het album zo kunt waarderen

avatar van RogerV
Het is niet dat de muziek van die game hierop lijkt. Het is wanneer ik deze muziek luister, ik me in die game waan.

Dit had de ultieme soundtrack kunnen zijn qua sfeer.

avatar van Teunnis
De eerste twee nummers zijn echt briljant, maar daarna komt het nooit meer in de buurt van dat niveau. Vijf sterren voor de eerste twee nummers, maar daarna gemiddeld slecht drie sterren. Conclusie: 3,5*

Kadafi
Sterretje van "Smack my bitch up" aangevinkt. Dat nummer is overduidelijk het beste nummer van deze cd, echt briljant omdat het zo opzwepend is. No good (start the dance) is de andere, maar staat hier niet op. De rest doet me weinig, net zo min als vroeger. Climbatize kan er trouwens ook wel mee door.

De sound is gaaf, maar veel nummers zijn lelijk.

avatar van Muffinman
Een ongelooflijk goed album, dit stijgt ver uit boven het veel meer commerciële/mainstream Drum 'n Bass Invaders Must Die. Veruit het beste album van de prodigy en drum 'n bass in het algemeen.

avatar van orbit
Bij lange na niet hun beste album.. maar MFTJG is dan ook een fijnproever.. goed om te horen