Rodriguez - Cold Fact (1970)

Rock / Folk
Label: Sussex

1. Sugar Man (3:48)
  2. Only Good for Conversation (2:17)
  3. Crucify Your Mind (2:31)
  4. This Is Not a Song, It's an Outburst: Or, the Establishment Blues (2:05)
  5. Hate Street Dialogue (2:28)
  6. Forget It (1:49)
  7. Inner City Blues (3:25)
  8. I Wonder (2:32)
  9. Like Janis (2:53)
  10. Gomorrah (A Nursery Rhyme) (2:17)
  11. Rich Folks Hoax (3:01)
  12. Jane S. Piddy (2:33)
Ik vind de opvolger eigenlijk mooier. En waar komt die aandacht voor de docu ineens vandaan? Te zien geweest op telvisie ofzo? Er zijn wel vaker van dit soort docu's, maar daar hoor je dan nooit iemand over.

avatar van venderkets
Prijs gewonnen op Sundance festival.

avatar van J.J. Wever
herman schreef:

De dvd van deze documentaire is begin januari 2013 verschenen en er is veel aandacht geweest in kranten (Het Parool, NRC) en muziekbladen.

avatar van Kos
Kos
herman schreef:

Nota bene voor een Oscar genomineerd...

avatar van Germ
Believe the hype zou ik willen zeggen...

Dit album is echt schitterend.

Het geeft je ook te denken wat voor albums er nog meer zijn uitgebracht in de jaren 70 waar later nooit meer iemand van heeft gehoord

avatar van muziekobsessie
Germ schreef:

T.S bonniwell met close uit 69
val stoecklein met grey life uit 68
ron davies met Silent Song Through the Land '70

stuk voor stuk meesterwerken die in mijn ogen vele male beter zijn dan alles uit 2012, en er zijn er inderdaad nog veel meer maar heb er 3 uit 't zelfde straatje als rodriguez gekozen, tis oneindig.

avatar van Tony
Germ schreef:
Believe the hype zou ik willen zeggen...

Dit album is echt schitterend.

Wat denk je zelf...

slagerkorrel schreef:
Niet doorvertellen hóe goed dit is, dit moeten we voor onszelf houden.

En toen stond-ie in de rotatielijst, haha.
Nou, ok, het was ook lastig geheim te houden, zo'n juweel.
Doorstaat de hype met gemak, zeg ik.

avatar van tsjong
Waardoor is dit nu een hype? Nieuwe release?

avatar van Don Cappuccino
Hou nou eens op met het woord hype te gebruiken. Een hype is als er echt miljoenen exemplaren van worden verkocht. Nu wordt deze artiest weer onder de aandacht gebracht. Ik hoorde vanochtend in de platenzaak een klein stukje van dit album en dat smaakte naar meer. Dit ga ik zeker eens opzoeken.

avatar van Tony
tsjong schreef:
Waardoor is dit nu een hype? Nieuwe release?

Weet je wat scrollen is? En lezen wat daar staat, ooit gedaan?

avatar van Don Cappuccino
Ik heb hem net voor de eerste keer beluisterd en de nummers die ik heb gehoord in de platenzaak (Inner City Blues en I Wonder) zijn het beste. Na 20 minuten slaat bij mij eigenlijk de verveling toe. Ik moet aan Bob Dylan denken met wat soulinvloeden. De baspartijen vallen wel op, die zorgen ervoor dat een nummer als I Wonder spannend blijft. Gomorrah (A Nursery Rhyme) vind ik zwaar irritant met die kinderen. Als ik die beoordelingen zie verwacht ik een veel betere plaat.

uilenei
Ik kan je volgen vwb Gomorrah, op het moment dat de kinderen mee gaan zingen, voel ik ook een lichte irritatie. Wat me juist iedere keer weer raakt is de maatschappijkritische blik en de treffende manier waarop dat in zijn teksten terugkomt.

avatar van Flemming
uilenei schreef:
Ik kan me alleen maar in superlatieven uitlaten over deze plaat: De geweldige combinatie van treffende teksten, muziek en stem zet een pakkende sfeer neer die me bij iedere luisterbeurt meer en meer meevoert en niet meer loslaat. Schitterende plaat...

Ben het met uilenei eens....
Heb hem vandaag op vinyl gescoord, light in the attic records, goeie persing. Maar wat een
sfeervolle muziek. De 5 sterren zijn dik verdiend voor zowel zijn muzikaliteit als voor het verstoppen.

avatar van Zoute Popcorn
Zojuist heb ik de documentaire gekeken. Hij sloeg in als een bom. Alle puzzelstukjes lijken nu op zijn plek te vallen. Een ontzettend triest, maar o zo uitzonderlijk verhaal.

Schitterende muziek, schitterende teksten, schitterende man.

Een dikverdiend plaatsje in mijn top-10!

avatar van Raul
Prachtig, heerlijk, fantastisch!

En ja, ook ik ken Rodriguez door de documentaire Searching for Sugar Man maar het is toch geweldig dat die man hierdoor alsnog zoveel waardering krijgt?

avatar van Zoute Popcorn
Raul schreef:
Prachtig, heerlijk, fantastisch!

Zeker! En volledig terecht als je het mij vraagt

avatar van pintjebier
Zo, en de Oscar voor beste documentaire ging naar....

avatar van Raul
Absoluut! Ben verliefd op Cold Fact, wat een prachtige muziek

avatar van Rene1979
Ben nu de docu aan het kijken, Kende natuurlijk de track Sugar Man maar ben hierdoor ook benieuwd naar de rest.

avatar van Stijn_Slayer
Waarom wordt iedereen die echt ergens over zingt altijd vergeleken met Bob Dylan? Rodriguez klinkt toch niet echt als Dylan? Hij klinkt veel meer als Jackson Browne (ook qua stem hoor ik wel overeenkomsten).

Los daarvan ligt dit wel in mijn straatje. Mooie zomerse folkplaat met soul-, psych- en bluesinvloeden waardoor er genoeg variatie aanwezig is. Ben ook onder de indruk van zijn teksten. Vooral van 'Crucify Your Mind' en 'Inner City Blues' wat dat betreft. 'Jane S. Piddy' is misschien wat directer, maar dat vind ik ook een mooie tekst.

Toch vind ik niet alles even bijzonder, daarom 4*.

avatar van Ducoz
Op de lusiterpaal is momenteel het concert van Rodriguez op Motel Mozaique in 2007 te belusiteren, het volledige uur
Mededeling: cookies - 3voor12.vpro.nl

Hij doet 't niet?

Stijn_Slayer schreef:
Hij doet 't niet?

Mededeling: cookies - 3voor12.vpro.nl

Dan even naar zijn kopje zoeken Hij heet Sugar Man live, maar het optreden is deze plaat + zijn tweede (beide zo goed als helemaal geloof ik).

avatar van Stijn_Slayer
De audio begint niet te spelen als ik op play klik.

avatar van Ducoz
Raar bij mij wel, anders moet je nog even links boven bij het fototje kijken of je ergens op play kan drukken als hij in de speler staat.

avatar van Co Jackso
Goed, heel goed zelfs. De documentaire had mij al warm gemaakt voor dit album en zoals verwacht valt het helemaal niet tegen. Sixto is duidelijk een man van de straat en dat is te horen in zijn ogenschijnlijk simpele teksten. Door de korte speelduur lijkt dit al snel een tussendoortje, maar dat is het zeker niet. Al kan het mij ook weer niet echt ontroeren, waardoor een echt hoge waardering uitblijft.

avatar van Drs. DAJA
Toch grappig dat puur door een fantastische documentaire het net is alsof er midden in de geschiedenisboeken van de '70s muziek een nieuwe naam is ontstaan. Die aandacht is maar goed anders had ik dit album waarschijnlijk nooit gevonden; Cold Fact is een een van de sterkste dingen die ik ooit van een singer/songwriter heb gehoord. Rodriguez stem klinkt slik en doorleeft en hij blijkt een fantastische verteller. Van de prikkelende openingstrack Sugar Man tot Jane S. Piddy; ieder lied heeft wat te zeggen. Prachtplaat.

avatar van hmaeghs
Ook pas onlangs ontdekt, geheel toevallig. Ik ben er helemaal weg van - en krijg er geen genoeg van. Tijdloos mooi.

Ik zat precies in een periode waar ik enorm veel naar Bob Dylan, Neil Young en Townes van Zandt luister. Opeens zag ik in de toplijst van folk, die album staan. Vanwege het jaartal, viel het me erg op dat het een Artiest was, die ik nooit ergens eerder had gezien.

Na het lezen van alle reacties, heb ik meteen het album en de documentaire gedownload. Wast een ongelofelijk verhaal. En wat een prachtige muziek.

Ik hoop dat er ergens een label is, dat hem (a la Gil Scott-Heron) een come back laat maken in de vorm van een album.