Rodriguez - Cold Fact (1970)

Rock / Folk
Label: Sussex

1. Sugar Man (3:48)
  2. Only Good for Conversation (2:17)
  3. Crucify Your Mind (2:31)
  4. This Is Not a Song, It's an Outburst: Or, the Establishment Blues (2:05)
  5. Hate Street Dialogue (2:28)
  6. Forget It (1:49)
  7. Inner City Blues (3:25)
  8. I Wonder (2:32)
  9. Like Janis (2:53)
  10. Gomorrah (A Nursery Rhyme) (2:17)
  11. Rich Folks Hoax (3:01)
  12. Jane S. Piddy (2:33)
avatar van Roenesan
Zeer ondergewaardeerd album van Rodriguez, ook wel bekend als Sixto Rodriguez
Doet denken aan Bob Dylan, tekstueel en vocaal.
Geweldige opener ook, die akelig gecoverd is door Paolo Nutini en op het 'Come get it, I Got it' mixalbum van David Holmes staat.

Geproduceerd door Mike Theodore & Dennis Coffey. Origineel uitgekomen op sussex, later meerdere malen heruitgegeven in verschillende continenten. Een van de mooiste platen die ik ken. Ironisch dat Paolo Nutini Sugar Man heeft gecovered, ik betwijfel zijn drugsverslaving. Funf Stars.

avatar van hvd
hvd
Prachtig album. Vreemd dat hij niet zo bekend is, hij is ontzettend goed.
Jane S. Piddy is mijn favoriet van het album, heel mooi nummer vind ik het. Establishment Blues ook geweldig goed, maar dat is niet van hem als ik het goed heb - staat op achterkant van de CD. Zou toch wel jammer zijn, is één van de betere nummers van het album..., en anders heeft hij hem geweldig neer gezet:)

Alle nummers zijn goed / leuk naar te luisteren, misschien op enkeling na.

"Doet denken aan Bob Dylan, tekstueel en vocaal."
Ik las ergens dat ze hem ook wel de "funky Bob Dylan" noemden:)

Niet doorvertellen hóe goed dit is, dit moeten we voor onszelf houden.

Holy shit, dit is echt belachelijk goed...

avatar van Masimo
Inderdaad, Sixto Rodriguez, wat 'n plaat dit. Eigenlijk ben ik stiekem erg blij dat nog niet zoveel mensen het kennen. Ik geef slagerkorrel gelijk: Niet doorvertellen jongens!

avatar van Benjammin'
Wat een prachtig album is dit! En wat heeft deze man een prachtige stem. Dat de productie wat kraakt en dat niet alle stukken even strak zijn ingespeeld voegt in dit geval alleen maar iets toe.

Alleen het nummer Gomorrah kan ik momenteel niets. De rest is fenomenaal.

5 sterren

Mr_White
slagerkorrel schreef:
Niet doorvertellen hóe goed dit is, dit moeten we voor onszelf houden.

Zat toevallig zomaar door de top lijsten te bladeren en zag dit tot op heden voor mij compleet onbekende album op de eerste plaats staan in de lijst Rock. En toen moest ik toch weten waar we hier mee te maken hebben. De eerste twee nummers nu op Youtube beluisterd en ik denk dat ik maar eens op zoek moet gaan naar dit album, want het smaakt naar meer.

avatar van chevy93
Roenesan schreef:
Zeer ondergewaardeerd album van Rodriguez.

avatar van Tony
Masimo schreef:

Sorry jongens, niet gelukt!! Hadden jullie maar niet moeten stemmen, waardoor 'ie helemaal bovenaan in de toplijsten terecht is gekomen. Nou gaat Rodriguez alsnog richting wereldfaam, als het album zo goed is als jullie claimen. Ik ga 'm eerst 'n paar keer luisteren voor ik met de punten kom.

Mr_White
Ja hoor, ik heb er lang over zitten twijfelen maar heb het toch de volle vijf sterren gegeven. Met net iets meer dan een half uurtje aan muziek zet Rodriguez hier een plaat van jewelste neer. Fijne nummers met socio-politieke thema's zoals we die kennen van andere artiesten (Bob Dylan is al genoemd hier), maar dan met zo'n nadruk op de ghetto's van Amerikaanse steden dat het een geheel nieuwe beleving is. Want het tastbaar maken van die armzalige leefomgeving, het gevoel als je zelf op die straten leeft, dat doet Rodriguez op een manier waarvan er niet veel artiesten zijn die het hem na zullen doen. Genadeloos sterk.

avatar van Mctijn
Misschien wel de grondlegger van de hedendaagse R&B.....
Ik heb toch een CD op de kop kunnen tikken. Voor dat geld had ik ook 3 Beatles albums kunnen kopen

uilenei
Ik kan me alleen maar in superlatieven uitlaten over deze plaat: De geweldige combinatie van treffende teksten, muziek en stem zet een pakkende sfeer neer die me bij iedere luisterbeurt meer en meer meevoert en niet meer loslaat. Schitterende plaat!

Heel langzaam richting mijn top10 gekropen om er nu heel lang in te blijven.

avatar van misja82
Geweldige plaat van (Sixto) Rodriguez. Elk nummer is treffend, zowel tekstueel als muzikaal. Af en toe ontdek je van die ongewaardeerde of simpel genoeg onbekende platen en dit is er zo eentje. De opener is misschien wel het beste nummer van de plaat, maar dat betekent niet dat de andere nummers zwak zijn. Momenteel is Hate Street Dialogue mijn favoriet, maar een week geleden was dat nog Jane S. Piddy.

avatar van Droombolus
slagerkorrel schreef:
Niet doorvertellen hóe goed dit is, dit moeten we voor onszelf houden.

Helaas hebben ze een biopic over hem gemaakt die binnenkort in de bios moet verschijnen: Searching For Sugar Man. Nog even en dit album wordt een echte cult hit à la Nick Drake ......

avatar van muziekobsessie
had deze zwaar onderschat, ik vind vooral de productie fantastisch. die stereo effecten op t einde van sugar man dbijvoorbeeld aar geniet elke keer weer van.

avatar van Woody
Fijn album! Komt binnenkort een documentaire uit over deze man. Die voornamelijk in Zuid Afrika erg bekend blijkt te zijn geweest.
Hopelijk komt er ook een heruitgave van de lp. Op Ebay is dit album een paar weken geleden nog voor 550 dollar verkocht.
trailer: YouTube - Searching For Sugar Man Official HD trailer

Woody schreef:

Heb 3 maanden geleden de mijne aangeschaft via bol.com
bol.com | Cold Fact, Rodriguez | Muziek
4 - 6 weken levertijd, maar zeker de moeite waard.

avatar van Tony
Was laatst bij de Waaghals en daar lag deze LP vers geperst op de toonbank. De man voor mij pakte 'm van de stapel en rekende af. Tja, net te laat, maar ik heb 'm gezien; Hij is op zeker op vinyl te krijgen!!

avatar van Woody
uilenei schreef:

Heb 3 maanden geleden de mijne aangeschaft via bol.com
bol.com | Cold Fact, Rodriguez | Muziek
4 - 6 weken levertijd, maar zeker de moeite waard.

Juist. goed nieuws. Een heruitgave blijkbaar. Ook maar snel bestellen,

avatar van BoyOnHeavenHill
Wie schetst mijn verbazing toen ik gisteravond, in de bioscoop, temidden van de voorfilmpjes bij Skyfall, opeens een trailer van het IDFA-documentairefestival 2012 zag op de tonen van Sugar man...

avatar van chevy93
Nou, wie?

Meneer Bungel
Hij, waarschijnlijk.

avatar van BoyOnHeavenHill
Stom van mij : dat kwam natuurlijk omdat op dat festival Searching for Sugar Man vertoond gaat worden. Maar dát vertelde Fons Jansen er dan weer niet bij. (In de Volkskrant van vandaag een aardig maar niet bijzonder diepgravend achtergrondartikel.)

avatar van klaezman
"Bizar verhaal, mooiste muziek ooit. Ongelofelijk dat zijn muziek pas 40 jaar na dato het publiek krijgt dat het verdient (Zuid-Afrika niet meegeteld). Elke hartenzeer bezingende zolderkamersnaak met vijfdagenbaard die zichzelf singer-songwriter noemt, zou dit moeten luisteren en dromen dat-ie ooit zulke diepgang in zijn teksten kan bereiken."

NINE LICKS: Wie // Rodriguez, singer-poetwriter. Wat // Kung... - ninelicks.nl

uilenei
Gisteren de documentaire gezien.
Bijzonder verhaal en ook bijzonder dat hij toch nog de erkenning heeft gekregen die past bij het niveau van zijn muziek.

avatar van venderkets
Na 5 keer luisteren zeg ik: meesterwerk.

avatar van Kos
Kos
Ook ik had er nog nooit van gehoord en ook ik kom hier nu na het zien van de docu.

Buitengewoon bijzonder en bizar verhaal rond deze man, maar de muziek is inderdaad prachtig.

avatar van Droombolus
En hij steeds opeens nr.1 van de 1970 releases....... Hoor ik daar iemand "hype" roepen ?