Rodriguez - Cold Fact (1970)

Rock / Folk
Label: Sussex

1. Sugar Man (3:48)
  2. Only Good for Conversation (2:17)
  3. Crucify Your Mind (2:31)
  4. This Is Not a Song, It's an Outburst: Or, the Establishment Blues (2:05)
  5. Hate Street Dialogue (2:28)
  6. Forget It (1:49)
  7. Inner City Blues (3:25)
  8. I Wonder (2:32)
  9. Like Janis (2:53)
  10. Gomorrah (A Nursery Rhyme) (2:17)
  11. Rich Folks Hoax (3:01)
  12. Jane S. Piddy (2:33)
'Only good for Conversation' is Black Keys anno 1970

nr. 6 in de toplijst van Verenigde Staten
nr. 4 in de folk toplijst
nr. 8 in de rock toplijst
nr. 4 in de toplijst van de jaren '70
nr. 1 in de toplijst van 1970

avatar van Stijn_Slayer
Komt ook wel een beetje door het aantal stemmen. After the Gold Rush haalt bijv. met 832 stemmen een gemiddelde van 4,27. Dat is veel moeilijker met zo'n hoog stemmenaantal.

avatar van Zoute Popcorn
Stijn_Slayer schreef:
De tijd zal het leren. Ik gun dit album een mooie plek in de Top 250. Wie weet.. ooit

avatar van pinguin#13
Doodeenvoudig steengoed en het wordt steeds beter. Ik heb 'm al een tijdje en gisteren (eindelijk) de docu gezien. Heb geschreid van ontroering, zeker mooi met de dochters erbij (haha, de eerste keer dat ik spoilertags moet zetten op musicmeter) en wat een prachtige, ûbercoole man. Geweldige muziek die mijn hart verwarmt, en gelukkig toch wel goed geproducet is.

avatar van Gladius
pinguin#13 schreef:

vorige week ook de docu gezien, en kon m'n tranen ook niet bedwingen naar het einde toe. Fantastisch, ontdekking van het jaar voor mij!

avatar van pinguin#13
Gladius schreef:

Tja, het is wel een stukje gemanipuleer, heel die docu, want het wordt wel allemaal handig in scène gezet, alles wordt aangedikt. Maar de kern blijft mooi, en de muziek staat als een huis. (en is toch 30 jaar in de obscuriteit gebleven.

avatar van Tony
De meeste muziek die gemaakt wordt blijft in de obscuriteit. Ook heel goeie muziek zoals Rodriguez. Mooi dat ie nu bij zovelen in de herkansing gaat door de documentaire. Top!

avatar van Bert Wasbeer
Nou, los van de docu, die ik wel erg Amerikaans vond, blijft nog altijd een goede plaat over. Niets wereldschokkends maar wel kwalitatief dik in orde. Ik gun de man dan ook best een comeback, ook al schijnt het live tegenwoordig matig te klinken. Ik snap denk ik verder wel waarom de wereldwijde doorbraak destijds niet plaats vond. Zo rond 1970 had het grote publiek denk ik niet veel trek in nog een folkhippie, daar waren er al genoeg van doorgebroken in de jaren daarvoor lijkt me. De juiste muziek op het verkeerde tijdstip zeg maar.

avatar van Fathead
Crucify your Mind is een juweel van een nummer. Helaas steekt-ie met kop, schouders, bovenlijf én navel boven de andere nummers uit...

Fathead schreef:

Bij een album van Imaad Wasif schreef je het volgende "Hoogtepunten zijn moeilijk aan te wijzen, maar als je na de eerste vier nummers nog niet van de klasse van deze plaat bent overtuigd zou ik een afspraak maken bij Schoonenberg Hoorcomfort"

Bij deze nodig ik je uit om daar zelf eens langs te gaan. .

avatar van Fathead
Drie sterretjes is misschien wel erg zuinigjes ja, daarvoor is het materiaal toch te sterk. Maar mijn probleem bij dit album is eigenlijk: ik vind de documentaire indrukwekkender dan het album zelf.

Bij het luisteren naar het hele album ga ik me op een gegeven moment toch storen aan de activistische (gedateerde) toon van het album. Het luistert weg als een tijdsdocument, zeg maar...

avatar van Lura
Een cover van I wonder is te vinden op het nieuwe album van Ayo, Ticket to the world.
Bij jouw commentaar kan ik mij iets voorstellen, het is inderdaad heel erg gedateerde muziek. Maar wel te begrijpen natuurlijk, gezien de tijdsgeest. Sugar man blijft een tijdloos nummer.

avatar van Broem
Sluit me aan bij Fathead. De docu is erg goed en maakt veel indruk. Hierdoor krijgt zijn muziek een extra lading. Ik vraag me af of ik zonder de docu de muziek zo had gewaardeerd als ik nu doe.

avatar van wibro
De docu Searching for Sugar Man wordt vanavond om 20:25 uitgezonden op Nederland 2.

avatar van nightfriend
wibro schreef:

Net afgelopen! Prachtige documentaire over een bijzonder mens.

avatar van Tony
Ja, superverhaal natuurlijk. Zag 'm voor de 2e keer, dus niet zo overrompelend als de 1e keer, maar toch staat het moment dat ie opkomt bij zijn eerste concert in Zuid-Afrika in 1998 nog steeds garant voor torenhoog kippenvel. Ze hadden van mij best nog even mogen uitzoeken/doorvragen wie er nu wel rijk is geworden van de Rodriguez royalties. Maar ach, dat is niet belangrijk in deze feelgood docu...

avatar van nightfriend
Voor mij de eerste keer al had ik wel iets van het verhaal een keer eerder meegekregen. En nu maar snel achter de albums aan!

avatar van Tony
Op CD en vinyl volgens mij weer ruim verkrijgbaar, verdienste van de documentaire.

avatar van wibro
Mooie documentaire van een bijzonder muzikant. Onbegrijpelijk dat deze artiest destijds zo miskend werd. Ik ben nu zijn album Cold Fact vandaag voor de 2e keer aan het beluisteren en dat klinkt echt super. Tot vandaag had ik trouwens nog nooit muziek gehoord van deze Rodriguez en zijn naam ken ik pas sinds ik mij op MusicMeter heb ingeschreven.

Tony schreef:

Waren daarvoor ook al verkrijgbaar. Naar het schijnt was er ook voor de documentaire al een stijging in populariteit.

avatar van rolandobabel
Ik zie dat de mythe rond Rodriguez groot is. Voor een deel is muziek het creeren van een mythe.
Zijn muziek zie ik niet als geniaal, maar als van een van de singer/songwriters van de 70s.
In de categorie Neil Diamond, Cat Stevens. Zijn teksten zijn maatschappijkritischer a la een beetje Dylan, maar Neil Diamond en Cat Stevens hebben weer andere verdiensten. M.a.w. een 3.9 zou ik gepast vinden.

Guitars & Wings
Ik zag de documentaire ook, gisteren, bij toeval eigenlijk. Uitermate interessant en erg ontroerend.
Maar er blijven wat vragen over. Zo is de rol van Sussex records (clarence avant)) erg dubieus. Op het internet zie ik dat hij in australie ook erg populair was en daar enkele concerten heeft gegeven (1979). Daar hoor je niets over. Ook vraag ik me af wie dat zelfmoord verhaal de wereld in heeft geholpen. Z'n familie ?
Maar voor iemand die hoofdzakelijk zwaar en smerig werk heeft moeten doen zag hij er nog best patent uit. Met zonnebril en lang haar zag hij er nog best "rock n roll' uit.

avatar van Mctijn
2 jaar geleden stond de teller op 15 stemmen, nu zitten we al op 158 stemmen. Van een onbegrepen genie is geen sprake meer

Leerde Rodriguez 2,5 jaar geleden kennen, doordat een kennis uit Amerika me op hem wees. Daar is hij al 7 of 8 jaar geleden weer ruimschoots onder de aandacht en wordt sindsdien ook gewaardeerd.

Plaat blijft leuk om te draaien. Een tijdsdocument lees ik hieronder. Tja, welke folk/pop/rock plaat uit de jaren '70 is dat niet. De teksten maken een album en als een plaat niet alleen over liefde gaat, is er kans dat er ook politieke voorkeuren worden geuit. Alleen maar mooi om meer te leren van diverse lagen van de bevolking in uiteenlopende gebieden. Detroit is het Oost-Groningen van de VS; afhankelijk van 1 grote industrie. Je hoort de arbeidersethos goed naar voren komen in deze plaat.

Geniale plaat? Misschien wel. Maar mijn stem zal ook deels zo hoog zijn, omdat ik de plaat dus nog maar een paar jaar ken. Het euforische is er momenteel wel een beetje af, daarom de verlaging van 5* naar 4,5*

avatar van Stalin
Er lijkt ook een vrouwelijke Rodriguez te zijn opgestaan, die na 43 jaar stilte met haar 2e plaat komt...

Linda Perhacs

avatar van Stijn_Slayer
Perhacs was, volgens mij, voor Rodriguez al herontdekt? Of eigenlijk moet ik gewoon 'ontdekt' zeggen.

Stalin schreef:

Linda Perhacs

En ze trad vandaag voor het eerst op in Nederland. Verdiende in de tusssentijd de kost als tandarts.

avatar van Droombolus
Laat ik nou net naar haar zitten te luisteren ... Ennuh, mondhygieniste volgens het boekje.

avatar van Dibbel
De documentaire over Rodriguez is nu ! weer op TV, Nederland 2.
En ik heb mijn videorecorder lopen.

Droombolus schreef:

Volgens bij gaande video is ze tandarts, Droombolus.
YouTube - "Parallelograms" - A Short Film About Linda Perhacs