Bob Dylan - The Bootleg Series, Vols. 1-3 (1991)

Alternatieve titel: Rare & Unreleased 1961-1991

Rock / Roots
Label: Columbia

1. Hard Times in New York Town [Live] (2:19)
  2. He Was a Friend of Mine (4:02)
  3. Man on the Street (1:56)
  4. No More Auction Block [Live] (3:03)
  5. House Carpenter (4:08)
  6. Talkin' Bear Mountain Picnic Massacre (3:45)
  7. Let Me Die in My Footsteps (3:33)
  8. Ramblin' Gamblin' Willie (4:13)
  9. Talkin' Have Negeilah Blues (0:52)
  10. Quit Your Low Down Ways (2:39)
  11. Worried Blues (2:39)
  12. Kingsport Town (3:29)
  13. Walkin' Down the Line (2:52)
  14. Walls of Red Wing (5:05)
  15. Paths of Victory (3:17)
  16. Talkin' John Birch Paranoid Blues [Live] (4:25)
  17. Who Killed Davey Moore? (3:09)
  18. Only a Hobo (3:29)
  19. Moonshiner (5:06)
  20. When the Ship Comes In (2:55)
  21. The Times They Are A-Changin' (3:00)
  22. Last Thoughts on Woody Guthrie [Live] (7:07)
  23. Seven Curses (3:49)
  24. Eternal Circle (2:38)
  25. Suze (The Cough Song) (1:58)
  26. Mama, You Been on My Mind (2:56)
  27. Farewell, Angelina (5:27)
  28. Subterranean Homesick Blues (2:56)
  29. If You Gotta Go, Go Now (2:56)
  30. Sitting on a Barbed Wire Fence (3:54)
  31. Like a Rolling Stone (1:36)
  32. It Takes a Lot to Laugh, It Takes a Train to Cry [Alternate Take] (3:22)
  33. I'll Keep It with Mine (3:39)
  34. She's Your Lover Now (6:10)
  35. I Shall Be Released (3:56)
  36. Santa-Fe (2:10)
  37. If Not for You [Alternate Version] (3:33)
  38. Wallflower (2:49)
  39. Nobody 'Cept You (2:41)
  40. Tangled Up in Blue (6:51)
  41. Call Letter Blues (4:27)
  42. Idiot Wind (8:52)
  43. If You See Her, Say Hello (3:45)
  44. Golden Loom (4:26)
  45. Catfish (2:48)
  46. Seven Days [Live] (4:00)
  47. Ye Shall Be Changed (4:09)
  48. Every Grain of Sand (3:38)
  49. You Changed My Life (5:14)
  50. Need a Woman (5:43)
  51. Angelina (6:57)
  52. Someone's Got a Hold of My Heart (4:33)
  53. Tell Me (4:24)
  54. Lord Protect My Child (3:57)
  55. Foot of Pride (5:57)
  56. Blind Willie McTell (5:52)
  57. When the Night Comes Falling from the Sky [Original Version] (5:37)
  58. Series of Dreams (5:52)
avatar van BoyOnHeavenHill
Voor de Dylanfans alhier wellicht al bekend, maar deze link staat hier nog nergens, dus bij deze: op YouTube staat de "elektrische" versie van Blind Willie McTell, dus met de complete Infidels-bezetting.

avatar van Stalin
BoyOnHeavenHill schreef:

Ik had hem in 2013 al eens bij Infidels geplaatst, maar toch fijn weer eens te horen
En nu we toch bezig zijn...hierbij de link naar 25 outtakes van de Infidels sessies.

avatar van BoyOnHeavenHill
Excuses Stalin, maar ik heb nog niets geschreven bij Infidels (hoewel ik dat wel een uitstekende plaat vind) en had daar de link dus ook niet gezien, en ik had er wel aan gedacht om de link dáár te plaatsen, maar wilde hem uiteindelijk toch híér zetten omdat het nummer zèlf uiteindelijk hierop pas (officieel) is gereleased. En dank voor die 25 outtakes, daar moet ik eens goed voor gaan zitten!

avatar van Lennonlover
Deze plaat blijft me verbazen. Hier zitten zo veel hoekjes en kantjes aan, onontdekte pareltjes terwijl je dacht ze allemaal wel gehoord te hebben. Zo is vanmorgen Santa-Fe als een bommetje ingeslagen. 30 minuten op repeat.

avatar van Wandelaar
Eerste en meteen beste delen uit de lange Bootleg-reeks. Interessant, leuk en ontroerend zoals in Blind Willie McTell.

avatar van spoon
Het is een gedenkwaardige dag. Ik heb namelijk vandaag Blind Willie McTell van Bob Dylan ontdekt.

avatar van Wandelaar
Het is niet te doen dit blok historie in drie delen adequaat te beschrijven. Zelfs niet in een reeks superlatieven, waaraan ik me in recensies (van albums waar ik gelukkig mee ben) nogal eens bezondig.
Met het bijbehorende boekwerkje wordt je ingewijd in de eigenaardigheden van iedere track. Het is alsof je een museumzaal betreedt en links en rechts de bordjes leest en op de knopjes drukt voor het geluidsfragment. Interessant.

De ondertitel belooft ons de periode 1961 t/m 1991 te bestrijken. Dat is mooi 30 jaar en Dylan had een feestje te vieren in dat jaar, maar klopt niet met de inhoud, want de laatst geselecteerde track werd opgenomen op 23 maart 1989. De outtakes van Under the Red Sky (1990) bewaarde Columbia voor later.

De opnames op deze uitgave zijn niet een klasse minder goed dan het materiaal op de reguliere Dylan-albums. Sterker nog: je komt een stukje dichterbij de man áchter al die albums. De demo's, outtakes en liveopnames, bijna achteloos opgenomen vaak, geven een eerlijke blik op de geschiedenis van die eerste achtentwintig jaar Bob Dylan. Van ruw en rommelig tot overgeproduceerd, begrijp je bij meerdere tracks best dat het zo niet op een album terecht kwam. Wel goed, niet perfect. Maar Dylan klinkt wel steeds gedreven.

De eerste anderhalve CD staan in het teken van de eerste vier akoestische jaren: Dylan de folksinger, in het voetspoor van Woody Guthrie. Daarmee is die beginperiode rijk belicht. Bij If You Gotta Go, Go Now stappen we ineens in het elektrische tijdperk. Dan lopen we op de tweede helft van CD2 snel door de jaren zeventig naar de afvaltracks van Shot of Love ('81) en Infidels ('83) op CD3. De late gospeljaren, zullen we het noemen, krijgen hier een prominente plaats. Met Series of Dreams, een afvaller van Oh Mercy uit 1989, in een productie van Daniel Lanois, eindigt de reeks.

Laten we het praktisch bekijken. Je draait niet wekelijks het hele albumrepertoire van Bob Dylan. Ook ik niet. Maar met deze driebox in de hand en daarbij het vervolg vanaf 1989 op Bootleg Series Volume 8: Tell Tale Signs (2008), bestrijk je de geschiedenis van de artiest, bezien vanaf de achterkant. Of tenminste vanuit een andere invalshoek. En die is minstens even interessant en laat ons regelmatig verbazen.

Mijn selectie:
Ramblin' Gamblin' Willie; Farewell Angelina; It Takes a Lot to Laugh, It Takes a Train to Cry;
If Not for You
(met George Harrison); Idiot Wind; Golden Loom (met Emmylou Harris);
Every Grain of Sand; Lord Protect My Child en Blind Willie McTell (met Mark Knopfler)

avatar van teus
Mooi verslag Wandelaar

Voor mij de laatste mnd..wat dan de Studio opnamen betreft de mooiste uit de Bootleg reeks,
De LiveBootlegs vind ik weer een andere categorie ,daarvan heb ik er dan nog 2 boven deze staan tw..vol 13 en vol 5 ,die laatste staat nog stevig in mijn pers Top 10
Maar deze vol 1-3 staat nu ook erg hoog aangeschreven met daarop Blind Willie Mctell die zou dus zeker in mijn DylanSongs Top 10 staan ..bijzonder gevoelig en mooi !