Bob Dylan - Tell Tale Signs (2008)

Alternatieve titels: The Bootleg Series Vol. 8 | Rare and Unreleased 1989-2006

Label: Sony

1. Mississippi (Unreleased, Time Out of Mind) (6:04)
  2. Most of the Time [Alternate Version, Oh Mercy] (3:46)
  3. Dignity [Piano Demo, Oh Mercy] (2:09)
  4. Someday Baby [Alternate Version, Modern Times] (5:56)
  5. Red River Shore (Unreleased, Time Out of Mind) (7:36)
  6. Tell Ol' Bill [Alternate Version, North Country Soundtrack] (5:31)
  7. Born in Time (Unreleased, Oh Mercy) (4:10)
  8. Can't Wait [Alternate Version, Time Out of Mind] (5:45)
  9. Everything Is Broken [Alternate Version, Oh Mercy] (3:27)
  10. Dreamin' of You (Unreleased, Time Out of Mind) (6:23)
  11. Huck's Tune (From Lucky You Soundtrack) (4:09)
  12. Marchin' to the City (Unreleased, Time Out of Mind) (6:36)
  13. High Water (For Charley Patton) (Live, August 23, 2003, Niagara Falls, Ontario, Canada) (6:40)
  14. Mississippi [Unreleased Version #2, Time Out of Mind] (6:24)
  15. 32-20 Blues (Unreleased, World Gone Wrong) (4:22)
  16. Series of Dreams (Unreleased, Oh Mercy) (6:27)
  17. God Knows (Unreleased, Oh Mercy) (3:12)
  18. Can't Escape from You (Unreleased, December 2005) (5:22)
  19. Dignity (Unreleased, Oh Mercy) (5:25)
  20. Ring Them Bells [Live at the Supper Club, November 17, 1993, New York, NY] (4:59)
  21. Cocaine Blues (Live, August 24, 1997, Vienna, VA) (5:30)
  22. Ain't Talkin' [Alternate Version, Modern Times] (6:13)
  23. The Girl on the Greenbriar Shore (Live, June 30, 1992, Dunkerque, France) (2:51)
  24. Lonesome Day Blues (Live, February 1, 2002, Sunrise, FL) (7:37)
  25. Miss the Mississippi (Unreleased, 1992) (3:20)
  26. The Lonesome River (With Ralph Stanley, from the Album Clinch Mountain Country) (3:40)
  27. 'Cross the Green Mountain (From Gods and Generals Soundtrack) (8:15)
  28. Duncan & Brady (Unreleased, 1992) * (3:47)
  29. Cold Irons Bound [Live at Bonnaroo, 2004] * (5:57)
  30. Mississippi [Unreleased Version #3, Time Out of Mind] * (6:24)
  31. Most of the Time [Alternate Version #2, Oh Mercy] * (5:10)
  32. Ring Them Bells [Alternate Version, Oh Mercy] * (3:18)
  33. Things Have Changed (Live, June 15 2000, Portland OR) * (5:32)
  34. Red River Shore [Unreleased Version #2, Time Out of Mind] * (7:08)
  35. Born in Time [Unreleased Version #2, Oh Mercy] * (4:19)
  36. Tryin' to Get to Heaven (Live, October 5 2000, London England) * (5:10)
  37. Marchin' to the City [Unreleased Version #2, Time Out of Mind] * (3:39)
  38. Can't Wait [Alternate Version #2, Time Out of Mind] * (7:24)
  39. Mary and the Soldier (Unreleased, World Gone Wrong) * (4:23)
totale tijdsduur: 2:21:49 (3:24:00)
avatar van ricardo
Mooie plaat dit waarvan mij opvalt dat de meeste nummers uit de No Mercy tijd komen, en maar 2 uit de Modern Times tijd.

Heb nu vol 4, vol 5 en deze van the bootleg series. De rest kan ik wel laten liggen, want daar staat mij over het algemeen teveel acoustisch geneuzel uit zijn begintijd op, en daar heb ik niet veel mee. Paar nummers kan ik nog weleens horen, maar niet complete cd's achterelkaar.

Ik hoef de man niet live te zien, want kaartjes van dit soort artiesten kosten vaak nogal wat.

avatar van bertus99
Stalin schreef:

Als je het aandurft, er zijn nog kaarten voor Dylan (samen met Mark Knoflook) voor 20 oktober in Ahoy...

Echt met die ouwe gladjakker van Dire Straits? Wat is dat nou voor onmogelijke combinatie?
(Sorry van de tenen DS fans)

avatar van Rudi S
Hier dan inkopper, een van Dylan mooiste.
Dylan piano en zang, Knopfler gitaar :

Blind Willie McTell
YouTube - Bob Dylan - Blind Willie McTell (Original)

avatar van ricardo
Als ik het goed heb staan er op de derde disc 4 live nummers net als op de tweede cd. Als je de single 1 cd versie koopt heb je dus geen live nummers van Dylan uit de jaren 90.

Verder vind ik dit echt een prachtig mooie plaat die ik al erg veel gedraaid heb. Je kunt ook echt horen dat hij op de No Mercy nummers nog een stuk beter van stem is dan later. Draai deze ook zeker nog meer dan Love And Theft en Time Out Of Mind. Maar draai dit nog zeker een stuk vaker dan zijn jaren 60 en 70 albums.

Misschien is de Dylan vanaf 1989 wel mijn favoriet, want speel die albums het meeste af.

avatar van Lucky Luke
'Cross the green mountain : van het allermooiste dat ooit is gemaakt. Tell tale signs (versie dubbel-cd) kan elke muziekliefhebber blind aanschaffen.

avatar van bertus99
Lucky Luke schreef:

Cross The Green Mountain: het mooiste onbekende nummer van Dylan volgens mij

avatar van Floater
Eén van zijn allerbeste nummers ooit en daarmee één van de beste songs ooit geschreven! Muzikaal heel eenvoudig en ondanks de lengte weet het nummer mij keer op keer te boeien.
En zoals zo vaak in het werk van Dylan in de afgelopen 20 jaar komt het begrip dreams/dreaming steeds opnieuw terug. Zo ook in Cross The Green Mountain:
++Heaven blazin' in my head, i dreamt a monstrous dream++
++They never dreamed of surrenderin', they fell where they stood++
++You're walkin' in dreams, whoever you are++

Het is echt opvallend hoe vaak het begrip terug komt in deze compilatie:

Mississippi (++ I was dreamin' I was sleepin' in Rosie's bed++)
Red River Shore (++Well the dream dried up a long time ago++)
Tell ‘Ol Bill (++I lay awake at night with troubled dreams++)
Born In Time (++When we were made of dreams + Or was I dreaming?++)
Dreamin’Of You (++I'm expecting to wake up from a dream + I've been dreaming of you++)
Huck’s Tune (++And I dreamt of my future wife++)
Marchin’ To The City (++I was hoping we could dream life's pleasant dreams++)
Series Of Dreams (++I's thinkin' of a series of dreams + Like in a dream where someone wakes up and screams + Dreams where the umbrella is folded++)
Can’t Escape From You (++All my dreams have gone astray++)
Dignity (++Looking at a dream that's just been killed++)
Ring Them Bells (++Ring them bells, ye heathen from the city that dreams++)
Miss The Mississippi (++In all my dreams I am roaming once more++)
Tryin’ To Get To Heaven (++Gotta sleep down in the parlor, and relive my dreams++)

Bob is een dromer....

kistenkuif
Hier kan ik niet van afblijven. Red River Shore, High Water en Ring Them Bells zijn verslavend. Maar er is zoveel meer en dat klinkt beter dan de definitieve versies uit die periode (sorry mr. Lanois). Work in progress. Dat is de mentaliteit die me zo bevalt aan deze verzameling. Warm.

avatar van Tupelo
Weet iemand waarom dit album, met zo'n hoge score, niet in de toplijst van 2008 van Musicmeter voorkomt?

avatar van IllumSphere
Omdat er geen verzamelalbums worden meegeteld, denk ik.

avatar van Stalin
IllumSphere schreef:
Omdat er geen verzamelalbums worden meegeteld, denk ik.

Al eens gekeken wat er in 2008 op 1 stond ? Juist, een verzamelalbum...

avatar van Tupelo
Je kunt je ueberhaupt afvragen of The Bootleg Series wel onder Veramelabums zouden moeten. Het is tenslotte niet eerder uitgebracht materiaal. Maar wellicht is dat al eerder bediscussieerd (ik ben relatief nieuw hier).

avatar van RoyDeSmet
Nog geen jaar ben ik echt 'into' Bob Dylan, maar man, wat heeft hij me sinds maanden te pakken, zeg!
Destijds heb ik een groot deel van zijn discografie, en een aantal Bootleg Series (voornamelijk de live-delen) pinda gekaast. Deze heb ik laten liggen: de 'recente' Bob Dylan had geen al te beste reputatie en outtakes van die periode zag ik dan niet zo zitten.

Inmiddels is Love And Theft uitgegroeid tot één van mijn favoriete zeven Dylan-albums en kan ik veel nummers van Modern Times ook erg waarderen en is het refrein van Things Have Changed een beetje mijn motto geworden. Tijd dus voor de outtakes!

Ik heb de eerste twee CDs nu slechts 1 keer beluisterd, maar ben aangenaam verrast! Superhoge kwaliteit van de opnames en de performance is ook erg goed. Bijzonder om sommige nummers nu in hoge kwaliteit in een andere versie te horen dan ik gewend ben van de albums. Zo staan er hier drie versies van Mississippi op die allemaal hun eigen charme hebben. En de live versie van High Water (For Charley Patton) is moordend, zeg! Zo goed!

avatar van Maartenn
Maartenn (crew)
RoyDeSmet schreef:

En dan komt 'ie ook nog naar de HMH! Dus als je wilt kan je de Meester zelf aanschouwen

avatar van RoyDeSmet
Ja, ja, ik heb al kaartjes
Doordat ik de setlists van zijn afgelopen tours heb bekeken heb ik besloten me wat meer te verdiepen in zijn recentere albums.

avatar van Maartenn
Maartenn (crew)
Terecht. Vooral het jaren '90 bevat ware parels zoals Love and Theft en Time Out Of Mind. Ik ben benieuwd wat je ervan vindt!

avatar van RoyDeSmet
Kunnen we vandaag even allemaal deze versie van High Water uit de speakers knallen? Wat een pokkeweer!

avatar van Rudi S
RoyDeSmet schreef:

Nee, hier in de regio heeft iedereen al blowing in the wind op staan

avatar van vanwijk
Staat op 1 in mijn 00 lijst van Chevy. Wat een weergaloos mooie verzameling unreleased versions, alternate versions en Live takes staan hier toch bij bijeen. Uitvoeringen van Most of The Time, Red River Shore en Born in Time zijn om je vingers bij af te likken. Dylan in optima forma.

avatar van Wandelaar
De jaren 1989 (Oh Mercy ) tot 2006 (Modern Times ) kun je best beschouwen als een bloeiperiode van Bob Dylan. Niet te vergelijken met zijn stormachtige periode in de jaren '60 en zijn comeback midden jaren '70. In zekere zin had hij zijn tijd gehad. Toch vinden we juist in dit tijdperk interessant materiaal; rauwer en dieper gravend in zijn americana-wortels dan ooit tevoren. Dylan (her)vond zichzelf. Rijper en bedachtzamer.

Tell Tale Signs vertelt het verhaal van dat proces met een machtige worp aan materiaal. Dylan in de schijnwerpers kan soms flink tegenvallen, maar in de schaduw, bijvoorbeeld in Most of the Time, zónder de productie van Lanois voel je de warme gloed dichterbij komen. Prachtige versies van songs waarbij je je verbaasd afvraagt: waarom koos hij déze niet voor zijn reguliere albums?! Ja, waarom. Niemand zal het weten. Ook Dylan zelf niet, vrees ik. Intussen hebben we hier het beste deel uit de Bootleg-reeks in handen. Prachtig!