Ik kan me nog goed herinneren dat deze release op de markt kwam. De eerste Bootleg Series hadden zich met name gericht op de wat eerdere decennia waarin Dylan actief was. Fan-technische gezien was dat ook wel het meest veilig, daar Dylan in de jaren '80 bij de meeste mensen in de vergetelheid raakte en ondanks positieve recensies (en 2 grammy's!) en de samenwerkingen met Daniel Lanois aan het grotere publiek voorbij ging. Adele was er uiteindelijk voor nodig om
Time Out of Mind bij het grote pubiek weer op de kaart te zetten middels haar cover van
Make You Feel My Love.
Dat de periode die deze release bestrijkt (1989 - 2006) misschien wel het muzikale hoogtepunt van Dylan zijn carriere is, is onder de volgers bekend. Het is de tijd waarin Dylan zichzelf muzikaal hervond. De wat gezapige jaren '80 platen, met
Empire Burlesque als dieptepunt, werd voorzien van een prettig vervolg waarvan de 1989 verschenen
Oh Mercy de voorbode bleek te zijn. Dat Dylan muzikaal zeer productief was in deze periode bewijst ook de recent verschenen boxset
Fragments.
Tot deze release had The Bootleg Series een vast format. Op de eerste 3-CD na, verschenen alle opvolgende nummers in een 2-CD-variant gehuld in een kartonnen doosje met een boekje erbij. Bij nummer 8 in de reeks kwam daar verandering in, want voor het eerst werd een Deluxe Edition uitgebracht waar een extra schijf bij zat met nog 12 extra tracks. De grap die indertijd gemaakt werd in mijn vriendengroep was welke idioot 80 euro extra ging betalen voor nog een variant van
Mississippi. 15 jaar later blijk ik die idioot zelf te zijn.
Afgelopen week arriveerde de boxset en nu heeft hij een mooi plaatsje naast alle andere boxen, maar de hamvraag na al die jaren is natuurlijk, wat voegt die extra schijf toe? Het begint in ieder geval al lekker, met de onvervalste bluesrocker
Duncan & Brady. Weer een track die nooit eerder was verschenen maar zo op
Modern Times had kunnen staan. Die andere unreleased track,
Mary and the Soldier, is ook erg sterk. Wat een verrassing dat er nog meer goede nummers uit deze tijd zijn die een van de albums niet haalde.
De alternatieve takes zijn stuk voor stuk de moeite van het beluisteren waar, zelfs de derde versie van
Mississippi (wat is Dylan goed bij stem!). Wat mij betreft kunnen er niet genoeg versies zijn van een van de beste nummers uit het oeuvre van Dylan. Het zijn op schijf drie vooral de live opnames die weinig toevoegen. Wederom publiekopnames in plaats van soundboard. Ik snap daar echt niets van, want de kwaliteit is serie-onwaardig te noemen (al maken ze het hier niet zo bont als bij de livetracks op
Fragments.
De hamvraag is, is deze versie nou die (indertijd) 80 euro extra waard? Mijn antwoord daarop is ja. Hoewel schijf 3 inmiddels ook op Spotify te vinden is en de fan het dus niet per se voor de muziek hoeft aan te schaffen, heeft het voor mij altijd nog een extra meerwaarde om de set compleet te hebben en het fraaie artwork (de singlehoezen uit die tijd met een uitgebreide verhalen erbij) maken dit een mooie release voor de verzamelaar.