Patti Smith - Horses (1975)

Label: Arista

1. Gloria: In Excelcis Deo / Gloria (5:54)
  2. Redondo Beach (3:24)
  3. Birdland (9:16)
  4. Free Money (3:47)
  5. Kimberly (4:26)
  6. Break It Up (4:05)
  7. Land: Horses / Land of a Thousand Dances (9:36)
  8. Elegie (2:42)
  9. My Generation [Live] * (3:16)
  10. Gloria: In Excelcis Deo / Gloria [Live] * (7:01)
  11. Redondo Beach [Live] * (4:30)
  12. Birdland [Live] * (9:52)
  13. Free Money [Live] * (5:30)
  14. Kimberly [Live] * (5:29)
  15. Break It Up [Live] * (5:24)
  16. Land: Horses / Land of a Thousand Dances / La Mer [Live] * (17:35)
  17. Elegie [Live] * (5:08)
  18. My Generation [Live] * (7:00)
avatar van devel-hunt
Gisterenavond Patti Smith live gezien in de Duif op de Prinsengracht, waar ze een akoestisch set gaf van 2 uur. Wat een power en wat een authenticiteit. Deze vrouw heeft echt niets aan kracht ingeboet. Van Horses speelde ze o.a. Birdland. Wat natuurlijk één van de hoogtepunten was.

avatar van LucM
Sterk debuut van Patti Smith dat nog niets aan kracht heeft ingeboet. Zij bezit een rauwe, herkenbare stem en weet zowel agressief als ingetogen uit de hoek te komen. Ook de begeleiding draagt bij tot de kracht van dit album. Kortom: dichterlijke teksten worden gekoppeld aan de rebellie van de rock'n roll. Land: Horses / Land of a Thousand Dances vind ik er bovenuit steken en boeit elke seconde.

avatar van matthijs
LucM schreef:

Mee eens! De andere nummers willen mij nog wel eens vervelen door haar stellige hoor-mij-eens voordracht-stijl, maar hier niet, hier is het zeer kwetsbaar gedaan.

avatar van Slowgaze
LucM schreef:

Ik zie het nu pas, vandaar de late reactie, maar bedankt voor je vrij getrouwe samenvatting van mijn stukje. Heeft het lang geduurd om het zo compact te krijgen en er zelf nog wat dingetjes bij te bedenken?

avatar van Dibbel
Sterk debuutalbum van Patti Smith dat ik te lang niet gedraaid heb.
Heb haar vanaf "Wave" die ik toen voor mijn verjaardag kreeg, altijd nog wel een beetje gevolgd.
Dit was derhalve de tweede die ik van haar aanschafte.
Voor de lange nummers Birdland en Land moet ik in de stemming zijn. Deze jammen mij net iets teveel Velvet Underground-achtig door, normaal gesproken.
In een ietwat melancholische bui pakken ze me echter wel echt.
Voor de rest is de versie van Gloria van Them echt wel goed en Free Money en Redondo Beach hoor ik ook graag.
Toch hoor ik haar liever in een ietwat meer rocksetting, die je op latere albums hoort.
Nietttemin een van de meest oorspronkelijke en geloofwaardige vrouwelijke songwriters/rockers en die gelukkig nog steeds meegaat.
Nooit een slechte plaat gemaakt eigenlijk.
Voor dit debuut 4 sterren.
Op vinyl.

avatar van pdonidvie
Ik snap het precies niet goed. Het opent fantastisch met 'Gloria', maar die glanst verdwijnt dan weer wat sinds ik weet dat dat een cover is. Allez ja, ik ben er gewoon niet zo voor te vinden om een cover op te nemen in een studioalbum. Laat staan als opener van uw debuut.

Ik weet het niet goed, het kan aan mij liggen. Dat zal het wel, ongetwijfeld.

avatar van Slowgaze
Patti heeft zelf heel wat aan 'Gloria' toegevoegd heur.

avatar van musician
Het is eigenlijk zelfs een geheel andere, eigen versie geworden.
Patti geeft als ze covert altijd een enorme Smith-draai aan het nummer. Wie Gloria nog niet kent, zal ook hier denken dat het geschreven zal zijn door Smith.

avatar van pdonidvie
Ik zal het binnenkort nog eens een kans moeten geven, dan .

avatar van matthijs
Zeker gewaagd, een plaat openen met een cover. Mag best, zeker omdat ook naar mijn mening Patti een heel eigen draai aan het nummer G.L.O.R.I.A. geeft. Ik vind het alleen niet zo'n geweldig nummer, noch het orgineel noch de cover. Ook haar eigen nummers vind ik wisselvallig, de boze schreeuwnummers doen mij niet zoveel, de gevoelige nummers meestal wel (bv track 7). Ze zingt dan ook heel anders, je herkent r bijna niet terug. Heb zelf ook compilatie van haar albums gemaakt, met mijn favorieten, bijna alleen rustige nummers.
Overigens is 'free money' een tussengeval, zeker de moeite waard!

avatar van Snoeperd
Ik ben om, geweldige songs, geweldige sfeer. Patti Smith heeft een schitterende stem, echt één uit duizenden, zo mooi maar wel rauw hoor je ze niet vaak. Ook beheerst ze én het rustig zingen en de heerlijke schreeuwen af en toe. Deze plaat gaat vaak op staan de komende tijd en als ik zo de discografiepagina bekijk ben ik nog lang niet klaar met deze vrouw.

k.grubs
Ik zag twee weken geleden in Milaan een poster hangen van het concert waarin Horses integraal werd gespeeld. Zou leuk zijn als ze dat hier ook nog eens kwam doen (komt ze nu elk jaar in Paradiso of lijkt dat maar zo?)

avatar van zaaf
hier nog eens, in het kader van topic song top 10 van 1975, het stof vanaf geblazen. maar mijn god, wat een indrukwekkende plaat blijft dit! na 40 jaar!

patti heeft een voor mij prettig stemgeluid, en is ondanks de emotievolle voordracht zeker geloofwaardig. godsamme, nu klink ik als een voice of shit jurylid. opnieuw.

patti rocks! en patti leeft! en dat vitale sprak me destijds erg aan en dat doet het onverminderd. de covers hoeven van mij niet zo, maar haar eigen songs vind ik subliem, dit was vernieuwend (mss is dat zelfs onveranderd, want: volstrekt uniek), maar veel meer dan jeugdsentiment!

avatar van musician
24 oktober a.s. wordt Horses door Smith & Band in zijn geheel gespeeld in Tivoli in Utrecht.
Kaarten zijn al te koop.

avatar van perrospicados
Zal er bij zijn aanstaande zaterdag. Zijn er nog meer users aanwezig?

Ik zal er zijn.

Ik heb Horses al weer een paar keer gespeeld, om er in te komen.
Ik blijf er bij, dat ze betere albums heeft gemaakt.

Het was voor die tijd natuurlijk wel baanbrekend en daar krijgt ze ongetwijfeld veel credits voor. Maar ik vind Horses niet haar beste album. Dus ik ben ook benieuwd, wat ze daarna nog gaat spelen!

musician schreef:
Ik zal er zijn.

Even naar 0.49 gaan
Simple Minds - Up On The Catwalk - YouTube

laat je Feyenoord-shirt maar thuis, zet je strooien hoed op en steek een witte anjer in je knoopsgat.

That's nice!
Misschien doe ik wel een grijs Patti Smith t-shirt aan, dat heb ik nog wel liggen.
Patti heeft mij live nog nooit teleurgesteld.

Kreeg net nog dit bericht van de organisatie:

Het is bijna zo ver: op zaterdag 24 oktober speelt de New Yorkse dichteres/performer/muzikante Patti Smith samen met haar band het legendarische debuutalbum Horses integraal in Ronda!

Let op: er is geen voorprogramma.

Tijdschema
19:30 uur* deuren open
20:15 uur* aanvang Patti Smith

We verwachten dat het concert rond 22:00 uur* is afgelopen.
*Alle tijden zijn onder voorbehoud!

avatar van ArthurDZ
Volgende week dinsdag komt Patti Smith weer eens op bezoek in ons Belgenland. Dan is ze te zien in de Ancienne Belgique, waar ze haar debuutalbum Horses integraal zal brengen. Ook veertig jaar na uitgave blijft die prachtplaat tot de verbeelding spreken, en quite rightly so. Weinig albums zijn zo dynamisch, zo wild, zo associatief. Zo vrij. Zo intens.

And suddenly…Johnny…gets the feeling…he’s being surrounded by…Horses! Horses! Horses! Horses!

Het muzikale DNA van zowel Horses als Patti zelf loopt door voorlaatste nummer Land als een wilde maar subtiele onderstroom. De dochter uit een groot middenklassegezin is wild van Bob Dylan, The Beatles en Chuck Berry, en fantaseert tegelijkertijd dat ze de muze is van grote Franse negentiende-eeuwse dichters als Paul Verlaine en Arthur Rimbaud. Middenklassedochter ontvlucht de buitenwijken voor het New York van eind jaren ’60, wordt kunstenares, slaapt in het beroemde Chelsea Hotel, ontmoet Jimi Hendrix, wordt dichteres, wordt zangeres, brengt in ’75 Horses uit, blijft kunstenares. Zo gaat het in Land ook van ‘go Johnny go’ naar ‘go Rimbaud’, worden de paarden eerst opgevoerd als metaforen voor de grootstad als grote verslinder, om vervolgens teder beschreven te worden als ‘arabian stallions’. Eerst vraagt ze plompweg of we de Twist kunnen dansen, vervolgens begint ze te dichten als een volleerd symboliste. Haar teksten plaatsen hoge en lage cultuur naast en door elkaar, houden je op het puntje van je stoel en worden op zo’n manier gezongen dat je niet anders kan dan er iets (positiefs) bij voelen.

Ook al moest Patti zelfs in de wilde jaren ’60 niks van drugs weten, toch is dit eigenlijk een behoorlijk trippy plaat. De teksten van koningin Smith zijn vaak zo associatief dat je ze gewoon als mini-films in je hoofd kan afspelen, en muzikaal is Horses soms zodanig opzwepend dat er als vanzelf een rush komt.

Dip in to the sea…to the sea of possibilities. It started hardening in my hand, and I felt the arrows of desire…

Maar er sluimeren nog meer schimmen door Horses. Er zijn ook Gloria en Kimberly, twee volmaakte portretten van imperfecte vrouwen. De eerste is vrij, vuil en rebels, een wees in de postmoderne wereld. ‘Jesus died for somebody’s sins but not mine’ vertelt haar al even rebelse vriend(in), en Gloria knikt. Kimberly dan, (inclusief heerlijke orgelmelodie) is het eeuwig misbegrepen jongere zusje. De hele familie had het te druk met hun eigen levens om te merken dat ook zij ouder is geworden. Proberen losbreken uit het verwachtingspatroon, experimenteren met van alles en nog wat, zo is Kimberly tegenwoordig. Ze is wakker maar haar ogen dromen nog altijd. Misschien heeft ze toch nood aan wat bescherming zo nu en dan.

Er is Redondo Beach, waar het water warm is, en de cocktails lekker fris, maar waar desondanks altijd wel seksuele agressie in de lucht hangt. Er is Birdland, een droomwereld opgebouwd rond de jazzplaten waar Patti’s moeder zo dol op was. Er is de bluesey schreeuw om innerlijke rust in Break It Up. Elegie ten slotte, is de oorverdovende stilte na de storm, wakker worden uit een koortsige droom over duizenden galopperende paarden. Je doet je ogen open en ziet Patti aan je bedstee zitten. Ze heeft de hele nacht je hand vastgehouden. En ze zal je nooit meer loslaten als je dat niet wil.

Horses wordt vaak gelabeld als de eerste grote punkplaat, en Patti als de eerste punkzangeres. Mag ik het hier mee oneens zijn? Punk, hoe heerlijk het genre ook is en hoe veel het ook betekend heeft voor rockmuziek in het algemeen, is altijd wat kort door de bocht gebleven, tweedimensionaal op zijn best. Dat terwijl Patti Smith op Horses het vizier van de luisteraar juist bijna hardhandig probeert open te breken. Ze was mijn inziens de hele punkscene lichtjaren voor, maar dat deed ze subtiel. Net zo subtiel in beeld als de paardvormige speld op het jasje dat ze op de hoes draagt.

(Dit bericht komt van mijn gloednieuwe muziekblog The Irresistibles. Het is zeker niet de bedoeling dat al mijn blogposts op musicmeter terechtkomen, dus wie benieuwd is naar meer mag altijd de facebook-pagina liken. Bedankt!

avatar van WoNa
Een monument. Zo simpel kan een commentaar zijn. 40 jaar oud en niets aan (zeggings)kracht ingeleverd. Een blauwdruk voor heel veel wat hier op volgde en dat is eigenlijk nog steeds zo. Dit wordt geschreven door iemand die hier geen ruk aan vond begin 1976. Wat een herrie door iemand die absoluut niet kon zingen. Mening bijgesteld door de jaren heen. Vooral 'Gloria' blijft zo ontzettend goed. Een van die voorbeelden van wat iemand met een origineel kan doen. Het binnenste buiten keren, kauwen, doorslikken en uitspugen als een volkomen eigen werk. "Jesus died for somebody's sins but not mine"? Indeed.

Het hele verhaal en de aanleiding over Horses te schrijven staat hier op WoNo Magazine

avatar van dennis1808
Na aanleiding van de buzz rond haar optredens in Paradiso en Tivoli maar eens besloten dat album te halen dat ze integraal speelde, en ben omver geblazen!

Er zijn weinig albums die je vanaf de eerste noten zo hard vastpakken, en deze kan het. Zowel op muzikaal als op poëtisch niveau is er met elke luisterbeurt weer wat te ontdekken, al vind ik haar stem niet altijd even fijn. 'Land' is een fantastisch rocknummer en 'Birdland' is een nummer dat ik vaak laat in de avond opzet, met een pilsje of peukje erbij. Een van de beste nummers die ik ken.

Ik vind het voorlopig een 4*, maar ik denk dat hij na wat vaker luisteren toch wel een 5* plaat kan worden voor mij.

avatar van Lekke
beste zangeres aller tijden, ze blaast me telkens van de sokken met haar breekbare en andere momenten krachtige stem. luister en geniet van dit meesterwerk

avatar van Twinpeaks
Zo fijn om hem weer op cd te hebben. Ik was hem kwijt geraakt , maar had hem nog wel op krakend vinyl .In het geval van de hoogste nood bood dat dan wel enige uitkomst . Maar eigenlijk moet deze standaard in mijn auto slingeren. Puur en rauw zijn voor mij de sleutelwoorden voor dit album. Birdland en Free Money grijpen mij steeds weer bij de keel en die pompende bas in Kimberly doet mijn gaspedaal weer wat verder intrappen. 4 en half met kans op de volle mep .

avatar van HansVon
Haar stem ! Komt naar Tivoli , dus ik ben d'r natuurlijk.

avatar van Funky Bookie
Dit album is om een of andere reden heel lang langs me heen gegaan, wat jammer. Ik sluit me helemaal bij Twinpeaks: puur en rauw. Weer een bewijs dat punk ook voor dames is weggelegd. Hoogtepunt van het album is voor mij Birdland.