Patti Smith - Horses (1975)

Label: Arista

1. Gloria: In Excelcis Deo / Gloria (5:54)
  2. Redondo Beach (3:24)
  3. Birdland (9:16)
  4. Free Money (3:47)
  5. Kimberly (4:26)
  6. Break It Up (4:05)
  7. Land: Horses / Land of a Thousand Dances (9:36)
  8. Elegie (2:42)
  9. My Generation [Live] * (3:16)
  10. Gloria: In Excelcis Deo / Gloria [Live] * (7:01)
  11. Redondo Beach [Live] * (4:30)
  12. Birdland [Live] * (9:52)
  13. Free Money [Live] * (5:30)
  14. Kimberly [Live] * (5:29)
  15. Break It Up [Live] * (5:24)
  16. Land: Horses / Land of a Thousand Dances / La Mer [Live] * (17:35)
  17. Elegie [Live] * (5:08)
  18. My Generation [Live] * (7:00)
avatar van Antie
Paar weken geleden reportage gezien op canvas over de geschiedenis
van de punk.
En toen kwam deze dame ook in het toneel voor.
(Wat ik persoonlijk wel niet echt punk vind)
En was direct onder de indruk van haar opzwepende stem.
Zeker met haar eerste zinnetje bij de cover van "Gloria".
"Jezus died for somebody's sinds but not mine"

Cdke dan maar aangeschaft en na weekje te beluisteren,
toch zeker 4 * waard

Zigstar
@ Antie: Heb die documentaire ook gezien, maar eerder op het jaar, toen ze werd uitgezonden op BBC2. Door die documentaire heb ik ook interesse gekregen voor Television - ook een parel.

Maar over deze is één ding zeker: het is geen makkelijke luisterplaat - Patti kan behoorlijk "kelen" bij momenten. Maar er is nog iets zeker: de kwaliteit van de muziek is van verbluffend hoog niveau! Na amper 2 luisterbeurten heeft Madame Smith me al helemaal in haar ban. Een 4 om mee te beginnen!

avatar van Antie
Zigstar schreef:

Same over here, heb ook album opgezocht van television
Maar nog geen tijd gehad om te beluisteren.
En me nog verder verdiept in "David Bowie", die me al serieus
aanspreekte en waar ik al enkele albums van had.
Maar van zijn periode "Ziggy stardust" had ik nog niets.
Was dat dan ook "7 ages off rock" die reportage waar jij hebt naar
gekeken?

Is wel even off topic hierboven.
Wel spijtig dat ik ze nu pas heb leren kennen Patti Smith want
op 11-06-2007 heeft ze in de "AB" te brussel opgetreden voor de gelegenheid van haar nieuwe album.
Een cover-album.

Zigstar
Jep, 7 ages of rock! Zeer mooie documentaires en een aanrader voor elke muziekliefhebber. Heb ze allemaal bekeken en heb er zeer veel aan gehad eigenlijk. Van Bowie had ik al ongeveer alles voor ik de documentaire zag, maar oa. mijn ontdekking van de parel "piper at the gates of dawn" van Pink Floyd heb ik zeker ook aan BBC2 te danken!

Empyrium
Sterk album, goede bewerking van Gloria.

avatar van Lexicon Devil
Ik kan haar stem niet waarderen....al vind ik Horses en Gloria sterke nummers.

Nadat ik bij CBGB's was geweest had ik in NY een boek gekocht over die legendarische club. En het was Patti Smith voor en Patti Smith na in dat boek....
Daardoor ben ik haar gaan beluisteren.

Ik moet zeggen dat ik haar van beduidend mindere klasse vind dan een Sonic Youth of Ramones, die daar ook hun roots hebben liggen.

Mark_Hijmans
Toen ik dit album voor het eerst beluisterde heb ik het even in de ijskast gezet. Het was zelf even helemaal weg. Daarna heeft het even geduurd en opnieuw kon het mij niet echt bekoren. Wel heb ik het op de harde schijf gelaten. Uiteindelijk bleef het wel in mijn luisterlijst staan en na vele draaibeurten begint het album te groeien. Vooralsnog een 4 nu.

Zoiets had ik ook even in het begin, maar nu is het toch 1 van m'n favoriete platen . Ik heb de Legacy Edition van dit album, met voor elk origineel nummer datzelfde nummer live. Die versies vind ik stiekem nog een beetje beter.

avatar van Kimie
Absolute topplaat! Is tijdloos, verveelt nooit!

avatar van Reint
Eerst was dit toch een beetje een halve plaat voor mij, vooral Birdland ging er niet echt in.
Nu zijn echter alle nummers een fantastische belevenis, nummers met een intensiteit die zijn weerga niet kent. Essentieel werk, dat gemaakt moest worden.

Bekijk hier trouwens Horses & Hey Joe bij de Old Grey Whistle Test.

avatar van Kronos
Ik heb deze vandaag op CD gekocht in een heel interessante aanbieding. Voor 7,50 euro met een extra CD erbij waarop een live uitvoering van het hele album, opgenomen precies 30 jaar later in de Royal Festival Hall in Londen.

das mooi

wat vind je ervan?

mooi

mooi

Ken je dit album Joy?

Tot voor kort kende ik eigenlijk alleen het nummer Because the Night goed. Maar op Ned 3 in een uitzending van Rock leerde ik wat meer van haar muziek kennen.¨

IJzersterk vind ik, Rauwe oerkracht, poëtisch en bezwerend.

Horses

De live-cd staat nu op. Blijkbaar heeft deze dame en dit werk al die jaren niets aan levendigheid en energie ingeboet.

Joy
ik heb um in de kast staan

nu en dan zet ik um op

bij tijd en wijle kan ik deze plaat waarderen, maar als ik smith draai draai ik liever gone again

avatar van Kronos
Dat was ik al vergeten, die had ik ooit ook in de kast staan maar ik vond er toen niet veel aan. Maar weer eens een kans geven. Trampin' vond ik meteen keigoed, Twelve dan weer niet zo.

Joy
tis ene beetje het moment van leren kennen

zag ene docu over haar over gone again, vertelde dat ze eea op de plaat had geschreven over de toen overleden kurt kobain:

about a boy

plaat sprak me meteen aan en ben eigenlijk niet verder gekomen dan die en horses, misschien moet ik toch eens meer gaan beluisteren

Joy schreef:

Zeker het album Twelve eens proberen dan, allemaal covers waaronder Smells Like Teen Spirit.

Joy
sjoit, op een nirvana cover zit ik dan weer niet te wachtenm

kheb niets met nirvana

maar ga um toch een pindakazen als de pindakaasboer weer on line is

avatar van ricardo
Van dit album heb ik de eerste 2 nummers even beluisterd en vind het best goed klinken. Alleen het klinkt mij niet echt als punk in de oren, maar dat wist ik ook wel, vooral omdat dit album nog net voor de 'echte' punkgolf aan was.

Een tijdje terug een documantaire gezien op tv over de opkomst van de punk en daar kwamen met name The Ramones, The Clash, The Sex Pistols en Patti Smith in voor. De link met de punk is begrijpelijk natuurlijk, vooral omdat het wat rauwer klinkt allemaal dan de toen heersende muziek in 1975.

Aan de hand van die documantaire raakte ik enorm geintereseerd in de punk. Die 3 andere bands op Sex Pistols na dan heb ik recentelijk aardig wat albums van gekocht op cd. Die van Sex Pistols had ik al lang en breed in huis natuurlijk. Patti Smith had ik nog in het achterhoofd zitten, en was vandaag aan de beurt. Ik heb deze plaat niet gekocht, vooral omdat ik het persoonlijk wat ver van de punk vind afzitten. Vind het een beetje bluesrock achtig klinken en wel goed natuurlijk, maar toch niet echt wat ik zoek. Misschien dat ik mij in de toekomst nog bedenk en hem alsnog ga kopen.

avatar van Rudi S
ricardo, Patti Smith werd in de punk / newwave verzamelbak gegooid zoals ook Talking Heads, Joe Jackson Elvis Costello Ja OOR stuurde zelfs punk verslaggever Peter van Bruggen achter de Dire Straits aan.
Wat Horses met de punkbeweging gemeen heeft is de energie en het venijn.
Dit album heeft duidelijke referenties aan de Velvets (derde album velvet Underground genaamd) en the Doors (de langere nummers) Patti was fan van Keith Richards maar die invloed hoor ik niet terug.
Wat betreft invloeden op dit album een mooie bewerking van Gloria (Them) de 3e plaat heeft Because the night van springsteen en het 4e album wave heeft een cover van So you wanne be a r&r star van The Byrds.
Het album twelve heeft alleen maar covers.
Ik zou toch hier beginnen omdat dit de mooiste is,volgens mij althans.

avatar van bertus99
Rudi S schreef:
Wat Horses met de punkbeweging gemeen heeft is de energie en het venijn.

Voeg daar The Police en Graham Parker and the Rumour nog maar aan toe. Het was een allegaartje dat onder de verzamelnaam New Wave werd geclassificeerd. Punk was veel begrensder. Er waren wel raakpunten tussen punk en new wave, bijvoorbeeld op het eerste album van The Police. Maar de verschillen zijn overduidelijk in de benadering van muziek en tekst.
Patti Smith was net zo weinig punk als Elvis Costello. Dat wil zeggen: ze ontleende er wel wat elementen aan, maar haar songs en teksten waren te gecompliceerd om voor punk door te gaan.

avatar van Reint
Rudi S schreef:
Patti was fan van Keith Richards maar die invloed hoor ik niet terug.

Dat klopt inderdaad wel ja. Maar Patti Smith was gewoon heel enthousiast over onvervalsde rock & roll in het algemeen als vorm van zelfexpressie en rebellie. Zo was ze bijvoorbeeld ook fan van Jimi Hendrix, maar dat hoor je op dit album ook niet terug.
Verder was Patti Smith iemand die zich altijd modelleerde naar bekende sterren. Zo vierde ze de verjaardag van Bob Dylan alsof het haar eigen verjaardag was, en dat was voor ze hem persoonlijk kende.

avatar van Rudi S
Leuk weetje wat betreft Dylan's verjaardag, wist ik niet.
Dylan en Hendrix staan natuurlijk ook op twelve.
Mooi dat er nog zoveel liefhebbers van dit album zijn.

avatar van Cor
Cor
Het blijft een erg mooie plaat, maar in mijn herinnering was 'ie nog iets beter. Nu - bij herbeluistering - valt het me op dat de lange nummers 'Birdland' en 'Horses' toch wel heel erg 'jamsessie-achtig' zijn. Hoort natuurlijk bij het (experimentele) karakter van deze plaat, maar ik kan er persoonlijk iets minder mee. Wat me wel aanspreekt is de enorme verbetenheid waarmee Patti Smith deze plaat neerzet. En 'Free Money' staat al jaren in mijn lijst met 10 favoriete songs aller tijden. Machtig nummer is dat, beginnend met een zachte piano en eindigend in een felle eruptie van gitaren. Bloedstollend mooi.

avatar van musician
Ik sluit mij helemaal aan bij mijn voorganger; Birdland en Horses duren mij ook te lang en vallen teveel onder kop noch staart.

Desalniettemin een prachtig debuut, ook al heeft Patti later nog wel betere platen gemaakt.

Voor mij is de opener samen met Free money echt van een ongekende schoonheid. Een prachtig eerbetoon aan de sixties door Smith door een ongehoord dampende versie van Them's Gloria (het zal de oude Van Morrison goed hebben gedaan).

Je hoeft er volgens mij niet veel moeite voor te doen om in met name dit nummer de dichtende Smith als de vrouwelijke evenknie van Jim Morrison te herkennen.

Zij was eigenlijk ook enig in haar tijd; een pionier die doorbouwde op de fundamenten van het oude hippiedom, haar liefde voor o.a. muziek van Them, The Doors en de Rolling stones; echter niet alleen terugkeek naar die tijd maar doorging om later, inderdaad ten onrechte zoals Bertus al schreef, te worden ingedeeld als punk.

Maar Patti Smith laat zich niet indelen, is vooral uniek als componist, vocalist, in haar muzikale benadering. Een geweldige vrouw met een briljant gevoel voor smaakvolle albums maar die ook rebelleerde tegen het establishment.

Wat mij op musicmeter inzake Patti Smith zo fascineert is bijvoorbeeld het stemgedrag. Meer dan 200 stemmen op Horses en daarna zakt het helemaal in. Eerst nog richting de 70, 80. En dat wordt dan steeds minder. De waardering blijft ook een beetje gelijk hangen. Tussen 3,5 en 3,9. Maar nergens 4+.

Kunnen we daar uit afleiden dat relatief toch velen ooit aan Horses zijn begonnen en het daarna er maar bij hebben laten zitten?

Een zeer te betreuren gevolgtrekking. Elke cd van Patti Smith is enorm het beluisteren waard (een genot voor het oor) en zou, voor de liefhebbers, juist met minimaal 4 sterren als eindoordeel moeten beginnen.

avatar van devel-hunt
Patti Smith is fantastisch. Ben feitelijk al een bewonderaar sinds ik, haar toen nog LP, Wave hoorde. Sindsdien volg ik deze vrouw die het niet van haar schoonheid moet hebben maar daardoor juist een attitude heeft die authenticiteit tot op het bot uitstraalt.
Horses is wellicht niet haar beste CD, maar wel een zeer indrukwekkend debuut van één van de intelligentere artiesten van de laatste 50 jaar, ze heeft echt iets te melden.

avatar van James Douglas
Patti Smith is typisch zo’n vrouw die mijn verbeelding probeert te verleiden. Niet zozeer vanwege haar voorkomen (alhoewel midden jaren zeventig..) maar wel vanwege haar uitstraling vol attitude. Ik ben altijd gefascineerd door vrouwen die iets te melden hebben en tegen de heersende orde aan durven te schoppen.

Jesus died for somebody's sins but not mine..

Eigenlijk alleen vanwege die openingszinsnede heb ik dit debuut aangeschaft. Voor zo’n vertoning van verbale rebellie ben ik uiterst vatbaar.

Horses laat zich, als ik het goed interpreteer, tekstueel kenmerken door twee voorname inspiratiebronnen. Naast dat ze die inspiratie put uit poëzie, literatuur en haar persoonlijke helden (waaronder Arthur Rimbaud) komen ook haar persoonlijke ervaringen aan de oppervlakte zoals in mijn persoonlijke favoriet Free Money.

avatar van Slowgaze
Free Money, goed nummer is dat. Hoe ze ook steeds meer de intensiteit opvoert, ja, dat levert zeker een gedenkwaardig lied op.
Overigens, de Johnny uit "Land" is geïnspireerd op de Johnny van Burroughs. Smith heeft ook echt iets Beatniks-achtigs: sterker nog, ik vind haar meer in de sfeer van de Beat Generation passen, als had ze een tijdgenoot kunnen zijn, dan Bob Dylan, die dan weer wat meer een navolger van die stroming is, of Morrison. Alledrie deelden ze overigens ook de liefde voor het werk van Rimbaud. Het blijft één van mijn favoriete zinnetjes op dit album: "Go Rimbaud!", maar "Switchblades preferred" is ook zo'n heerlijke meeschreeuw-regel.