Daft Punk - Alive 2007 (2007)

Frankrijk
Dance / Electronic
Label: Virgin

1. Robot Rock / Oh Yeah (6:28)
  2. Touch It / Technologic (5:30)
  3. Television Rules the Nation / Crescendolls (4:51)
  4. Too Long / Steam Machine (7:02)
  5. Around the World / Harder, Better, Faster, Stronger (5:43)
  6. Burnin' / Too Long (7:12)
  7. Face to Face / Short Circuit (4:55)
  8. One More Time / Aerodynamic (6:11)
  9. Aerodynamic Beats / Forget About the World (3:32)
  10. The Prime Time of Your Life / the Brainwasher / Rollin' & Scratchin' / Alive (10:22)
  11. Da Funk / Daftendirekt (6:37)
  12. Superheroes / Human After All / Rock 'n Roll (5:41)
  13. Human After All / Together / One More Time / Music Sounds Better with You * (9:58)
totale tijdsduur: 1:14:04 (1:24:02)
avatar van thelion
Dit album ahum....superlatieven schieten mij tekort om het te omschrijven en ga het dan dus ook maar niet proberen, echter zelden een zo goed live album van een dance act gehoord tig maal beter dan alive 1997...... en vraag mij ook terdegen af of ze hier ooit nog over heen zullen gaan.....???? Vrees van niet omdat hun recentie studio werk mij niet echt meer kan bekoren... en dit alive 2007 wel eens een soort van eind punt kan zijn......maar dan wel een spectaculair eind punt. Maar de toekomst zal het uitwijzen......

avatar van gemaster
Verhoogd naar 5 sterren en plek 9 in mijn top 10. Eigenlijk heb ik de regel dat er geen verzamel of live albums in mijn persoonlijke lijst mogen, omdat daar geen origineel materiaal op staat. In dit geval is dat anders. De nummers zijn totaal door elkaar gehusseld waardoor er een compleet ander geluid ontstaat. Daarnaast ben ik bij het concert in de Heineken Music Hall geweest en dat was een fantastische ervaring. Iedere keer als ik dit album beluister komen de herinneringen aan die fabelachtige avond weer naar boven.

De nummers zijn met zóveel aandacht voor detail in elkaar gemixed, briljant gewoon. Neem nu het eerste nummer. Het moment waarop de bass van Oh Yeah op de voorgrond komt na 5:18 minuten. Dat is toch om je vingers bij af te likken? Technologic is niet mijn favoriete Daft Punk nummer, maar het wordt hier mooi opgebouwd. Television Rules The Nation komt net als Technologic van het zeer teleurstellende album Human After All. Gelukkig wordt het eentonige nummer hier op een fantastische omgebouwd. Ten eerste is het allemaal wat sneller, wat al een verademing is. Na 40 seconden komt het nummer pas echt op gang als de bass van Around The World erin komt. Echt geniaal wordt het echter vanaf 2:35 minuten. De heerlijke disco van Crescendolls zorgt voor een fantastisch contrast met het lome riffje van Television Rules The Nation. Wederom een kippenvel moment.

Too Long is een nummer het album Discovery op een fantastische manier afsloot, al was het ietsjes te lang, maar dat wist het Franse duo zelf ook wel gezien de titel. Gelukkig wordt de lengte hier stevig ingekort zodat je vooral de heerlijke vocals van Romanthony opvallen. Na een paar minuten wordt er wat gas teruggenomen, om via een heerlijke opbouw de spanning op te voeren. De stoomachtige vocals van Steam Machine worden vervolgens door de bass heen gemixed. Het volgende nummer dat zich aandient hebben we al met vocals langs horen komen: Around The World. Het begin is een standaard weergave van dit briljante nummer. Hoe vaak je het ook hoort, het deuntje blijft te gek. Op de achtergrond sluimert Harder Better Stronger Faster en het duurt dan ook niet lang voor dit nummer vol in de schijnwerpers wordt gezet. Wat opvalt is hoe goed het nummer is geproduceerd. De effecten zijn ongeëvenaard. Burnin’ van het debuutalbum volgt daarna. De beat is lekker en na een paar minuten komt Romanthony weer om de hoek kijken met Too Long. Wat mij betreft had hij niet terug hoeven komen, het is net iets teveel van het goede.

Na een korte stilte wordt Face To Face op tergend trage wijze geïntroduceerd. Het is een duidelijk rustpunt zodat het publiek even op adem kan komen. Gaandeweg wordt het tempo opgevoerd en komt er zelfs een heuse beat in het nummer. Het zondagmiddag nummer Short Circuit sluit het rustpunt af. De kerkklokken van Aerodynamic luidden het tweede gedeelte van de set in. De overbekende sample van One More Time klinkt en het publiek wordt dolenthousiast. Na 2:39 minuten klinkt uit het niets de oorverdovende gitaarsolo uit Aerodynamic, wederom een machtig moment. De twee nummers worden daarna weer helemaal door elkaar gemixed wat prachtige effecten geeft.

En dan volgt het hoogtepunt van de avond. The Brainwasher(het enige écht goede nummer van Human After All) wordt ingezet. Na twintig seconden volgt een volledig kale vocal die zingt over The Prime Time Of Your Life. Op 55 seconden volgt het mooiste moment van de set. De monotone beat van Rollin’ & Scratchin’ scheurt het nummer compleet open. Het overstuurde nummer gaat compleet los als de vocals nog lang LIFEEEEEEEEEEEEEEEE schreeuwen. Briljant. Als dan ook nog eens de zware bass van The Brainwasher erin komt en even later Alive wordt ingezet is het oorgasme een feit.

Na een korte beat van Steam Machine komt klassieker Da Funk om de hoek kijken. Het deuntje is natuurlijk fantastisch en niet kapot te krijgen. De geflipte soundeffects die erna komen zorgen voor een lekker opgefokt sfeertje. De reguliere set wordt afgesloten met het dwingende Superheroes en de titeltrack van het laatste album. Na een paar minuten komt Rock ’n Roll erbij en gaat het nog één keer helemaal los. Na de laatste woorden dat het duo toch echt menselijk is gaan ze onder luid applaus van het podium. Het is maar goed dat ze zelf aangeven dat ze menselijk zijn, want je zou zomaar denken dat deze mix is gemaakt door de technogoden.

avatar van xfader
Compilatie van alle beste nummers van Daft Punk, kan bijna niet beter!

avatar van Gajarigon
Alive 2007 is veruit de best gewaardeerde elektronische muziek op MuMe, en daar kan ik als leek in het genre toch wel in vinden. Het is een héél erg plezante live registratie. Alles klinkt uitstekend, en het publiek geeft zeker een extra vibe aan de muziek. Ik heb weinig verstand van de kunst van het remixen, maar ik vind eigenlijk alle nummers op dit album beter klinken dan het origineel. Het tempo wordt constant hoog gehouden en de muziek kakt nergens in, wat voor zo'n lang album toch een prestatie op zich is. Dikke 4*

avatar van Lexcoaster
Erg lekkere live plaat van dit duo. Normaliter ben ik niet zo van de electronische muziek, en ik moet toegeven dat hun studio werk mij ook niet zoveel doet, maar live bewijzen de heren best wel power te hebben. Daarbij is dit concert een verzamelwerk van hun beste liedjes, dus de nietszeggende nummers uit hun studio repertoire worden weggelaten.

Toch zitten er ook nummers bij waar ik niet zoveel mee kan, maar over het algemeen is dit beter en stukken minder repetatief dan hun studiowerk.

avatar van UmindC
Elektronische muziek is nou niet bepaald mijn straatje, maar de franse heren van Daft Punk weten mij hier toch wel 5 kwartier geweldig te vermaken. Van de originele nummers ken ik ze niet allemaal, maar ze vallen hier wel geweldig in elkaar.
Het doet me ook enorm terug denken aan het concert van de heren in de Heineken Music Hall waar ik bij mocht zijn.

In één woord geniaal!

avatar van wisselstroom
Na tijden deze cd weer eens opgezet, toch weer genieten. Ik weet nog wel hoe blij ik was toen deze cd uit kwam, een paar maanden na hun concert in de HMH wat tot een van de beste concerten behoort die ik bezocht heb. Uiteraard ging ik voor de luxe editie incl. boekje met een boel foto's: een mooie herinnering van een geweldige avond.

Deze live-plaat is meer dan een mooi overzicht van het werk van Daft Punk, wat door het live-effect nog extra bruisend wordt. Het vette is vooral hoe de nummers van de 3 cd's samenkomen tot een geheel dat de losse cd's overtreft. De 'electropop' (of hoe je het ook wilt noemen) van Discovery wordt subliem afgewisseld met of juist ondersteund door de housebeats van Homework. De (in mijn ogen wat te kale en dus mindere) nummers van Human After All worden prima gebruikt om het geheel aan elkaar te mixen en komen op die manier veel beter uit de verf dan de reguliere versies. Alles komt samen en dat pakt verrassend goed uit.

Hoe de setlist wordt opgebouwd is ook gewoon zo vet, telkens weer golvend van rustig naar hoogtepunt, om uiteindelijk tot een geweldige climax te komen. Het is dan niet moeilijk om de bijbehorende lichtshow voor de geest te halen: startend van gloeiende neonbuizen, steeds verder uitgebreid tot het moment dat de mannen hun verlichte robotpakken in een pyramide van licht de toegift staan te spelen. Episch!

Minpuntje op de cd is Prime Time Of Your Life/Brainwasher/..., duurt me wat te lang. Misschien komt het ook omdat het Discovery-materiaal niet vertegenwoordigd is in dit stuk, waardoor het bij mij een beetje overkomt als een lang intermezzo. Liefhebbers van Homework zullen hier ongetwijfeld anders over denken.

Samengevat 4,5*; deze cd brengt nog steeds dat gevoel van totale euforie in mij naar boven...

Dit is dus zo'n plaat, misschien wel DE plaat, die je knijterhard op moet zetten in de cabrio op een mooie zonnige dag ... ik kan hier zo blij van worden. Hoewel ik in 1e instantie toch wat baalde van de crappy geluidskwaliteit, moet ik nu toch onderkennen dat de "ambiance" veel toevoegt. Beste uitgave van DP wat mij betreft ... 1 grote happening met al hun al geweldige platen, soms wel 3 of 4 nrs door elkaar gemixed tot de ultieme orgy

avatar van james_cameron
Lekker live-album, waar op vernuftige wijze een enorme stoet tracks in elkaar is gemixed en prettig voorbij dendert. Alle hits zijn uiteraard van de partij, maar waar de studioversies vaak na een paar minuten gaan vervelen is men hier zo slim geweest om veel sneller over te schakelen naar een ander deuntje. Het klinkt live allemaal ook nog eens uitstekend.

avatar van Gyzzz
Deels met mijn bovenbuurman eens. Daft Punk ten tijde van deze Alive 2007 is natuurlijk de stadionrock onder de house, en dat blijkt uit alles: show-elementen als de megelomane piramide, enorme cultivering van de "anonieme" outfits en het ongefilterde publiekgeluid. Maar ook vreselijk cheesy tempoversnellingen als in Too Long / Steam Machine die me voornamelijk het gevoel geven dat ik bij een Amerikaans EDM festival anno 2018 ben. Dat de bovenste youtube-link voor 'Alive 2007' je naar een show in Las Vegas dirigeert is wat dat betreft wel treffend.

Daar staat wel tegenover dat het voor mijn gevoel wel serieus strak en goed doordacht in elkaar zit. Echt plat wordt het daardoor niet, en hoewel er inderdaad niet echt spanning in zit, is het voor mij wel heel energiek en toch makkelijk luisterbaar. De trackvolgorde vind ik sterk, met minder voor de hand liggende tracks uit verschillende tijdperken die mooi in elkaar ingebed liggen: toptracks Rollin' & Scratchin' en Alive worden bijvoorbeeld mooi aan elkaar geknoopt door niemendalletjes Brainwasher en Prime Time of Your Life. Laatstgenoemde twee vind ik losstaand heel matig maar werken in deze context behoorlijk goed.

Voor mij tussen 3* en 3,5* in - naar boven afgerond door de sterke encore met opnieuw mooi ingebedde favorieten 'Together' en 'Music Sounds Better With You'.