Led Zeppelin - Led Zeppelin IV (1971)

Label: Atlantic

1. Black Dog (4:55)
  2. Rock and Roll (3:40)
  3. The Battle of Evermore (5:51)

met Sandy Denny

4. Stairway to Heaven (8:02)
  5. Misty Mountain Hop (4:38)
  6. Four Sticks (4:45)
  7. Going to California (3:32)
  8. When the Levee Breaks (7:08)
  9. Black Dog [Basic Track with Guitar Overdubs] * (4:34)
  10. Rock and Roll [Alternate Mix] * (3:39)
  11. The Battle of Evermore [Mandolin / Guitar Mix from Headley Grange] * (4:13)
  12. Stairway to Heaven [Sunset Sound Mix] * (8:03)
  13. Misty Mountain Hop [Alternate Mix] * (4:45)
  14. Four Sticks [Alternate Mix] * (4:33)
  15. Going to California [Mandolin / Guitar Mix] * (3:34)
  16. When the Levee Breaks [Alternate UK Mix in Progress] * (7:10)
avatar van heartofsoul
RuudC schreef:
Ik geniet ervan hoe John Bonham snoeihard op de drumvellen mept, maar ook hoe een vaak klote intstrument als de mondharmonika subliem ingezet wordt.

Hoezo "klote instrument". Voelt u zich wel helemaal goed?

avatar van Rudi S
heartofsoul schreef:

Hoezo "klote instrument". Voelt u zich wel helemaal goed?

Precies , geweldig instrument en erg portable .
Plant is best een aardige speler, maar goed als je Jason Ricci bv op die live versie van Walk on the wild side hoort.
RuudC, ook Steven Tyler en Ozzy hebben aardige dingen op dat instrument gespeeld.
Verder leuke zep marathon.

avatar van lennert
Het eerste album waarop de band voor mij de spijker op de kop slaat. De meer esoterische sfeer van Led Zeppelin III wordt dit keer helemaal goed gebruikt, er zijn geen flauwe bluestracks meer op en Page heeft een paar van zijn beste solo's. Het is voor de hand liggend om Stairway To Heaven te noemen, maar het opzwepende Black Dog, het bezwerende The Battle Of Evermore en het eveneens hypnotiserende When The Levee Breaks zijn misschien nog wel beter. Een absolute terechte klassieker!

Voorlopige tussenstand:
1. Led Zeppelin IV
2. Led Zeppelin II
3. Led Zeppelin
4. Led Zeppelin III

avatar van caravelle
Ha Lennert, dat was ook altijd mijn top 4 toen ik de lp's in 1987 kocht. Maar uiteindelijk wint lll het, daar kom je nog wel achter . Overigens tip je wel de betere nummers aan bij lV maar Stairway to heaven is en blijft de Kers op de taart. Het leuke van IV is dat toen ik deze lp kocht ik slechts 1 foto van de band had gezien (Oor's popenceclopedie) en de vage hoes ook weinig prijsgaf over deze band behalve wat vage logo's op de binnenhoes. Kortom je kon je eigen interpretatie of fantasie er op los laten bij dit illustere viertal. Volgens mij was dat in 1971 al de bedoeling? Iets wat tegenwoordig niet meer voor te stellen is!

avatar van brandos
Eigenlijk vind ik Led Zeppelin de meest overschatte band ter wereld. Anderen vinden hun bijdrage aan de Hardrock van onschatbare waarde. Ik vind hun Blues in de overdrive (net als die van vele blanke metalrockers) hoogst ongelukkig. De Blues op zijn best is namelijk ongemakkelijk, slepend, swingend en/of smekend. Alles wat ik bij de metalmannen niet terughoor. Led Zeppelin is vaak een machotrein die met overmacht over je heen dendert. De bluesman stelt zich de vraag, waarom ik, waarom nu, waarom gaat die ander er vandoor met mijn schatje? John Lee Hooker vs Whole lotta love zeg maar. Maar dit album wordt gered door de prominente folkinvloeden, b.v. die fantastische Sandy Denny in de Battle of evermore en ook in de rest houden de mannen van Zep zich voldoende in, is het net slepend genoeg.

avatar van brandos
Led Zeppelin is vaak een machotrein die met overmacht over je heen dendert.
Zal je net zien, komt zojuist "Since I've Been Loving You" voorbij in de top 2000, waaruit overtuigend blijkt dat de heren Page en Plant wel degelijk het blueshart op de juiste plaats hebben. Er zijn gewoon een aantal nummers in hun oeuvre waar ik wat minder mee heb, maar dit album is ok.

avatar van muismat
Ach ja, wat moet je hier nog over zeggen? Voor mij HET album dat deze band definieert en bovendien zoals eerder gezegd misschien wel het meest uitgebalanceerde.

Dit is gewoon verplichte kost voor iedereen die zichzelf (hard)rock liefhebber noemt en voor mij persoonlijk is het een album waar ik zeer goede herinneringen aan heb.

De aanleiding om een Zoso symbool op mijn linker bovenarm te laten tatoeëren, een plaat die niet alleen de tand des tijds heeft doorstaan maar ook nog eens minstens net zo verfrissend klinkt als dat ie toen moet hebben gedaan.

En de combinatie van rock, folk en blues komt hier gewoon het best tot zijn recht.

Samen met deel 2 de beste in mijn beleving.

avatar van Arbeidsdeskundige
Ik ben het volmondig met mijn voorganger eens dat de combinatie van rock, folk en blues dit album zo speciaal maakt.