Led Zeppelin - Led Zeppelin IV (1971)

Label: Atlantic

1. Black Dog (4:55)
  2. Rock and Roll (3:40)
  3. The Battle of Evermore (5:51)

met Sandy Denny

4. Stairway to Heaven (8:02)
  5. Misty Mountain Hop (4:38)
  6. Four Sticks (4:45)
  7. Going to California (3:32)
  8. When the Levee Breaks (7:08)
  9. Black Dog [Basic Track with Guitar Overdubs] * (4:34)
  10. Rock and Roll [Alternate Mix] * (3:39)
  11. The Battle of Evermore [Mandolin / Guitar Mix from Headley Grange] * (4:13)
  12. Stairway to Heaven [Sunset Sound Mix] * (8:03)
  13. Misty Mountain Hop [Alternate Mix] * (4:45)
  14. Four Sticks [Alternate Mix] * (4:33)
  15. Going to California [Mandolin / Guitar Mix] * (3:34)
  16. When the Levee Breaks [Alternate UK Mix in Progress] * (7:10)
avatar van henk01
Maar Four Sticks, wat moet je daar mee?

avatar van Hans Brouwer
Edwynn schreef:
Zei daar iemand nog iets over Misty Mountain Hop?
Ik zei dat "Misty Mountain Hop" op nummer één zou moeten staan in de top 2000....

avatar van Faalhaas
henk01 schreef:
Maar Four Sticks, wat moet je daar mee?

Lekker naar luisteren? Hij valt wat minder op omdat de andere nummers zo enorm goed zijn, maar slecht is het zeker niet.

Het 4e album bevatte geen artiest of titel vermelding op de fantastisch mooie hoes. Zep kreeg blijkbaar zoveel kritiek over zich heen, dat ze deze plaat "anoniem" wilden uitbrengen. Niet dat dat gelukt is, maar het idee is wel origineel. De plaat zelf is een groeier gebleken.

1.Black Dog (4:55)
Net als de voorgaande 3 albums is de start altijd erg veelbelovend. Een dikke gitaarrif zet de toon, en de rest van de band vaart heerlijk mee. De inspiratie voor de tracks is een grappige: een zwarte retriever die af en toe zijn buurhond ging bezoeken om zich te vermaken, maar het beestje was zo oud dat ie daarna niet eens meer naar huis kon lopen. Een tafereel wat de heren zelf aanschouwden op het landgoed waar ze de plaat opnamen. Heerlijke opener

2.Rock and Roll (3:40)
De titel zegt al wat ik kan verwachten. Helaas is dit genre niet iets waar ik heel graag naar luister. Vaak vind ik de songs teveel op elkaar lijken, en dus te eentonig. Gelukkig heeft deze track een zodanig Zeppelin sausje meegekregen dat ik hier wel naar kan luisteren, maar ik een echte favoriet zal dit nooit worden. Ik geniet vooral van de drums en de zang van Plant op dit nummer,

3.The Battle of Evermore (5:51)
Een mandolin en gitaar, meer is dit instrumentaal gezien niet. REM maakte ook van dit soort nummers (later) maar die kende ik eerder, dus ik leg meteen een link naar die songs. De zangeres van Fairport Convention zingt een deuntje mee, ik vind het geen toevoeging. De stem van Plant is zo boeiend dat hij toch alle aandacht wegtrekt met zijn geluid, en haar stem echt overbodig maakt. Weer zitten er referenties naar Lord of the rings in, net als in Ramble on van Led Zeppelin - Led Zeppelin II (1969). Ik vind het een mooi nummer, ondanks de kale instrumentatie. De mandoline vult het nummer goed genoeg. Op de special edition staat ook een instrumentale versie van dit nummer, en ook zonder de vocalen van Plant boeit het nog.

4.Stairway to Heaven (8:02)
Tja, wat kan ik hier nog over vertellen? Verreweg het meest bekende nummer van de band. Miljoenen keer gedraaid op de radio en in toplijsten altijd in de top 5 terecht gekomen. Van mij mag dit altijd op nummer 1 staan, want dit nummer is pure kunst. Ik kan het niet vaak genoeg horen. Alles klopt hier. Ik hoef het niet uit te leggen. Als ik dit nummer hoor, dan moet het stil zijn om me heen, even 8 minuten niet storen..... MUZIEK met allemaal dikke vette hoofdletters.

5.Misty Mountain Hop (4:38)
Weer zo'n aanstekelijke rif. De zo herkenbare drums van Bonham rammen er weer lekker in. Plant zingt wat tegendraads, maar dat duurt net niet lang genoeg om het lelijk te vinden, en dat maakt dit dus weer een prima nummer. Omhoog dat volume!

6.Four Sticks (4:45)
Bonham met 4 drumstokjes. En zo ontstond de titel. Voor mij is dit het eerste nummer van het album wat mijn aandacht verliest. Er gebeurd veel te veel in dit nummer, en het is zonder een structuur. Ik word er lichtelijk nerveus van. Die bijna 5 minuten lijken er wel 10, en dat is geen goed teken.

7.Going to California (3:32)
Gelukkig keert de rust terug met dit nummer. Weer alleen gitaar en mandolin. Wederom is deze combinatie genoeg voor een erg mooi nummer.

8.When the Levee Breaks (7:08)
Dit intro is zo waanzinnig lekker. Als de volume knop nog hoger kan (wat tijdens dit album al een paar keer omhoog is gezet) dan gaat ie bij dit nummer op maximaal. De mond harmonica snijdt prachtig door het nummer heen. De gitaar van Page is deze keer redelijk sutbiel op de achtergrond aanwezig in het begin, maar speelt wel een belangrijke rol. Later treed hij alsnog naar voren, en tilt de song naar een nog hoger niveau Het moment dat Plant inzet maakt het nummer perfect. Wederom pure klasse. De 7 minuten van dit nummer lijken er maar 2.

Toen ik alle albums net begon te luisteren vond ik dit hun minste album. Niet slecht, en gevuld met top songs, maar toch als geheel een stuk minder. Nu vind ik alleen Four Sticks een stuk minder, en de rest van de nummers echt heel erg goed. When te levee breaks en Stairway ontstijgen dat hoge niveau naar niet normaal zo goed, en daarom gaat mijn stem ook omhoog naar 4,5. En dat terwijl ik exact 1 jaar en 2 dagen terug nog twijfelde aan een 3 of 3,5. Dat zegt veel over het geduld wat ik nodig had met dit album. Maar het kwartje is gevallen, en goed ook!

avatar van panjoe
panjoe (moderator)
Off-topic berichten verwijderd.

avatar van musician
Led Zeppelin is niet schuldig bevonden aan plagiaat inzake Stairway to Heaven, is net uitgesproken.
Page's riff is niet verzonnen door de band Spirit.

Daarmee is ook tegelijkertijd het meesterwerk volledig toegekend aan het schrijversduo Page/Plant van Led Zeppelin.

Ik vind het altijd iets triest hebben, als niet eens de zogenaamde oorspronkelijke artiest met zo'n claim komt maar de nabestaanden. Die al helemaal geen idee hebben waar ze over praten en duidelijk alleen op geld uit zijn.

avatar van caravelle
Plagiaat of geen Plagiaat, bij mij gaat Page door al die andere akkefietjes in zijn geheel niet vrijuit. Zeker het feit dat Taurus (waar Page het intro van STH vandaan zou moeten hebben) al door Spirit was uitgebracht op hun debuut lp begin 1968. Later zouden beide groepen eind jaren 60 elkaar vaak tegenkomen bij verschillende optredens in the USA. Dat Page die lp in zijn bezit zou hebben en er volgens hem nooit naar geluisterd zou hebben klonk dan ook niet geloofwaardig. Maar misschien heb ik het mis maar dat komt dat ik tegenwoordig weer meer naar Spirit luister en eigenlijk nooit meer naar LZ en dat was 20/30 jaar geleden wel anders. Fijn debuut trouwens die van Spirit ondanks de lelijke hoes. Toppertje, Fresh garbage maar de rest is ook zeker de moeite waard.

Hoewel ik LZ hoog heb zitten, moeten we ze ook niet helemaal heilig verklaren.
Dit is niet het 1e akkefietje betreft plagiaat natuurlijk.
Page kon zijn klassiekers en dat was al voor Stairway gaande.
Het maakt mij ook verder niet zo heel veel uit.

avatar van musician
Page is een gemakkelijke prooi.
Bij een artiest van zijn standing is natuurlijk veel te halen, zal de gedachtegang voor vele aasgieren zijn.
En eenmaal een keer beschuldigd, maakt een volgende keer alleen maar makkelijker.

Onmiskenbaar, werden veel rockartiesten in de jaren '60 en begin jaren '70 door elkaar beïnvloed, waren vaak ook aan het toeren met andere bands, en tegelijkertijd opgejaagd om met volgende, weer betere albums te verschijnen.

De melding van Spirit mbt plagiaat van Stairway to Heaven had gelijk bij het verschijnen van LZ4 natuurlijk moeten gebeuren, als ze een punt hadden.

Dan had het gelijk vanaf het begin kunnen worden geregeld, dan hadden Plant en Page zich ook niet meer kunnen beroepen op een slecht geheugen ("ik weet sowieso niets meer van de sixties en de seventies" volgens Plant in de rechtbank), iets dat 45 jaar geleden zou zijn gebeurd.

avatar van caravelle
Mij maakt het ook niet zoveel uit hoor. Het zou Page alleen sieren als hij eningszins zou toegeven dat het intro wel een beetje gejat is want daarna houdt de vergelijking ook meteen weer op. Ik denk dat zijn advocaten duidelijk hebben ingefluisterd nooit toe te geven want dan is inderdaad het hek van de dam. Voor mij veranderd mijn bewondering voor STH er echt niet door, sterker nog ik denk bij het intro dan ook helemaal niet aan Taurus. Dat had misschien anders geweest als ik Taurus eerder had gehoord haha. Dat nabestaanden een rechtzaak aanspannen is natuurlijk nogal zielig want dan had de originele band dat moeten doen. Ben wel heel benieuwd hoe zij daar over denken of dachten ?

avatar van heartofsoul
Vind eigenlijk dat Stairway slechts oppervlakkig op Taurus lijkt, en dat vond de rechter ook, als ik het goed begrepen heb. Hoorde dit nieuws op de radio terwijl ik verdiept was in huishoudelijk werk. Er zijn zoveel nummers die oppervlakkige gelijkenis vertonen... Ben het dus wat deze affaire betreft geheel met Musician eens.

avatar van zaaf
Die prachtige muziek van LZ kent een oorsprong. En daaruit is geciteerd, soms letterlijk. Muzikaal, tekstueel. Het zijn meestal flarden, soms iets meer. Albert King loopt ook niet te zeiken over The Hunter.
Inderdaad, het maakt mij niet uit. LZ is uniek. De artiesten die de nummers van LZ raken mogen blij zijn, de aandacht geeft ze al jaren meer omzet.

buizen
Dit album heeft me nog nooit teleurgesteld.
Zo ontzettend veel gedraaid (elpee) en (daarom) soms er zo ontzettend zat van..
Maar dan komt er toch weer een moment dat je het weer luistert en... fantastisch!

Een typisch *****album.

avatar van Rogyros
Van dit album is een 2014 reissue. Is iemand daarmee bekend? Is het een remaster of is er meer mee gebeurd?

avatar van nlkink
Effe terugbladeren naar 24 oktober 2014, Rogyros. Vanaf die datum is de remaster een paar keer besproken.

Top! Dank!

avatar van gigage
Led Zeppelin had zijn sporen allang verdient en uitgewist nog voordat ik serieus naar muziek ging luisteren. Deep Purple en Black Sabbath zijn mij niet voorbij gegaan en hebben een blijvende stempel gedrukt op mijn wansmaak. Bij Led Zeppelin had/heb ik dat altijd veel minder. Als je in de groove komt van een song of album zul je hier waarschijnlijk wel mee weglopen. Die groove kreeg ik vandaag helaas weer niet te pakken met deze IV. Het licht dan ook niet aan het gebodene want dat leent zich er perfect voor. Black Dog is/blijft voor mij de beste song van deze achttal.

avatar van james_cameron
Ik ben geen groot fan van Led Zeppelin, maar dit zeer gevariëerde en afwisselende album heeft zeker zijn momenten. De ultieme klassieker Stairway To Heaven eist natuurlijk de aandacht op, maar de overige tracks zijn ook de moeite waard. Echt kapot ben ik er evenwel niet van. Daar vind ik de songstructuren nou net iets te repetitief en langdradig voor.

avatar van pmac
Ik kreeg altijd de neiging om vooral kant A op te zetten. Wat een rijtje ongelofelijke songs staan hierop zeg. The Battle of evermore is nog steeds om kippevel van te krijgen. Kant 2 doet me eerlijk gezegd veel minder hoewel Going to Carlifornia ook erg sterk is. Plant is hier misschien wel op zijn best.

avatar van Faalhaas
pmac schreef:

Wat is er mis met When the Levee Breaks?

avatar van pmac
Faalhaas schreef:

Wat is er mis met When the Levee Breaks?
. Echt helemaal niets hoor maar zoals gezegd trok de andere plaatkant me zo dat deze nummers minder draaiuren maakte.

avatar van Forza
Ik heb een beetje hetzelfde als pmac. De eerste helft van het album luister ik met veel plezier, maar na Stairway to Heaven verlies ik mijn aandacht en zet ik meestal iets anders op. Desondanks is het eerste gedeelte van het album zo goed, dat ik toch op 4.5 sterren uitkom.

avatar van De buurman
Black Dog, Stairway en Levee zijn geweldig. De rest vind ik echt een stuk minder.

avatar van SemdeJong
Het is al weer een lange tijd geleden dat ik nar dit album geluisterd had. Hij kwam door de Top 2000 weer in mijn gedachten boven drijven. Eigenlijk dacht ik dat het album veel ruiger/harder was. Zoals meerderen van mening zijn luisteren de eerste 4 songs lekker weg en zijn beter dan ik in gedachten had.

Het valt mij vak op dat nieuwe albums in verhouding een hogere score krijgen op MM dan de albums welke de tand destijds doorstaan hebben. Gezien het feit dat een album uit 1971 mij nog steeds zo kan bekoren en het feit dat er een van de aantrekkelijkste nummers aller tijden op staat, is voor mij een reden om de maximale score te geven.

SemdeJong schreef:
Gezien het feit dat een album uit 1941....

Dan waren deze jongens echt hun tijd ver vooruit!!

avatar van SemdeJong
Rogyros schreef:

Dan waren deze jongens echt hun tijd ver vooruit!!

Jaartal maar snel aangepast.

avatar van Mausie
SemdeJong schreef:

Dat is frappant, mij valt juist het tegenovergestelde op. Top 250 staat ook vol klassiekers.

avatar van BoyOnHeavenHill
SemdeJong schreef:

Het idee is volgens mij dat nieuwe albums in het begin vooral door fans worden gekocht, en die zijn wellicht geneigd om eerder een hoge score te geven. Pas na verloop van tijd komen ook andere luisteraars aan zo'n plaat toe en "normaliseert" de gemiddelde score zich enigszins. De top-250 daarentegen wordt samengesteld op basis van individuele top-tienen, niet op basis van stemgemiddeldes (en voor die lijst komt een plaat trouwens ook pas twee jaar na zijn release in aanmerking).

avatar van RuudC
Mijn gedoodverfde favoriet. Toen ik II echter hoorde, begon ik nog wel wat te twijfelen, maar nu ik het vierde album weer hoor, weet ik het toch wel zeker: dit is het beste wat Led Zeppelin ooit uitgebracht heeft. De tweede helft heeft wat minder briljante momenten, maar iedere keer weer ben ik euforisch als ik deze plaat hoor. Black Dog swingt als een malle, Rock n Roll rockt als een gek. Bij The Battle Of Evermore komen de folkelementen echt goed uit de verf. Zo kan ik wel doorgaan. Ik vergeet echter altijd dat When The Levee Breaks hierop staat en dat is een gigantische partij klasse waar dit kwartet mee afsluit. Ik geniet ervan hoe John Bonham snoeihard op de drumvellen mept, maar ook hoe een vaak klote intstrument als de mondharmonika subliem ingezet wordt. Terechte klassieker.

Tussenstand:
1. Led Zeppelin IV