Jimi Hendrix - Band of Gypsys (1970)

Label: Polydor

1. Who Knows? (9:32)
  2. Machine Gun (12:33)
  3. Changes (5:10)
  4. Power to Love (6:53)
  5. Message of Love (5:22)
  6. We Gotta Live Together (5:46)
  7. Hear My Train a Comin * (9:02)
  8. Foxy Lady * (6:33)
  9. Stop * (4:47)
lennert schreef:
Dit is dan weer precies het soort livealbum waar ik echt niet van houd. Weinig structuur, veel gejam en gerammel en daar ben ik gewoon geen fan van. Ergens voelt het ook lullig om dan zo'n score te geven, maar ik haal gewoon geen voldoening uit dit soort improvisatorische rhythm & blues en snak naar echte liedjes zoals ze op het debuut en Electric Ladyland wel te horen waren.

Dus je snakt naar Electric Ladyland met ook deze lange 'jamnummers':
Voodoo Chile (15:00)
1983... (A Merman I Should Turn to Be) (13:39)

Maar het enige echte 'jamnummer' dat op Band of Gypsys te vinden is: Machine Gun (12:33).

Dat klinkt mij niet helemaal logisch in de oren. En een deel van het 'gerammel' is het nabootsen van een mitrailleur.

Ik zat nog op de lagere school toen Jimmy Hendrix overleed. En hoewel ik toen de top 40 wel uitploos en en later ook altijd naar Top Pop keek was dit geen bericht waar ik me nog iets van herinner. Tijdens de middelbare schooltijd ontdekte ik de groten der popmuziek en zo dus ook Jimi Hendrix. In de top 100 allertijden (op hemelvaartdag) stond Hey Joe altijd bijzonder hoog. En sommige andere nummers (The Wind Cries Mary, All along The watchower) waren ook niet te versmaden. Maar één ding snapte ik niet, waarom stak hij zijn gitaar op het podium in brand..
Ik wilde in die tijd graag van alle artiesten/groepen die er toe deden een plaat hebben. Als eerste kocht ik een dubbel lp van Jimmy Hendrix (LIve in New York) , één van de vele obscure uitgaven na zijn dood. k had geen idee waar ik naar zat te luisteren, maar dit was toch wel anders dan wat ik verwachtte. Van sommige nummers 2 of 3 versies, rommelig en slechte kwaliteit.
Daarna kon ik Band of Gypsys tweedehands op de kop tikken. Het vinyl was wel slecht, veel tikken en ruis. En dit was ook heel anders dan Hey Joe, maar ik voelde aan alles dat dit echte klasse was. Vooral Machine Gun kwam binnen !k heb de plaat heel veel gedraaid, vooral kant 1. En vaak stukken ervan aan mijn vrienden laten luisteren , die deze 'herrie' toch minder konden waarderen. Ik was ten slotte zo gehecht aan mijn oude exemplaar dat ik weigerde een cd hiervan te kopen. Tot vandaag, toen ik de cd voor 5 euro zag liggen. Toch even wennen , want waar zijn de tikken en het overslaan van de naald gebleven ???
En hoewel ik bijna elke noot van de plaat ken, word ik toch weer meegenomen. Eigenlijk wel vreemd, ben geen verstokte Hendrix fan, maar hoor wel één van de beste gitaristen. Een prachtige plaat, maar ook een mooi tijdsdocument. Wat zou er van hem zijn geworden, hoe zou zijn muziek zijn geëvolueerd. We zullen het nooit weten.

avatar van BlauweVla
Dat van die gitaar in brand steken. Daar schijnt achter de zitten dat hij het deed om afstand te kunnen doen van hetgeen waar hij het meest van hield. Die gitaar had hij die dag zelfs beschilderd. Best diepzinnig dus, al was de publiciteit die het opleverde ook vast erg goed

avatar van rider on the storm
Mozes kriebel... ik was toe aan een nieuwe uitgave wegens volkomen grijs gedraaid..dus de 50th anniversary edition op mooi rood marbled vinyl aangeschaft...

En wat klinkt dat weer fraai!!.. dit is een live album zoals een live album moet klinken ...dit is emotie..dit is porno voor de oortjes dit is Hendrix op zijn best (qua live album dan)...

Tsja, deze ouwe rocker kan hier echt van genieten..
En ook nog eens verpakt in fraaie klaphoes..

Vijf sterren dus...