Jimi Hendrix - Band of Gypsys (1970)

Label: Polydor

1. Who Knows? (9:32)
  2. Machine Gun (12:33)
  3. Changes (5:10)
  4. Power to Love (6:53)
  5. Message of Love (5:22)
  6. We Gotta Live Together (5:46)
  7. Hear My Train a Comin * (9:02)
  8. Foxy Lady * (6:33)
  9. Stop * (4:47)
avatar van richardbrugge
Het beste livealbum wat ik ooit gehoord heb! Machine gun is Top!!!

avatar van TJN
TJN
Net (zwetend) zitten luisteren, beleven,.. erbij (willen) zijn, uitgave van Music On Vinyl.. het heeft naar mijn idee geen zin veel geld te betalen voor een oude plaat wanneer de betere versie voor minder te koop is. Er was nog niet eerder een plaat waarbij mijn versterker voorbij de 75% open kon.. I was There! ... ook al was het 3 maanden voor mijn geboorte.. op één of andere manier.. deze plaat is het helemaal.. deze bezetting..mr.Jimi Hendrix..Billy Cox..Buddy Miles...Far out.

avatar van Madjack71
Jl. samen met goede vrienden dit album flink over de speakers laten knallen. Weer een gave luisterervaring rijker. Kende dit album al, maar ter ere van een heel gezellige avond, besloten dit ook op vinyl aan te schafffen.

avatar van Oldfart
Probeer de klaphoes te scoren Madjack, die is gaaf.

avatar van Mel24
Gisteren besteld op LP met klaphoes.. Vrijdag zal hij er zijn! Ben echt wel benieuwd!

avatar van Oldfart
Zag vrijdag j.l. ,op vinyl, bij Plato ook een nieuwe klaphoes versie; is alleen anders dan de originele.

avatar van lynyrd
Machine gun en who knows ? is het beste wat ik ooit gehoord heb, Eric Clapton kreeg hier vroeger zelfs rode oortjes van...

avatar van IllumSphere
Machine Gun behoort zeker tot de betere Hendrix nummers ooit. Die riffs zijn onweerstaanbaar.

avatar van jellylips
Dit is, bar none, mijn favoriete Jimi Hendrix album. Een live opname, maar wat een energie, sfeer en sound!

Ik heb zat live opnames van de man geluisterd, maar deze plaat is toch wel de mooiste en de beste.

Leuk dat Buddy Miles ook nog wat ruimte krijgt om zijn solo werk wat te exploiteren. De gitaar van Hendrix klinkt daar heerlijk in.

Lekkere relaxte sfeer op deze plaat.

Vraag: bestaat er ook een studio versie van Machine gun? En op welk album vind ik die dan?

avatar van freakey
lennon schreef:

Lekkere relaxte sfeer op deze plaat.

Jimi Hendrix - Midnight Lightning (1975)
let wel, dit is een postume, door Alan Douglas bewerkte studio plaat.

freakey schreef:

let wel, dit is een postume, door Alan Douglas bewerkte studio plaat.

Ok, bedankt!

Die wordt niet al te goed gewaardeerd, is die wel de moeite waard?

Viahet leuke en verslavende spelletje "Songpop" hoor ik steeds een stukje van Machien gun van Hendrix, die ik niet terug hoor in de verschillende live versies. Vandaar de vraag.

avatar van freakey
@lennon
Ik ben wel blij dat ik de plaat in huis heb, en luister hem ook nog wel eens... de kritiek van velen is natuurlijk niet helemaal onterecht, de behandeling die Alan Douglas de tracks heeft gegeven is op zijn minst dubieus en riekt naar lijkpikkerij.... het resultaat is echter niet eens zo beroerd...

Voor meer info over Machine Gun:
Machine Gun (Jimi Hendrix song) - Wikipedia, the free encyclopedia - en.m.wikipedia.org

Dank voor je hulp en info! Als ik t zo zie moet ik het (als beginnende Hendrix luisteraar) even laten bij deze versie

avatar van MDRAIJER
Nummers 1 & 3 t/m 6 verdienen voor mij 3,5 sterren maar Machine Gun verdient er mooi zes.
Machine Gun Live at Fillmore East is hoogstwaarschijnlijk het beste en mooiste wat Jimi ooit Live heeft gespeeld, zelfs indrukwekkender dan z'n Star Spangled Banner op Woodstock '69.
Ik had het album eerst op 3,5* staan maar ik verhoog het toch mooi naar 4* vanwege het magnifieke Machine Gun.

avatar van El Stepperiño
Ik vind vooral Who Knows erg fijn

avatar van MDRAIJER
Staat ook aangevinkt als favoriet

avatar van Droombolus
Ook hier..... plus Machine Gun. Heb beide, in diverse stadia van mijn bandjes karriejaire, gebruikt als opwarmertjes. Heerlijke riffs !

Mijn favoriet Hendrix-album en sowieso een album voor in mijn Top-10. Het album is verre van perfect: de nummers zijn niet bijzonder goed en de overige bandleden spelen ook niet echt de sterren van de hemel, maar Jimi wel en hoe! Dit is het ultieme gitaarsolo-album: Jimi blaast me hier helemaal omver met zijn gitaarspel in vergelijking waarmee alle andere rockguitaristen maar een stelletje zielige amateurs zijn. Frusciante van de The Red Hot Chili Peppers was ook dol op dit album en noemde Jimi 'chagrijnig' op dit album: ik weet niet of dat waar is maar niet alleen is de stijl hier 'zwarter' (funky, jazzy en daarmee is het een van de eerste fusionalbums waartoe Jimi ook bewust zijn blanke band zou hebben ingeruild voor een zwarte band) maar ook duisterder en inderdaad, woedender. Of orgastischer. Hoe dan ook, het gitaarspel is ongelooflijk, zelfs voor Jimi's doen, bovenmenselijk, geniaal en brengt me volledig in vervoering. M'n favoriet is de gitaarintro van 'Power to Love' dat helemaal één exploderend orgasme is. Dit album is beter dan seks.

avatar van viking1
Vandaag weer eens gedraaid. Heb het op vinyl. Geweldig live optreden oh oh wat 'n lekker optreden. Wat was de man geweldig, vooral live. Net als mij grootste gitaar held rory gallagher beiden live ongelooflijk en verveelt nooit...... Kan dit altijd wel draaien.
Heb dit vroeger veel gedraaid en nog geregeld. Waar ik de laatste jaren veel Joe bonamassa en Gary moore en Robin trower draai, blijven jimi en rory mijn absolute helden

avatar van Stijn_Slayer
Ik draai allang niet meer zo veel Hendrix als vroeger, maar zijn muzikaliteit staat buiten kijf. Band of Gypsys laat misschien niet het meest op elkaar ingespeelde gezelschap horen, aan de andere kant is dat ook niet altijd een meerwaarde voor de betere jamrock. Wat Hendrix hier op gitaar laat horen is van een geheel andere orde dan alles wat daarvoor kwam, ook van Hendrix zelf. Hij verlegt met de geluiden en effecten die hij uit zijn gitaar tovert echt de grenzen en ontwikkeld een compleet andere benadering van spelen. Er zijn zeker raakvlakken met bijv. Coltrane, Coleman en Davis. Vooruitstrevend was het, en dat is het eigenlijk nog steeds.

Miles (Buddy ditmaal) en Hendrix hadden trouwens een bijzondere chemie samen. Jammer dat ze niet meer tijd hebben gekregen om meer muziek te maken.

avatar van Droombolus
Stijn_Slayer schreef:

If memmerie smurfs hebben ze na de Fillmore nog een optreden gedaan in deze bezetting, daarna heeft ( manager ) Mike Jeffries Miles ontslagen omdat-ie een te grote bek had. Hij ( Miles dus ) was daarvoor ook al de grote splijtzwammer geweest in Electric Flag dus geen verassingen op dat front.

avatar van Tony
Stijn_Slayer schreef:

What if... Hendrix en Coltrane niet zo belachelijk jong waren overleden. Wie weet was Coltrane dan ook wel elektrisch gegaan (net als Miles) en had een samenwerking niet eens zo onwaarschijnlijk geweest. Coltrane was in die tijd denk ik wel de meest extreem heavy saxofonist around. Dat had ik wel eens willen horen...

avatar van RuudC
Het is wat lastig om een marathon te vullen als je naar Jimi Hendrix' oeuvre kijkt. De drie platen van The Jimi Hendrix Experience zijn voor de hand liggend, maar daarna... Band Of Gypsys betrekken we er ook maar bij, omdat het materiaal verder niet op studio albums staat en The Cry Of Love, omdat ik begrepen heb dat dat album al aardig af was toen Jimi overleed.

Het is meteen wel duidelijk dat Band Of Gypsys andere koek is dan The Experience. Met Afro-Amerikanen in de band, ligt de focus duidelijk meer op funk en rhythm&blues. Dit album heeft een behoorlijk improvisatorisch karakter. Dat Jimi kan jammen, wist ik natuurlijk wel. De songs zijn dan ook volledig in hippiestijl: anti-oorlog en pro love. Qua stijl wel even wennen, maar als je kijkt naar de ontwikkeling van Hendrix, mag dat geen verrassing zijn. Toch vind ik dit wel iets minder interessant. Complimenten verder voor Miles als zanger. Qua begeleidingsband vind ik de twee bleekscheten van The Exoerience wel wat beter.

Tussenstand:
1. Electric Ladyland
2. Are You Experienced
3. Axis: Bold As Love
4. Band Of Gypsys

avatar van Tony
RuudC schreef:
... en The Cry Of Love, omdat ik begrepen heb dat dat album al aardig af was toen Jimi overleed.

Pak dan First Rays of the New Rising Sun erbij, die geeft net een wat completer beeld van het nog lopende project.

avatar van RuudC
Die conclusie heb ik met Lennert vanmiddag nog getrokken, maar je hebt zeker gelijk.

avatar van lennert
Dit is dan weer precies het soort livealbum waar ik echt niet van houd. Weinig structuur, veel gejam en gerammel en daar ben ik gewoon geen fan van. Ergens voelt het ook lullig om dan zo'n score te geven, maar ik haal gewoon geen voldoening uit dit soort improvisatorische rhythm & blues en snak naar echte liedjes zoals ze op het debuut en Electric Ladyland wel te horen waren. Op deze manier herinner ik me wel weer de Hendrix-sound waar ik vroeger geen fan van was. Slecht is het echt niet, maar plezier geeft het me gewoon niet.

Tussenstand:
1. Electric Ladyland