Mr. Lif - I Phantom (2002)

Label: Definitive Jux

1. Bad Card (2:09)
  2. A Glimpse at the Struggle (3:28)
  3. Return of the B-Boy (7:35)
  4. Live from the Plantation (3:58)
  5. New Man Theme (3:23)
  6. Handouts (0:40)
  7. Status (4:00)

met Insight

8. Succes (4:16)

met Aesop Rock

9. Daddy Dearest (0:57)
  10. The Now (3:48)
  11. Friends and Neighbors (2:34)
  12. Iron Helix (2:41)

met Insight

13. Earthcrusher (3:46)
  14. Post Mortem (4:00)

met El-P, Jean Grae en Akrobatik

avatar van hiphopisntdead
Bedankt!
ik snapte alleen dat laatste deel niet helemaal...
maar alsnog bedankt!
vaag verhaal eigenlijk.. maar wel heel goed bedacht

Social_Mask
Ben sinds gisteren weer helemaal in de ban van Mr. Lif! Heb zowat 6 maanden amper Hip-Hop opgezet en dit klinkt toch echt heerlijk! Blijft nog steeds één van de beste album ever. De man beschikt over een heerlijke flow, met hoofdletter h en hoofdletter e e r l i j k e!

My boss walks by, he's looking just like an asshole
Smiling because he jerks niggas for minimum cash flow
He's cool to my face but I swear I heard him laugh though
Tickled by the fact that I'm the modern day Sambo
And just when I think that I'm about to go Rambo

En hij (of de personage van het verhaal) deelt ook nog eens mijn visie.

We all are being murdered by a similar process
Whether you work at the candy store or slave at the office
The purpose of our life is just to serve the economy
They misinform our minds to paint a picture of harmony
But if you listen then you know that shits out of tune
Cuz the function of our life is just to work and consume

avatar van WeztSide
Kom hier terecht via Edan, vond Lif erg lekker flowen op Rapperfection. Ziet er veelbelovend uit!

avatar van MAS
MAS
Vind dit album nog al moeilijk te doorgronden. Na een aantal luisterbeurten weet ik niet of ik het goed vind of niet. Ik weet in ieder geval dat ik er meer naar ga luisteren.

avatar van Brains
Erg goed album. Productioneel is het prima in orde wat ik van Def Jux releases nu wel gewend ben. Mr. Lif is een prima MC met een goede flow en een duidelijke message in zijn teksten.
Return of the B-Boy is zeker weten een van de beste Hip-Hop nummers ooit naar mijn mening. Verder zakt het album in het midden een beetje in, maar wordt gelukkig nergens slecht. Aan het einde wordt het niveau weer omhoog getilt en Post Mortem is een geweldig einde van een zeer goed album.

4.0*

avatar van discipline
Wat een geweldig album! Geweldige beats en een geweldige Lif die er over heen rapt zijn flow is op dit album echt perfect en dan heb ik het nog niet eens over de teksten vooral Live From Plantation geen enkel nummer is slecht en zeker een paar uitschieters zoals: Return Of the B-boy, New Man Theme, Status, Friends And Neighbors, Iron Helix en natuurlijk Live From Plantation. Ook echt grappige skits trouwens een dikke 4,5 en krijgt ook zeker een plek in mijn top 10

avatar van fabblwaps
Geweldig album dit, geen refreinen, Lif blijft gewoon lekker doorrappen. De teksten zijn ook lekker droog, vooral de laatste verse van Live from the Plantation. Ik luister deze heel veel op het moment en hij blijft geweldig, ik ga meteen even kijken waar ik hiervoor een plaatsje in m'n top 10 kan maken.

avatar van Elohim
Ik vind dit zeker heel vet. Maar het enige wat ik begin te denken is dat veel def jux artiesten op elkaar lijken. Of komt dit gewoon omdat ik me er nog niet zo heel erg in verdiept heb?

avatar van Rhythm & Poetry
Ze maken wel een vergelijkbare soort hiphop, als je het zo mag noemen. Binnen deze stijl vind ik ze wel veel verschillen, hoewel je Aesop Rock, Mr. Lif en El-P wel degelijk in één adem mag noemen van mij.

avatar van Elohim
Ik ben nu wat verder gekomen in dit album van Mr. Lif, en daar heb je wel gelijk in jah. Ik vind zelf Aesop het leukst om te luisteren, heeft toch vaker wat aangenamere beats voor mij.

Maar ik hoor al wel dat ik dit album heel vermakelijk ga vinden, eventjes wennen en dan komt het wel.

trouwens, dat drum sample in return of the b-boy, dat klinkt mij in de oren als the amen-break

Improvision
Elohim schreef:

Volgens mij zijn het gewoon de drums van Say It Loud van James Brown (je hoort hem ook nog af en toe 'uh' roepen).

avatar van Elohim
Ja heb je n punt... Zou ook heel goed kunnen. Maar die "uh" heb ik ook in een drumpack gehad, dus die is ook los uit een nummer te halen. Alhoewel het toch meer zhens maakt als het gewoon de drums van say it loud zijn. Crap, ik maar denken dat ik em herkend had XD

avatar van panjoe
panjoe (moderator)
Ik ga deze een halfje omhoog gooien, het zoveelste album van een Def Jukie die een tijdje nodig had om tot volle bloei te komen bij mij. 4,5*

avatar van Robbie Keane
Die beat van The Now is er goed zeg.

avatar van niels94
Geweldig album. Het verhaal is vrij briljant (hoewel ik het einde niet voor honderd procent lijk te snappen, beetje plotselinge wending), Mr. Lif rapt duidelijk verstaanbaar waardoor ik het goed kan volgen en het geheel dus erg meeslepend wordt. Als de producties dan ook nog eens van topniveau zijn kan het helemaal niet meer stuk natuurlijk. Ik begin voorzichtig met 4*.

avatar van MJ_DA_MAN
shaadiq haynes schreef:
Mello Music...
Waar Mr. Lif overigens onlangs heeft getekend voor twee nieuwe studioalbums.

avatar van Harderwiek
Afgelopen 15 jaar hier en daar wat nummers van dit album gehoord, maar nooit in z'n geheel gecheckt. Reden was dat ik eigenlijk nooit echt overtuigd dacht te zijn van de combinatie van El-P's beats en de stem/flow van Mr. Lif. Maar het kwartje is gevallen.

Voor het eerst dit album in z'n geheel gecheckt, twee keer achter elkaar. Helemaal overdondert. Anderhalf uur lang m'n hoofd niet stil kunnen houden en de glimlach niet van m'n gezicht kunnen krijgen. Wat een beats, wat een teksten (soms wat simpel gebracht, maar daar zit ook de kracht in wat mij betreft) en wat een geheel. Wow. Deze gaat op repeat komende weken.