Neil Young - Comes a Time (1978)

Canada
Rock / Country
Label: Reprise

1. Goin' Back (4:41)
  2. Comes a Time (3:06)
  3. Look Out for My Love (4:05)
  4. Lotta Love (2:38)
  5. Peace of Mind (4:10)
  6. Human Highway (3:10)
  7. Already One (4:54)
  8. Field of Opportunity (3:09)
  9. Motorcycle Mama (3:11)
  10. Four Strong Winds (4:05)
avatar van wizard
Zodra Neil Young niet gekweld is, zoals op On the Beach, of zodra hij Crazy Horse op stal laat staan en ontspannen schommelstoelmuziek begint te maken, wordt het voor mij al snel minder interessant (een enkele uitzondering daargelaten). Op Comes a Time komen daar nog eens countryinvloeden bij die er wel heel dik bovenop liggen. Dat maakt het album er voor mij nog een beetje minder.
Toch weet het album me aanvankelijk nog best te boeien. Nummers als Goin’ Back, Comes a Time en ook Look Out For My Love vind ik eigenlijk best goed. Daarna vind ik het album steeds minder worden, totdat op Already One en Field of Opportunity het dieptepunt is bereikt. Het eerstgenoemde nummer doet mij nogal kitscherig aan, terwijl op Field of Opportunity alle landbouwmetaforen mij snel teveel worden.
De laatste twee nummers op het album zijn dan weer iets beter, maar kunnen er niet voor zorgen dat Comes a Time een positieve indruk op me achterlaat.

Kortom, een degelijke A-kant, en een B-kant die naar mijn mening onder de maat is. Ik twijfel tussen drie sterren, of een half sterretje minder. Ik houd het toch maar bij die tweede optie. Het zijn de twee zwakke nummers die de balans daarnaartoe doen omslaan.

2.5*

avatar van henk01
Dit blijft gewoon een fantastisch album.

Met going back als favoriet uiteraard

avatar van Stijn_Slayer
Eens, een van Neils mooiste melodieën!

avatar van berken
In z'n geheel vind ik dit z'n beste.

avatar van Lau1986
Het album opent erg sterk met Goin’ Back, Comes a Time. Daarna is het zeker niet verkeerd, maar ook niet echt heel speciaal. Vermakelijk dat wel.

avatar van E-Clect-Eddy
Vele albums van Neil ken ik, maar vele ook niet, de beste man heeft er gewoon (te) veel op zijn naam staan.

Albums waarvan ik vermoedde dat ze genres bevatten die me minder liggen, zoals Country, heb ik dan ook vaak overgeslagen. Zo ook deze, maar ten onrechte want deze is zeer goed te pruimen. Naast Comes a Time en Look Out for My Love, bevallen ook Peace of Mind en Goin' Back (met name de intro) bij de eerste beluistering.

Zijn Motocycle Mama had wat mij betreft niet gehoeven. Zeker omdat er een geweldig nummer (en hit in de VS) met dezelfde titel van Sailcat - Motorcycle Mama (1972) bestond.