Neil Young - Landing on Water (1986)

Canada
Label: Geffen

1. Weight of the World (3:42)
  2. Violent Side (4:23)
  3. Hippie Dream (4:14)
  4. Bad News Beat (3:18)
  5. Touch the Night (4:30)
  6. People on the Street (4:33)
  7. Hard Luck Stories (4:09)
  8. I Got a Problem (3:19)
  9. Pressure (2:46)
  10. Drifter (5:04)
Stijn_Slayer
Lynne is niet de man van de synths, maar het is er wel een die elk rauw randje vakkundig wegpolijst, en de drums vind ik er vaak dof uitkomen. Ik heb het ook helemaal niet op zijn producties.

avatar van devel-hunt
Neil Young had mogen wensen dat landing on the water was geproduceerd door Jeff Lynne. De productie van platen als Full moon fever, cloud nine, Land of dreams en Brain Wilson Om er maar een paar te noemen doet minder geforceerd en tijdlozer aan als op deze Neil Young.

avatar van Ducoz
1,5
Stijn, je hebt gelijk...

Sowieso weet Neil me opeens niet meer te pakken... had een paar goede mee genomen op vakantie(Prairie Wind, Massey en On the Beach en harvest).
maar heb en krijg geen behoefte meer om ze te draaien en begin ik er zelfs een beetje van te walgen... raar.. eerst vond ik het allemaal niet zo, maar het pakt me gewoon niet meer.

Harvest kreeg 3,5.. nu moet ik hier toch 1,5 aan plakken, wat mijn comment eerder overbodig maakt

avatar van wilbur
1,0
Neil zegt het eigenlijk zelf al in Hippie dream:

Take my advice
Don't listen to me..

Ongetwijfeld bedoeld hij hier deze plaat mee

So ugly

avatar van Cor
Cor
Wat is dit? Neil Young goes Hall & Oates, of zoiets? Pompeuze powerpoprock, hooguit met een enkel nummer geschikt voor Arrow Classic Rock of zo. Dit had 'ie toch beter niet kunnen doen. Nietszeggende plaat. Jammer.

"Atypisch Neil Young Album" noemt iemand deze plaat. Wat ik nou zou leuk vind aan Neil is dat er nauwelijks sprake is van "typisch Neil Young"- platen. Vind persoonlijk deze niet veel, maar ook weer niet zo slecht als velen. Wat ik wel met velen eens ben is de stijl van produceren ed de gebruikte instrumenten (keyboards, drumsynth). Ik zou de songs wel eens in een heel ander arrangement willen horen, dan zouden we allen nog wel eens verrast kunnen worden!

woordenaar
Onvervalste dance rock, een typisch jaren 80 product. Vergeleken met al die Stock, Aitken en Waterman liedjes uit die zelfde periode is Neil Young een genot om naar te luisteren.

avatar van Supersid
Deze plaat valt niet te verdedigen...

avatar van pintjebier
Oldfart schreef:
Zodra deze plaat uitkwam begon het:

Wat doet hij nou !!!
Kan nIet !!!
Waar is de echte Neil Young !!!
Moet je vermijden !!!

En omdat Neil dit dus gewoon doet, daarom houd ik van deze man: fuck You; ik doe wat ik doe.

Met andere woorden: een echte muzikant die zich niet laat inperken door wie of wat dan ook.

Gewoon een leuk experiment;" tapetenwechsel" heet dat in het duits. En dat kan nooit kwaad.

Deze quote kun je bij meerdere Neil Young albums zetten. Flauw hoe zijn recentste weer wordt afgekraakt. Een man of twee, drie beginnen ermee en de kudde volgt.
Landing On Water zet ik best vaak op, een keer of drie per jaar. Het heeft een fijne unieke sound, ken geen ander album van welke artiest dan ook die deze sfeer heeft. En dat, dames en heren, noemt men kunst.

avatar van henk01
Heb me er weer doorheen geslagen.

Heb het album net voor de eerste keer beluisterd, maar ik kan er best mee leven. Geen nummer dat er echt uitspringt, maar wat mij betreft een aardig product van Neil Young.

Stijn_Slayer
Net nog eens gedraaid. Eigenlijk staan er maar drie goede nummers op (1, 3 en 5). De drums van Steve Jordan klinken opzwepend en ergens in de mix begraven vind je nog wel eens een leuke gitaarsolo, maar verder blijft het een troosteloos geheel.

Nr 2 gaat ook nog

Nr 2 gaat ook nog

avatar van pmac
Heb de cd gekocht omdat ik een gesigneerd exemplaar kon krijgen . De cd nog eens beluistert; echt verschrikkelijk .

avatar van harm1985
Vind deze anders een stuk beter om aan te horen dan A Letter Home Of Monsanto Years. De songwriting is van hoog niveau (Touch the Night, Hippie Dream, I Got a Problem, Drifter), alleen de productie / instrumentatie is wat minder geslaagd. Live klinkt het am en stuk organischer. Toch the Night werd in 1984 al live gespeeld met Crazy Horse en I got a problem al in 1983. Ook zijn en aantal tracks live gespeeld in 86 en dat klonk stukken beter. Maar ja, dat horen we pas als NYA vol. 3 uitkomt.

avatar van itchy
pintjebier schreef:

Heerlijke mening! Ik ben een groot fan van dit soort albums van artiesten uit de jaren 60/70 die opeens helemaal de weg kwijt zijn in de jaren 80. Het leeft vaak verrassende dan wel ongemakkelijke dan wel hilarische muziek op. Landing On Water wordt wat mij betreft de das omgedaan door de composities en niet door de opgepompte sound; daarom prefereer ik van Neil's "foute" jaren 80-werk Trans, waarop het compositorisch niveau nog OK is.

avatar van henk01
3 nummers zijn zeker ok, verder kom ik niet ?

gastheerg
Nog eens gedraaid. Met draaien bedoel ik ook echt gedraaid.
Heb er een halve ster bijgedaan maar verder dan 2,5 ga ik toch niet komen.

Ik vind het geweldig dat Neil in z'n loopbaan steeds weer aan het experimenteren is gegaan.
Dat neemt niet weg dat het soms niet geslaagd is. En de titel geeft het ook al aan. Landing on the water betekend foute boel.
Ik leen eigenlijk nooit platen uit. In dit geval zal ik er geen bezwaar mee hebben.

avatar van Twinpeaks
Ik luisterde net even naar een bootleg A Perfect Echo , een allergaartje van periodes en uitvoeringen, en daar viel mij Touch The Night heel positief op. Als de synths wegvallen en de gitaren het overnemen , is het een dijk van een song. Had met wat schaafwerk zo op Ragged Glory gekund. Ik verhoog trouwens met een halve ster hier. Het valt allemaal best nog wel mee. 3 sterren

avatar van harm1985
Touch the night is deze week te zien op NYA. Interessant is de opmerking van Neil bij deze video, waarin hij rept over een live versie, opgenomen in Santa Cruz 1984 met Crazy Horse. Nu is daar al lang een bootleg van in circulatie, maar blijkbaar heeft Neil het ook gefilmd en wordt overwogen het op te nemen in volume III.

avatar van harm1985
Toch weer een halfje erbij (ik kom van 2.5 af). Hoe meer ik me verdiep in dit album, hoe beter het wordt. De 80's productie is doel van veel kritiek hier, maar ik kan me geen versie van dit album voorstellen dat beter klinkt dan dit. Nou, vooruit Touch the Night op The Catalyst misschien.

Hippie Dream op Earth klinkt niet beter dan hier. Hard Luck Stories live met Crazy Horse anno 1997 ook niet. En I Got a Problem op Solo Trans of the Catalyst ook niet.

En dan zijn er nog de teksten, want die zijn vlijmscherp, niet alleen op Hippie Dream en Pressure, maar ook Hard Luck Stories, I Got a Problem, Touch the Night en People on the Street. De frasering van de coupletten van Hard Luck Stories loopt gewoon serieus lekker.

Ik mag dit album graag vergelijken met Robocop, in eerste instantie afgedaan als platvloers vermaak, maar later een cult klassieker geworden met meerdere lagen, zwarte humor en vol met sociaal commentaar overgoten met een jaren 80 sausje. Dat is precies dit album.

avatar van Robje1968
Dit is echt een flinke uitglijder van Neil Young.
Heb die ooit gekocht toen ik helemaal weg was van Neil Young, maar deze had ik beter kunnen laten liggen in de schappen.

Naast de matige nummers, ben ik ook niet kapot van de productie. Erg kil en koud.