The Traveling Wilburys - Traveling Wilburys, Vol. 1 (1988)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Rock / Folk
Label: Wilbury

1. Handle with Care (3:19)
  2. Dirty World (3:29)
  3. Rattled (2:59)
  4. Last Night (3:51)
  5. Not Alone Any More (3:25)
  6. Congratulations (3:29)
  7. Heading for the Light (3:36)
  8. Margarita (3:16)
  9. Tweeter and the Monkey Man (5:28)
  10. End of the Line (3:25)
  11. Maxine * (2:49)
  12. Like a Ship * (3:30)
Ik vermoed dat nlkink Del Shannon bedoeld.

avatar van nlkink
Klopt, dazzler en bikkel2. Op het moment dat ik het schreef wilde de naam me niet te binnen schieten. Heb het alsnog aangevuld.

avatar van devel-hunt
The traveling Wilbury's zijn per toeval ontstaan. George was bij Jeff thuis in LA, toen hij zijn nummer handle with care wilde afmaken, maar hij had geen gitaar bij zich van een bepaald type, Jeff had dat type ook niet in huis. Toen belde Jeff met Tom, die in de buurt woonde, of George een gitaar van hem kon lenen. Bij Tom thuis was toevallig Bob, die samen net een tour hadden afgerond. Bob die een goede vriend van George was wilde George graag zien, dus ging Bob met Tom mee om de gitaar naar George te brengen.
Eenmaal samen in de tuin speelde George Handle with care, wat een B kant moest worden voor zijn single This is love, maar door Bob, Tom en Jeff veel te sterk voor een B kant werd bevonden. Oké, zei George toen, dan doen we het nummer met zijn alle. Ondertussen kwam Roy de tuin in gewandeld die een afspraak met Jeff had over de productie van zijn comeback album.
Zo is het volgens Harrison gegaan in een interview wat hij begin jaren 90 gaf, maar of het waar is?
En de rest is geschiedenis.

avatar van Wandelaar
Het toevalsgehalte in het verhaal is wel erg hoog en het is allemaal bijna te mooi om waar te zijn, maar toch geloof ik best dat deze bijzondere ontmoeting tot het idee heeft geleid en niet andersom. Ik bedoel maar: de platenmaatschappij heeft dit niet bedacht. Het was een vriendenproject en helemaal niet zo serieus bedoeld.

avatar van nlkink
Voor allen die nog geïnteresseerd zijn in één van de vele onofficiële pogingen om een Vol. Two te creëren, hier is mijn exemplaar. Gekocht op de zwarte markt in Beverwijk:
The Traveling Wilburys* - Volume 2 (CD, Album) at Discogs
Voor wat betreft het toevalsverhaal ga ik er vooral in mee omdat ik er wel degelijk in geloof. Zoals devel-hunt het verteld kende ik het verhaal nog niet maar brengt mij niet aan het twijfelen.
En in al die jaren is er nog nooit iemand opgestaan die het verhaal onderuit haalde. Dat mag toch ook wel wat zeggen?
Een paar maanden verdween verdween er een Deense journaliste. Laatst gezien terwijl ze vanuit de toren van een door een zonderlinge Deense miljonair zelfgemaakte onderzeeër zwaaide naar mensen die aan de kant stonden. De miljonair werd opgepikt vanuit zee en de man verklaarde dat de onderzeeboot na het aan land zetten van de journaliste averij had opgelopen en dat hij zich ternauwernood had kunnen redden. Een paar dagen werden lichaamsdelen van de journaliste op de kuststrook aangetroffen en de miljonair opgepakt door de politie op verdenking van het doden en in stukken zagen van de journaliste. En dat allemaal aan boord van zijn onderzeeboot. Als iemand de fantasie had gehad om met dit verhaal bij elkaar te verzinnen voor een serie als The Bridge, Arne Dahl of Wallander twijfel ik er geen moment aan dat de schrijver zou worden gevraagd zijn huiswerk over te doen omdat het allemaal wel wat al te vergezocht was.

avatar van Wandelaar
Ik kon op het web ook een downloadversie van Volume 2 vinden, maar het lijkt me een enge site, dus niet doen. De meeste nummers kende ik al wel. Het is een verzameling outtakes en demo's die best aardig zijn, maar ook niet veel meer dan dat. Full Moon Fever van Tom Petty wordt ook wel genoemd als Traveling Wilburys Volume Two. En dat album klinkt inderdaad wel erg in lijn met deel 1.

avatar van deedee
Ik heb een CD, die Vol. 2 / Vol. 4 1/2 heet. Deze bestaat uit Full Moon Fever van Tom Petty en een verzameling out takes van de heren als groep en individueel, vooral Roy Orbison nummers, geproduceerd door Lynne, zoals You Got it en ook wat Dylan nummers uit die jaren.

Leuk geheel en hebbedingetje, maar Full Moon Fever had ik al.

Dit is een mooie combi van muzikale grootheden. Geen twijfel mogelijk.

Wat mijn persoonlijke voorkeur betreft blijft deze plaat overeind door Harrison, Orbison en Petty.
De eeuwig herkenbare, en vaak dodelijke saaie Lynne sound wordt soms vergeten door deze 3.
En ja, cloud nine en Flaming pie zijn erg goede platen, maar meer vanwege de artiesten die t uitvoeren, dan vanwege de producer. Zijn sound irriteert me na een paar songs.

Maar Dylan... ook hier trek ik m niet. Een nummer als Congratulations... zoals hij m uit zijn strot duwt, klinkt bijna niet serieus... wat is dat lelijk zeg.

Maar gelukkig zingt Dylan niet een hele plaat vol en staat er een gouden strot van Roy naast die dat compenseert..iets wat het 2e album dus ontbeert.

Al met al een lekkere plaat, maar niet een met een hoge rotatie... want Lynne moet je niet te veel horen....en Dylan al helemaal niet...

avatar van Stijn_Slayer
Vind zelf dat Petty en idd Lynne het geheel wat ontsieren. Ben geen fan van post-Desire Dylan, maar Tweeter is een knap staaltje songwriting.

avatar van spinout
Op het album wordt geen bassist vermeldt. Is dit een basloos album?

spinout schreef:
Op het album wordt geen bassist vermeldt. Is dit een basloos album?

Jeff Lynne speelt de baspartijen.

avatar van spinout
Merci, nu ik het album ettelijke malen beluisterd heb, valt me ook de mondharmonica op in het openingsnummer. Ook één van de Wilbury's zeker?

avatar van teus

Lucky Wilbury ....oftewel Zimmerman... oftewel Vriend Dylan

avatar van spinout
Vreemd dat die instrumenten op de hoes niet aan mensen gekoppeld worden itt gitaren.

spinout schreef:

Op wiki staat het wel. Normaal gesproken is die info ook wel in het boekje of in de hoes te vinden.

avatar van Funky Bookie
Deze 5 giganten had ik het liefst op een kruk met een akoestische gitaar een album vol horen zingen en spelen. Ik geloof direct dat ze het nu heel gezellig hebben gehad, maar ze hadden beter hun best mogen doen op het songmateriaal.
Het pakt me eigenlijk niet en het zijn voor mij Harrison en Orbison die deze plaat overeind houden.