Ayreon - 01011001 (2008)

Label: Inside Out

1. Age of Shadows (10:47)
  2. Comatose (4:26)
  3. Liquid Eternity (8:10)
  4. Connect the Dots (4:13)
  5. Beneath the Waves (8:26)
  6. Newborn Race (7:49)
  7. Ride the Comet (3:29)
  8. Web of Lies (2:50)
  9. The Fifth Extinction (10:29)
  10. Waking Dreams (6:13)
  11. The Truth Is in Here (5:12)
  12. Unnatural Selection (7:15)
  13. River of Time (4:24)
  14. E=MC² (5:50)
  15. The Sixth Extinction (12:18)
avatar van jasper1991
Ik vind dit een heel gaaf album met te gekke metalsongs als Age of Shadows en Unnatural Selection met het fenomenale zangduel, maar ook Waking Dreams is mooi door met name de vrouwenzang.

Waar ik me bij Ayreon in het algemeen een beetje aan stoor is het gebruik van keyboards. Op zichzelf vind ik keyboards heel welkom bij metal, het maakt een totaalgeluid wat kleurrijker, maar ik hoor altijd een zelfde soort spacey synthesizer geluid wat altijd een bepaald sfeertje geeft. Nou snap ik ook wel dat het onderwerp space is, maar op een gegeven moment heb je de gebruikelijke geluidjes wel gehoord.

Vrij uitgebreide omschrijving van eigenlijk een klein punt waar ik me aan stoor, want ik geniet hier geweldig van. Een dikke 8 voor lange Arjen en co..

avatar van Ceasar
Inmiddels is het duidelijk dat dit absoluut niet het laatste Ayreon album is: YouTube - Arjen Lucassen announces a new AYREON for 2013

avatar van jasper1991
Leuk filmpje en leuk nieuws uiteraard.

Wanneer komt die man overigens eens op het idee dat gedateerde kapsel ongedaan te maken...

avatar van The_CrY
jasper1991 schreef:
[...]

Nee, nooit! Dan zal zijn imago van geniale, geschifte muziekwetenschapper meteen vervallen!

avatar van Ceasar
jasper1991 schreef:
maar op een gegeven moment heb je de gebruikelijke geluidjes wel gehoord.

Ik, eigenaar van een aantal synthesizers, ben het helemaal met je eens dat hij nu wel eens andere geluiden uit zijn synths mag toveren. De synths die hij gebruikt (o.a. Minimoog) kunnen veel meer dan de door hem gebruikte geluiden voortbrengen.

avatar van Ronald5150
Van Ayreon ken ik alleen ”The Human Equation”. Dat vind ik een interessant en intrigerend album, vooral vanwege het concept/verhaal. Nu heeft elk album van Ayreon een verhaal, zo ook deze ”01011001”, maar die vind ik toch een stuk minder boeiend. Ik mis hier de menselijke kant van ”The Human Equation”. ”01011001” komt wat afstandelijk op me over. Daarnaast vind ik het onderscheidend vermogen van de mannelijke vocalisten wel heel beperkt. Ik denk echt dat ik meerdere liedjes naar dezelfde zanger zit te luisteren. Bij de vrouwelijke stemmen vind ik het verschil veel treffender. Tenslotte staat de lengte van het album me tegen. Nu zijn alle albums van Ayreon van aanzienlijke lengte, maar gezien bovenstaande bezwaren is het een behoorlijke lange zit. Kwalitatief zit alles gewoon prima in elkaar, Arjen Lucassen is een echte vakman. Toch vind ik ”01011001” een hele opgave om door te komen, wat mijn luisterbeleving dusdanig negatief beïnvloedt.

avatar van jasper1991
Het probleem van een surplus aan zangers hebben Into the Electric Castle en The Theory of Everything in ieder geval niet. Het concept van The ToE is ook aards en zeer meeslepend als je het mij vraagt; dat van ITEC is ook spacey, maar behoorlijk luchtig.

avatar van ricardo
Ik vind dit wel een mooi album van Ayreon, maar ook teveel van hetzelfde. Bij deze heb ik inmiddels zoiets van overdaad schaad. Het klinkt wel ok, maar heb het allemaal al vaker en eerder gehoord op hun vorige platen. Gelukkig was er een verandering op theorie of everything die weer super was.

avatar van Edwynn
Jorn heb jij niet gehoord op eerdere albums.

avatar van BoyOnHeavenHill
Na mijn enorme enthousiasme voor In the electric castle (de eerste Ayreon-plaat die ik leerde kennen) had ik het eigenlijk niet kunnen denken, maar van wat zich bij The human equation al een beetje aankondigde heb ik bij eerst The source en nu 01011001 toch echt wel last gekregen : bij alle afwisseling en veelgelaagdheid van composities, melodieën, arrangementen en vocalisten heb ik toch het idee gekregen dat het allemaal gewoon meer van hetzelfde is. De stijlkenmerken van stevige powermetal-nummers afgewisseld met folky of spacy interludes, de zangers die tegen elkaar in zingen, de akoestische en elektrische instrumenten die elkaar afwisselen, de incidentele hemelse of operateske koortjes – op de één of andere manier klinkt het allemaal zó vertrouwd dat er, ondanks de explosiviteit binnen de nummers zèlf, in het album als geheel geen verrassing meer zit, en alleen bij nummers die wat andere geluiden of sferen laten horen (zoals Connect the dots, Waking dreams en The truth is in here) ga ik rechtop zitten. Ik kan het allemaal absoluut niet slecht noemen, en ik heb nog steeds vrachtwagens vol respect voor wat Lucassen elke keer weer neerzet, maar het doet me gewoon niet zo veel.

avatar van Lau1986
Een vermakelijk album van Ayreon. Weer met uitstekende gastmuzikanten waardoor er genoeg te genieten is.

avatar van OzzyLoud
4 jaar na de laatste Ayreon plaat is er dan het volgende conceptalbum 01011001. En was The Human Equation al een lichte teleurstelling bij mij te bespeuren, deze trend wordt helaas doorgezet. En dan ook in grotere mate. Dat heeft enerzijds te maken met (te) hoge verwachtingen van mij, en anderzijds dat het "concept" Ayreon misschien wel uitgewerkt is. Welke gastmuzikanten en intrumentalisten je ook inzet het komt uiteindelijk toch op hetzelfde neer(dit was mijn zienswijze destijds).
Dat wil niet zeggen dat dit album waardeloos is, er staan sterke composities op zoals Liquid Eternity, Beneath the waves en Waking Dreams. Deze tracks kunnen niet voorkomen dat het allemaal stroperig overkomt, er zit totaal geen vaart in. Gelukkig is er dan nog een sterke eindnummer The Sixt Extinction. En dat is Ayreon wel toevertrouwt.

avatar van namsaap
Volgend jaar op 15, 16 en 17 september mogen de Ayreonfans weer op bedevaart naar Tilburg. Afgaande op de teaser op Facebook gaat dit album centraal staan voor de aankomende concertreeks.

avatar van musicborst
Ik geef niet heel snel een 5 sterren waardering maar Ayreon heeft wel 2 albums bij mij met de maximale score, The Electric Castle en deze... Overbodig om te zeggen dat ik er best bij wil zijn volgend jaar.

namsaap schreef:
Mooie keuze, maar wel lastig met al die zangers. Er zullen wel wat wijzigingen zijn ten opzichte van het originele album. Toch erg benieuwd.

avatar van musicborst
Tickets in the pocket voor beide shows op zondag!

avatar van Clownvis
musicborst schreef:
Tickets in the pocket voor beide shows op zondag!

Ah, ik ga zondag ook met mijn zoon. Wellicht komen we elkaar nog tegen zonder het te weten
Vind dit zeker geen slecht album maar ben benieuwd of ik net zo verrast wordt als het concert Electric Castle, dat was werkelijk fantastisch.