Vampire Weekend - Vampire Weekend (2008)

3,80

Label: XL

1. Mansard Roof (2:07)
  2. Oxford Comma (3:24)
  3. A-Punk (2:16)
  4. Cape Cod Kwassa Kwassa (3:37)
  5. M79 (4:16)
  6. Campus (2:55)
  7. Bryn (2:13)
  8. One (Blake's Got a New Face) (3:13)
  9. I Stand Corrected (2:40)
  10. Walcott (3:42)
  11. The Kids Don't Stand a Chance (4:03)
  12. Ladies of Cambridge * (2:39)
  13. Arrows * (3:04)
231 BERICHTEN 6 MENINGEN
avatar van Eveningguard
geplaatst: 20 december 2010, 12:15 uur [permalink]
Zeer vermakelijke onzin. Amper diepgang, maar o zo leuk.

avatar van hallo!
geplaatst: 29 december 2010, 20:00 uur [permalink]
Deze vind ik nog net iets beter dan Contra. Niet heel speciaal, maar veel leuke nummers. Vooral Walcott is geweldig.

avatar van Kuk
Kuk
geplaatst: 24 januari 2011, 15:31 uur [permalink]
Fris, origineel, vrolijk, enthousiast en vermakelijk tot de laatste seconde. Dit luister je niet voor een meeslepende compositie, maar is geweldig op een zonnige middag. Dat wil nu niet echt lukken, maar van de zomer wordt dat weer genieten!

avatar van Slow
geplaatst: 8 februari 2011, 13:55 uur [permalink]
Het weer van vandaag, strakblauwe lucht en een heerlijke zon, maken dat ik een soort onbedwingbare neiging heb om VW te gaan luisteren. In de vensterbank van m'n raam zitten met een studieboek, fluitende vogels, en de zon op mijn gezicht. Heerlijk.

@kuk, ik denk dat de zonnige middag aangebroken is =D

avatar van Co Jackso
geplaatst: 2 april 2011, 19:43 uur [permalink]
Dit debuut van Vampire Weekend is een stuk beter dan de opvolger. Dit komt vooral omdat er geen echt zwakke nummers op staan, en daarnaast bevat het album ook een aantal positieve uitschieters zoals Walcott, Oxford Comma, Campus en A-Punk. Heerlijke korte en frisse nummers. Ook bonusnummer Boston (Ladies of Cambridge) verdient een speciale vermelding. Samen met het soortgelijke Campus, beschouw ik dit als de beste nummers op het album.

avatar van Fieke_28
geplaatst: 24 januari 2012, 19:56 uur [permalink]
Misschien niet erg diepgaand of complex, maar daarom niet minder leuk. Wat wordt ik blij van deze plaat! Heerlijk vrolijk en meeslepend, ideaal op een zonnige middag of juist om uit dat winterdipje te komen.

avatar van arcade monkeys
geplaatst: 25 maart 2012, 15:58 uur [permalink]
Toen ik ergens in 2008, als 13 jarige knul met een bijzonder magere muzieksmaak Cape Cod Kwassa Kwassa op radio1 hoorde was ik meteen verkocht. Zo een fantastisch deuntje had ik nog nooit gehoord. Ik luisterde als versteend toe en kon niet geloven hoe mijn vader gewoon verder zijn krant las en de openbaring die nu op de radio te horen was maar een gewoon liedje leek te vinden.

Vanaf dan tot ik muse leerde kennen is Vampire Weekend mijn favoriete band geweest. 4 jaar later blijft CCKK voor mij het beste nummer op de plaat, en dat wil veel zeggen aangezien er nog fantastische nummers als Oxford Comma, A Punk, M79, Campus, The Kids don't stand a chance en Walcott opstaan.

Het eerste nummer is wel meteen het slechtste, aan Mansard Roof vind ik niet veel, maar wat daarna komt neemt je zelfs op de meest regenachtige dagnaar een prachtig zandstrand ergens in een zuiders land (en normaal heb ik het niet zo voor de zee).

Dit titelloze debuutalbum is telkens een genot om naar te luisteren en zal dat nog zeer lang blijven. Het lijkt me een perfecte plaat voor dokters om voor te schrijven aan de depressieven van geest, de frisheid van dit album doet wonderen.

avatar van pim556
geplaatst: 25 maart 2012, 23:25 uur [permalink]
arcade monkeys schreef:
Deze zin geeft inderdaad precies aan wat deze plaat zo sterk maakt: je wordt er meteen vrolijk van (ik in ieder geval). Om die reden leg ik deze plaat en zijn opvolger zeker een aantal keer per jaar op, en dan vooral in de zomer natuurlijk.

geplaatst: 25 maart 2012, 23:28 uur [permalink]
arcade monkeys schreef:

Dat zal wel radio 2 zijn geweest...

geplaatst: 26 maart 2012, 09:33 uur [permalink]
Hoezo Radio 2? Flauw bedoelde, maar onterechte opmerking...

avatar van arcade monkeys
geplaatst: 26 maart 2012, 19:04 uur [permalink]
Het was de vlaamse radio 1 voor de duidelijkheid.

geplaatst: 26 maart 2012, 19:19 uur [permalink]
Chronos85 schreef:
Hoezo Radio 2? Flauw bedoelde, maar onterechte opmerking...

Dat was helemaal niet flauw bedoeld. 😕 Ik ging ervanuit dat het om de Nederlandse zenders ging, en in Nederland is radio 1 een praatzender, waar nauwelijks (helemaal niet?) muziek wordt gedraaid en ik geen Vampire Weekend verwacht. Radio 2 zou zoiets echter nog weleens kunnen draaien.

Maargoed, het ging dus om de Vlaamse zenders, vandaar.

geplaatst: 26 maart 2012, 19:59 uur [permalink]
Ik las achter de puntjes op het einde van jouw zin dat het veelbetekenend moest zijn. Ik geef toe het was een ruime interpretatie maar ik ging ervan uit dat je het type-Radio 2 muziek vind in de zin van salonfähige/ouwelullerig/top2000achtig, wat ik, ondanks de Paul Simon-associatie, totaal niet vind.

Fout van mij, sorry voor de beschuldiging!

geplaatst: 26 maart 2012, 20:02 uur [permalink]
Nee hoor. Met de top 2000 heb ik niet zoveel, maar ik vind radio 2 een prima zender. 👍

geplaatst: 26 maart 2012, 20:43 uur [permalink]
Radio 2 heeft zelfs een artiestenpagina voor Vampire Weekend, dus zo gek is het niet. Die top 2000 geeft echt een totaal verkeerd beeld af, er wordt daar behoorlijk veel toffe muziek gedraaid.

Vampire Weekend - radio2.nl

geplaatst: 26 maart 2012, 20:53 uur [permalink]
Oké, heb ik daar een totaal verkeerd beeld blijkbaar staat de Top 2000 geheel los van de muzieksmaak van de Radio 2 dj's. Best zonde, wel!

avatar van Madjack71
geplaatst: 22 mei 2012, 20:12 uur [permalink]
Dit album van Vampire Weekend zinderd van originaliteit..of op zijn minst het goed brengen van oude wijn in nieuwe zakken. Fris, vrolijk, afwisselend en goed geproduceerd. Leuke plaat.

avatar van Booyo
geplaatst: 13 juni 2012, 10:08 uur [permalink]
Blijft een heerlijk vrolijk album, en met mooi weer verschijnt ie elk jaar standaard weer even in de speler. Cape Cod Kwassa Kwassa, met haar Afrikaanse invloeden, echt puur genieten. Wat dat betreft is het voor mij een redelijke klassieker, maar toch is de cd daar net niet goed genoeg voor. Met name de tweede helft vind ik een stukkie minder dan de eerste, helaas.

avatar van niels94
geplaatst: 6 maart 2013, 12:24 uur [permalink]
Dit blijft bij het weer van nu gruwelijk lekker spul 🙂 Ik doe er spontaan een halfje bij 😉

avatar van dumb_helicopter
geplaatst: 9 juli 2013, 18:18 uur [permalink]
Echt een liveband wat mij betreft. Elke keer ik ze zie ben ik verrast hoe goed ik ze wel niet vind klinken en denk ik bij mezelf hoe het toch komt dat ik ze niet hoger beloon dan een 3.5*. Dan beluister ik nog eens deze plaat en blijkt die zomerse energie en dansbaarheid die ik tijdens het concert voelde er nog niet half zo goed uitkomt op deze plaat.

geplaatst: 30 december 2013, 18:28 uur [permalink]
Beetje een mix tussen Devo, Paul Simons Graceland en Talking Heads, gemengd met een vleugje zonneschijn.