Vampire Weekend - Vampire Weekend (2008)

Label: XL

1. Mansard Roof (2:07)
  2. Oxford Comma (3:24)
  3. A-Punk (2:16)
  4. Cape Cod Kwassa Kwassa (3:37)
  5. M79 (4:16)
  6. Campus (2:55)
  7. Bryn (2:13)
  8. One (Blake's Got a New Face) (3:13)
  9. I Stand Corrected (2:40)
  10. Walcott (3:42)
  11. The Kids Don't Stand a Chance (4:03)
  12. Ladies of Cambridge * (2:39)
  13. Arrows * (3:04)
avatar van barrett
Met zo'n opzwepende ritmes kan ik mij ook wel dansend aan een kampvuur voorstellen

avatar van De Daniël
One (Blake's Got a New Face), wat een apart geinig nummertje.

Terwijl ik Contra verder verlaag, verhoog ik dit debuutalbum met een 0,5* (daar stond 'ie eerder ook al bij mij). Ik zet dit gewoon echt graag op. Hier wel opvallende lekkere ritmes, mooie percussie en soms violen die het ondersteunen. En vooral: een aantal echt goede nummers, zoals bijvoorbeeld Walcott.

avatar van Lennonlover
Nu ik de opvolger wat ken valt het mij op dat ik deze plaat ook wat meer begin te appreciëren. ja, het kan keren.

Hé, dat is een aangenaam boemerang effect, een soort Contra-effect (voor de biljarters onder ons).

avatar van PEN15
west schreef:

Ik vind die hoes juist geweldig.

Mooi huis, mooie lamp, mooi licht en een gezellig feestje.

Jaa inderdaad een mooie lamp. Misschien is het een van die kroonluchters waar de feestgangers later aan gaan hangen.

avatar van Lennonlover
Hebben jullie de film The Wrestler (een of twee jaar geleden) gezien? Je ziet er op een bepaald moment een poster in de woonkamer hanger van deze albumcover.

Dat zou ik nou niet verwachten bij Mickey Rourke: Vampire Weekend. Is het wat die film?

avatar van aerogp1
Lennonlover schreef:

Klopt helemaal, is dat niet bij dat vriendinnetje thuis? Ik wist ook even niet wat ik zag...

Hoog op een heuvel naar de ondergaande zon kijken, nog nagenietend van een warme zomerdag............ het is het gevoel dat dit album mij geeft.
Warm en zomers: twee onvermijdelijke termen die in verband moeten worden gebracht met Vampire Weekend.
Ik leerde ze kennen door de clip bij A-Punk en was toen nog niet overstag. Ik had op dat moment een beetje genoeg van dit soort nieuwe rockbandjes.
Gelukkig duurde deze vermoeidheid ook weer niet al te lang want inmiddels zijn ze mede door hun nieuwe album Contra weer helemaal terug in mijn gehoorsveld.
Muziek waar je vrolijk en blij van wordt en die toch goed in elkaar steekt waardoor het nergens een beetje plat wordt (iets wat op de loer zou kunnen liggen maar hier totaal niet aan de orde is).
Opmerkelijk bij dit soort muziek is dat ik het ook vrij snel weer genoeg vind en dan mag je wel stellen dat de speelduur perfect gekozen is. Voor mij hoeft het niet altijd eeuwig voort te gaan. Liever korte, puntige albums die vragen om repeat dan lange albums die je tegen het einde aan een beetje aan het uitzitten bent.
Nee, wat at aan gaat heeft Vampire Weekend dit goed begrepen waardoor ze een uiterst opmerkelijk en krachtig album hebben weten af te leveren.
Op naar de zomer zou ik zeggen!

Ik beluister deze weer eens in het kader van het concert in Paradiso vanavond en wordt nu even gegrepen door M79. Dat strijkkwartet in combinatie met de harpsichord is echt fantastisch.

Ik begrijp nu ook wel hun opmerking in Oor dat ze van Westeuropese klassieke muziek houden, dat is hier wel goed te horen.

avatar van Chronos85
Toch is One (Blake's got a new face) ook één van mijn live-favorieten. Pakte me gisteren ook weer. Normaal ben ik niet zo'n meezinger maar gisteren had ik daar even geen last meer van...

Ja, maar zoals het gisteren werd gebracht (het publiek even in laten zingen voordat het nummer begint), was ook wel erg leuk. Was sowieso een geweldig concert, de voorste helft van Paradiso kolkte, de vloer ging helemaal op en neer.

avatar van levenvergeten
Inderdaad. Jongens die dansen, meisjes die nog leuker dansen, de band in opperbeste stemming. Supervet allemaal.

rabbit
Het nummer A-Punk zit in zo'n reclame van HP, leuk!

avatar van Sven Vermant
Lekker album van een leuk groepje wat ik pas geleden heb ontdekt.
In juni ga ik ze live aan het werk zien bij Rockin' Park.

avatar van Sven Vermant
rabbit schreef:
Het nummer A-Punk zit in zo'n reclame van HP, leuk!

Inderdaad ja ik zag hem gisteren op TV. Supercool !!

avatar van avdj
Lekkere popliedjes dit. Over de houdbaarheid kan ik nog weinig zeggen maar voorlopig luister ik hier graag naar. Amerika heeft blijkbaar ook betere 'bands' dan Linkin Park of Limb Bizkit. 4*

avatar van dix
dix
Voor 5 euri gehaald op record store day.
Adam & the Ants meet Paul Simon of zoiets.... het geld waard maar meer ook niet.

avatar van blur8
De houdbaarheid is wel gegarendeerd, als na 2 jaar zelfs de reclame-jongens A-punk ontdekt hebben als goede tune.

"Adam & the Ants meet Paul Simon" Puntiger kan het niet worden verwoord.
Klopt: lekker veel percussie en ritme, gevat in melodeuze songs.

avatar van halleluwah
Afgelopen tijd heb ik deze maar eens goed beluisterd, zal wel door het weer komen. Binnenkort komen ze in de Goffert en moet zeggen dat dit erg leuke, inventieve muziek is die in een zonovergoten Nijmegen de zon alleen maar harder gaat laten schijnen.
Moet hun 2e nog goed beluisteren. Verbaast me dat het nummer Ladies of Cambridge eigenlijk niet op de plaat staat. Errug lekker begin, dat me sterk doet denken aan Something against you van Pixies Surfer Rosa.
Maar er staat geen slecht nummer op. Heerlijke zomerplaat. Mooie soundtrack voor komende WK?!

avatar van Rockchick.
wat voor genre is dit? ik kan het niet helemaal precies plaatsen...
het is niet echt mijn muziek smaak, maar een toffe plaat.

avatar van Dwejkk_
Wat vreemd dat ik hier nog niet op had gestemd. Heb 'm al een dik jaar een ken hem binnenste buiten. 'Oxford Comma' is favoriet, het nummer waardoor ik deze band ging 'begrijpen'. Verder is eigenlijk elk nummer wel van erg hoog niveau.

Ergens tussen de 4* en de 4,5*

avatar van EclSpatial
Zalige plaat, met M79 en Cape Cod Kwassa Kwassa als uitschieters.

avatar van b35
b35
Misschien leuk om te vertellen; Vampire Weekend is genoemd naar een amateur film van Ezra Koenig, waarin Ezra een jongen die Walcott heet speelt (er spelen geen andere bandleden mee). Vandaar dus het Nummer Walcott en de zin "Don't you wanna get out of kape cod (of zoiets ik heb de tekst niet bij de hand) tonight".

De trailer is hier te zien: Vampire Weekend Trailer on Vimeo

avatar van Jottem
Vanaf eerste beluistering een heerlijk album.
Sterk eerste deel, daarna zakt hij imo iets af. Hoe dan ook, het eerste deel is ZO sterk.
Als de rest van hetzelfde niveau was als cape cod en M79 was het overduidelijk 5*

Nu 4,5*

avatar van Eveningguard
Zojuist geluisterd. Gewoon pure fun, lijkt me heerlijke muziek voor in de auto of gewoon op de zondagmiddag. Nog even kijken hoelang dit mee gaat. A-Punk is alvast een blijvertje!

avatar van ðe waan
Dit gaat bij de meesten al twee jaar lang mee. De sleet zit er nog absoluut niet op wat mij betreft.

avatar van pim556
Dat ik hier nog niet op gestemd heb!

Een heerlijke plaat is dit, lekker zomers en vrolijk, en dat toch zonder te veel diepgang en originaliteit te verliezen. Ik vind het album ook zeer constant, het houdt het hoge niveau vast tot het laatste nummer.

avatar van Slow
Heer-lijk album. Nog steeds =]
VW blijft echt absoluut een van mijn lievelingsartiesten.
Doet me denken aan 24 februari inderdaad, toen ik ze zag in Paradiso. Wat een strak concert was dat! Er is een soundboard van die ik op m'n pc heb staan. Mocht er iemand interesse hebben hoor ik het wel