Depeche Mode - Black Celebration (1986)

Pop / Electronic
Label: Mute

1. Black Celebration (4:57)
  2. Fly on the Windscreen - Final (5:19)
  3. A Question of Lust (4:23)
  4. Sometimes (1:54)
  5. It Doesn't Matter Two (2:51)
  6. A Question of Time (4:09)
  7. Stripped (4:17)
  8. Here Is the House (4:16)
  9. World Full of Nothing (2:49)
  10. Dressed in Black (2:34)
  11. New Dress (3:45)
  12. Breathing in Fumes * (6:07)
  13. But Not Tonight [Extended Remix] * (5:14)
  14. Black Day * (2:36)
  15. But Not Tonight * (4:18)
avatar van vigil
Dit waren de singles in volgorde van uitgave
Stripped
A Question of Lust
A Question of Time

Lust behaalde overigens alhier de 24ste plek in de Top 40 waarmee het de grootste hit werd van deze drie. Time kwam niet verder dan de Tip en Stripped deed helemaal niets.

Lang leve NL vs. DM singles...

Leonidas5
Ok dank. Vandaar dat die als enige nog op mijn vizier stond. Schandalig lage scores voor alledrie de singles idd. Ik volgde destijds de top 40 intensief en weet nog dat ik me er destijds over verbaasde dat singles als a question of lust en ook living in another world van talk talk nauwelijks hits werden terwijl sophia george in de top 3 stond met girlie girlie...

avatar van vigil
Leonidas5 schreef:

Zo, dan noem je er ook wel twee ook

avatar van Arrie
Hey hey, Girlie Girlie is hartstikke leuk!

Leonidas5 schreef:

Ik denk niet dat ik 'Stripped' ooit op de radio heb gehoord. Pas later leerde ik dat het een single was geweest en dat er een clip van bestond. 'A question of lust' werd toentertijd wel gedraaid, maar lijkt nu (ten onrechte) een beetje vergeten. Vreemd wel, want dat nummer heeft toch echt een hoog evergreen-gehalte.

Niets mis met 'Girlie Girlie' trouwens. Geinig liedje.

Stripped stond in de Verrukkelijke 15 in april 1986, kwam toen wel op de radio voorbij. Voor mij nog steeds het mooiste Depeche Mode nummer.

Leonidas5
Leuk ja die verrukkelijke 15 beetje alternatieve hitlijst voor de betere singles van die tijd

avatar van steven
Sometimes en it doesn’t matter two zijn hier een beetje de vreemde eend in de bijt , en niet op een positieve manier. Verder echt een uitstekende plaat , hoogtepunten zijn de singles maar ook here is The house en Fly on The windscreen en het titelnummer zijn erg goed . Opmaat naar de geweldige vier opvolgers

avatar van Roxy6
Van alle Depeche Mode albums vind ik Black Celebration het meest een concept-album, niet alleen doordat enkele songtitels op elkaar aansluiten ook de muziek zelf, de balans tussen Up-tempo en ballads vind ik ook goed.

Destijds in 1986 was het best een gedurfde stap om met zo'n "donker" album uit te komen.
Het bereikte de vierde plaats in de UK album charts en werd nadien gezien als een van de invloedrijkste albums van het decennium.

In Nederland heeft DM nooit echt grote hits gescoord, eigenlijk verwachtte ik toen dat Stripped daar verandering in zou brengen als eerste single release van het album, maar helaas.

Sommige mensen noemen hier Music for the MAsses en Violatro als betere albums, maar die twee Kwamen ook na dit album.

Voor mijn gevoel is de band met het uitbrengen van dit album een nieuwe weg ingeslagen, het lichtvoetige was er duidelijk vanaf. Een groot aantal tracks op dit album vind ik nog steeds prachtig, maar er staat voor mij echter niet een song op die ik zelf in de buitencategorie van DM schaar, zoals; Enjoy the Silence, Never Let Me Down Again of Precious.
Alhoewel ik Ned Dress wel vaak knijterhard heb gedraaid in 1986.... Princes Di is wearing a new dress

Ieder jaar trek ik dit bijzondere album toch wel een keer uit de kast...

Dat van die hits klopt niet natuurlijk. People are people en Just cant enough waren beiden top 10 hits geweest voor dit album uitkwam.

Roxy6, de voorganger Some Great Reward was al erg duister, luister tracks als Blasphemous Rumours, Something To Do, If You Want en zelfs de singles People Are People en Master and Servant maar terug.

deric raven schreef:

JA Leon, dat was inderdaad ook al een album richting het schemergebied, maar het heeft voor mij (ook door de cover foto) niet de donkere geladenheid van Black Celebration.

Voor mij begint het nieuwe hoofdstuk - DM deel 2- bij Black Celebration. Wat niet wegneemt dat ik de eerste vier albums ook nog altijd graag hoor! Vooral The Sun & The Rainfall van A Broken Frame, draai ik nog heel regelmatig.

Sommige nummers op Some Great Reward hebben ook een soort urgentie, een gedrevenheid...(Something to do). Terwijl ik hier Somebody het mooiste nummer vind.
De voorganger: Construction Time Again sprak mij ook iets meer aan.

Maar die eerste DM periode is ook heel gaaf!

Leonidas55 schreef:

Ik schrijf ook: ......"Nooit echt grote hits gescoord"..... De twee die jij noemt is de oogst van vier albums, geen top drie hits, dus geen mega score Ik vond dat net zo jammer destijds al.
Maar het is een onmiskenbaar feit dat de band het bij onze Oosterburen veel beter deed.
Gelukkig hadden ze -zoals de Britten het noemen- wel een zekere following in Nederland, maar wij liepen niet voorop met de band. Maar de albums oogsten hier wel altijd goede kritieken.

Ik denk dat Enjoy the Silence samen met Just Can't Get Enough hun grootste hits zijn geweest alhier...

avatar van johan de witt
Ja, en People are People.
Hun enige 3 grote hits hier volgens mij, ja.

dj@
donker maar briljant album. had vroeger nog de engelse cassetteversie van ‘question of lust’; verkocht ooit (hoe dom kun je zijn?!).

avatar van luigifort
Ook al mijn DM cd singles verkocht...voor bijna niks...

avatar van pureshores
luigifort schreef:
Ook al mijn DM cd singles verkocht...voor bijna niks...

Dat is zonde

avatar van Juul1998B
Onderschat DM album. Voor mij hun 2e a3e beste

avatar van Edwynn
Door wie en waarom onderschat?

avatar van Juul1998B
Gelijk een hele ondervraging
Nouja bij DM noemt men vaak eerst violater of music for the masses en niet deze, vandaar onderschat