Depeche Mode - Black Celebration (1986)

Pop / Electronic
Label: Mute

1. Black Celebration (4:57)
  2. Fly on the Windscreen - Final (5:19)
  3. A Question of Lust (4:23)
  4. Sometimes (1:54)
  5. It Doesn't Matter Two (2:51)
  6. A Question of Time (4:09)
  7. Stripped (4:17)
  8. Here Is the House (4:16)
  9. World Full of Nothing (2:49)
  10. Dressed in Black (2:34)
  11. New Dress (3:45)
  12. Breathing in Fumes * (6:07)
  13. But Not Tonight [Extended Remix] * (5:14)
  14. Black Day * (2:36)
  15. Black Celebration [Live] * (6:11)
  16. A Question of Time [Live] * (4:36)
  17. Stripped [Live] * (6:30)
  18. Shake the Disease * (4:52)
  19. Flexible * (3:12)
  20. It's Called a Heart * (3:51)
  21. Fly on the Windscreen * (5:07)
  22. But Not Tonight * (4:18)
  23. Christmas Island * (4:51)
deric raven schreef:
Stripped en Black Celebration zijn van het hoogste haalbare muzikale nivo.

Vind ik ook twee van de sterkste tracks hier.

Hoe denk jij over nummers als A Question of Lust, Sometimes,
Dressed in Black
of New Dress bijvoorbeeld? Toch een pak minder of niet?

Dit weekend Exciter gekocht op de beurs in Utrecht (nw dubbel-lp voor 15 euro).

Mjuman was not a-mju-sed; schijven (2 idd) maakten weinig indruk, maar goed ik blijf ze draaien zodat het album kan inslijten.

Deze Black Celebration is ook niet één van mijn favorieten alhoewel die het wonderschone (breekbare) en bijna kitscherige "Question of Lust " bevat - gelukkig blijft Dave met zijn zang net aan de goede kant. Verder zijn Black Celebration en Here Is the House mijn favo's - generiek voor DM is imo het verschijnsel dat elk album wel een of twee misperen bevat, in dit geval zelfs meer, maar dat krijg je als de peren te dicht tegen elkaar liggen.

Het totale oeuvre van de band smaakt mij zeer goed en ik vind het een prestatie dat ik nog steeds zit te popelen op de komst van de nieuwe op vinyl - want dat staat voor mij vast als een paal boven het oudhollandse water: DM is een waardige vinylband.

Mjuman schreef:

Volgens mij (zie ook mijn recensie en de deluxe docu) zingt Martin A Question of Lust.
Ik vind het nummer niet zo geslaagd (te intimistisch) als Depeche Mode song.
Het doet me vooral aan Counterfeit van Gore denken.

dazzler schreef:
---> citeert Mjuman: Deze Black Celebration is ook niet één van mijn favorieten alhoewel die het wonderschone (breekbare) en bijna kitscherige "Question of Lust " bevat - gelukkig blijft Dave met zijn zang net aan de goede kant. ---> einde citaat

Ik vind het nummer niet zo geslaagd (te intimistisch) als Depeche Mode song.
Het doet me vooral aan Counterfeit van Gore denken.

Ah - je bent alert; nee ik heb niet die docu van de spec. ed; ik heb vinyl en daar zit niets speciaals bij; je recensie had ik - mea culpa - slechts geskimd. Ik had ook de Exciter ervaring nog versch in het geheugen - vandaar.

Ik vond ook al dat er zo ingetogen werd gezongen - beetje klein; en dat vond ik dus wel mooi; divergeren we dus op dit punt. Wat mij bezighoudt, is dit raadsel: als ik de albums kritisch waardeer, til ik geen enkel album boven 4 sterren, terwijl ik het oeuvre van DM in zijn geheel hoog aansla.
Of is dit slechts een schijnbare paradox?

Mjuman schreef:
Of is dit slechts een schijnbare paradox?

Een schijnbare paradox is volgens mij een pleonasme.
Maar ik begrijp heel goed wat je bedoelt.

dazzler schreef:
Een schijnbare paradox is volgens mij een pleonasme. Maar ik begrijp heel goed wat je bedoelt.

Vooral omwille van het minder beklijven van de composities.

De paradox: het oeuvre als geheel, wordt door mee hogelijks gewaardeerd - de individuele albums scoren niet hoger dan 4 * (zeg over een range van 2, 5 - 4).

Dat lijkt in strijd met elkaar (paradox); edoch, de kwaliteit der individuele nummers is zo hoog dat het oeuvre in totaliteit hogelijks gewaardeerd wordt door mij.

En verder ben ik het denk ik in grote lijnen met je eens - al moet ik binnenkort Ultra en Songs of Love and Devotion opnieuw fileren.

dazzler schreef:

Vind ik ook twee van de sterkste tracks hier.

Hoe denk jij over nummers als A Question of Lust, Sometimes,
Dressed in Black
of New Dress bijvoorbeeld? Toch een pak minder of niet?

New Dress vind ik wel pakkend. Verder heb ik over het algemeen minder gehad met de nummers van Martin Gore (op The Things She Said en Somebody na).
Solo overtuigd hij me vreemd genoeg wel weer.

dazzler schreef:

Een schijnbare paradox is volgens mij een pleonasme.
Maar ik begrijp heel goed wat je bedoelt.

Vooral omwille van het minder beklijven van de composities.

Music For The Masses heeft geen missers. Die wordt vergeten. Daarvan is I Want You Now (Martin Gore op zang) wel wat minder, maar ook weer niet slecht te noemen.

deric raven schreef:
Music For The Masses heeft geen missers. Die wordt vergeten.

Die zweeft tussen 4 en 5 sterren, maar heeft nog een extra luisterbeurt nodig.
Dan volgt ook daar eindelijk een recensie ... werd hoog tijd.

Werd zeker hoog tijd!

avatar van Casartelli
Ik vind dit toch ook wel een knappe plaat. Voor mij het eerste Depeche Mode album dat als één geheel aanvoelt, met ook nog enkele puntige uitschieters erop. A Question of Lust zit inderdaad op het randje van kitsch, maar nét niet eroverheen en aangezien de heren zich daar verder niet te veel aan bezondigen, kan ik hem hier prima hebben.

Fly on the Windscreen krijgt mijn eerste vinkje: mooie sfeer en de tekstuele headline past de, excusez le mot, wat camp-achtige thematiek die rond deze band hangt perfect. Niet al te verrassend zijn de andere vinkjes voor A Question of Time en Stripped.

Een sterk album dat voor mij, samen met Music for the Masses, de opmaat vormt naar het magnum opus Violator.

avatar van vigil
Opeens veel berichten hier, ik denk ik ga eens kijken. DM is toch een van mijn muzikale favorieten. zie ik toch ineens tot mijn schrik dat ik "slechts" een 3 heb staan. Dus dat gaan we maar eens met een punt verhogen.

Kadafi
Beste Depeche Mode album, vind ik. Popmuziek met een donkere rand eraan, heerlijk.

Beste nummers
- Black celebration
- A question of lust
- Stripped

avatar van Leeds
Geen hoogtepunt zoals vele hier correct denken. Maar wel een goed en degelijk album en een voorwaartse stap naar Music For the Masses en Violator.

avatar van Leeds
Ongeveer 110 stemmen als we de scores 3, 3.5 en 4 samentellen.

Dit toont aan dat het een goed album is. Dus niet zo zeer een hoogtepunt uit hun repertoire. Dat is dus wat de meesten erover denken.

avatar van orbit
Ik snap het woord 'correct' niet helemaal in deze context. Jouw analyse van cijfers bewijst immers eerder dat het gewoon een realistische score is. Black Celebration was een mooie opmaak voor hun betere platen, niet zozeer een meesterwerk op zichzelf. Ik ben het daar overigens helemaal mee eens, met mijn 4*

Black Celebration en Stripped behoren tot hun beste nummers.

avatar van orbit
A Question of Time ook, al snapt niet iedereen dat.. maar dan toch, correct? Ben jij correct Deric?

Blijkbaar niet.

Correct - veelal gebruikt in context met 'politiek' - en damannie op MuMe.

"Correct" als solo-woord vind ik ook een beetje klinken als de wijzende vinger van de bovenmeester op een vermoeiende herfstmiddag. Dit is gewoon een goede plaat, geen topper in het oeuvre van Depeche Mode, maar één die verdient om gehoord te worden - en dan moet je 'em wel correct afdraaien: beide kantjes of de hele cd. Ik zet 'em op 3'5 en strax nog eens op.

Geen hoogtepunt zoals vele hier correct denken.

Beetje raar woordgebruik inderdaad, lijkt me een contradictio in terminus. Het moet zijn:

"Een hoogtepunt zoals velen hier correct denken" of "Geen hoogtepunt zoals velen hier denken."

Wat de muziek betreft: dit was voor mij het tweede DM-album dat ik leerde kennen, na Songs of Faith and Devotion. Het moet zo'n beetje rond 1999 zijn geweest. Vond het altijd wel een aardige plaat, met duidelijke uitschieters (voor mij met name het geweldige A Question of Time - wist niet dat dat zo'n omstreden nummer was).

Ben benieuwd of ik hem nu anders/beter zou waarderen. Toen had ik nog niet zoveel vergelijkingsmateriaal als nu. En wellicht dat de inhoud me ook wat meer tot de verbeelding spreekt nu ik me wellicht wat beter aan de teksten kan spiegelen.

correcte beoordeling = juiste beoordeling

zinsbouw klopt 100 procent. En muziekmeter is ergens wel een politiek debat.

Maar goed

Terug naar de plaat zeker.

Je hebt gelijk, ik zat even mis.

correcte beoordeling = juiste beoordeling

zinsbouw klopt 100 procent. En muziekmeter is ergens wel een politiek debat.

Maar goed

Terug naar de plaat zeker.

Je schreef:

Geen hoogtepunt zoals vele hier correct denken.

Geen hoogtepunt zoals vele hier juist denken.. ik snap hem geloof ik nog steeds niet. Het lijkt inderdaad een beetje op een soort terechtwijzing voor degenen die hem meer geven dan 3,85.. Ik denk dat Black Celebration best goed wordt gewaardeerd, maar uit zijn gemiddelde blijkt dat de meesten (of de vele..) dus eerder richting 3,5 of 4* gaan. Ik snap dan de terechtwijzing aan die paar hoogstemmers niet zo goed?

Voor mij blijft het een 5 sterren album.

avatar van VanDeGriend
Voor wat betreft de bijdrage van Leeds lees ik niet anders dan dat hij stelt dat het geen hoogtepunt is in het oevre van DM en dat anderen dat al gemeld hebben. Verder lijkt me dit een discussie voor het taaltopic. Zelf vind ik dit een degelijk album met een aantal prima songs waarbij met name Stripped en A Question to Time vandaag de dag nog steeds in mjjn lijstje favoriete DM songs staan.

avatar van Leeds
Inderdaad VanDeGriend. Het is een heel goed album maar geen hoogtepunt en velen denken er ook zo over. Het is zeker geen terechtwijzing naar de liefhebbers die een 5 geven.

Ik heb zelfs de geremastered Deluxe Edition LP gekocht van deze hier.

avatar van dacide
Zojuist het album via marktplaats gekocht voor 5 euro... ben zeer benieuwd. De verwachtingen zijn hooggespannen.

Tevens Music for the masses gekocht (beide albums ontbraken nog aan mijn collectie)

avatar van dacide
halve ster erbij.... (4,5)

Dit is toch zo'n zalig album... prachtig. Kan die hele "twist" van poppy synthesizer bandje naar de zwaardere melancholiek absoluut waarderen.

topper!