Wu-Tang Clan - 8 Diagrams (2007)

Label: Universal

1. Campfire (3:59)
  2. Take It Back (4:12)
  3. Get Them Out Ya Way Pa (4:18)
  4. Rushing Elephants (3:00)
  5. Unpredictable (4:11)

met Dexter Wiggle

6. The Heart Gently Weeps (5:37)

met Erykah Badu, Dhani Harrison en John Frusciante

7. Wolves (4:16)

met George Clinton

8. Gun Will Go (4:14)

met Sunny Valentine

9. Sunlight (3:22)
  10. Stick Me for My Riches (6:08)
  11. Starter (4:13)

met Sunny Valentine en Tash Mahogany

12. Windmill (4:31)

met John Frusciante

13. Weak Spot (3:58)
  14. Life Changes (7:21)
  15. Tar Pit * (4:56)

met George Clinton

16. 16th Chamber (ODB Special) * (2:44)
totale tijdsduur: 1:03:20 (1:11:00)
avatar van Kos
Kos
Zo ongelijk heeft hij nu ook weer niet.

avatar van MJ_DA_MAN
''Volgevreten negers die rappen over de ghetto'' is gewoon denigratie tegenover Wu, ook op dit album gezien die uitdrukking neigt naar het primitieve. En gelikt, daar kan ik ook niet bij, vind het juist heel rauw.

avatar van Kos
Kos
Ik bedoelde meer dat van die overbekende rappers die zich al lang en breed, ook financieel, gevestigd hebben niet zonodig meer over de troubles in de hood hoeven te gaan rappen.

Even in het midden latend of dat op dit album daadwerkelijk het geval is

avatar van Edwynn
Het is een oude Dijkshoorn vergelijking.

Kos schreef:
Dat zie ik niet als een minpunt, dat wordt het pas als de rhymes e.d. slechter worden en de onderwerpen nog alleen over het luxe leven gaan, wat ook niet hier het geval is.

avatar van Lexicon Devil
MJ_DA_MAN schreef:

Als je de waarheid denigrerend noemt heb je gelijk ja.

En dat over dat primitieve, luister eens ODB, luister naar zijn teksten en kijk eens naar zijn levensstijl. Beetje raar om dan te gaan miepen over primitief hehe.

ODB is trouwens mijn favoriete rapper, daar niet van. RIP

avatar van MJ_DA_MAN
Uh, ja, ik doel op deze plaat, waar ODB logischerwijs niet opstaat (op oude track na)?

avatar van Edwynn
Je hoeft natuurlijk niet midden in het straatleven te staan om erover te vertellen.
Iemand die een boek schrijft over zijn of haar tijd in een jappenkamp of vernietigingskamp zet je ook niet weg als ongeloofwaardig omdat hij of zij nu al heel lang een vrij leven leidt.

avatar van KILLERBEE99
Leuk albumpje

en een voor Gun Will Go

avatar van Game
The Heart Gently Weeps

Die prachtige gitaar, de livedrums, al die andere instrumenten, de soberheid van Raekwon, de emotie van Ghostface, het korte maar krachtige couplet van Meth. Echt geweldig

avatar van Kill_illuminati
Vergeet niet John Frusciante (ex Pepper) en George Harrisons (ex Beatle) zoon. Die doen ook mee op dit nummer. Dhani neemt de plaats in van zijn vader.

avatar van Dungeon
Kill_illuminati schreef:

De titel is zelfs een verwijzing naar 1 van de mooiste songs van Harrison. (maar dat wist jij denk ik al).

Edit: O, het refrein is zelfs helemaal gebaseerd op While My Guitar Gently Weeps. Wel aardig gedaan. Beetje langs me heen gegaan die clip.

DIt album bezit een paar hele sterke tracks en vooral het begin vind ik dan goed. Daarnaast valt het me op dat Method man heel goed bezig is hier

avatar van Elohim
Pffft... Je kan misschien denken aan Beatles verwijzingen, maar ze hebben gewoon lekker een remake zitten samplen: YouTube - ‪Jimmy Ponder - While My Guitar Gently Weeps‬‏

avatar van Sjaan
Rushing elephants blijft top...!!!!

Ondergewaardeerde album vind ik dit. Als die onenigheid binnen de Wu niet naar buiten kwam zou men dit veel beter hebben gevonden. ik zelf luister hem de laatste tijd weer en kan niet zien waarom het zo slecht is als men beweert. Het blijven fijne beats gecombineerd met de wu-generalen die hun ding doen. Misschien vinden mensen de hooks kut, ik in elk geval niet. Ik hoop dat we snel weer een nieuwe album krijgen, want het is ondertussen al vijf jaar verder.

avatar van ThingMan
Wolves is toch wel erg lekker! Knalt regelmatig nog uit de speakers.

avatar van MB23
ThingMan schreef:
Wolves is toch wel erg lekker! Knalt regelmatig nog uit de speakers.

Wolves is een hele toffe track, elke keer weer genieten als Meth zijn verse dropped.

avatar van Tyn
Tyn
The Gnius schreef:

Ik heb het album een tijd niet geluisterd, maar wat ik mij herinner van de eerste paar luistersessies is dat ik de chemie tussen de groepsleden miste. De vorige albums vooral de eerste generatie hadden naar mijn idee altijd een soort creatieve chaos. Ik geloof dat ik dat hier een beetje mis..

Rudi1984
Ook deze vandaag weer uit de kast getrokken: had nooit door hoe gaaf 8 Diagrams is! In mijn beleving was hij heel wisselvallig, maar nu geniet ik van begin tot eind. Net als The W durven ze hier te experimenteren en uit hun comfort zone te stappen. De passie lijkt hier weer terug te zijn, ze durven weer ongemakkelijk over te komen, je uit te dagen.

En kom nu snel eens met die zesde plaat! Het is niet voor niets Wu's jubileumjaar. Heeft iemand hier nog iets over gehoord? Een half jaar geleden regende het nog aankondigingen, incl. soloalbums met enkel RZA-beats, maar ze lijken nu wat terug te krabbelen.

avatar van Niek
Toch wel echt zeldzaam hoe lekker deze plaat begint met de immer heersende Methical

Cruisin on the innerstate, just follow while I innovate
Too many try and imitate, medallion like a dinner plate
Front and get your dinner ate, chinchilla for the winter, wait
I'm tryin to bring the "Sexy Back" with Timbaland and Timberlake

avatar van Elohim
Kwam een box-versie met dvd en shirt tegen op een soort van markt in Leeuwarden. Was maar een tientje, en ik had deze nog niet. Het is natuurlijk geen 36 chambers, maar zeker niet slecht dit!

Rae op The Heart Gently Weeps en Gun Will Go is trouwens

avatar van james_cameron
Vrij vervelend en gezapig hiphop-album, waarop de magie grotendeels is verdwenen. Veel amper tot de verbeelding sprekende samples, veel zang in plaats van rap en een nijpend tekort aan vette beats. Hier en daar perst het collectief er nog wel een aardige track uit, maar het houdt niet bepaald over. Verreweg het minste album van de Wu-Tang Clan tot nu toe.