Portishead - Portishead (1997)

Electronic / Pop
Label: Go! Beat

1. Cowboys (4:38)
  2. All Mine (3:59)
  3. Undenied (4:18)
  4. Half Day Closing (3:49)
  5. Over (4:00)
  6. Humming (6:02)
  7. Mourning Air (4:11)
  8. Seven Months (4:15)
  9. Only You (4:59)
  10. Elysium (5:54)
  11. Western Eyes (3:57)
djeffibrelich
dat ik hier nog geen bericht had neergezet.uitstekend werk weer van portishead, maar dummy zal altijd numero uno blijven.waarom?nou voor mij omdat het mn eerste kennismaking was met portishead(de eerste snee is de diepste) en omdat het mn favoriete plaat allertijden is.dus dummy is niet numero uno omdat ie beter is?als ik eerlijk mag zijn is dit album net zo goed.

en nu vingers gekruisd voor een come-back.

D-ark
Chilout muziek op zijn best.

3,5 met kans op verhoging

Kid A(cid)
Joh Portishead is geen chill-out muziek, maar gestolde melancholie gevangen in warme electronische jazz.

Mooi gezegd! Portishead is ook veel te intens om bij te kunnen 'chillen'.

Kid A(cid)
Portishead moet je beleven, je moet er op letten. Je kunt niet zomaar Portishead opzetten om te ontspannen, Portishead is namelijk inspannend.

black/bird
Dan ga ik toch voor Mezzanine van Massive Attack

djeffibrelich
mezzanine is ook juist meer om je op in te spannen.
massive attack maakt veel dynamischere en luide trip-hop.
mezzanine is natuurlijk een eclectische plaat, teardrop bv is heel ontspannend terwijl ik met angel op echt niet in slaap kan vallen (mischien met het geluid zacht wel)
met portishead wel.
sterker nog, dummy is een van de meest rustgevende platen die ik ken.
ik luister het vaak vlak voor het slapengaan, half aandachtig,en laat de muziek lekker over me heen gaan
je kan portishead terecht chill-out muziek noemen, het is zeker om te ontspannen, als je je er op wil inspannen, best , maar het is klinklare onzin om te zeggen dat je er niet op kan chillen.
toch?

Kid A(cid)
Zoiets, maar bij chill-out denk ik toch meer aan die slappe lounge en trance deuntjes.

djeffibrelich
chillen betekend voor mij ontspannen, en dan is het voor mij oke om portishead chill out muziek te noemen.

Kid A(cid) schreef:
die slappe lounge

je bedoeld toch niet air-moon safari?

Kid A(cid)
Ik ben gisteravond in slaap gevallen met Portishead op mijn discman, ik heb het niet meer meegekregen vanaf It Could Be Sweet. Maar ik ga ook eens in slaap vallen met My Bloody Valentine, hoor Djeff.

djeffibrelich
allebei ideaal om bij in slaap te vallen.

Kid A(cid)
Kid A van Radiohead trouwens ook. Weet je wat, ik maak er een speciaal topic voor

avatar van Suicidopolis
Mwoehahahaha, wat is dit een neige plaat zeg. Zelden zo'n heerlijk film-noir sfeertje gehoord op een muziek CD. Strakke productie, met een paar bizarre keuzes die er uiteindelijk voor zorgen dat deze plaat nu nèt zo'n eigen sound heeft. En dan die compleet geschifte stem van Beth Gibbons die klinkt alsof ze elk moment in tranen gaat uibarsten en zichzelf van een brug smijten.

Fijn, fijn, fijn... En nu maar hopen dat de beloofde 3de CD minstens even goed zal worden!

staan de eerste berichten over de nieuwe cd.
Dat klinkt wel veelbelovend goed..
Aart

avatar van bver
Zalige plaat die in mijn ogen harder en rauwer klinkt dan zijn al even prachtige voorganger. Elysium is hier een mooi voorbeeld van: echt schrikwekkend hoe mevr. Gibbons met schelle stem uithaalt naar het einde (na 4'10") van dat nummer!

Kid A(cid)
Heh, dat lo-fi geluid staat ze heel goed. Met af en toe wat shoegazing-echo's en die gruislaag eroverheen, lijkt de link met triphop voor mijn gevoel alleen nog in de beats te liggen en het gebruik van de samples en scratches (die soms echt angstaanjagend gebruikt worden). Als Third de logische evolutie is van het geluid dat men hier neerzet, dan ben ik heel benieuwd. Ik wacht nog een tijdje tot deze op me ingewerkt is (en ik weer geld heb ) en dan gaat ook Third er aan geloven.

black/bird
Ik heb eens een soloplaat van Gibbons samen met een live plaat van Portishead gekocht.
Ik was er zo mee klaar, heb ze beiden inmiddels niet meer.
De laatste nog maar eens looien en luisteren.

JustaRascal
Ik ben het er mee eens dat dit niet echt lounge muziek is, maar toch veel mensen gebruiken het wel als dat genre.

Kid A(cid)
Nou nou, ik kan niet ontspannen met die prachtstem van Beth erbij, die allerlei mantra's van zielspijn over ons heen stort. Op de eerste plaat ging dat nog wel, maar hier wordt het soms echt pijnlijk hoe eerlijk ze is. Gelukkig ben ik wel lichtelijk masochistisch.

avatar van 41235
Wat is dit toch een fantastische groep! Ik was van plan om hun derde aan te schaffen, doch vooraf even hun eerste twee platen nog eens keertje te beluisteren. En ik moet zeggen, ze bevallen beide nog steeds even fel. Ook deze tweede, waar de sfeer wat grimmiger en de stemming nog wat donkerder is dan op hun debuut, klinkt na al die jaren nog steeds fantastisch.

Deze is toch wel een stuk minder toegankelijk dan hun nieuwste, leuk!

avatar van Cor
Cor
De meeste nummers kunnen wedijveren met het niveau van Dummy. De nummers 6 t/m 8 vind ik een tikkie minder sterk, maar de laatste nummers trekken het geheel weer mooi op. Toch een unieke sound van Portishead: zo'n eigen sfeer.

avatar van dj maus
Deels geslaagde plaat, waarop de nummers staan of vallen bij de soms wel, soms niet 'overacterende' Beth Gibbons.

Niettemin alleen al voor het briljante 'Western Eyes' de aanschaf waard.

Misterfool
Een ding moet ik KId A(cid) meegeven dit is geen chill out muziek. Voor de rest ben ik het niet met hem eens.

Ik vind ik dit geen goede muziek. Deze zogenaamde elektronische jazz plaat bevat totaal geen ritme. Ik vind alles het zelfde gezeur en beth stem kan mij de melanchonish bedoelde teksten niet goed overbrengen.

Dit album word vaak vergeleken met KId A en qua geluid lijkt het er wel op. Maar qua kwaliteit is het een verschil van dag en nacht. Waar ik bij kid A helemaal stil werd van sommige liedjes, wou ik hier zo snel mogelijk een andere artiest beluisteren.

ik hoop dat jullie mijn afwijkende mening accepteren want ik geef dit album 0,5 ster.

Kid A(cid)
Totaal geen ritme. Welke plaat heb jij in godsnaam geluisterd?

Misterfool
Kid A(cid) schreef:
Totaal geen ritme. Welke plaat heb jij in godsnaam geluisterd?

ik vind het allemaal een meetje doormijmeren. ik weet dat jij veel goede muziek hebt(radiohead/barret/my bloody valetine) maar dit vind ik niks sorry

Op 1 of andere manier is deze cd altijd een beetje aan mijn aandacht ontsnapt. Maar ook hier staan pareltjes op en elke keer als ik hem wel opzet, verbaas ik mij weer over hoe geweldig deze cd eigenlijk is.

Kid A(cid)
Dit is de meest tijdloze plaat van Portishead, naar mijn mening. Dummy heeft nog zo'n 90's sfeertje en Third verwijst erg naar post-punk en psychedelische rock. Deze plaat heeft echt iets tijdsloos, vergeleken met de andere platen.

avatar van Zjapp
Het is op deze plaat nog een tikkeltje obscuurder en akeliger geworden in vergelijking met Dummy. Beth Gibbons' gevecht met haar innerlijke demonen bereiken hier toch wel een hoogtepunt.

Portishead is niet voor iedereen weggelegd. Maar degenen die van een sound houden die nog zwarter is dan de sterkste koffie die je je maar kan inbeelden, komen hier meer dan behoorlijk aan hun trekken. Inclusief mezelf.

Er zitten geen mindere momenten tussen. Het enige dat ik een beetje mis is die superuitschieter. Al bij al toch weeral een ongeloofelijke plaat van het trio Barrow-Utley-Gibbons die op z'n minst 4,5* waard is.