MusicMeter logo menu
MusicMeter logo
zoeken in:
avatar van devel-hunt
Mijn demente oma in het verpleeghuis heeft het wellicht ook goed naar haar zin, en dat doet mij ook goed, maar het stem me tegelijkertijd verdrietig. En dat krijg ik ook bij Bob Dylan.

avatar van herman
Stijn_Slayer schreef:
Eindelijk een medestander. Hoog tijd dat Dylan de handdoek in de ring gaat gooien.

Omdat jij er niets meer aan vindt, mag de rest er ook niet meer van genieten?

avatar
Stijn_Slayer
Herman, dit is een site waar je je eigen mening moet verkondigen toch? Discussies voeren gaat nogal moeilijk als je zo gepikeerd reageert...

avatar van Stalin
Het artwork (althans de voorkant) van de nieuwe Bootleg Series (vanaf 19 oktober verkrijgbaar) is sinds vandaag ook bekend:

(afbeelding)

The Witmark Demos features 47 Bob Dylan songs recorded by the artist - accompanied only by his acoustic guitar, harmonica and occasionally piano - for his first music publisher, Leeds Music, in January 1962, and for his second publisher, M. Witmark & Sons, between 1962 and 1964. Listening to these recordings, one can trace Dylan's dramatic growth as a songwriter from early traditionally-styled songs like "Man On The Street" and "Ramblin' Gamblin' Willie" through the social commentary of "Blowin' In The Wind, "The Times They Are A Changin'" and "Masters Of War", and the groundbreaking lyrical genius of "Mr. Tambourine Man." All of these songs, and all the others on The Witmark Demos, were written - and their subsequent demos recorded - before Bob Dylan turned 24 years old.

Among the many gems found on The Witmark Demos are 15 Bob Dylan songs that were recorded by the artist only for these sessions, and which have never been officially released to the public until now. These include the plaintive"Ballad For A Friend," the civil rights era-inspired "Long Ago, Far Away" and "The Death Of Emmett Till," and the poignant "Guess I'm Doing Fine."

The Witmark Demos also features a deluxe booklet featuring in-depth liner notes by noted music historian Colin Escott, as well as rare photographs of Bob Dylan captured during the same period as these early recordings.


En ook die van de Mono Box, die ook vanaf 19 oktober te verkrijgen is:

(afbeelding)

Bob Dylan's first 8 studio albums in mono for the first time ever on CD:
Bob Dylan
The Freewheelin' Bob Dylan
The Time They Are A-Changin'
Another Side Of Bob Dylan
Bringing It All Back Home
Highway 61 Revisited
Blonde On Blonde
John Wesley Harding

-Each CD housed in a digipak, matching previous Bob Dylan reissues
-60 page, full color book with new liner notes, rare photos, memorabilia, discographical information and more
-Rigid slipcase to hold the 8 digipaks and book (measurements: 5.5"L x 3"W x 5"H)

avatar
Stijn_Slayer
Die mono box, alleen blinde die-hards kopen dat toch? Er is helemaal niets mis met de 'normale' releases van die albums die nu in de winkel liggen....

avatar van Sandokan-veld
Ach, de originele mix en een leuk boekje erbij. Niet zo veel mis mee toch? Als de box mooi wordt, is dat leuk voor de verzamelaar, en de nieuwe ontdekker met geld te veel. Verder heb je wel gelijk dat de toegevoegde waarde niet bijzonder hoog is, maar geldt dat niet voor het gros van de reissues?

Die Witmark-demo's daarentegen, zouden een juweeltje kunnen worden. Al voorspel ik enige overlap met voornamelijk de eerste 'Bootlegs'- driedubbelaar.

avatar van harm1985
Tja, ik ben ook een groot liefhebber van Dylan's werk, al moet ik mijn collectie nodig eens uitbreiden. En in de studio (op zijn Kerstplaat na) vind ik zijn albums de laatste paar jaar (vanaf Time Out of Mind) goed te pruimen, hij is kwalitatief constanter bezig dan Neil Young, die toch wel een paar misperen maakte de laatste 10 jaar, maar als ik ze live vergelijk, dan blijft er geen spaan heel van meneer Dylan.

De afgelopen paar jaar heb ik een paar keer de kans gehad om hem live te zien, maar liet het aan me voorbij gaan, al waren de prijzen nog zo gunstig. Wat ik op YouTube e.d. heb gezien is gewoon niet een artiest waar ik geld voor wil neertellen. Ik vind het het gewoon niet waard, je moet hem of HEEL graag een keer willen zien, of al jaren lang regelmatig concerten van hem bezoeken om het te kunnen appreciëren. Dylan is in goed gezelschap hoor, aan CSN heb ik ook niet zo'n behoefte, live, maar dat komt meer vanwege de vorm van Stephen Stills en hun karige output van de laatste 30 jaar. Al zou ik Crosby & Nash samen wel eens willen zien. Trouwens Leonard Cohen en Roger Waters zijn ook niet meer om aan te horen, ze fluisteren (of playbacken) hun nummers bijkans, in het geval van Cohen slaapverwekkend traag.

Wat doe mono box betreft: natuurlijk is die voor de fans, in mindere mate dan the Beatles Box welliswaar, want de stereo albums zijn niet heel lang geleden allemaal geremasterd.

avatar van The Scientist
Dat idee heb ik ook een beetje met de 'oude helden'.. Van Morrison trouwens ook...

en dan blijft Tom Waits over die nog wel geweldige dingen doet, maar die torenhoge prijzen vraagt, waarvoor je dan ook nog naar Parijs moet.

avatar van frankieman
Tja, ik heb het recent hier nog voor Bob opgenomen wat betreft live optredens en dus is het niet nodig om dat weer te doen, wel ben ik blij met de Witmark demo's.

avatar van Vortex
Voor Waits heb ik zeker wel €100 over. En als ik dan nog naar Parijs zou moeten... waarom niet

avatar van Stalin
Sandokan-veld schreef:

Die Witmark-demo's daarentegen, zouden een juweeltje kunnen worden. Al voorspel ik enige overlap met voornamelijk de eerste 'Bootlegs'- driedubbelaar.


Zelf heb ik al sinds jaar en dag de Witmark Demo's op bootleg en dus zal de officiele uitgave voor mij (op een wat betere kwaliteit geluid na dan...) geen geheimen kennen.

De enige overlap met Bootleg Series I, II & III zijn Walkin' Down The Line, When The Ship Comes In en The Times They Are-a Changin'

Ik hoop dat we na deel 9 in de serie eens wat anders voorgeschoteld krijgen dan de gedoodverfde jaren 60, waar nu (met deel 9 erbij gerekend) al 6 van de 9 delen aan gewijd zijn...

Er zal ongewtijfeld nog een hoop moois uit andere decennia in de kluisen van Columbia liggen (Religieuze show uit San Francisco 1979 in het Warfield Theater, waar hij 2 weken lang alleen maar zijn album Slow Train Coming en andere religieuze songs speelde bijvoorbeeld) en anders ligt er vast nog wel een stapel spul in Dylan's garage van zijn huis in Malibu

avatar van Sandokan-veld
Stalin schreef:
De enige overlap met Bootleg Series I, II & III zijn Walkin' Down The Line, When The Ship Comes In en The Times They Are-a Changin'


Maar in het stukje dat je citeerde staan ook Ramblin' Gamlin' Willie en Man on The Street genoemd, en die staan toch ook op de eerste Bootlegs-driedubbelaar? Of zijn dat andere versies?

avatar van Stalin
Sandokan-veld schreef:
(quote)


Maar in het stukje dat je citeerde staan ook Ramblin' Gamlin' Willie en Man on The Street genoemd, en die staan toch ook op de eerste Bootlegs-driedubbelaar? Of zijn dat andere versies?


Als de info in het boekwerkje van Bootleg Series Volume I klopt, dan is Man On The Street een outtake van zijn debuutalbum en Rambling, Gambling Willie is een outtake van zijn 2e plaat Freewheelin'

Ik vermoed dus dat het andere versies zijn inderdaad.

avatar van Sibren
Word er eerlijk gezegd niet echt warm van, de nieuwe bootleg. Net wat Stalin zegt, het meeste van dit werk is al in bezit van een beetje Dylanliefhebber.
Toch zal ik er weer aan moeten geloven. Kan natuurlijk niet een gat in mijn collectie komen... Dus kopen, boekje een keer doorbladeren en in de kast naast Christmas in the hart!

avatar van Floater
Stijn_Slayer schreef:
Die mono box, alleen blinde die-hards kopen dat toch? Er is helemaal niets mis met de 'normale' releases van die albums die nu in de winkel liggen....


Er is inderdaad weinig mis met de normale releases van de eerste 8 albums van Dylan, zeker als je ze in de remasterde uitgave bezit. Toch voegen de mono-uitgaven wel degelijk iets toe. Blonde On Blonde bijvoorbeeld klinkt mono behoorlijk anders dan stereo

En dan heb je nog John Wesley Harding. Momenteel beluister ik de mono-uitgave (Sundazed) van dit album op vinyl (vorige week geleend van een vriend van me) en ik moet zeggen dat er een wereld voor me open gaat. Dit is werkelijk bloedstollend mooi (ondanks de vele tikken...). Zó warm, zó helder en de mondharmonika doet hier nu eens geen pijn aan je oren...

Deze mono uitgaven zijn destijds speciaal voor mono gemixed en hebben een geheel eigen geluid. Ze zijn overigens ook allemaal al jaren in mono verkrijgbaar op vinyl.

avatar van Stalin
Bij Bob Dylan - The Bootleg Series Volume 9: The Witmark Demos (2010):

Maartenn schreef:
Zo, dat zijn geen malse prijzen. Toch maar weer de twee disks editie dus


Wat te denken van iemand die een extreem zeldzame BOB DYLAN iPod Nano op Ebay te koop heeft staan ?

Ebay

Bieden mag vanaf US $50,000 !!!
Maar dan heb je wel ''free shipping''...


avatar van Maartenn
Maartenn (crew)
Zoek jij hier actief naar? Wat een totaal onzinnig instrument voor een nog onzinniger bedrag. En het ergste is nog wel dat je dit album er dan niet eens hebt op staan!

Nog vijf nachtjes slapen en dan kan ik hem ook beluisteren

avatar van Stalin
Maartenn schreef:
Zoek jij hier actief naar?


Nee, kwam de link tegen via Dylan site Expectingrain.

Mijn leven is saai, maar zo erg is het nou ook weer niet...

avatar van Stalin
Ik kwam net via de eerdergenoemde site van Expectingrain weer eens een alleraardigste link tegen.
Het betreft een promotiefilmpje van bijna 6 minuten voor The Witmark Demos, bestaande uit wat interviews, archiefbeelden, foto's en stukjes van een aantal nummers van het album.

Kijken dan...

avatar van Floater
Bij Bob Dylan - The Bootleg Series Volume 9: The Witmark Demos (2010):

Stalin schreef:
Toegegeven, Dylan heeft de jaren 60 een behoorlijke deuk in de muzikale boter geslagen, maar de 40 jaar (!!!) daarna komt er erg karig af op zo'n manier.

En dat dit het laatste deel zou zijn geloof ik niets van, want volgens mij heeft Columbia (en anders Bob zelf) genoeg moois op de planken liggen, de vraag is alleen wat dat exact is.


Er liggen nog ruim voldoende nummers stof te vangen in de kluizen van Sony/Columbia. Als ze willen kunnen ze bij de volgende release weer een box uitbrengen à la The Bootleg Series Vol. 1-3 met alleen maar studio-outtakes:

Queen Of His Diamonds (opgenomen in mei 1960)
Red Travellin' Shoes (zomer 1961)
Strange Rain (december 1961)
Gates Of Hate (mei 1962)
Liverpool Gal (juli 1963)
Dusty Old Fairgrounds (1963)
Love Is Just A Four Letter Word (maart 1964) er schijnt een demo te circuleren…
Can You Please Crawl Out Your Window (november 1965 - alternatieve versie)
Church With No Upstairs (1965)
She's Your Lover Now (januari 1966 - piano versie)
If You Want My Love (1966)
Can I Get A Racehorse (1967 - Basement Tapes)
Chilly Winds (1967 - Basement Tapes)
Sign On The Cross (1967 - Basement Tapes)
Nowhere To Go (1968 - Dylan/Harrison duet)
Going To Chicago (februari 1969 - Nashville Skyline outtake)
Las Vegas Blues (juni 1970 - New Morning outtake)
Shirley's Room (augustus 1970)
Put My Money Down (november 1971)
Goodbye Holly (januari 1973 - Pat Garrett & Billy The Kid outtake)
There Ain't Gonna Be No Next Time (1974 - Blood On The Tracks outtake)
Little Bit Of Rain (1974 - Blood On The Tracks outtake)
Idiot Wind (september 1974 - alternatieve versie)
Belltower Blues (september 1974 - Blood On The Tracks outtake)
Money Blues (juli 1975 - Desire outtake)
First To Say Goodbye (december 1977)
Coming From The Heart (april 1978)
Am I Your Stepchild? (september 1978)
Trouble In Mind (april 1979)
Ain't No Man Righteous, No Not One (november 1979)
Let's Keep It Between Us (oktober 1980)
Yonder Comes Sin (oktober 1980)
Caribbean Wind (oktober 1980 - alternatieve versie)
Brown Skinned Girl (oktober 1980)
Every Grain Of Sand (oktober 1980 - alternatieve versie)
City Of Gold (november 1980)
Shot Of Love (april 1981 - alternatieve versie)
Heart Of Mine (april 1981 - alternatieve versie)
In The Summertime (april 1981 - alternatieve versie)
All The Way Down (april 1981 - Shot Of Love outtake)
Fur Slippers (april 1981 - Shot Of Love outtake)
Standing In The Light (juni 1982)
Prison Station Blues (april 1983 - Infidels outtake)
Jokerman (mei 1983 - alternatieve versie)
Sweetheart Like You (mei 1983 - alternatieve versie)
Blind Willie McTell (mei 1983 - alternatieve electrische versie)
Angel Of Rain (mei 1984)
New Danville Girl (december 1984)
To Fall In Love With You (augustus 1986)
Some Enchanted Evening (maart 1990 - Under The Red Sky outtake)
Handy Dandy (maart 1990 - alternatieve versie)
Shirley Temple Don't Live Here Anymore (maart 1990 - Under The Red Sky outtake)
Duncan And Brady (juni 1992)
Time To End This Masquerade (1995)
All I Ever Loved Is You (september 1996 - Time Out Of Mind outtake)
Not Turning Back (januari 1997 - Time Out Of Mind outtake)
Not Dark Yet (januari 1997 - alternatieve versie)
Chicago After Dark (december 2008 - Together Through Life outtake)

avatar van Stalin
Floater schreef:


Er liggen nog ruim voldoende nummers stof te vangen in de kluizen van Sony/Columbia. Als ze willen zouden ze bij de volgende release weer een box kunnen uitbrengen à la The Bootleg Series Vol. 1-3 met alleen maar studio-outtakes


En wat te denken van de volgende songs ?

* Da Doo Ron Ron (Recorded with George Harrison during the New Morning sessions at Columbia Studios, New York, 1 May 1970)
* An unreleased album with David Bromberg, 1992
* vele tientallen Basement Tapes Songs

En zo kan ik ook ik nog wel even doorgaan.
Kijk voor nog meer suggesties op deze website, maar die ken jij uiteraard al

Daarnaast waarschijnlijk (zoals al eerder gezegd) een imposante lijst aan live-optredens, aangezien je in het verleden al op Bob's site online geplaatste nummers kon beluisteren.

avatar van Stalin
Bij Bob Dylan - The Freewheelin' Bob Dylan (1963):

harm1985 schreef:
Zelfs de hoes is mooi en spreekt tot de verbeelding.


Wat te denken van deze versie van de hoes ?

Kwam hem tegen in een stuk over waarom Dylan eventueel zou moeten stoppen met touren, een discussie die hier op MuMe al vaker is gevoerd.


A generation of music icons is hitting retirement age, along with their baby-boomer fans. Is it time for Bob Dylan to hang up his hat and harmonica?


Dus bij deze trek ik de beerput maar weer eens flink open

avatar van bertus99
Stalin schreef:


Dus bij deze trek ik de beerput maar weer eens flink open


Wat zit er dan in die beerput Stalin? Ben je ergens ontevreden over?

avatar van Floater
Stalin schreef:
....een stuk over waarom Dylan eventueel zou moeten stoppen met touren, een discussie die hier op MuMe al vaker is gevoerd.


Inderdaad, die discussie is vaker gevoerd.
De eerste keer dat ik hierover hoorde was in 1981. Vervolgens in 1987, 1991, 1996, 2003, etc. Gelukkig heeft Dylan zich er nooit iets van aangetrokken en dat zal hij nu ook zeker niet doen.

avatar van Stalin
bertus99 schreef:

Wat zit er dan in die beerput Stalin? Ben je ergens ontevreden over?


Ik doel met beerput op de discussie omtrent het welles-nietes rondom het gegeven of Zimmerman zou moeten ophouden met optreden, vandaar...

Van mij mag hij in het harnas sterven, op het podium a la Tommy Cooper.
Zelf heeft de beste man ooit gezegd als een poëet te leven en dus ook als een poëet te sterven, wat dat ook mag zijn

Niemand verplicht je om naar een concert te gaan, dus zolang Dylan het fysiek kan opbrengen zijn ranke lijf avond na avond het podium op te slepen en daar een volle zaal aantreft, zeg ik: doen

avatar van Sibren
Persoonlijk hoop ik nog op de dag dat Dylan geen volle zalen meer trekt, zodat voor de overgebleven die hard fans (waaronder ik waarschijnlijk) de kleine zaaltjes overblijven. Wat dacht je van Dylan in paradiso (om maar een wat bekendere zaal te noemen).

Zit al stiekem te genieten...

avatar van Lennonlover
die dag zal waarschijnlijk nooit komen sibren, sorry...

avatar van Outblasty
Ik droom met je mee Sibren maar ik moet helaas Lennonlover gelijk geven. Maar ook in een veels te grote zaal wil ik hem sowieso nog een keer zien optreden. Hopelijk dat hij nog eens naar Nederland komt.

avatar
Stijn_Slayer
Ik hoef 'm niet te zien. Als je nu gaat kun je zeggen dat je Bob Dylan hebt gezien, leuk voor op feestjes misschien, maar het is om te huilen hoe slecht die man is geworden.

avatar van Vortex
Wat een onzin artikel over 'waarom Dylan zou moeten stoppen'.
Aan dit soort zaken kan ik me echt irriteren. Wat een geneuzel.
De schrijver heeft zeker nog nooit geconstateerd dat Dylan juist continu vernieuwend is. Dit in tegenstelling tot handenvol andere grote artiesten die al twee tot drie decennia bezig zijn. Om de Stones maar eens te noemen. Daar komt de afgelopen vijfentwintig jaar toch hetzelfde trucje uit de hoge hoed. (Waarmee ik dus niet zeg dat het slecht is). Vernieuwend is wat anders. Over de Stones zou een vraag 'moeten zij stoppen?' eerder terecht zijn.

avatar

Gast
geplaatst: vandaag om 15:06 uur

avatar

geplaatst: vandaag om 15:06 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.