menu
zoeken in:
avatar van meneer
geplaatst:

Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.youtube.com/watch?v=J9lZAyx-f7Q

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MusicMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MusicMeter met je privacy omgaat.



Zeldzaam: Collins zingt ‘Back in New York City’ - 1980 (in New York).

avatar van bikkel2
geplaatst:
Bij Genesis - Abacab:

De goeie ouwe progrock tijd en het vervolg. Het blijft een oneindige discussie waar niemand geen invloed meer op heeft.
Neal Peart hier begint er zijn dag mee.
Ik sta er tegenwoordig toch wat anders in. Want we kunnen hier eindeloos blijven babbelen waarom het ineens zo anders en minder werd, alles is uiteindelijk gebaseerd op overleven als band en de keuzes die er bij horen.
De begin jaren 80 waren erg tricky, want er waren nogal wat nieuwe stromingen die zich als een bulldozer door het muzikale landschap heen denderde; De boze new wave, de donkere synthpop, de new romantics.
Een band als E.L.O en dan Jeff Lynne voornamelijk, zette het orkest buiten de deur en ging met synths aan de gang. Jeff, als altijd, voelde de tijdsgeest goed aan.
Maar natuurlijk was er geen plaats meer voor prog met nummers van 15 minuten. Dan werd je afgeschoten en voor gek verklaard. Dus Rush ging een beetje new wave introduceren en King Crimson werd ineens een klein beetje Talking Heads. Yes ging door met Trevor Rabin en ging fris en fruitige A.O.R maken. Overleven heet dat.

En dan Genesis natuurlijk. Die vond na het niet onaardige Duke nog niet de vorm op dit Abacab, al waren ze al eind 70er jaren voorzichtig aan de popkant aan het verkennen.
Misschien was het onwennig en niet helemaal naturel. En Phil Collins de schuld geven is mij toch wat te makkelijk. De Earth, Wind & Fire inbreng was zijn idee en het werd hem uiteindelijk wel mede gedeeld dat dit in de toekomst geen optie meer was. Maar de heren Banks en Rutherford gingen verder gewoon mee in de nieuwe opzet.
Ik ben geen fan van de albums die volgden met Collins in de groep. Het zijn geen hele slechte platen en hebben allemaal wel sterke momenten, maar het is gewoon niet mijn ding. Maar ze bereikten er wel een groter publiek mee. Tuurlijk was het handig dat Phil ook aardig solo aan de weg aan het timmeren was, maar commercieel geen klagen voor Genesis.

Wat ik maar wil zeggen is dat de overlapping van de eind jaren 70 naar de begin jaren 80 drastisch was. Je moest simpelweg iets gaan veranderen als al wat oudere act. En de één wist er beter raad mee dan de andere.

avatar van Leptop
geplaatst:
bikkel2, je geeft het overleven als uiteindelijke verklaring voor de muzikale wijziging van veel bands. Ik weet niet of dat klopt. Dat geeft toch te denken. De bands zouden bijna betere zakenmannen zijn dan muzikanten? Of briljante marketeers? Feit is inderdaad dat veel nieuwe muziekstromingen haar intrede deden. Als goede muzikant en frisse twintiger of dertiger zou je ook open kunnen staan voor de vaak energieke sound die hiermee, althans vaak, samen ging.
Soms ging dat goed, soms wat minder. Daar ben ik het wel mee eens. En bij deze wat minder....

avatar van bikkel2
geplaatst:
Hoe je het ook bekijkt, het muzikanten bestaan is ook een baan en hoe de mannen er zakelijk voor stonden in die periode weet ik niet.
Maar wat ik eigenlijk bedoelde is, dat als je nog enigzins mee wilde tellen in de overgang naar de 80's en op de rit wilde blijven, er wel wat concessies moesten plaats vinden. Dat hoeft dan geen heel drastische koerswijziging te zijn, maar toendertijd wel meer in het muzikale tijdsbeeld. Andere actuelere sounds en kortere bondiger nummers. De muziek veranderde en het publiek veranderde mee in de meeste gevallen.
De bekendere en succesvollere progbands speelden in de 70's in grote hallen en hadden een grote fanbase. Door gaan op reeds verkende paden had waarschijnlijk de doodsteek geweest, omdat je al snel als ouderwets werd aangezien. En trouwens, Genesis werd al wat bondiger na het vertrek van Steve Hackett. Het zal ongetwijfeld ook te maken hebben gehad met een zelf gewenste stijl verandering.


Een voorbeeld waar het overigens mis ging is Gentle Giant. Niet de meest succesvolste progband, maar wel zeer gewaardeerd en vermoedelijk het meest prog van allemaal.
Die meenden eind jaren 70 en in 1980 nog, een stuk straighter te gaan klinken. Dat deed dus helemaal niets. Die zijn er ook gelijk maar mee gestopt.

avatar van musician
geplaatst:
meesterdch schreef:
Maar laten we eens ophouden met Hackett tot een heilige te verklaren en de heren Banks, Rutherford en vooral Collins tot Satan en zijn handlangers. En vooral genieten van het vele moois dat ze samen in diverse samenstellingen en alleen hebben gemaakt.

Je kunt niet oordelen over iets dat mooi is en tegelijkertijd ontkomen aan het benoemen van zaken die minder fraai zijn.
Dan kunnen we de site hier wel sluiten met als opdracht geen woord meer te slijten aan mooi en lelijk en voortaan "alleen nog maar te genieten".

Goed lezen is een belangrijk element op deze site, je zult mij nergens Collins voor Satan hebben horen uitgemaakt. Bovendien gaat het allemaal over muzikale prestaties.

De feiten spreken voor zich maar als je meent dat de bandleden in alle harmonie Abacab naar volle overtuiging gezamenlijk hebben gemaakt is dat prima, we gaan er van uit dat ze onwetend zijn geweest van Face Value, het succesvolle debuut album van Phil Collins van eerder dat jaar.

Een harmonieuze samenwerking dus, desondanks worden de prestaties op dit album internationaal grosso modo niet erg gewaardeerd. Nogal in strijd met alles wat Genesis daarvoor had gemaakt. En waar ligt dat dan aan en waarom zijn de (oude) Genesis fans zo boos?

Als je niet het muzikale onderscheid hoort op Genesis albums waarbij Steve Hackett wel en niet aanwezig is, ben je wel een beetje van het pad af. Zijn solo albums in de loop van de jaren herbergen tot nu aan toe meer het oude geluid van Genesis dan dat Genesis dat zelf nog deed na zijn vertrek.

Samenwerkingsalbums van Hackett met Steve Howe (GTR) en later met Chris Squire (Squackett) hebben niet per se tot hoogstandjes geleid maar zijn slechts twee voorbeelden van de verder behoorlijk imponerende solo carrière van Steve Hackett. Overigens vind ik samenwerken met leden van Yes ook van een ander niveau dan Marilyn Martin of Frida, wat ook nog had gekund.

Naast zijn vele solowerk houdt Hackett tegelijkertijd de legacy van Genesis hoog, geen geringe prestatie. Ik heb daar andere (oud-) Genesis leden nooit meer op kunnen betrappen, lijken daar eerder hun neus voor op te halen. Uiteraard heeft ook Steve Hackett betere en mindere albums gemaakt, daar ontkomt niemand aan.

De band zelf heeft na We can't dance (1991) niets meer gepresteerd, afgezien dan nog het Calling all stations album (1997), inmiddels zonder Phil Collins. Hoge waarderingscijfers zijn na Duke (1980) achterwege gebleven.

avatar van meneer
geplaatst:
Misschien wordt het eens tijd dat we volgend jaar het 40-jarig jubileum van dit album, met elkaar, gaan vieren. En het feit dat de ‘fans’ er ook al 40 jaar niet met elkaar uit kunnen komen over een tongen losmakende band. Ik hoop niet dat het bijbelse proporties (Chapter & Verse) gaat krijgen zodat onze afstammelingen over een kleine 2000 jaar nog steeds vechtend met elkaar over de vloer van de heilige Progmuziektheaters rollen vanuit wiens torens alleen de ‘Ware Genesis Songs’ weerklinken.

Shalom ! Peace ! As Salaam ! Vrede ! Abacab !

avatar van meesterdch
geplaatst:
musician schreef:
[
Goed lezen is een belangrijk element op deze site, je zult mij nergens Collins voor Satan hebben horen uitgemaakt. Bovendien gaat het allemaal over muzikale prestaties.

De feiten spreken voor zich maar als je meent dat de bandleden in alle harmonie Abacab naar volle overtuiging gezamenlijk hebben gemaakt is dat prima, we gaan er van uit dat ze onwetend zijn geweest van Face Value, het succesvolle debuut album van Phil Collins van eerder dat jaar..


Je hebt helemaal gelijk. Mijn Satan-opmerking was alleen bedoelt als tegenhanger tegen de heilige Steve (die ik overigens graag beluister). Niet omdat jij dat had geschreven. En over smaak valt niet te twisten, dus ik heb er ook geen enkele moeite mee dat er een groep muziekliefhebbers is, die het werk van Genesis in de jaren 80 of zelfs na het vertrek van Gabriel niks vindt. Ik heb ook mijn voorkeuren binnen hun oeuvre en vind alle platen vanaf Abacab wisselend en vind ook echt niet elk nummer goed. Maar ik kan ook prima leven zonder 'Harlequin' of 'It'. Prima nummers, maar ze hebben zoveel beters gemaakt.

Mijn allergie zit in de suggestie dat er een goede of foute keuze is van artiesten welke artistieke weg zij bewandelen. Dat is hun keuze. En iedereen die de geschiedenis van de band kent en interviews uit die tijd leest, kan heel duidelijk opmaken dat dit een gezamenlijke keuze van de drie heren was. Ook Rutherford heeft veel pop in zijn composities zitten en Banks heeft zijn hele solo carrière ook geprobeerd om hits te scoren. Prima toch? Nogmaals, dat is hun keuze want het is in eerste instantie ook hun muziek. Pas nadat ze het aan de wereld geven, wordt het van ons. En is het aan ons om het te luisteren, mooi te vinden of af te wijzen. Een dan heb ik er absoluut geen moeite mee als iemand aangeeft dat hij of zij het niks vindt. Maar om dan de artiest te verwijten dat hij niet de muziek (meer) maakt die jij of ik wil, dat blijf ik vreemd vinden. Maar mijn mening is uiteraard net zoveel waard als die van ieder ander. Ik wil de vrede van meneer zeker niet verstoren.

avatar van Mr. Rock
geplaatst:
De tour is verschoven naar april 2021. Was natuurlijk te verwachten.

Genesis reschedule The Last Domino? tour - add two new dates | Louder - loudersound.com

Gast
geplaatst: vandaag om 18:23 uur

geplaatst: vandaag om 18:23 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.