De Site / Algemeen / 0-5 sterren
zoeken in:
2
geplaatst: 13 november 2016, 20:08 uur
Bij mij geldt de puntentelling zo:
5,0* = een 10; eenzame klasse ofwel favoriet
4,5* = een 9; meesterwerk
4,0* = een 8; zeer goed
3,5* = een 7; goed, maar niet echt bijzonder
3,0* = een 6; redelijk
2,5* = een 5; matig
2,0* = een 4; zwak/onvoldoende
1,5* = 3; slecht, 1,0* = 2; zeer slecht, 0,5* = bagger, troep.
5,0* = een 10; eenzame klasse ofwel favoriet
4,5* = een 9; meesterwerk
4,0* = een 8; zeer goed
3,5* = een 7; goed, maar niet echt bijzonder
3,0* = een 6; redelijk
2,5* = een 5; matig
2,0* = een 4; zwak/onvoldoende
1,5* = 3; slecht, 1,0* = 2; zeer slecht, 0,5* = bagger, troep.
2
geplaatst: 2 mei 2018, 18:58 uur
Bij mij beginnen de goede albums vanaf 3.5*
3* = O.K. / niet slecht
2.5*/0.5* Slecht. Ik heb uiterst weinig stemmen (76) in deze catergorie want die albums luister ik niet af, het leven is daar veel te kort voor en er is hopen goede muziek te vinden.
3* = O.K. / niet slecht
2.5*/0.5* Slecht. Ik heb uiterst weinig stemmen (76) in deze catergorie want die albums luister ik niet af, het leven is daar veel te kort voor en er is hopen goede muziek te vinden.
0
geplaatst: 2 mei 2018, 23:13 uur
Het maakt helemaal niet uit hoe mensen tot irrationele keuzes komen voor sterren. Als maar door de wet van grote aantallen dit bij ieder album tot dezelfde vervuiling leidt: dan is nog steeds de relatieve waardering een goede graadmeter voor de kwaliteit van een album.
Bij een album met maar 10 stemmen werkt dit niet.
Bij een album met maar 10 stemmen werkt dit niet.
0
ohmusica
geplaatst: 2 mei 2018, 23:45 uur
Voor popmuziek vind ik de 5 sterren normering wat aan de grove kant. Er komt veel uit en soms mis ik dan een tussenstap. De stap tussen bijvoorbeeld 3.5, de 4 of 4,5 is veel te groot. Bij film en boeken heb ik er wel minder moeite mee.
0.5 om te huilen 1 waardeloos 1.5 pet 2 slecht 2.5 teleurstellend, 3 matig, 3.5 wel aardig, 4 goed en prima, 4.5 erg goed. 5 uitmuntend, exceptioneel.
Muziek die niet echt mijn smaak is, ik niet begrijp, daar laat ik mij doorgaans niet zo snel over uit. Het leukste is om je enthousiasme te delen met anderen en proberen onder woorden te brengen wat je raakt, dit is met muziek ook niet zo eenvoudig, emoties enzo... Een mening zegt ook iets over onszelf.
0.5 om te huilen 1 waardeloos 1.5 pet 2 slecht 2.5 teleurstellend, 3 matig, 3.5 wel aardig, 4 goed en prima, 4.5 erg goed. 5 uitmuntend, exceptioneel.
Muziek die niet echt mijn smaak is, ik niet begrijp, daar laat ik mij doorgaans niet zo snel over uit. Het leukste is om je enthousiasme te delen met anderen en proberen onder woorden te brengen wat je raakt, dit is met muziek ook niet zo eenvoudig, emoties enzo... Een mening zegt ook iets over onszelf.
0
geplaatst: 3 mei 2018, 08:39 uur
Sinds 1 december 2016 gebruik ik alleen hele sterren om te stemmen. Ik merkte dat ik bijvoorbeeld veel albums waardeerde met 3,5. En daar had ik dan geen goed verhaal bij. Een redelijk tot ruim voldoende album, wat is dat eigenlijk. Voor mezelf kwam ik tot de conclusie dat er een duidelijk verschil moet zijn tussen redelijk of middelmatig en goed. Heel goed of uitzonderlijk krijgt van mij dan ook de volle 5 sterren. Want wat wil ik nou zeggen met 4,5. Dat ik het wel erg goed vind, maar dat de artiest nog een beetje beter zijn best moet doen?
Ik houd het daarom simpel: 2, 3, 4 of 5 sterren. Aan de 1-tjes voer ik het oude brood.
Ik houd het daarom simpel: 2, 3, 4 of 5 sterren. Aan de 1-tjes voer ik het oude brood.
2
geplaatst: 3 mei 2018, 08:46 uur
Cellulord schreef:
3* = O.K. / niet slecht
3* = O.K. / niet slecht
Goh, een zielsverwant. Vind dat altijd zo raar, van die mensen met honderden stemmen tussen pak hem beet 0,5 en 2,5 sterren. Wat een slecht leven moet je dan wel niet hebben

1
geplaatst: 3 mei 2018, 11:17 uur
ohmusica schreef:
De stap tussen bijvoorbeeld 3.5, de 4 of 4,5 is veel te groot.
De stap tussen bijvoorbeeld 3.5, de 4 of 4,5 is veel te groot.
Ja de stap tussen 3.5, en 4 of 4,5 en 5 is (voor mij) soms moeilijk, daarom heb ik op mijn persoonlijk lijstje ook bv. heel veel 4/4.5* staan. Ik zie dat dan als een vette 4* of een kleine 4.5*. Ik noem dit ook "kantel albums" die bij een volgende (of meerdere) luisterbeurt nog kunnen kantellen.

GrafGantz, als ik jou stemmengrafiek bekijk dat ziet die er bijna indentiek uit als de mijne.

3
geplaatst: 28 maart 2019, 10:31 uur
Omdat ik meestal albums uitzoek die een 4+ rating hebben, heb ik eigenlijk maar 4 cijfers die ik redelijkerwijs kan geven (3.5, 4, 4.5, 5). Het aantal albums met hetzelfde cijfer wordt daardoor nogal groot. Het jammere daaraan is dat je een weinig betekenisvolle lijst krijgt wanneer je sorteert op cijfer. Bij albums met hetzelfde cijfer vind ik de ene soms toch veel beter dan de ander.
Ik zou liever becijferen op een iets lagere granulariteit, bijvoorbeeld met een precisie van 0.1 i.p.v. 0.5. Dan krijg je een veel beter beeld van je muzieksmaak wanneer je sorteert.
Ik zou liever becijferen op een iets lagere granulariteit, bijvoorbeeld met een precisie van 0.1 i.p.v. 0.5. Dan krijg je een veel beter beeld van je muzieksmaak wanneer je sorteert.
0
geplaatst: 20 december 2023, 19:23 uur
Ik wil wel mijn album top 2023 maken, maar vind sommige albums niet, hoe kan deze toegevoegd worden?
1
geplaatst: 20 december 2023, 19:30 uur
Eigenwijze 30 schreef:
Ik wil wel mijn album top 2023 maken, maar vind sommige albums niet, hoe kan deze toegevoegd worden?
Album toevoegen
Toevoegen - MusicMeterWiki
3
geplaatst: 21 december 2023, 10:25 uur
Het hele rating-systeem voor individuele gebruikers blijf ik maar een gekke boel vinden, niet alleen omdat iedereen vanuit een verschillende maatvoering denkt, maar ook om muziek uit te drukken in een cijfer - ‘in de normale wereld’ (ik bedoel muziekliefhebbers in een samenzijn onder elkaar) - is toch volkomen belachelijk. Je vindt iets goed of niet goed, of zo nu en dan, of gedeeltelijk of bij die gelegenheid en dat is het.
Dat media dit hotelwaarderings-systeem ooit hebben overgenomen is deels gemakzucht en deels commercie en de behoefte bij de consument aan zekerheid en overzicht. Uiteindelijk zijn het slechts illusies waar we ons aan vastklampen, zó geconditioneerd als we zijn, zodra het begint te kriebelen als er ergens vijf sterren voor worden gezet.
Dat media dit hotelwaarderings-systeem ooit hebben overgenomen is deels gemakzucht en deels commercie en de behoefte bij de consument aan zekerheid en overzicht. Uiteindelijk zijn het slechts illusies waar we ons aan vastklampen, zó geconditioneerd als we zijn, zodra het begint te kriebelen als er ergens vijf sterren voor worden gezet.
1
geplaatst: 21 december 2023, 17:45 uur
vivalamusica schreef:
Het hele rating-systeem voor individuele gebruikers blijf ik maar een gekke boel vinden [...] Je vindt iets goed of niet goed, of zo nu en dan, of gedeeltelijk of bij die gelegenheid en dat is het.
Het hele rating-systeem voor individuele gebruikers blijf ik maar een gekke boel vinden [...] Je vindt iets goed of niet goed, of zo nu en dan, of gedeeltelijk of bij die gelegenheid en dat is het.
Toch niet zo gek dan want met een rating kan je ongeveer aangeven hoe goed je een album vindt, geheel of gedeeltelijk, vaak of soms. Zo lang iedereen maar vanuit het basisidee vertrekt dat het van 0,5 naar 5,0 sterren gradueel beter wordt maakt het niet uit dat er vanuit verschillende maatvoeringen gestemd wordt want het is louter persoonlijk. Het versterkt eventueel wel misvattingen. Er zijn nogal wat mensen die denken dat het bij muziek om objectief bestaande werken zou gaan, waar iets van de kwaliteit (los van persoonlijke smaak) op een of andere manier meetbaar is. Dan wordt het natuurlijk een gekke boel.
1
geplaatst: 21 december 2023, 18:42 uur
Hier een prima toelichting uit de filmwereld:
Toelichting rating recensies | FilmTotaal
Toelichting rating recensies | FilmTotaal
1
geplaatst: 24 december 2023, 12:11 uur
Het album is nog niet goedgekeurd, weet je hoe lang dit gaat duren?
1
geplaatst: 24 december 2023, 12:14 uur
Dat is aan de crew, het duurt meestal een paar daagjes, al naar gelang hoe druk het is en hoeveel tijd de crew heeft.
Even geduld hebben en dan komt het vanzelf goed, je krijgt een PM van ze zodra het goed- (of af-)gekeurd is.
* denotes required fields.