menu

De Site / Algemeen / 0-5 sterren

zoeken in:
Bij mij geldt de puntentelling zo:

5,0* = een 10; eenzame klasse ofwel favoriet
4,5* = een 9; meesterwerk
4,0* = een 8; zeer goed
3,5* = een 7; goed, maar niet echt bijzonder
3,0* = een 6; redelijk
2,5* = een 5; matig
2,0* = een 4; zwak/onvoldoende
1,5* = 3; slecht, 1,0* = 2; zeer slecht, 0,5* = bagger, troep.

Bij mij beginnen de goede albums vanaf 3.5*
3* = O.K. / niet slecht
2.5*/0.5* Slecht. Ik heb uiterst weinig stemmen (76) in deze catergorie want die albums luister ik niet af, het leven is daar veel te kort voor en er is hopen goede muziek te vinden.

Het maakt helemaal niet uit hoe mensen tot irrationele keuzes komen voor sterren. Als maar door de wet van grote aantallen dit bij ieder album tot dezelfde vervuiling leidt: dan is nog steeds de relatieve waardering een goede graadmeter voor de kwaliteit van een album.
Bij een album met maar 10 stemmen werkt dit niet.

Voor popmuziek vind ik de 5 sterren normering wat aan de grove kant. Er komt veel uit en soms mis ik dan een tussenstap. De stap tussen bijvoorbeeld 3.5, de 4 of 4,5 is veel te groot. Bij film en boeken heb ik er wel minder moeite mee.
0.5 om te huilen 1 waardeloos 1.5 pet 2 slecht 2.5 teleurstellend, 3 matig, 3.5 wel aardig, 4 goed en prima, 4.5 erg goed. 5 uitmuntend, exceptioneel.
Muziek die niet echt mijn smaak is, ik niet begrijp, daar laat ik mij doorgaans niet zo snel over uit. Het leukste is om je enthousiasme te delen met anderen en proberen onder woorden te brengen wat je raakt, dit is met muziek ook niet zo eenvoudig, emoties enzo... Een mening zegt ook iets over onszelf.

Sinds 1 december 2016 gebruik ik alleen hele sterren om te stemmen. Ik merkte dat ik bijvoorbeeld veel albums waardeerde met 3,5. En daar had ik dan geen goed verhaal bij. Een redelijk tot ruim voldoende album, wat is dat eigenlijk. Voor mezelf kwam ik tot de conclusie dat er een duidelijk verschil moet zijn tussen redelijk of middelmatig en goed. Heel goed of uitzonderlijk krijgt van mij dan ook de volle 5 sterren. Want wat wil ik nou zeggen met 4,5. Dat ik het wel erg goed vind, maar dat de artiest nog een beetje beter zijn best moet doen?
Ik houd het daarom simpel: 2, 3, 4 of 5 sterren. Aan de 1-tjes voer ik het oude brood.

Cellulord schreef:
Bij mij beginnen de goede albums vanaf 3.5*
3* = O.K. / niet slecht
2.5*/0.5* Slecht. Ik heb uiterst weinig stemmen (76) in deze catergorie want die albums luister ik niet af, het leven is daar veel te kort voor en er is hopen goede muziek te vinden.

Goh, een zielsverwant. Vind dat altijd zo raar, van die mensen met honderden stemmen tussen pak hem beet 0,5 en 2,5 sterren. Wat een slecht leven moet je dan wel niet hebben

ohmusica schreef:
De stap tussen bijvoorbeeld 3.5, de 4 of 4,5 is veel te groot.

Ja de stap tussen 3.5, en 4 of 4,5 en 5 is (voor mij) soms moeilijk, daarom heb ik op mijn persoonlijk lijstje ook bv. heel veel 4/4.5* staan. Ik zie dat dan als een vette 4* of een kleine 4.5*. Ik noem dit ook "kantel albums" die bij een volgende (of meerdere) luisterbeurt nog kunnen kantellen.

GrafGantz, als ik jou stemmengrafiek bekijk dat ziet die er bijna indentiek uit als de mijne.

geplaatst:
Omdat ik meestal albums uitzoek die een 4+ rating hebben, heb ik eigenlijk maar 4 cijfers die ik redelijkerwijs kan geven (3.5, 4, 4.5, 5). Het aantal albums met hetzelfde cijfer wordt daardoor nogal groot. Het jammere daaraan is dat je een weinig betekenisvolle lijst krijgt wanneer je sorteert op cijfer. Bij albums met hetzelfde cijfer vind ik de ene soms toch veel beter dan de ander.

Ik zou liever becijferen op een iets lagere granulariteit, bijvoorbeeld met een precisie van 0.1 i.p.v. 0.5. Dan krijg je een veel beter beeld van je muzieksmaak wanneer je sorteert.

Gast
geplaatst: vandaag om 08:40 uur

geplaatst: vandaag om 08:40 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.