MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

De Site / Algemeen / 0-5 sterren

zoeken in:
Beste MuMe's

Ik zit nog niet zo heel lang op deze site, en nu ben ik me gaan afvragen waarom je een album eigenlijk maar van een half tot 5 sterren kan geven.

Een heel zooitje albums word bij mij 3.5 ster. Maar voor me gevoel (in vergelijking met andere albums) zitten aardig wat albums eerder tussen de 3 en 3.5 sterren of 3.5/4 sterren.

Waarom eigenlijk niet gewoon een cijfer van 0 t/m 10?(zoals op scholen)

Ik heb geen idee of jullie 0,5-5 een te groffe becijfering vinden, maar ik realiseer me nú dat het toch niet verandert kan worden want dan moet ALLES door IEDEREEN opnieuw becijfert worden.

naja.. Ik druk toch maar op 'plaatsen'
jullie mening graag

neo
Beste Glurp het systeem is 1 t/10 hier, hetzelfde als op scholen

neo schreef:

Ik bedoel ik kan geen 10 sterren maar max. 5 sterren

ja, en omdat je op halve punten van 0 tot 5 kunt beoordelen is dat hetzelfde als op hele punten van 1 tot 10, prima systeem zo, niks aan veranderen

neo
Onnuttig inderdaad. Maal 2 schijnt al een hele opgave te zijn

neo schreef:

Ehm er is juist expres geen schaal tot 10 genomen, om te voorkomen dat mensen "schoolcijfers" gingen uitdelen.

een 2 voor dit topic.

Toine Rorije
Ik denk dat hij bedoelt dat er extra keuzemogelijkheden moeten komen tussen die die er nu al zijn (dus tussen 3.5 en 4 etc.). Tenminste, dat ik wat ik uit zn nogal vage verhaal opmaak.

Film- en muziekrecensies werken traditiegetrouw doorgaans nu eenmaal met het 5 sterren systeem. En MuMe wijkt gelukkig niet af van die traditie.

Jordy schreef:

Ehm er is juist expres geen schaal tot 10 genomen, om te voorkomen dat mensen "schoolcijfers" gingen uitdelen.

Ik heb niks tegen het sterrensysteem, maar wat is er dan precies mis met schoolcijfers geven?

JonnieBrasco
Schoolcijfers hebben niets met muziek-ratings te maken, dus waarom zou je schoolcijfers geven?? Dat een vijf onvoldoende, een zes voldoende en een zeven ruim voldoende betekent in de schoolbanken, heeft niets met de 2,5*, 3,0* en 3,5* voor muziek te maken.
Wat Glurp naar mijn interpretatie oppert is een stemnuance van 5%, i.p.v. 10%. Teveel van het goeie lijkt me, je zou nogal rare stemverdeling-grafieken krijgen denk ik.

Ik hanteer anders voor mijn beoordelingen wel schoolcijfers. De grens tussen voldoende en onvoldoende ligt bij 2,5* - 3*

JonnieBrasco schreef:
(knip)Wat Glurp naar mijn interpretatie oppert is een stemnuance van 5%, i.p.v. 10%.(knip)

Misschien interpreteer jij mij precies goed, en snap je waar het bij mij om gaat. Maar ik snap jouw zin niet...
beetje te moeilijk taalgebruik voor mij geloof ik.

Ik vind dat je gewoon te weinig cijfers kan geven.. zoals ik zei; veel albums worden bij mij 3,5 ster terwijl ik het ene 3,5 album wel beter/slechter vind dat het andere.

Als ik meer cijfers kon geven, van een 1 t/m een 10 (en stappen van 0,5 ster) zou ik dat 'probleem' dus niet meer hebben. Omdat ik dan veel gedetailleder mijn stem kan uitbrengen

dus ipv de stemmen 0.5, 1, 1.5, 2, 2.5, 3, 3.5, 4, 4.5, 5 zou je 0.5, 1, 1.5, 2, 2.5, ... 8.5, 9, 9.5, 10 kunnen moeten geven

Glurp schreef:
(quote)

Misschien interpreteer jij mij precies goed, en snap je waar het bij mij om gaat. Maar ik snap jouw zin niet...
beetje te moeilijk taalgebruik voor mij geloof ik.

Een stemnuance van 5% wil zeggen dat je twintig verschillende waardes aan een album kan geven, precies wat jij voorstelt dus.

Da's dus precies wat Jonnie bedoelt.

Ik vind het zelf wel prima zoals het nu is, overigens.

Lekker houden zo.

Stemmen uitdelen zal namelijk altijd een probleem blijven ook als je een schaalverdeling van 1-10 gaat hanteren.
En natuurlijk is de ene 3,5 niet hetzelfde als de andere 3,5 (het blijft appels met peren vergelijken). Daarin spelen zoveel verschillende redenen een rol die zijn niet te ondervangen met een ander waarderingssysteem.

Ik begrijp wel een klein beetje wat Glurp bedoelt, maar dat is onmogelijk. Ik heb ook veel albums die ik 3,5 moet geven, maar die eigenlijk tussen de 3,5 en 4 * zitten. Maar als je 3,75 * (of zoals Glurp zegt, bijv. 2,5 punt) kan geven, wordt het een rommelboel. Gewoon zo laten dus. Dit is het meest overzichtelijk en je kunt bij het album een berichtje plaatsen dat het album net geen 4 * haalt, bijvoorbeeld.

En het maakt natuurlijk geen zak uit of je nu 5* of 10 punten kan geven. Dat komt op hetzelfde neer.

Nicolage Rico schreef:
En het maakt natuurlijk geen zak uit of je nu 5* of 10 punten kan geven. Dat komt op hetzelfde neer.

dus ipv de stemmen 0.5, 1, 1.5, 2, 2.5, 3, 3.5, 4, 4.5, 5 zou je 0.5, 1, 1.5, 2, 2.5, ... 8.5, 9, 9.5, 10 kunnen moeten geven

neo
Reken aub gewoon om met keer twee en vergeet de tussenwegen tussen hele cijfers.

Houdt het zoals het is.

Berichten over houd/hout/houdt verwijderd.

kArIzMa_TuRk
Glurp schreef:
of O/V/G.

- Onvoldoende
(matig)
- Voldoende
(ruim voldoende)
- Goed..

lambf
Glurp schreef:

Dan nog liever op schaal van 1 t/m100, dat vind ik beter. Maar zoals het nu is vind ik goed genoeg.

Je kan ook dit doen:
3 of 3,25 of 3,5 of 3,75 geven.
Grapje dus, voor alle duidelijkheid!

Maar serieus nu: ik denk ook wel in schooltermen, wellicht omdat ik zelf les geef. Dus is een 3 voor mij gelijk aan 60%, voldoende en geslaagd, maar zonder glans of meerwaarde.
Daarom geef ik haast nooit 2,5 of minder, omdat ik eigenlijk alleen albums koop waar ik iets meer van verwacht.
Toegegeven, ik heb wel al eens 0,5 gegeven (Eminem), dat koop ik dus niet, maar via radio en tv pik ik ook rommel op en soms moet ik dan gewoon mijn ergernis kunnen uiten.
Ik stel vast dat velen wel makkelijk 2,5 geven en dan een heel positieve commentaar schrijven. Een 4,5 is bij hen zo goed als onmogelijk.
Het gaat dus gewoon om een andere interpretatie van de cijfertjes.

Wat ik bedoel, en wat bijna niemand lijkt te begrijpen, is een stemnuance van 5%, i.p.v. 10% zoals JonnieBrasco zei.

Volgens mij is je punt wel duidelijk hoor. Aleen lijkt bijna niemand het ermee eens te zijn.

Sheplays
musicboy schreef:

Daarom geef ik haast nooit 2,5 of minder, omdat ik eigenlijk alleen albums koop waar ik iets meer van verwacht.

Voor mij geldt wat musicboy schrijft ook maar eigenlijk vind ik dit wel een probleem.

Een album dat mij tegenvalt krijgt een 2.5*, in dit geval dus een onvoldoende. Zo zijn er dus artiesten waarvan ik nogal een fan van ben die een lage ranking zullen krijgen. Dit in tegenstelling tot bands/artiesten waar ik totaal niets mee heb of die ik werkelijk slecht vind en waarvoor ik geen sterren uitdeel. Volgens mij leidt het echter tot een vertekend beeld want 0.5 deel ik dus nergens uit.

Toen ik in het begin op deze site ging stemmen dacht ik dat de verdeling 0.5-5 sterren bedoeld was om te waarderen van 'matig' naar 'subliem'. Eigenlijk lijkt me dat toch eerlijker omdat het geen mogelijkheid geeft tot haatstemmen. Slechte of niet geliefde artiesten krijgen dan geen sterren.

Voor mij is dat sterrensysteem juist gemakkelijk omdat ik een beoordeling geef na tenminste 2 luisterbeurten (op 10) en dat in mijn CD-lijst opsla. Om het aantal sterren te bepalen moet ik dit enkel delen door 2.
Favoriete artiesten van mij hebben wel eens een negatieve beoordeling gekregen omdat het album mij tegenviel.

Glurp schreef:

Een halve ster staat toch ook gelijk aan één schoolcijfer?
Gevolg daarvan zou dit betekenen;

5*= uitmuntend
4,5*= zeer goed
4*= goed
3,5*= ruim voldoende
3*= voldoende
2,5*= onvoldoende
2*= sterk onvoldoende
1,5*= zeer sterk onvoldoende
1*= slecht
0,5*= zeer slecht

Dit lijkt me dan ook de norm. (Ik handel hier in ieder geval zelf naar.)

Als je wat beter leest zie je dat hij dat helemaal niet bedoelde.

En het sterrensysteem is juist genomen zodat je geen schoolcijfers hoeft uit te delen. Dus dat lijkt me niet de norm.

Gast
geplaatst: vandaag om 16:35 uur

geplaatst: vandaag om 16:35 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.